Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:36

josien_m_ schreef:
Dat er geen simpele oplossing is zonder schade is wel duidelijk voor iedereen toch?

Net Covid19 ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:39

Nou ben ik het eens precies eens met de bovenstaande post van Huertecilla.

En verlaat ik het topic, we gaan niet nader tot elkaar komen zo.
Duitsland is Nederland niet.
Dat de wolvenaanvallen in vlagen komen dat klopt, jonge wolven die hun eigen territorium gaan zoeken en niet bij de oude roedel blijven, gaan lopen en onderweg pakken ze schapen of ander makkelijk vee. Dat zijn ook de verkeersslachtoffers of degenen die je ziet en die dus heel veel kilometers afleggen.
Wanneer ze hun eigen territorium hebben gevonden (zoals de wolvin bij ons in de buurt) zie je ze niet meer. Tenminste dat is bij de wolven die zich hier op de Veluwe hebben gevestigd zo.
De tijd zal het uitwijzen en dan hoop ik echt dat er op basis van wetenschap en cijfers beslissingen worden genomen en niet uit emotie zoals hier in dit topic. laten we het bij cijfers uit Nederland houden en niet alle berichten uit Duitsland erbij halen.
Dat land is zoveel keer groter dan Nederland, er zijn daar veel meer roedels dan in Nederland ooit zal kunnen hebben. Natuurlijk zijn daar meer incidenten, maar als je dat in verhouding afzet dan denk ik dat het je enorm mee zal vallen.

Maar goed, ik denk niet dat dit wordt gelezen zoals ik het bedoel dus zie ik het nut niet meer in om een bijdrage te leveren :)
:evaw:

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 17:45

Klopt de politiek zal zich hierover moeten buigen. Maar dat werkt helaas niet zo snel.
En ik heb beesten op een perceel van 2 ha en die wil ik beschermen want ik hou ze achter die omheining.

Dus als iemand daar ervaring mee heeft..... Heeft er iemand bv een opritverklikker en zou dat ook werken als de wolf via daar binnenkomt?

Zijn er al mensen die met hun veearts overlegd hebben of ze een geldig dna monster mogen afnemen? Wel fijn om vooraf te weten, misschien nog ineens niet voor de veeartskosten maar ook voor registratie van wolven aanval, mits het natuurlijk een wolf is geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:49

jobamara schreef:
Klopt de politiek zal zich hierover moeten buigen. Maar dat werkt helaas niet zo snel.
En ik heb beesten op een perceel van 2 ha en die wil ik beschermen want ik hou ze achter die omheining.

Dus als iemand daar ervaring mee heeft.....

Twee grote honden bij los laten lopen; werkt al milennia:

https://www.youtube.com/watch?v=GScuF2ZEGOA

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 17:55

Mysa, ook jouw punt is triest, er is inmiddels ook in nederland al bewezen dat pony's en paarden ook slachtoffer worden. Nu krijgen ze dat alleen als er een gevestigde roedel is (6 mnd in het gebied) meen ik.
Maar er zou geen verschil mogen zijn in mijn ogen, hoeveel is er te doen geweest over paardenwelzijn....

jobamara

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 17:56

Werken 2 flinke rottweilers ook ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:58

jobamara schreef:

Zijn grote honden toch?! Alles van dat formaat en meer is +:)+

Een omgekeerde prikhalsband werkt prima als carlanca/carranca wanneer je dat nodig mocht vinden voor je eigen gemoedsrust.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-11-20 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:00

mysa schreef:
Men zou anders eens kunnen beginnen met paardenhouders dezelfde subsidie te geven als schapenhouders. Waar ik woon hebben de schapenhouders duizenden euro's subsidie gekregen om een veilige afrastering aan te leggen. (voor hoe lang veilig?) Voor paardenhouders is die subsidie er niet. Waarom niet? Omdat Nederlandse wolven geen paarden aanvallen, denken ze. Dat doen alleen wolven in andere landen. :(

Misschien omdat een paard wat gemakkelijker veilig te houden is door middel van ophokken in de nacht?

Een kudde schapen iedere nacht binnen halen is een stuk lastiger dan een paard binnen in een box zetten.

En paarden zíjn nou eenmaal minder slachtoffer dan schaap.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:09

Citaat:
Omdat Nederlandse wolven geen paarden aanvallen, denken ze. Dat doen alleen wolven in andere landen

Geweldig kortzichtig inderdaad _-:(

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:17

jobamara schreef:

Misschien dat ze samen wat kunnen bewerkstelligen, maar ik ga die van mij er niet aan wagen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:24

Een kudde schapen is juist heel simpel binnen te zetten, schudden met een emmer graan en alles komt naar je toe.
Heb je daar geen zin in, neem een hond die de schapen naar je stal drijft..

Beesten op 2ha zijn trouwens vele malen makkelijker te beschermen dan zoals bij ons, beesten op 150ha, waar stukken bos, rivieren etc doorheen lopen.
En dan nog, een keer een wild zwijn of hert dat door je omheining heen rent en je hebt alles voor niets wolf proof gemaakt.
Ik zie iig niet elke dag elke meter hekwerk.. er zijn immers ook nog andere dingen die ik moet doen op een dag O:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:26

tones schreef:
jobamara schreef:

Misschien dat ze samen wat kunnen bewerkstelligen, maar ik ga die van mij er niet aan wagen.

Voor een goed begrip; wolven gaan geen confrontatie aan met een grote hond als ze dat ook maar énigzins kunnen vermijden. Veel te riskant.

Pas als er echt sprake is van druk door grotere roedels moet je twee of meer waakhonden inzetten.

Hengst, muildier of grotere ezel werkt ook trouwens.

Slechts aan wolven afschieten denken als oplossing is nét zo kortzichtig als een potentieel probleem ontkennen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:42

Nou, ik las anders dat een Spaanse herder vijf van zijn negen kbh's was kwijtgeraakt aan wolven, hij hield er nu maar mee op.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:44

Alpaca's zijn ook beschermemd toch? Hoor wel eens verhalen dat die bij schapen worden gezet om ze te beschermen. Als de wolf naar mijn gebied komt heb ik een mooi excuus om alpaca's te kopen **\O/**

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:49

Een alpaca is wel vinniger en groter dan een schaap maar met 45-85 kg begint ook een alpaca weinig.

Alpaca fokker hier in de buurt overweegt juist lama bij te zetten als verdediging.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:57

Nou, ik heb nog het beeld op mijn netvlies staan van een ezel wiens achterkant is opgegeten door een wolf, terwijl de ezel nog leefde. Echt top bescherming !

Ik word zo moe van al die verhaaltjes, onzin-sprookjes.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:00

sterregoud schreef:
Nou, ik heb nog het beeld op mijn netvlies staan van een ezel wiens achterkant is opgegeten door een wolf, terwijl de ezel nog leefde. Echt top bescherming !

Ik ook, er zijn al zoveel honden doodgebeten door wolven. Daar ga ik niet eens aan denken om die in te zetten. Laat staan ezels, lama's etc. Dat is allemaal geen partij voor een wolf. Maar ik ontstip dit topic, ik word er alleen maar onrustig van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:05

sterregoud schreef:

Je weet dat hét sprookje in deze Roodkapje is? :)*

Daar staan Romulus&Remus, Jungle Book én een paar goed gedocumenteerde gevallen tegenover ;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:10

Was het maar zo onschuldig....

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:14

Kwam net een rottige foto tegen van kbh's na een gevecht met de wolf. In mijn ogen absoluut niet ethisch, om honden in te zetten, niet effectief genoeg en in Nl al helemaal niet praktisch uitvoerbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:31

mysa schreef:
Kwam net een rottige foto tegen van kbh's na een gevecht met de wolf. In mijn ogen absoluut niet ethisch, om honden in te zetten, niet effectief genoeg en in Nl al helemaal niet praktisch uitvoerbaar.

Wat is in jouw ogen dan wel ethisch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:38

Ach, schapen die half opgegeten zijn door vossen of dassen is evenmin fijn om op te ruimen, zeker in de zomer, dan moet ik proberen de hoornaars (die ook dodelijk kunnen zijn) te ontwijken terwijl ik het kadaver bij elkaar probeer te rapen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:43

palousa_boy schreef:
Ach, schapen die half opgegeten zijn door vossen of dassen ...

En honden. Zoals eerder geschreven heeft mijn ene buurman daar regelmatig mee te maken.
De andere twee hebben honden loslopen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:44

@Huertecilla:
Ten eerste eerlijke voorlichting (tot voor kort zei men nog dat er zo nu en dan een incidenteel schaap zou worden gepakt en er niets groters zou worden aangevallen, noch zouden wolven honden aanvallen en ze zouden enorm schuw zijn; allemaal allang ingehaald door de feiten). Ten tweede subsidie voor omheiningen, in de toekomst eventueel verplaatsing of castratie van wolven.
Maar rewilders hopen op tientallen wolven- territoria in Nederland.....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:45

Kunnen dassen dat echt doen Palousa_boy? dat zou ik nooit gedacht hebben!