Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:03

Ik ga elke dag, vaak ook 2x per dag (weekends en op woensdag)

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:12

Vroeger elke dag, soms vaker op een dag. Inmiddels is mijn merrie met pensioen. Staat in een hitt actief stal dus 24/7 buiten/binnen wat ze wil. Daarbij wordt ze onwijs goed verzorgd dus ik ga inmiddels vooral wanneer het mij uit komt. Ene week 3 keer andere week kan ik zelfs 1 keer gaan. Ze mist me niet en heeft een geweldige plek. Heerlijk gevoel geeft dat!!

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:25

BarbaraNova schreef:
Ik huur een stalletje en heb vier paardjes, ben er ongeveer drie a vier keer per dag.
Heb het geluk dat het stalletje bij het terrein van mijn werk ligt, maar ook in het weekend ben ik er zo vaak. Mijn paarden kunnen niet bij elkaar staan, dus wissel nogal wat af


Wow geen enkele van de vier die bij elkaar kan? Dat moet toch heel wat regelwerk zijn qua weidegang?

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:58

Waar halen jullie de tijd vandaan om meerdere keren per dag te gaan? Ik heb dat een tijdje 2x per dag moeten doen ivm voeren, maar vond dat best pittig naast een fulltime baan.

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:59

Poekkie schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik huur een stalletje en heb vier paardjes, ben er ongeveer drie a vier keer per dag.
Heb het geluk dat het stalletje bij het terrein van mijn werk ligt, maar ook in het weekend ben ik er zo vaak. Mijn paarden kunnen niet bij elkaar staan, dus wissel nogal wat af


Wow geen enkele van de vier die bij elkaar kan? Dat moet toch heel wat regelwerk zijn qua weidegang?


Er kunnen er twee bij elkaar...zomers gaat het redelijk want heb een dijkwei een km verderop, daar kunnen deze twee heen mits de shet niet bevangen is. De andere twee blijven aan stal op de weitjes met een paddock er tussen. Maar als het weer slechter is dan wissel ik ze op de paddock, het er toevallig twee maanden terug een kleintje bij gemaakt, dat scheelt al...

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:18

Daihyo schreef:
Waar halen jullie de tijd vandaan om meerdere keren per dag te gaan? Ik heb dat een tijdje 2x per dag moeten doen ivm voeren, maar vond dat best pittig naast een fulltime baan.


In mijn geval:
8:00-8:30 paarden buiten zetten en voeren (of in de zomer mijn paard uit de
8:30 werken
19:00-20:00 uitmesten en voer klaarmaken
20:00-21:30 rijden/longeren (4x/week)
21:30-23:30 voeren, hooi geven, mijn paard hoevencreme smeren en apart zetten, hooinetten shets vullen voor de volgende dag, strookbegrazing verzetten, ... (krijgen allemaal iets anders van voer waarvoor enkelen apart worden gezet).

Dit gaat om 6 paarden en 2 shets.
Maar als je dr niet voor betaald wordt of gewoon volpension kan gaan staan lijkt me dit niet zo’n aantrekkelijk schema hoor :')
Sommige dingen kunnen op voorhand, bvb alle hooinetten behalve die voor de shets kan ik in het weekend vullen en opslaan in een stal. Maar heel veel is gewoon a-la-minute werk helaas.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 19-04-21 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:20

ik stond altijd op een manege en ging dan elke dag heen. nu ben ik verhuisd naar een kleinere pensionstal en dan sloeg ik in de winter soms een dagje over.. waarom?? hier staan ze veel langer buiten en heb ik avonds geen licht. als ik dan moet werken kwam ik in het donker en doe je eigenlijk weinig dan behalve een knuffel brengen... nu het weer langer licht buiten is kom ik er weer iedere dag en soms zelfs 2x per dag... maar de ene keer is het een uurtje dan een half uurtje en dan weer 3 a 4 uur... de paarden staan in half pension wat inhoudt dat ik twee dagdelen alle paarden verzorg in de week. alle andere dagen wordt het voor me gedaan dus mijn paard komt niets tekort aan zorg.
ik werk onregelmatig en mijn pony staat op 5 minuten van huis dus even snel een aai of wortel brengen in combinatie met de hond uitlaten gebeurd vaak

Rubs

Berichten: 540
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:22

Winterperiode ga ik 6 x per week en zomerperiode (24/7 op de wei) 4 a 5 x per week. Ik sta op een DHZ stal, op 22 autominuten van huis. Wel ver, maar de perfecte plek voor mijn paard en aan de rand van het bos. Het zal je heel veel rust geven als op je stal voldaan wordt aan de basisbehoeften van je paard.
Dat je bij een DHZ stal 3xper dag moet gaan is totale onzin! Ik ga 1 keer, mest mijn stal, vul hooinetten en doe zet voer klaar in zn stal voor de nacht. Ze worden bij mijn stal elke ochtend buiten gezet en in het weekend dmv rooster. Binnen zetten regelen we onderling per paddock/groepje. Paddock mesten is ook met een rooster.
TS let er op hoe het binnen en buiten zetten geregeld is, want op je werkdagen is het niet te doen om eerst je paard(en) buiten te zetten en overdag met vriendjes op de ruimte en met hooi is echt een must. Winterperiode doet iemand mijn stal 1 x per week tegen betaling, daarom ga ik dan 6 x per week.
Staar je niet blind op het concept paddock paradise, die zijn hier in de regio winterperiode voor de helft afgezet om het gras te beschermen, en de paarden staan dan dag en nacht in een dikke laag blubber.
ps ik heb ook pas na mijn 50e mijn eerste paard gekocht dus ik zou zeggen Ga ervoor!!

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:31

Ik heb een jong gezin (dochters van 1 en 3 jaar oud), drukke baan met veel verantwoordelijkheden en een vol sociaal leven en ga 5 keer per week naar stal. Paarden komen dagelijks meerdere keren buiten (stapmolen + paddock/wei).

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:50

Mijn paard staat vol pension. Ik ga 5 keer per week naar m toe. Voeren, mesten en buiten zetten word gedaan.
Ik heb voor 2 dagen een bijrijdster.

Sabbientje

Berichten: 4745
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:00

6 dagen in de week. Meestal 1 keer per dag.

1 keer in de week worden ze verzorgd door een vriendin.

Als het echt nodig is, dan gaan we wel eens een tweede keer. (bijvoorbeeld bij ziekte of zo)

Binnen/buiten zetten hebben we een groepje waarin we samen de diensten verdelen.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:01

Daihyo schreef:
Waar halen jullie de tijd vandaan om meerdere keren per dag te gaan? Ik heb dat een tijdje 2x per dag moeten doen ivm voeren, maar vond dat best pittig naast een fulltime baan.

Dat vraag ik me ook echt af :oo
Ik heb de paarden in eigen beheer maar ik regel het al dat ik maar 1 keer per dag moet gaan. Vind ik al lastig genoeg.

Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:20

Ik ga meestal 5x per week of vaker. Ik heb ook een vriendin die af en toe een dagje pakt. Hij heeft sowieso 1x in de week een dagje vrij en dan wordt hij alleen gepoetst/geknuffeld. Andere dagen wissel ik af met longeren en rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:22

Daihyo schreef:
Waar halen jullie de tijd vandaan om meerdere keren per dag te gaan? Ik heb dat een tijdje 2x per dag moeten doen ivm voeren, maar vond dat best pittig naast een fulltime baan.

Ik werk rond de 60 uur per week maar ik kan alles zelf inplannen. Dus voor ik naar een klant ga rij ik nog even snel langs om even te stappen oid. En ik werk vaak savonds tussen 21-02 nog zodat ik ruim aan mijn uren kom.

Anoniem

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:25

Overigens gaat hier 1 iemand ook altijd 2x soms 3x per dag. Overige stalgenootjes zijn er dagelijks 1x, op drie na. Die komen 5x per week geloof ik en laten hun box dan alleen een beetje opstrooien en zetten extra voer klaar.

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:33

Mijn paarden staan bij mijn werk, dus dat scheelt, dan loop ik tussen de middag even naar achteren.

Maar het is inderdaad heel veel om voor te zorgen, vindt t al een zegen als mijn verzorgster een keer kan wisselen of afvoeren...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:39

Sommige dagen 2 x op een dag, soms maar 2 keer op een week,... Net hoe het uitkomt.

Vol pension bij goede eigenaren, als er wat is weet ik het gelijk. Lekker de weide op dekentjes worden zelfs gewisseld als het nodig is,...

In werkelijkheid zal het een 5/6 keer in de week zijn waarvan 3/4 keer rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:58

Twee keer per dag hebben wij ook wel eens moeten doen voor kortere of langere tijd. Vanwege bijvoorbeeld een blessure of een wond. Scheelt dat mijn man en ik samen 1 paard hebben. En ik onregelmatig werk. Anders is zoiets haast niet te doen. Dan moet je stalgenoten gaan vragen bijvoorbeeld.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:01

Ik ging in de winter 2x per dag toen ik ze in eigen beheer had. Dit had te maken met het slechte koude weer omdat ik ze dan elke avond moest verplaatsen van de natte gure weide, naar de paddock met open stallen, en dan ook weer droge hooinetten ophing.

In de zomer kon ik voor 24 uur hooinetten ophangen en konden ze in de droge wei blijven en ging ik gewoon 1x per dag. In de wei had ik namelijk een track systeem gemaakt en liepen ze het gras dus stuk (of poepten het onder :+ ), vandaar dat ze daar ook hooi netten kregen.

Toen ik nog op een pensioenstal stond ging ik 1x per dag in de ochtend, omdat de barn manager dan de avond ronde voor me deed.

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:03

7 dagen in de week, 2x per dag. Voor mijn werk ga ik heen om te voeren ( 7 uur) en na het werk (17.00 uur) weer heen om te voeren/rijden/mesten etc.

Alles in eigen beheer, maar vind het prima te doen in combinatie met werk/prive etc. Is maar net waar je je op instelt en waar je prioriteit ligt. In het weekend gun ik mij een uurtje extra slapen en ben ik om 8 uur bij de paarden. Straks als ze weer 24/7 op het land staan wordt het weer wat gemakkelijker en kan ik uitslapen als ik wil ;).

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:07

Ik heb het paard samen met mijn zus. We doen haar of samen, of om de dag.
We komen van een stal waar we alles zelf moesten doen en zijn intussen verhuisd naar een stal waar alles gedaan wordt en waar ze van 's morgens vroeg tot 's avonds (laat) buiten staat.

Nu we die vrijheid hebben, gaan we ook iets minder vaak. We gaan nu 5/6 dagen per week gaan ipv 7. Soms ook wel 4 dagen. Ligt er aan hoe het voor ons uitkomt.

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:11

Mijn pony staat volpension en ik ben er gemiddeld 6 dagen per week. Soms een dagje meer, soms een dagje minder.

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:50

Mdrf schreef:
7 dagen in de week, 2x per dag. Voor mijn werk ga ik heen om te voeren ( 7 uur) en na het werk (17.00 uur) weer heen om te voeren/rijden/mesten etc.

Alles in eigen beheer, maar vind het prima te doen in combinatie met werk/prive etc. Is maar net waar je je op instelt en waar je prioriteit ligt. In het weekend gun ik mij een uurtje extra slapen en ben ik om 8 uur bij de paarden. Straks als ze weer 24/7 op het land staan wordt het weer wat gemakkelijker en kan ik uitslapen als ik wil ;).


T is ook inderdaad gewoon een instelling...maar als je dan een dagje vrij hebt dan is het gewoon lekker en vreemd tegelijk haha

Femke_Tweety

Berichten: 12073
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:54

1 a 2 keer per week.
Meestal 1x.


Driekwartier autorijden, paard is met pensioen en staat op een geweldige plek.

marleen_usar

Berichten: 24707
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:04

Ik ben aan het klussen op mijn land dus nu ga ik vaker, de zon schijnt dus ben ik vaak aan het verven.