is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:28

Ik kan ook niet met flexibele of verende beugels rijden. Zal wel hetzelfde zijn, ik beweeg genoeg van mezelf :') Maar goed, ik kan in 95 procent van de zadels niet zitten zonder pijn, niet alleen op lucht niet. Mensen denken bij mij dat het aan paard ligt of dat ik alleen smalle paarden zou moeten rijden, maar het is vooral zadel. Breder als huidige moet niet, nee, maar zij rijdt weer fijner als smallere die ik gereden heb.

Ze is alleen heel duidelijk als iets niet haar ding is. Zoals die kaptoom dus helaas.

Even een vraag aan degene die daar wel mee werken of andere botloze dingen. Hoe zorgen jullie dat ze niet gaan schuiven?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:29

Kaptoom met de juiste pasvorm en een kaakriem.
Mijn kaptoom van Marjoman schuift niet terwijl de neusriem erg los zit en de kaakriem ook niet echt is aangetrokken. Het leer is mooi om haar hoofd gaan staan, denk ik.

Deze heb ik, daar rijd ik ook mee

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:16

Mooi! Die zit idd heel mooi :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:17

Ik heb ook meerdere bitloze hoofdstellen gehad, maar mijn alleroudste zit nog steeds het best al is het niet de mooiste, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Micklem heb ik nooit geprobeerd, ook een kaptoom gebruik ik niet. Met werk aan de hand gebruik ik een touwhalster en met werk aan dubbele longe mijn oude bitloze hoofdstel. Deze hoeft ook niet zo strak.

Met een touwhalster rijden vind ik bijna fijner dan een sidepull, maar ik ben nog niet aan verfijnen toe met mijn paard dus misschien ga ik er dan anders over denken.

Eerder vond ik de overgang van met bit rijden naar bitloos echt wennen. Maar het zat vooral tussen mijn oren, als je iets zolang gewend bent (bit) dan is het niet raar als je hersenen zich moeten aanpassen. Toen ik iemand kreeg bij mijn nieuwe paard die mij wilde helpen met beleren zei degene dat ik met touwhalster moest gaan rijden...ik vond het raar, was bitloos met sidepull niet vriendelijk genoeg? Ik zei dat ik het niet durfde met een touwhalster, voor mijn gevoel kon je niet sturen en heb je geen controle met zo'n halster met een touw eraan. Diegene zei: als jij niet op je paard durft te gaan zitten met touwhalster dan is je paard nog niet klaar om bereden te worden. Ik vond dat op dat moment bizar. Maar het bleek de waarheid, oftewel het werd mijn waarheid. Een band opbouwen, elkaar leren vertrouwen, grondwerk en werk aan de hand kwamen eerst en daarna de stap om erop te gaan zitten. Het was bijzonder hoe het reed met halster, je hebt geen links en rechts en alles zit vast op 1 punt maar toch kan je sturen en heb je controle...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:41

Gewoon vraagje. Heb je als penny dan niet door het weiland gecrosst met een touw aan het halster of om de nek. Of gewoon niets.
Paard uit de wei halen en te lui om naar voren te lopen?
Of voor de lol springen met een halster en touw?
Overschakelen van bit naar bitloos heb ik nooit als bijzonder gevonden.

En ja ook toen ik ouder was deed ik zoiets nog.
Sleutel van de kast vergeten.
Oh dan rij je toch met een halster.

Mijn merrie heb ik ook bitloos gereden toen ze net Zadelmak was.
Ja heb tig bitten.
Maar niet 14,5 bustrens of 15,5 watertrens. En ongebroken 14,5 die ik had wilde ze niet.

Maar geen seconde gedacht oh helpie bitloos.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:44

Tuurlijk heb ik dat vroeger gedaan, om eerlijk te zijn alleen in mijn ponytijd en niet op mijn paarden.
Het gaat niet om helpie bitloos het gaat om een heel ander gevoel als je een bit bent gewend en dressuur rijd met de fijnste afstemming. Dan is bitloos gewoon een heel ander gevoel, vind ik dan...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:48

Klopt. Is anders.
Maar ik reed vrolijk Z oefeningen op halster. Geef toe stalgenoten keken ook van?!?
Gewoon (eenvoudig) wissel. Waarom niet bijvoorbeeld. Die doe je niet op bit. De rest ook niet.

Met kruislings vind ik dus vervelend rijden. Dat geeft ruis is te traag.
Maar side pull, halster of hackamore gaat wel.
Maar bit is preciezer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:55

DuoPenotti schreef:
Maar geen seconde gedacht oh helpie bitloos.

Dat heb ik ook :j
Zie het punt ook niet.

Enerzijds wordt er geroepen een bit is geen rem en stuur maar anderzijds zijn er heel veel mensen die zonder bit niet durven te rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:56

Ja raar hè?
Als ze aan de kletter gaan doen ze het toch wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:02

DuoPenotti schreef:
Ja raar hè?
Als ze aan de kletter gaan doen ze het toch wel.

Ja, als ze gaan dan gaan ze.
Iets om het hoofd opzij te trekken kan werken. Maar dat hoeft geen bit te zijn.
Je kunt beter werken aan meer zelfvertrouwen en leren omgaan met onverwachte dingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:13

En leren schietgebedjes te maken :D

Ik ben 1 keer echt op hol geweest op straat. En ik geloof niet dat iets ook maar binnen komt.
Totaal afgesloten van de wereld.

Wel eens gehad dat paarden er vandoor gingen samen met galopperen in het bos.
Die hoorde en voelde ons prima maar hadden nog geen zin om te stoppen. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:52

Goh, ik bracht vroeger de paarden zo naar de wei. Op 1 zitten en de rest liep mee, gewoon met een halstertouw om de nek idd. Gaat best met 3 paarden :j

En idd paard naar de tandarts geweest, 2 halstertouwen gaat ook :D

Maar ik rem ook niet op mijn zit :D

Maar DP, er wordt ook nogal rap geroepen dat een paard op hol slaat, terwijl de waarheid is dat mensen zelf wat onhandig zijn :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:55

Voor mij zit er ook nog wel een verschil tussen ervandoor gaan en op hol slaan. Er vandoor gaan heb ik wel vaker gehad. Op dit moment paard aan het uitleggen dat rennen niet de oplossing is zelfs :') maar op hol gelukkig nog nooit.

Stukje wat dp ook zei, verschil tussen blind rennen zonder door te dringen en tussen even niet reageren op de rem want rennen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:38

In al die jaren heb ik 1 keer meegemaakt dat een paard echt met mij aan de kletter ging. Een eigenaar stuurde door de bosjes heen zijn hond op ons af.. Op een pad wat uitkwam op een drukke weg. Toen kon ik dus uiteindelijk stoppen door het hoofd echt opzij te trekken, had de bitring bijna in mijn hand en waarschijnlijk hielp zelf niet in paniek raken ook mee.

Er vandoor gaan is van een andere orde al kan dat ook erg lastig zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:57

Ja, precies. Ervandoor gaan is ook lastig, maar wel minder of anders in ieder geval. Lijkt me dood eng trouwens op zo'n weg af :=

Ik rijd trouwens rustig zonder bit. Ook altijd met halster gereden, zonder zadel, teugel eraf en dan ook springen en noem maar op. Ook alle dressuuroefeningen. Ik wil alleen niet met touwhalster rijden, dat heeft niks met niet durven oid te maken, maar dat ik een touwhalster niet geschikt vind voor contact. Met echt werken aan de longe of hand kies ik dus ook liever voor wat anders waar ik wel contact mee kan houden. Alleen vindt paard de verschillende opties dus niet zo prettig.

Die kaptoom hierboven ziet er goed uit, ik heb helaas er nog geen 1 gehad die op mijn paard stil blijft liggen. Misschien ligt dat aan haar hoofd dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:11

Ik heb op genoeg paarden gezeten die er vandoor gingen, en ook paar keer meegemaakt voor de wagen. Allerlei verschillende oorzaken, van achterna gezeten worden door een hond, achterna gezeten worden door de hertenluisvlieg, tot paard in paniek door pijn door KS (dat was niet grappig). Het enige wat dan helpt is: loslaten..de meeste mensen gaan juist vasthouden en dan gaat een paard alleen maar harder rennen en wordt het onbereikbaar. Maar dit is lastig want het gaat tegen de natuur in. Dus dat is iets wat je echt moet leren.

Maar loslaten en dan rustig wat ophoudingen maken op de holle kant, eventueel een volte opsturen als het lukt en been er aan houden.

Of dat bitloos ook kan? vast wel..het idee is hetzelfde..ik heb het alleen nog nooit geprobeerd en ik denk dat het ook heel erg ligt aan het type paard.

Vertrouwen is belangrijk, maar een paard blijft altijd een vluchtdier..dat vergeten mensen nog weleens. Bij mij staat veiligheid voor op in ieder geval voor mens en paard.

Ik heb vroeger ook genoeg gereden op halster met halstertouwen of zonder hoofdstel (en zadel) maar dat waren wel echt de type paarden waar dat ook bij kon. Mijn eigen dressuurpaard kon ik ook wel rijden zonder hoofdstel en zadel, en sturen op alleen een touw om zijn hals. Maar dat kon ik alleen zonder zadel want dan vond hij dat hij niet kon draven/ opzij springen etc. want dat vond hij oncomfortabel. Met zadel was het mij iets te veel opzij springerig en schieterig en dat vond ik een te groot risico. (en nee dat had bij hem niets met vertrouwen te maken)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:27

MyWishMax schreef:
Die kaptoom hierboven ziet er goed uit, ik heb helaas er nog geen 1 gehad die op mijn paard stil blijft liggen. Misschien ligt dat aan haar hoofd dan?

Zou heel goed kunnen, heb hetbidee dat veel kaptoom toch qua pasvorm voor een meer barok paard gemaakt zijn. Heeft je paard misschien een wat smaller hoofd?
La Selle heeft een kaptoom die erg aanpasbaar is maar wel erg prijzig :$

Elisa2, waarom zet je vraagtekens bij of het bitloos zou kunnen en waarom alleen bij een bepaald type paard . Heb je twijfels over de veiligheid? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:31

Nee, meer gelders :') Maar normale hoofdstellen is ook lastig hoor. Daar heb ik er ook 1 moeten kopen die ik met elk riempje in andere maat kon samenstellen.

Ik zou met paarden die de druk op neus niet fijn vinden liever niet buiten rijden bitloos. De paarden die daar dan echt tegenin gaan dan hè? Maar dat is andersom ook zo. 1 die compleet tegen het bit in gaat ga ik ook niet met bit naar buiten. (Of gewoon niet rijden met iets wat paard niet fijn vindt, haha)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:09

Caaatje schreef:
Mijn mening is hierin dat de enige mening die hierin er toe doet die van het paard is mits er eerlijke opvoeding, kwalitatieve hoofdstellen en bitten aan te pas komen...

Maar even voor alle mensen die hier over neuzen breken zitten te praten, wilt iemand daar eens een daadwerkelijk voorbeeld van aandragen? Ik ken talloze paarden met visuele schade van bitgebruik, ik ken er een aantal die dat van een bitloos hoofdstel hebben maar ik ben nog nooit een verhaal tegengekomen van gebroken neusbotten... Wel van blokkades in de bovenste halswervels, schuurplekken, te strak aangetrokken neusriemen,....
En eigenlijk vind ik dat ook niet relevant aangezien dit alleen voorkomt bij een niet passende optoming, ik denk dat we het er allemaal over akkoord zijn dat een niet passende optoming met een hoofdstel met bit ook vreselijke dingen kan aanrichten, net zoals met zadels, beenbescherming, halsters,...

Het paard bepaalt, wat beter geschikt is, denk ik dan maar. En de hand van de ruiter.
Ik ben ook nog nooit een paard met een gebroken neusbot tegengekomen, ik ken wel een paar gevallen waarin de hackamore zèlf brak. :')
Maar het gebroken neusbotjes-verhaal blijft maar rondzingen, terwijl niemand die ooit een paard gezien heeft dat werkelijk een neusbotje gebroken heeft door een mechanische hackamore. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:13

Ik denk dat een te laag hangend halster wat dat betreft net zo gevaarlijk is.
Die zie je soms wel zo laag hangen dat ik er ook de kriebels van krijg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:07

fransje23 schreef:
MyWishMax schreef:

Zou heel goed kunnen, heb hetbidee dat veel kaptoom toch qua pasvorm voor een meer barok paard gemaakt zijn. Heeft je paard misschien een wat smaller hoofd?
La Selle heeft een kaptoom die erg aanpasbaar is maar wel erg prijzig :$

Elisa2, waarom zet je vraagtekens bij of het bitloos zou kunnen en waarom alleen bij een bepaald type paard . Heb je twijfels over de veiligheid? :)

Ik denk wel dat het bitloos ook kan, het is meer een stuk rijtechniek dan dat je bit of bitloos nodig hebt. Alleen heb ik er zelf geen ervaring mee met bitloos en een paard die er vandoor gaat. Vandaar mijn vraagtekens. En ik denk niet dat ieder type paard qua karakter even geschikt is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:16

Dat een paard een voorkeur heeft qua type bit of bitloos begrijp ik.. Heb daar ook ervaring mee.
Maar het karakter an sich lijkt mij geen beperkende voorwaarde.
Ieder paard zou bitloos gereden moeten kunnen worden.
Wat zou een bit meer kunnen als het paard er vandoor gaat? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:31

Geen idee, ik heb niet genoeg ervaring met bitloze hoofdstellen om die vraag te beantwoorden.

Qua voorkeur paard, ik denk ook karakter afhankelijk..de paarden met wat extra karakter die vaak bij de profs staan en die als ze schrikken domme dingen kunnen doen bijvoorbeeld.
Daar staat veiligheid bij mij iig voorop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:38

Dat zijn juist gevoelige paarden. Die remmen wel als je een keer druk zet op de side pull. En als het goed is al op je gewicht.
Ik zou me wat dat betreft dan nog eerder de tanken van koudbloeden die vaak recreatie gereden zijn en daardoor minder aan de zit hulpen zijn moeilijker vinden.

Mijn Kafu die netjes gereden was stopte op alles. Kon dan op de plek staan piafferen als hij heet was met zijn staart erop. Maar we stonden wel op de plek.

Mijn nu minder goed opgeleide recreatie paarden (geef ik toe) daar zou ik sneller de sloot mee in liggen. Bit maakt niet uit, het niet goed gereden zijn wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:54

Elisa2 schreef:
Geen idee, ik heb niet genoeg ervaring met bitloze hoofdstellen om die vraag te beantwoorden.

Qua voorkeur paard, ik denk ook karakter afhankelijk..de paarden met wat extra karakter die vaak bij de profs staan en die als ze schrikken domme dingen kunnen doen bijvoorbeeld.
Daar staat veiligheid bij mij iig voorop.

Maar dan koppel je veiligheid aan een bit?
Naar mijn idee is dat tekort door de bocht.