[VOLG] De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:38

Meteen heel klef dus! Liefff. Zo fijn als ze een goed vriendje hebben.

Mel stond nog maar een week bij hem, dus het was nog niet helemaal stabiel. Mel vindt eigenlijk alles wel best, maar het weidegenootje is heel introvert. Meestal stond hij gewoon heel tevreden ergens te staan en dan mocht Mel er prima bij enzo, maar hij kon soms abrupt uitvallen en willen dat Mel in de lucht oplost :+. Heel ander type paard dat ik moeilijk te lezen vindt. Hij lijkt meestal mentaal zo afwezig.

Tijdens de boxrust heeft hij Mel veel gezelschap gehouden en gister heeft Mel wel een kwartier over de draad met haar neus tegen die van hem aan gestaan. Ik weet niet zeker of hij dat door had maar ik vond dat wel weer schattig

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:04

Sintara schreef:
Meteen heel klef dus! Liefff. Zo fijn als ze een goed vriendje hebben.

Mel stond nog maar een week bij hem, dus het was nog niet helemaal stabiel. Mel vindt eigenlijk alles wel best, maar het weidegenootje is heel introvert. Meestal stond hij gewoon heel tevreden ergens te staan en dan mocht Mel er prima bij enzo, maar hij kon soms abrupt uitvallen en willen dat Mel in de lucht oplost :+. Heel ander type paard dat ik moeilijk te lezen vindt. Hij lijkt meestal mentaal zo afwezig.

Tijdens de boxrust heeft hij Mel veel gezelschap gehouden en gister heeft Mel wel een kwartier over de draad met haar neus tegen die van hem aan gestaan. Ik weet niet zeker of hij dat door had maar ik vond dat wel weer schattig

Gelukkig.

Mkango schreef:
Inderdaad dat hoofd op de spuitplaats. :')

Ik zag al wat foto's van het erf voorbij komen op Instagram - heel mooi! Leuke foto's ook van de twee heren samen! :D

Dankjewel! Wat is jouw gebruikersnaam? :)

Anoniem

Re: [VOLG] De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:07

Alisha_dm - je kunt ook op de link in m’n onderschrift klikken, dan kom je er meteen! :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:13

Oh, dan heb ik het wel gezien. Ik zal je even volgen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 16:29

Meneer vandaag even aan de longeerlijn gezet. Eerst zonder bijzet hoor, hij mocht even om zich heen kijken. Hij is tot rust gekomen en heeft mooi gedraafd en ook vrij rustig gestapt. Galopje was rustig maar vierkant _O- echt een beetje aquatraining. Zeker in het begin tilde hij echt zijn benen hoog op. Hij loopt top. Zakt alleen hier en daar weg in de blubber.

Afbeelding

Hierna nog even een rondje over het erf gestapt. Een buitenbak verkend. Hij is al lekker aan het wennen want hij loopt een stuk netter naast ons. +:)+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:29

Zo netjes, zo vlug al na de verhuizing. Echt een ev :D

Ik denk dat je qua druk zijn met het weer te maken had, ze voelden allemaal de storm aankomen..
. Btw wat voer je nobli nu?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:34

Storm? :+
Het is zeker wel koud! Maar hij is afgelopen weken wat drukker. Daarom ook teruggezet op voer (naast dat hij gevoelig was op zijn buik). Hij kan zo lekker op je tenen staan als hij om zich heen zit te kijken. Dus heb graag dat ‘ie normaal doet, lol.

Hij krijgt twee keer per dag Pavo basis plus 3/4 schepje. En wij voeren hem een klein bakje Pavo Nature Best of Slobbermash (wisselen we elke dag) na het werk. Met een worteltje, wat magnesium en een 20 ml lijnzaadolie.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:54

Oh, ik dacht dat je vooral toen met de storm last had van zijn druk zijn hahaah. Foutje :o

Wat betreft zijn eten ken ik wel meerdere paarden die erg stuiteren op slobbermash, zelfs bij maar een halve schep :P is er een reden dat je hem op een lage hoeveelheid eiwitten hebt, kan hij er niet tegen?
Natures best is wel heel mooi voer vind ik :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 19:01

Neehoor, hij groeit goed. Billetjes worden zichtbaar ronder. Hij lijkt echt geen tekorten te hebben op voer!
Waarom denk jij dat ik meer eiwitten zou moeten geven? Omdat hij nog groeit? Hij beweegt drie keer per week een halfuurtje.

Iemand anders zei me juist dat de muesli en slobber vrij weinig extra’s bevatten. Dus dat het een prima extraatje is. Dat is ook puur extra, gewoon lekker na het werk wat kunnen eten met de supplementen die we hem graag geven! :D
Hij kreeg op de vorige stal veel meer basisbrok. Dat hebben we voornamelijk teruggezet. En nu een eigen brok (zelf aanschaffen).

Met de storm vorige week liep hij trouwens best braaf aan de longeerlijn. En dat was inderdaad echt een behoorlijke herrie. :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:43

Nee hoor :) ik vroeg het me gewoon af omdat dit voer allemaal eiwitarm is. Ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd (en ik ben van voer aan het veranderen bij Mel) dat is alles :j hij ziet er super goed uit dus het werkt duidelijk voor hem!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 20:11

Sintara schreef:
Nee hoor :) ik vroeg het me gewoon af omdat dit voer allemaal eiwitarm is. Ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd (en ik ben van voer aan het veranderen bij Mel) dat is alles :j hij ziet er super goed uit dus het werkt duidelijk voor hem!

Hij krijgt inderdaad niet veel bijzonders. Want hij doet niet zoveel. :P
Ik dacht dat je misschien een tip had, dat je het zei, haha.

Dankjewel!
Wat krijgt Mel nu?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:49

Mel gaat nu over op pavo vital, fibrebeet, en 50 ML lijnzaadolie en magnesium. Op het moment eet ze dit heel graag dus ik hoop dat ze dit wat langer volhoudt..

Dit is namelijk al het derde voerplan sinds ik dr heb :') op boxrust at ze alles met smaak op maar buiten is ze er telkens binnen een paar weken tot maanden op uitgekeken. Dus ik ben vast aan het kijken wat ik de volgende keer kan proberen :Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:02

Ah die van jou ook niet de makkelijkste? Nobli eet ook niet alles. Voer gaat gelukkig wel, maar appels en mandarijntjes lust hij al niet, net als snoepjes met een smaakje.
Maar ons voerplan is natuurlijk vrij saai, met alleen brok en muesli/slobber. Geen losse toevoegingen!

Ik dacht dat 30 een max was voor lijnzaadolie? Of niet?
Nobli krijgt dat voor de stoelgang (vanwege zijn buik laatst). Glimmen doet ‘ie al.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:46

Met olie moet je vooral kijken hoe ze erop reageren, Mel heeft ook wel 100ml gehad per dag maar toen ging ze een beetje spetteren :+ dit gaat goed en ze lust het ook nog steeds graag.

Qua snacks.. Ze houdt gewoon niet van zoet. Dus idd geen paarden snoepjes, eigenlijk geen appel etc. Ik heb wel eens gelezen dat als een paard ooit maagzweren heeft gehad, ze suiker kunnen associëren met pijnscheuten van de zweren. Misschien komt het daar oorspronkelijk vandaan, maar dat weet ik niet.

Maar gelukkig hebben mijn ouders een moestuin en boomgaard dus zeker in het najaar kan ik heel makkelijk afwisselen. Ze krijgt nu afwisselend stukjes rode biet, voederbiet, verschillende soorten stoofpeer.. Die bevallen allemaal best goed :P

Verder wordt ze niet verwend hoor *ahum*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:54

Oh wat grappig! Hier houden we het eigenlijk heel saai bij wortels. :+
Maar wil ‘m wel nog andere dingen laten proberen.
Vanille, munt, eucalyptus en wortelsnoepjes hoeft ie niet. Likit ook niet. :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:00

Ze lijken echt op elkaar :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:00

Sintara schreef:
Ze lijken echt op elkaar :D

Toch wel echt volbloedjes he!
Tenminste, dat moet Mkango bevestigen, die kent vast veel EV’s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:45

Naja, het is maar net wat ze gewend zijn te eten. :) Wortels krijgen ze op veel renstallen wel, maar appels en ander fruit héél zelden tot nooit, en paardensnoepjes krijgen ze al helemaal nooit, dus dat hele zoete kennen ze simpelweg niet en volgens mij is zoet ook niet per se een smaak die paarden van nature heel lekker vinden, dacht ik ooit ergens gelezen te hebben. Pepermunt kennen de meeste dan weer wel, want er zijn zat grooms die ze verwennen met Polo mints. :)) Ik heb wel nog ergens een filmpje waarin we proberen er eentje een, ik dacht, watermeloen te voeren, dat was ook grappig. Zal kijken of ik die kan vinden. :')

Wat betreft het gewone voer hebben ze niet de luxe om kieskeurig te zijn. Ze eten wat de pot schaft, met hooguit wat kleine aanpassingen als ze bepaalde toevoegingen laten liggen, maar geen enkele trainer gaat hele voerplannen omgooien omdat ze iets niet moeten. :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:40

Dat kan ik me voorstellen Mkango! En tja ze zullen tijdens hun racecarriere wel op stal worden gevoerd, en daar at ze uiteindelijk alles.
Buiten wordt hier alles vergeleken met gras <<) en daar raakt ze nooit op uitgekeken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:51

Tegelijkertijd alleen maar fijn! In training krijgen ze bij het overgrote merendeel nauwelijks ruwvoer, en veel paarden die vol in het werk staan, eten het zelf ook amper. :=

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:26

Oh echt? Mij was juist verteld dat ze grotendeels alleen maar heel goed hooi kregen. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:49

Meestal houdt het op bij twee plakken per dag: eentje ‘s morgens, eentje ‘s middags; de echte baby’s krijgen vaak wat meer, maar nog steeds niet onbeperkt. Veel eten het niet eens helemaal op als ze vol in training staan. Het hooi kan nog wel goed zijn uiteraard, maar veel krijgen ze er over het algemeen niet van. := En als ze moeten racen, krijgen ze helemaal niks die ochtend.

Grappig genoeg zie je dat ze in bijvoorbeeld Nieuw Zeeland wél bijna onbeperkt hooi krijgen. Daar kreeg ieder paard een gigantisch dikgevuld hooinet twee keer per dag, waar ze echt fanatiek van moesten eten wilde dat leeg zijn. :))

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:57

Oh dat verbaasd me.. Hooi en gras eet ze altijd heel goed. Alleen als ze het te koud heeft of teveel pijn heeft gaat dat minder, maar dat valt ook echt wel op dan.

Ze eet een plak van zo'n 300 kilo baal per dag

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 12:10

Nobli ook gelukkig. Mij werd dus idd verteld dat ze veel en goed hooi aten.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:11

@Mkango Leuk om te lezen hoe de eerste levensjaren van een renpaard eruit zien :j
Hier zelf ook een EV die sinds 1,5 jaar in Nederland is. Door jouw verhaal heb ik wat meer inzicht in zijn gedrag gekregen, thanks daarvoor +:)+