Duhelo schreef:Earth schreef:
Ja want als je het wel doet en kind verongelukt met pony, dan is er vast weer gezeur waarom dat kind in hemelsnaam op deze pony zat. Tja, dan voel je je bekaaid als verkoper.
Maar als je een sportauto verkoopt, rijke man koopt dat en zijn zoon gaat er mee gaan joyriden en verongelukt zich ermee. Voel je je als verkoper dan ook verantwoordelijk?
Bij een pony is het een deel anders omdat je een deel welzijn van de pony zelf erin meepakt, maar de koop van een "gevaarlijk goed" ligt nog altijd bij de koper zelf. Als verkoper kan je je gedachten meegeven, maar je hebt nooit in de hand wat de koper uiteindelijk met het product doet.
Wat als koper pony koopt voor zijn ervaren 16 jarige dochter die de sport in wil, maar er dan zijn 7 jarige beginner op zet? En die verongelukt? Dat heb je als verkoper simpelweg niet in de hand toch?
Ik vind dat niet echt een vergelijking. Want die auto is niet bedoelt voor die jongen, de pony wel. Je zet dus moedwillig een onervaren kind op zo'n pony. Ik vind dat je daar in dit geval wel over na mag denken.
Ik zie het te vaak mis gaan met een mismatch met pony's en ruitertjes.