Caaatje schreef:Mijn mening is hierin dat de enige mening die hierin er toe doet die van het paard is mits er eerlijke opvoeding, kwalitatieve hoofdstellen en bitten aan te pas komen...
Maar even voor alle mensen die hier over neuzen breken zitten te praten, wilt iemand daar eens een daadwerkelijk voorbeeld van aandragen? Ik ken talloze paarden met visuele schade van bitgebruik, ik ken er een aantal die dat van een bitloos hoofdstel hebben maar ik ben nog nooit een verhaal tegengekomen van gebroken neusbotten... Wel van blokkades in de bovenste halswervels, schuurplekken, te strak aangetrokken neusriemen,....
En eigenlijk vind ik dat ook niet relevant aangezien dit alleen voorkomt bij een niet passende optoming, ik denk dat we het er allemaal over akkoord zijn dat een niet passende optoming met een hoofdstel met bit ook vreselijke dingen kan aanrichten, net zoals met zadels, beenbescherming, halsters,...
Het paard bepaalt, wat beter geschikt is, denk ik dan maar. En de hand van de ruiter.
Ik ben ook nog nooit een paard met een gebroken neusbot tegengekomen, ik ken wel een paar gevallen waarin de hackamore zèlf brak.
Maar het gebroken neusbotjes-verhaal blijft maar rondzingen, terwijl niemand die ooit een paard gezien heeft dat werkelijk een neusbotje gebroken heeft door een mechanische hackamore.