Moeilijke keuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:53

Ik schrik ook vooral van het feit dat er ruim 4000 mensen je bericht gelezen hebben en er geen mensen zijn die een plekje hebben voor een hb pony…

Er zijn (in mijn optiek) zat goede mensen die een oprecht goed hart hebben en een oudere ‘ziek’ pony/paard willen overnemen en nog een mooie tijd willen geven. Of kijk ik dan alleen naar mijzelf?? Ik heb een 18 jarig trekpaard met CPL gekocht. Dus ook aardig wat medische problemen en artrose. En pas mij met liefde aan, aan haar en haar behoefde. Op mijn stalling hebben ze ook sinds een maandje een shetlander die recent hoefbevangen is geweest gekocht en hebben aanpassingen gedaan naar haar behoeftes.
Heel oprecht zou ik zo’n pony zeker over willen nemen als er een plekje vrij zou zijn op mijn stalling. Desnoods onder een soort leasecontract, dat de shet van jou blijft, maar de zorg dan hier zouden liggen. Ik kan me zo slecht voorstellen dat niemand de shet een goed huis kan en vooral wil bieden.
——
Daarnaast vind ik het ook een hele dappere en mooie beslissing van jou. Hoewel de situatie eromheen lastig en heftig is. Liever inslapen dan in de handel, ik snap je.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:53

TS, ik heb je gisteravond een on gestuurd met eventueel een oplossing. :)

Edit: ik lees net dat een andere stalling geen optie is. Is dat helemaal niet mogelijk of maar tot een bepaald budget?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 11:11

emilyslaluna schreef:
TS, ik heb je gisteravond een on gestuurd met eventueel een oplossing. :)

Edit: ik lees net dat een andere stalling geen optie is. Is dat helemaal niet mogelijk of maar tot een bepaald budget?

Helaas totaal geen budget.
Bedankt voor het meedenken!

elnienjo

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:20

De partner wordt nu wel heel negatief weggezet. Het is zijn geld wat naar 2 oude paarden zou moeten waar niks meer mee gedaan kan worden. Het zijn dure tijden. Hij heeft waarschijnlijk andere prioriteiten waaronder de energierekening, benzine, alles wat duurder wordt of gewoon z'n eigen hobby. En de schoonfamilie heeft je een gratis dienst geboden maar nu willen ze de ruimte voor hun eigen pony gebruiken. Heel legitiem. Maar ipv dankbaar te zijn voor de jaren dat je daar gratis mocht staan ben je nu boos op hen. Wellicht baalt je partner daar ook nog van dat de relatie met zijn familie daardoor nu verstoort is geraakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:26

Elnienjo ik lees nergens waar ts boos is op de partner/schoonfamilie. In tegendeel zelfs en zegt zelfs dat het haar eigen keuze is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:39

Wat erg voor je, maar ik kan de optie inslapen wel begrijpen. Ik heb dat ook gezegd van mijn huidig paard dat op pensioen staat. Als hij weg moet, dan is het met een enkeltje slacht/spuitje. Sterkte ts

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:39

Eapy schreef:
Heel veel sterkte TS. Klinkt als een vreselijke situatie.

Heel eerlijk zou ik achter de ramen gaan staan als het zou moeten, om voor €200 mijn shet bij een boer neer te zetten. Misschien is dat makkelijk praten... maar dat weet ik zeker.

Ik zie dat jij in N.H. woont,dat is een dure regio. Waar ik woon kost dat echt veel en veel minder.Daar hoef je echt niet voor achter de ramen te gaan staan!Ik vind de situatie van ts en haar paarden diep bedroevend.Van je familie moet je het maar hebben!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:54

De enige die ik hier als verantwoordelijke zie is idd TS zoals ze zelf aangeeft. Dat zij het geld niet kan of wil betalen ligt bij haar (nogmaals: ik zeg niet dat een mens niet in hele nare situaties kan terecht komen waar je van genoeg geld naar geen gaat).

Heel verdrietig. Ik snap dat je ze niet wil wegdoen maar ik vind het wel heftig dat twee dieren hiervoor mogelijk het leven gaan laten. Bij mij rijst dan toch de vraag: waarom was hier geen plan B voor? Je hoeft niet te antwoorden TS, eind van de dag blijven het jouw zaken en weten we wrs veel dingen niet.

Maar als het geld er is en nu niet wil gelegd worden, of als je eigenlijk al jaren wist dat je ze eigenlijk niet kon onderhouden, dan vind ik het wel wrang.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:56

Er wordt gezegd waarom niemand van de 4000 views een plekje heeft...

Nou, ik heb geen plek omdat ik zelf al 2 zorgenkindje heb waar ik financieel op leegloop als ik niet genoeg er naast werk. 1 D/E ponyruin van straks 31 en een inmiddels 18 jarige kwpn merrie die al vanaf aankoop af en aan o gelukje heeft met blessures als gevolg met erg lange herstel en revalidatietijd en hoge dierenarts en fysio rekeningen. Ik durf er niet eens echt een 3e gezond paard bij te kopen terwijl ik gewoon plek aan huis heb!

Ik reed meerdere jaren andermans paarden bij en heb die ook uitgebracht op wedstrijd terwijl ik thuis die 2 had staan/lopen.

En ook hier genoeg ruzies geweest over hoeveel van het gezamenlijke geld er naar de paarden ging. De paarden moeten zichzelf nu bedruipen of ik betaal het van mijn eigen "zakgeld" en het deel loon wat ik zelf houd. Ik maak nu elke maand een deel over naar de priverekening van mijn man en houd een zelfde bedrag zelf zodat ik zelf kan bepalen wat ik met dat deel van mijn geld kan doen. Rest gaat naar gezamenlijk.

Zo hebbik zelf zeggenschap, hoe niet alle uitgaven te overleggen en kan discussies afkappen met: dat bepaal ik zelf, want ik betaal het ook zelf.

Scheelt hier veel gedoe...

En hier gaat dus ook geen paard met grote gebreken de verkoop in.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:02

poes schreef:
De enige die ik hier als verantwoordelijke zie is idd TS zoals ze zelf aangeeft. Dat zij het geld niet kan of wil betalen ligt bij haar (nogmaals: ik zeg niet dat een mens niet in hele nare situaties kan terecht komen waar je van genoeg geld naar geen gaat).

Heel verdrietig. Ik snap dat je ze niet wil wegdoen maar ik vind het wel heftig dat twee dieren hiervoor mogelijk het leven gaan laten. Bij mij rijst dan toch de vraag: waarom was hier geen plan B voor? Je hoeft niet te antwoorden TS, eind van de dag blijven het jouw zaken en weten we wrs veel dingen niet.

Maar als het geld er is en nu niet wil gelegd worden, of als je eigenlijk al jaren wist dat je ze eigenlijk niet kon onderhouden, dan vind ik het wel wrang.

Plan b was altijd al inslapen. Nooit verkopen. Zeker de fries gaat niet levend weg. De pony alleen bij een heel goed tehuis.
Verder hoef ik me zeker niet te verantwoorden.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:11

Gillian, ik heb je gisteravond een pb gestuurd

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:13

Eefke85 schreef:
Gillian, ik heb je gisteravond een pb gestuurd

Sorry, wel gelezen maar vergeten te reageren.
Bedankt voor je aanbod en het meedenken maar helaas heb ik gewoon geen budget.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:53

Ik heb nu 6 jaar geleden mijn 2 merries tegelijk laten inslapen. Voor de grote was er geen andere oplossing meer, maar de kleine had met haar ppid nog wel (vond de rest vd wereld) op een paddock kunnen blijven staan.

Ik was het daar niet mee eens. Kleine 10 jaar samen gestaan , mijn puk was er net als bij jou bijgekomen als gezelschap tijdens revalidatie van de grote en nooit meer weggegaan.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing om ze samen te laten gaan. Was mijn laatste daad uit liefde die ik voor ze heb gedaan.

Ik ben oprecht van mening (altijd al geweest, maar ik gok met de hyperinflatie en crisis die er aan gaat komen , heel wat meer mensen deze mening zullen gaan delen) dat als je om wat voor reden dan ook niet meer voor je dier kunt zorgen, ook als er geen geld meer is en ze zijn oud of niet gezond meer, inslapen de betere optie is dan ze weg te geven , naar opvang te doen, of zelfs honger te laten lijden.
Dan neem je je verantwoording is mijn mening.

We doen ons stinkende best in de tijd die we met ze hebben , maar ik vind oprecht dat niet altijd alles maar tot in den treure gered moet worden. Sterker nog ik vind dat wij hierdoor humaner met onze dieren kunnen omgaan dan met onze ouderen en zieken.

Ik heb tot mijn grote verdriet afgelopen oktober wederom mijzelf compleet moeten afsluiten om mijn grote veel te jonge ruin te laten inslapen. Ik ben dat nog niet te boven. Ik hoop oprecht dat je mensen om je heen hebt die je hierin zullen steunen.

Ik wens je heel veel kracht toe ts en van mijn kant alleen maar respect , welke beslissing je ook neemt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:35

Als je geen budget heb, zou ik ze samen laten gaan. En heel goed nadenken over je relatie

Gillian jij bent toch ZZP’er in trimmen….. je hebt een klantenstop.
Denk in oplossingen
Laatst bijgewerkt door tita op 14-03-22 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:42

Wat een rot situatie TS. Je hebt het over “geen budget”. En budget maken? Ik lees namelijk niet dat er geen financiële mogelijkheden zouden zijn. Dat is iets anders dan geen budget.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:43

elnienjo schreef:
De partner wordt nu wel heel negatief weggezet. Het is zijn geld wat naar 2 oude paarden zou moeten waar niks meer mee gedaan kan worden. Het zijn dure tijden. Hij heeft waarschijnlijk andere prioriteiten waaronder de energierekening, benzine, alles wat duurder wordt of gewoon z'n eigen hobby. En de schoonfamilie heeft je een gratis dienst geboden maar nu willen ze de ruimte voor hun eigen pony gebruiken. Heel legitiem. Maar ipv dankbaar te zijn voor de jaren dat je daar gratis mocht staan ben je nu boos op hen. Wellicht baalt je partner daar ook nog van dat de relatie met zijn familie daardoor nu verstoort is geraakt.

Nee het is niet zijn geld. TS werkt, maar mag haar geld dus niet naar eigen inzicht besteden.

TS, ik denk dat het heel verstandig is om met iemand te gaan praten over jezelf. Wat JIJ wilt in het leven en wat JIJ verdient als mens zodat je ziet dat ook JIJ er toe doet, en dus niet afhankelijk hoeft te zijn van een ander. Deze situatie komt je relatie niet ten goede, maar ik vraag me af hoe gezond die relatie überhaupt is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:45

tita schreef:
Als je geen budget heb, zou ik ze samen laten gaan. En heel goed nadenken over je relatie

Of andersom. Eerst nadenken over je relatie Y;(

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:50

har166 schreef:
elnienjo schreef:

Nee het is niet zijn geld. TS werkt, maar mag haar geld dus niet naar eigen inzicht besteden.

TS, ik denk dat het heel verstandig is om met iemand te gaan praten over jezelf. Wat JIJ wilt in het leven en wat JIJ verdient als mens zodat je ziet dat ook JIJ er toe doet, en dus niet afhankelijk hoeft te zijn van een ander. Deze situatie komt je relatie niet ten goede, maar ik vraag me af hoe gezond die relatie überhaupt is.

Neem aan dat ze bij moet dragen aan de vaste lasten en als er daarna geen budget overblijft voor haar hobby is dat niet de verantwoording van haar vriend.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:58

Ik heb jouw berichten gelezen, wat een moeilijke situatie.
Wat fijn dat je dierenarts hierin mee wil gaan.
De paarden weten het niet he. Wij mensen hebben er last van.
Mijn overweging was en is altijd of ik nog met mezelf kan leven bij zulke beslissingen.
Ik denk dat jouw beslissing om in te slapen een hele eerlijke en verantwoordelijke keus is. Niet makkelijk maar wel zo dat jij weet wat ermee gebeurt, je neemt je verantwoordelijkheid en ik heb daar veel respect voor. _/-\o_

Verder denk ik dat je niet in moet gaan op mensen die iets van je relatie vinden, niet van je schoonouders maar zeker ook niet met de relatie met je partner.
Niemand kent jou echt. Je legt hier een situatie voor en krijgt verschillende zienswijzen, aan jou de keus, niemand staat in jouw schoenen.
:(:)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 22:09

Dankjewel.

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:24

Jeetje wat een lastig dilemma.. Ik snap het wel. Een paard verkopen is heel moeilijk omdat je de controle over zijn/ haar toekomst vanaf dat moment kwijt bent en zeker bij een oud of ziek dier wil je de regie zelf in handen houden. En ja, inslapen is ook beter op zo’n leeftijd dan in de handel terecht komen.

Wel vind het wel moeilijk voor te stellen dat er niemand voor de shet is. Ik heb zelf namelijk net een 21 jarige hb gevoelige shet gekocht. Het ideale maatje voor mijn hb gevoelige haflinger. Hartstikke blij zijn we met hem en hij krijgt hier de beste zorg tot aan zijn dood. Het voer en weidebeleid voor een hb paard zijn we al gewend en hij kan daar mooi in mee.
Je zou toch denken dat er meer mensen zoals ik zijn die zo’n paardje juist een goed huisje kunnen bieden? Maar ik lees wel dat jij wel je best hebt gedaan om zo’n huisje te vinden..

Wel heel naar dat je eigenlijk door je schoonfamilie tot deze keuze gedwongen wordt..
Zou je er 100% achter staan als je de keuze zou maken? Of gaat het tegen je gevoel in?

Gelukkig weet een paard niet wanneer zijn laatste dag gekomen is.. wat dat betreft vind ik inslapen niet heel zielig.. Wel heel moeilijk voor jou als eigenaar..

Veel sterkte

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 23:49

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
Ik wil jullie bedanken voor het meedenken, het medeleven en het toch wel respectvol blijven in een best wel lastig topic vol emoties.
Bedankt bokkers.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:58

Hey Gill, ik heb de berichten wel gedeeld op FB maar lees nu pas het verhaal erachter... wat heftig. Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte en laat je geen dingen aanpraten hier (al ken ik je beter dan dat ;) ). Ik hoop dat er nog een oplossing komt!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:58

Sterkte TS. Ik hoop dat je een besluit kunt nemen waar je met je hart achter staat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:12

gillian schreef:
Zal even wat meer uitleg geven.
Mijn paarden staan bij mijn schoonfamilie op de boerderij. Die eisen dat ik er een wegdoe.
Financieel en qua tijd redt ik het niet om ze in pension te zetten of een wei te huren.
De Fries verkoop ik niet. Gewoon niet. Geen discussie over mogelijk.
De Shet, zou nog naar een nieuw baasje kunnen, maar heel eerlijk, heb inmiddels een paar potentiële kopers gehad, maar met mijn eerlijke verhaal hoor ik niks meer. Of gratis weggeven omdat de aanschaf niet opgebracht kan worden..wat als mijn pony ziek wordt bij de nieuwe eigenaar?
Makkelijk gezegd, zoek een nieuwe baas..of ik moet liegen, gaan ze de handel in, wordt er nog mee gewerkt wat echt geen optie is..
Ik laat ze liever afspuiten dan dat ze de handel in gaan. Ga al te lang mee in paardenland om iedereen op z'n mooie blauwe ogen te geloven.

Even hard gezegd, maar jij kunt ook geen stalling betalen geef je aan....

Buiten dat zou ik de Fries idd ook niet levend van het terrein af laten gaan. Als je geen DA kunt vinden die dat wil doen,desnoods naar de slager. Maar als je de Fries verkoopt grote kans dat die in de handel terecht komt.

De shetlander kun je eventueel nog aanbieden als weidemaatje en in de advertentie meteen zetten dat hij b.v. geschikt is om vrijheidsdressuur te leren, maar hij absoluut niet voor de kar kan.

Sterkte met je beslissing