Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:19

Ik heb ook een Harry’s horse bustrens sweet iron, deze heeft ze nu drie keer In gehad en dat gaat steeds rustiger. Als met meer trainen blijkt dat het niets is ga ik verder kijken maar tot nu toe gaat het prima.

Wat betreft naar buiten gaan doe ik dit zelf. Met bit of met hengstenketting aangezien ik nu nog niet te vaak teveel druk op het bit wil hebben. Mijn stal zit ook aan een drukke weg maar we kunnen ook de wijk in via de het parkeerterrein van de voetbal naast ons. Dat heb ik nu 2x op zondag gedaan, lekker rustig. Kan ze op die manier aan alle indrukken wennen en dat ga ik dan uitbreiden.

plutolover

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:28

Ik wil ind de zondag ochtende bij gaan pakken. Alleen is het laat licht.

gelukkig is de mijne wel nuchter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:35

@ TI_amo: Wat leuk! nog zo een grote. Die van mij haalt ook de 1,74/1,75 en is van 23-06-2017.
Met die van mij ben ik wel rustig bezig maar dat is max 3 keer per week 20 minuutjes longeren op de grote cirkel. Verder mag die lekker paard zijn op de wei.

Bedankt voor de reacties op mijn bit vraag. Heeft wel even bevestigd dat ik niks geks aan het doen ben. Er werd gisteren toch een beetje schokkend gereageerd wat ik met zo'n scherp bit moest.
Mocht ze uiteindelijk toch heel onrustig gaan doen met dit bit dan kan ik nog altijd kijken naar een andere maar gisteren met longeren reageerde ze er erg goed op.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:37

plutolover schreef:

Zo vroeg ben ik nooit, er zijn nu geen wedstrijden bij die voetbal op zondag dus alles voor 12 uur is veilig. Vroeg zat :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:39

Cheyenne0252 schreef:
plutolover schreef:

Zo vroeg ben ik nooit, er zijn nu geen wedstrijden bij die voetbal op zondag dus alles voor 12 uur is veilig. Vroeg zat :j

hier helaas niet.. En soms moet je gewoon 'doen'. En op vertrouwen dat de mede mens een rem hebben en graag hun auto heel willen houden.. Alleen onverwachte bewegingen van een paard kunnen we helaas zowel ik als automobilist niet voorspellen haha

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:41

Ik heb het hier nog niet nodig gehad ivm de rustige ochtendjes maar voorheen nam ik met verkeersmak maken van paarden ook weleens een lange grondwerk zweep mee. Schrikt fietsers en auto’s toch af. En ja ik maak dreigende bewegingen als ze mij te dichtbij komen, is voor ieders veiligheid.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:45

Cheyenne0252 schreef:
Ik heb ook een Harry’s horse bustrens sweet iron, deze heeft ze nu drie keer In gehad en dat gaat steeds rustiger. Als met meer trainen blijkt dat het niets is ga ik verder kijken maar tot nu toe gaat het prima.

Wat betreft naar buiten gaan doe ik dit zelf. Met bit of met hengstenketting aangezien ik nu nog niet te vaak teveel druk op het bit wil hebben. Mijn stal zit ook aan een drukke weg maar we kunnen ook de wijk in via de het parkeerterrein van de voetbal naast ons. Dat heb ik nu 2x op zondag gedaan, lekker rustig. Kan ze op die manier aan alle indrukken wennen en dat ga ik dan uitbreiden.

Zo denk ik er ook over. Mocht dit bit em toch niet helemaal zijn is nog genoeg keus. Je moet toch ergens mee beginnen. Om nu een bit aan te schaffen van 100 euro wat misschien toch niets is is ook zonde.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:45

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik kom hier ook mee babbelen. Al ga ik niet onder het zadel maar voor de koets beleren. De basis dingetjes zijn denk ik toch aardig hetzelfde.

Ik zal mijn kleine man eventjes voor stellen.
Naam: Kalimotochoo Aka: Pip
Ras: Shetlander ruin

Ik moet hem nodig weer eens meten, de laatste keer dat ik hem gemeten heb was hij 1.05 mijn gevoel zegt dat hij nog wat de hoogte in gegaan is.
Ik heb eventjes geen recente foto van hem dus deze is van afgelope zomer.
[ [url=m/cXPb0E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Grondwerk
hij heeft 3x Zijn tuigje op gehad
spelender wijs wat laten merken wat sturen is
en vorige week als nieuwe les: Mee naast de fiets.

Verkeersmak maak ik het liefst door op een oprit/T-splitsing te gaan staan. Ik hoop dan op veel verkeer op de weg waar wij niet staan. Dan steeds dichter bij de weg gaan staan. Mijn kwpn heb ik toen zij jong was deels van haar tractor angst af geholpen door haar als de tractor voorbij was om te draaien en erachteraan te gaan. Zo hebben ze het idee dat ze het enge weg jagen en ze het de baas zijn.

Verder ben ik gezegend met een pony nu die verkeersmak geboren lijkt. Helaas nog geen vrachtwagens of tractoren op ons rondje tegen gekomen dus daar weet ik nog niet hoe hij erop gaat reageren.
Hier in Frankrijk rijden ze vaak heel erg hard op de wegen hier in de buurt dus hopelijk gaat pip ook geen problemen geven met groot verkeer want we zullen veel over wegen moeten rijden als we zo ver zijn.

Wat leuk, ik ga Alano ook beleren voor de kar.

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:34

PerleB schreef:
Mijn Secret merrie komt zondag naar binnen en vanaf dan start haar kleuteropleiding. Vanaf Maart gaat ze weg om zadelmak te maken dus dan heb ik drie maanden om longeren, bitje, bijzetteugels, longeersingeltje aan te leren. Lijkt me voldoende voor haar. Werd overigens wel tijd dat ze naar binnenkomt, luilekkerleven doet haar fysiek niet zo goed (is megavet Y)(^) hehe) en ze krijgt wat praatjes. Dringend tijd dat ze getemd wordt }:) :+ :')

[ [url=m/IRlu1l.png]Afbeelding[/url] ]

Even nieuwsgierig: heb je haar zelf gefokt/uit welke merrie komt ze? Mijn eigen merrie is in het verleden bevallen van een vos merrie van Secret en ik ben naar haar op zoek :j

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:56

Ik heb een Winderen gel bit voor mijn vijfjarige gekocht. Een metalen bit wilt ze niet meer in haar mond (is 1x tegen haar tanden gekomen toen ze haar hoofd omhoog gooide bij het uitdoen). Nu rij ik voornamelijk bitloos, dus ik kan niet echt zeggen hoe ze erop reageert bij het rijden. :') Maar het aandoen laat ze vlot toe, ze is er rustig mee in haar mond (en schuimt wat) en ook het uitdoen gaat goed, ondanks dat ze sinds dat voorval met een metalen bit nog steeds de neiging heeft om haar hoofd omhoog te gooien.
Afbeelding

En zowel Naranja als Yerba hebben een nieuwe mijlpaal in hun paardenleven! Beiden hebben voor het eerst een barebackpad op hun rug gehad. De westenrpad kenden ze al en daar gaven ze geen reactie meer op. De longeersingel kennen ze ook, maar die is helaas te groot voor hun, dus aan het idee van een singel konden ze daarmee moeilijk wennen. De barebackpad is net iets te groot, maar past in elk geval een stuk beter dan de longeersingel.
De pad opleggen was bij beide geen probleem, ondanks dat het een nieuw voorwerp was, gaven ze er niet om. Naranja liet zich netjes aansingelen, Yerba vond dit vervelender en had de neiging om weg te lopen bij het aansingelen.
Eenmaal de boel goed aangesingeld was, heb ik enkele grondwerkoefeningen herhaald met de pad erop. Ook hier geen reactie op gekregen, dus mochten ze los. Van Naranja heb ik beeldmateriaal, van Yerba helaas niet, want het was al donker.
Yerba reageerde er nauwelijks op, Naranja iets meer. Nu is Naranja ook ongelooflijk hengstig, dus dat hielp niet mee. :') Ik vermoed dat ze de volgende keer niet meer op de barebackpad zal reageren.
Afbeelding

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:29

Wat een mega leuk topic!
Ik meld mij ook met mijn 2,8 jarige quarterxpaint. Heel leuk om jullie allemaal bezig te zien met jullie eigen paard en eigen weg daarin.
Bandit is erg relaxed en een fijn paard om mee te werken.

Foto van toen ik hem kocht:

Afbeelding

Foto van vorige week

Afbeelding

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:23

Leuk zeg dit allemaal te lezen !
Ik zie dat veel al begonnen zijn met longeren. Hoevaak doen jullie dit ? Ik heb begrepen dat dit voor een jong paard belastend kan zijn om te lang en vaak te longeren

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:25

1x in de week of zelfs 1x in de twee weken. Ik doe 2x per week iets belastends voor haar, maar dat is vooral veel grondwerk en rechtuit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:27

Hier zo'n 3 keer in de week. Maar pony is al wel 7.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:29

Ik ga straks de aquatrainer terug brengen naar 1 a 2 x per week en dan 2x per week grondwerken/longeren. Niet per se rondjes laten lopen maar vooral leren reageren op hulpen en wat obstakeltraining. Beenhulp leren, lange teugelen om te leren remmen en sturen etc. Meer hersenwerk dan fysiek werk. De spieren trainen we symmetrisch en beheerst op de aqua trainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:36

Ik longeer 2 tot 3 keer per week met mijn 3,5 jarige. Ik loop ook mee met longeren zodat ze niet constant op de kleine cirkel blijft lopen en longeer max 20 minuutjes om wat conditie op te bouwen en de stemhulpen bevestigd te krijgen.

Ik ga vanavond naar een andere stalling kijken. Nadat ik gisteravond naar huis ging nadat ik een ander paard daar gereden had zag ik weer dat ze zonder water stond -:(- Ze heeft 2 weken terug de deur van haar eigen stal met automatische drinkbak gesloopt (dun houten plaatje houd een paard van 1,75 niet tegen als die een keer er tegen aan leunt :Z ) toen is die in een andere box gezet zonder automatische drinkbak. Nu staat er een speciekuip in die maar voor de helft volgemaakt kan worden omdat er een scheurtje in zit. De afgelopen 2 weken heb ik nog iedere avond dat ik daar was voordat ik naar huis ging (en de laatste ronde door de staleigenaar al gemaakt was) de waterbak kunnen bijvullen omdat er gewoonweg nog maar 5 tot 10cm water in stond voor de nacht. Na nog meer dingen die daar spelen is het voor mij nu helemaal klaar daar.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:46

Ik lees ook mee, heb twee 3 jarigen.

Afgelopen weekend voor het eerst op de ene gehangen, ging top.
De andere heb ik een bitprobleempje mee, die accepteert een dubbelgebroken watertrens niet. Is geen ramp, maar moet even bedenken wat handig is om te proberen. Dacht ook aan een niet metalen bit.. in ieder geval iets wat rustiger in de mond is

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:53

@Kimvicious, heb je dat al vaker zo gedaan met een aquatrainer? Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar de resultaten die je daarmee behaalt! Ik kom uit de hoek van de springpaarden waarbij er eigenlijk altijd (te) snel een zadel op gaat, om dan vanuit het rijden daarnaartoe te werken. Hoewel dat niet mijn methode is ben ik toch wel een beetje zoekende naar verschillende ideeen.

@Loyce_ Het longeren stelt hier nog niks voor, ik denk dat de meesten dit zullen scharen onder grondwerk. Het is wat mij betreft een makkelijke manier om commando's aan te leren en uit te breiden. Dit wissel ik dan af met grondwerk waarbij ze meelopen in mijn tempo. Dit wil ik binnenkort uitbreiden naar het lopen en vragen van stelling en buiging.

@Laura Dat is vervelend! Kan de oude stal niet snel gemaakt worden? Of zijn er meerdere redenen dat je zo ontevreden bent over de stal?

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:57

plutolover schreef:
ik ga zo alles bijlezen.

maar hoe pakken jullie verkeersmak maken aan? helaas ligt onze stal echt aan een drukke weg met weinig uitwijk mogelijkheden. Ik heb wel een keer een mini rondje gedaan maar echt fijn lopen vond ik het niet omdat mensen gewoon weinig rekening met je houden.. ondanks gele vest met jong paard in opleiding graag traag..

Zijn er ook bedrijven/mensen die paarden verkeersmak maken?

Ik zag een vraag over een bit. Ik denk dat ik de mijne zowel bitloos als aan bit laat wennen. Mijn voorkeur gaat uit naar een myler level 1. of ik laat na het wisselen/tandarts een bitfitter komen die ook hoofdstellen aanmeet (ondanks dat ze nog groeien)

zelf vind ik myler bij mijn oudere haf erg fijn die heb ik nu op myler level 2 watertrens.

Betreft het eerste: hou het bij een mini rondje tot je paard daar comfortabel mee is, dan pas uitbreiden.. als mensen geen rekening met je houden gaan ze zeker niet 'jong paard in opleiding graag traag ' lezen, ze zien wel de felle kleur van je hesje. Dat is al goed. Als je merkt dat mensen snel aan komen rijden voor/achter je (automobilisten), even je hand opsteken en desnoods fel aankijken. Als je paard ineens gek gaat doen, zullen andere mensen dat ook echt wel zien, desnoods schreeuw je een beetje HOOOOOO of loop je expres de weg iets meer op zodat iedereen het hoort of wel moet zien en afstand bewaard (hoop immers dat ze weten dat ze niet veilig zijn achter een paard). Een zweepje voor evt fietsers werkt ook, niet mee meppen, maar je arm uitsteken en je zweep als verlengstuk gebruiken.

Betreft jouw stukje over met bit/bitloos, ik wou op het begin ook met beide beginnen, tot mijn instructrice kwam met het feit dat je paard daar misschien in de war van kan raken om het door elkaar heen te doen. Begin met 1, zodra die basis erop zit, kan je met het ander beginnen. Misschien kan je ook te snel verwachten dat je paard bitloos net zo goed begrijpt wat je bedoelt als met bit en ligt je verwachtingspatroon dus te hoog. Ik had dat wel, paard kende bit wel, bitloos niet, vaker gereden met bit ging goed, 1e keer bitloos direct er op gestapt en hij snapte er niks van, bom ontplofte (binnenvetter) en ik lag eraf waarbij ik een paar weken echt niet goed kon lopen.. :') dus ook voor anderen een tipje; gewoon altijd eerst vanaf de grond een x doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:07

loveslimpie schreef:
@Kimvicious, heb je dat al vaker zo gedaan met een aquatrainer? Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar de resultaten die je daarmee behaalt! Ik kom uit de hoek van de springpaarden waarbij er eigenlijk altijd (te) snel een zadel op gaat, om dan vanuit het rijden daarnaartoe te werken. Hoewel dat niet mijn methode is ben ik toch wel een beetje zoekende naar verschillende ideeen.

@Loyce_ Het longeren stelt hier nog niks voor, ik denk dat de meesten dit zullen scharen onder grondwerk. Het is wat mij betreft een makkelijke manier om commando's aan te leren en uit te breiden. Dit wissel ik dan af met grondwerk waarbij ze meelopen in mijn tempo. Dit wil ik binnenkort uitbreiden naar het lopen en vragen van stelling en buiging.

@Laura Dat is vervelend! Kan de oude stal niet snel gemaakt worden? Of zijn er meerdere redenen dat je zo ontevreden bent over de stal?

Er zijn meerdere redenen waardoor het niet slim is om nog langer op deze stal te staan. De reden wil ik best geven via pb maar niet openbaar op het forum :)

@ Rensju: vervelend dat ze het bit niet accepteert. Al eens een appelbitje geprobeerd? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar in mijn omgeving hoor ik veel positieve geluiden over de bit. Het enige nadeel is dat ze bij overmatig kauwen het bit snel kapot kauwen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:43

Rensju, al eens een enkelgebroken geprobeerd? De mijne reageerde ook onrustig met dubbel gebroken. Nu met enkelgebroken beter!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:44

Mijn 'oude' merrie wilde in het begin alleen maar ongebroken. Alles wat bewoog vond ze niets waard. Ondertussen vindt ze elk soort bit wel prima

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:46

loyce_ schreef:
Leuk zeg dit allemaal te lezen !
Ik zie dat veel al begonnen zijn met longeren. Hoevaak doen jullie dit ? Ik heb begrepen dat dit voor een jong paard belastend kan zijn om te lang en vaak te longeren

Die van mij is bijna 2,5 en ik wacht er nog mee. Was het sowieso nog niet van plan maar de osteopaat bevestigde dit nogmaals en raadde aan om vooral lange stukken rechtuit te lopen. Helaas door het vroeg donker zijn kan ook wandelen nu niet :7

Ook voor oudere paarden is longeren echt belastend trouwens. Ik heb een boek van Mireille den Hoed die aanraadt nooit meer dan 2x per week 20 minuten te longeren (en in-en uitstappen aan de hand rechtuit lopen in de bak). Jonge paarden korter, 10 min. max. Dus dit wordt ook mijn plan zodra wij eraan toe zijn :j

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:54

Loveslimpie ik heb de mazzel een aqua trainer op stal te hebben sinds een jaar. Zie echt hele goede resultaten qua bespieren, super symmetrisch bespierd en ook echt spieren die je anders lastiger aan het werk krijgt. Alle paarden bij ons gaan er minstens eens per week op als onderhoud en de rest training onder zadel en zelfs dan zie je op lange termijn een gigantisch verschil. Ik ben er erg tevreden over.

Bitten kan inderdaad lastig zijn. Ook al eens een paard gehad wat alleen op billy allen te rijden was. Zou lekker vanalles uitproberen mits je die mogelijkheid hebt. Ieder paard is anders.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:56

Ik longeer 2x per week een kwartier met mijn 3,5 jarige.
De rest van de dagen doen we wel 'iets' zoals uitgebreide poetsbeurt, wandelen, schriktraining of opstaptraining. Zaken die eerder geestelijk belastend zijn dan lichamelijk.
Hij is iedere keer weer teleurgesteld als hij weer op stal moet :')
Hier gisteren het hangen geoefend terwijl mijn andere paard in de bak stapte. De paarden waren fris vanwege het weer, maar mijn jonkie bleef goed bij de les.

Afbeelding