Megabod op pony strik erom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:44

Duhelo schreef:
Earth schreef:

Ja want als je het wel doet en kind verongelukt met pony, dan is er vast weer gezeur waarom dat kind in hemelsnaam op deze pony zat. Tja, dan voel je je bekaaid als verkoper.

Maar als je een sportauto verkoopt, rijke man koopt dat en zijn zoon gaat er mee gaan joyriden en verongelukt zich ermee. Voel je je als verkoper dan ook verantwoordelijk?

Bij een pony is het een deel anders omdat je een deel welzijn van de pony zelf erin meepakt, maar de koop van een "gevaarlijk goed" ligt nog altijd bij de koper zelf. Als verkoper kan je je gedachten meegeven, maar je hebt nooit in de hand wat de koper uiteindelijk met het product doet.

Wat als koper pony koopt voor zijn ervaren 16 jarige dochter die de sport in wil, maar er dan zijn 7 jarige beginner op zet? En die verongelukt? Dat heb je als verkoper simpelweg niet in de hand toch?

Ik vind dat niet echt een vergelijking. Want die auto is niet bedoelt voor die jongen, de pony wel. Je zet dus moedwillig een onervaren kind op zo'n pony. Ik vind dat je daar in dit geval wel over na mag denken.
Ik zie het te vaak mis gaan met een mismatch met pony's en ruitertjes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:47

cobiie schreef:
Aan kinderen die nooit gereden hebben zou ik waarschijnlijk niet verkopen, dat is vragen om ellende.

Als die vader echt zo superrijk is zoals me hier zegt dan kan hij wel zeer goede begeleiding en instructie inhuren voor zijn kind,zodat het misschien toch zou gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:49

Het ligt eraan.

Ben ik een handelaar, zeg ik; ja.

Maar dat ben ik niet en ten eerste vind ik de vader niet op een verantwoorde manier een pony willen kopen.

Dat je dochter bijna 18 is zegt me niks. Ik wilde nooit over naar de paarden. Daar begonnen mensen al va mijn 12e over, maar ik was gelukkig klein en ging nog even door op mijn eerst c, toen d-pony.
Uiteindelijk onder druk en door omstandigheden toen ik 19 was toch verkocht en eeuwig spijt gehad.

Later weer pony's gekocht en uiteindelijk dus nooit naar de paarden gegaan.

Onze zoon had va zijn 3e een shet en groeide daar rond zijn 10e echt uit. Kon op die van mij, maar wilde niet meer. Het was de shet of niks. Daarna gaan mennen. Niet waar onze liefde ligt, maar wel bij de shet en met hem iets doen vonden we wel leuk.
Hij is er nu 20jr en gaat nooit meer weg. Ik heb wel ooit een gruwelijk hoog bod gehad, omdat zoonlief hem netjes kon rondrijden en hij toch te groot werd volgens anders. Echt met een 0 teveel voor een shet, maar nee, nooit.........

Ik heb een merrie en zoon die bij ons geboren is hier staan, die we beiden hebben teruggekocht.

Nee, ik heb alleen spijt gehad van verkoop en begin er niet meer aan. Ooit wilde iemand mn ruin graag inruilen op een ander/beter paardje, maar niet gedaan.

Je hebt geen garantie waar ze terecht komen en als je dochter met verdriet rondloopt, is dat erger dan alle euro's.

Misschien wil ze wedstrijden rijden of naar de paarden, misschien niet. De tijd zal het wel leren. Wedstrijden zijn niet verplicht en je kan eeuwig lol hebben met ene leuke pony.

Wel heb ik wat moeite met de beschrijving dat de pony zo moeilijk zou zijn of niet geschikt. Dat zegt me echt niks. Ik heb ook wel draken ( gehad) die prima braaf zijn bij een andere management en andere manier van trainen. Dus mensen die dat roepen, luister ik niet eens naar.

Vaak zijn paarden voor kleine kinderen ook hartstikke braaf en juist als er niet veel gevraagd wordt, lopen ze netjes hun rondje wel. Als je verkoopt, is het ook aan hun om goede passende begeleiding te zoeken. Dan kan je wel het beste huisje willen vinden, maar dat heb je niet in de hand. Kopers kunnen ook weer verkopen.
Wil je garanties, moet je de pony houden.

Je kan wel rond kijken en ze laten zien wat er te koop is voor een gelijk bedrag. Misschien vinden ze er eentje wel heel leuk en willen ze wel samen gaan kijken. Dan kan je dochter misschien proefrijden en zeg je alleen; Geef mn dochter wat voor de hulp en we zijn klaar.

MarryAnneR

Re: Megabod op pony strik erom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 17:47

Ik zeg niet dat de pony moeilijk is. Ze is gewoon niet geschikt als superbeginnerspony.
Stel dat het nu een Ferrari was geweest die iemand zonder rijbewijs even wilde proberen?
Ik vind het niet meer dan normaal hem erop te wijzen dat hier niemand blij van zou worden.

Natuurlijk heeft dochter er iets over te zeggen. Sterker nog. Bij een juiste match had ze waarschijnlijk ja gezegd.

Het is niet de enige pony die we hebben. En ja ooit mag ze weg. Iedereen is vrij om te vragen en wij gelukkig vrij om ja of nee te zeggen.

Zij beslist. En ze weet dat ze pas haar droom, een jong paard er voor kopen en opleiden, kan volgen als deze weggaat. Ze heeft genoeg te rijden en te trainen.

Er is geen ander dier geweest waar ze zo van geniet als deze pony. En echt.. ook op haar werk rijdt ze beesten die grand prix en hoger lopen. Als je dan nog steeds fanatiek op je Welsh Cobje stapt.. dan zegt dat genoeg.

Misschien wordt ooit wel nooit.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:04

Ouders van een kennis van mij hebben ooit een paard voor haar gekocht. Zij wilde graag een paard en zij zagen een prachtbeest staan en hebben hem gekocht. Zij met 0 ervaring met een veel te heet paard, een paar keer lelijk eraf gekomen en nooit meer durven rijden. Als jij je paard niet aan hem verkoopt, zal een ander het misschien wel doen. Maar ik zou dat voor mezelf niet recht kunnen praten. Ik zou alleen verkopen aan degene die er bij past, zeker als er kinderen in het verhaal zitten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:07

TS hoe oud is je dochter?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 18:42

rien10 schreef:
TS hoe oud is je dochter?

Ze wordt in januari 18 jaar. Aangezien ze nog dat hele jaar mag starten bij de pony’s en hopelijk gaat dat ook snel weer, denk ik dat ze zolang blijft.

En wie weet nog wel veel langer!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:56

OK, het is dus geen klein kind dat de betekenis van "hij is voor de verkoop" niet snapt. Wat ik niet begrijp, als je een pony hebt voor de verkoop, en je noemt een bod aan een potentiele koper, dan kan je er toch donder op zeggen dat hij (de potentiele koper) daar op in gaat. Waarom heb je een bod genoemd als je de pony niet kwijt wilt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:04

Ik zou zeggen.. Strik eromheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:08

rien10 schreef:
OK, het is dus geen klein kind dat de betekenis van "hij is voor de verkoop" niet snapt. Wat ik niet begrijp, als je een pony hebt voor de verkoop, en je noemt een bod aan een potentiele koper, dan kan je er toch donder op zeggen dat hij (de potentiele koper) daar op in gaat. Waarom heb je een bod genoemd als je de pony niet kwijt wilt?

Dat kan ook als grap zijn gegaan. Als je een dermate hoog bedrag noemt waarvan je niet denkt dat er ooit iemand dat daadwerkelijk wil geven voor de pony.. tsja, dat is zo gebeurd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:16

Absoluut.. Welke kleur strik wil je?

Ik ben gek op mijn paarden, maar ik geloof niet in een "once in a lifetime horse"

Voor zoveel geld kan ik heeeeele leuke dingen doen.. :j

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:47

Een hele mooie rode erom

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:07

Ik zou 'm niet verkopen. Als je zo hard twijfelt zegt dat genoeg. De perfecte match zou ik belangrijker vinden dan 15K, al is het zeker een heel mooi bod. Veel geld betekent niet per se een goede thuis. Kan ponylief wel in de mooiste en duurste stalling staan, als hij enkel wordt gebruikt om op rond te hobbelen tja... Beetje zonde en denk niet dat het aansluit bij de behoeftes van de pony, aangezien je aangeeft dat het geen beginnerspony is. Moesten het nu fanatieke (wedstrijd)ruitertjes zijn geweest zou het anders zijn en denk dat iedere partij er veel meer plezier aan zou hebben gehad.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:15

De werkgever van het vriendje van je dochter.
Daar ga ik al in de ankers. Nooit handel met mensen die het je later lastig kunnen maken en zeker niet als de pony ook nog eens niet passend is ;)

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 22:29

Niece schreef:
rien10 schreef:

Dat kan ook als grap zijn gegaan. Als je een dermate hoog bedrag noemt waarvan je niet denkt dat er ooit iemand dat daadwerkelijk wil geven voor de pony.. tsja, dat is zo gebeurd.

Ik heb al eerder vermeld dat het iemand was die langskwam om met zijn gezin even naar de pony’s kwam kijken. Beetje aaien etc. Hij had van vriendje natuurlijk al veel gehoord. Het ging echt in een praatje zo van oooh wat is ze mooi... aai aai... oh wat kan ze mooi dansen! Deze ga je toch een keer verkopen. Deze wil ik wel kopen. (Wil je toch een beetje beleefd blijven tegen hem omdat het de werkgever van vriendje is) ... maar goed. Zoals ik al zei... we doen het niet.
Het is veel geld, voor hem niet echt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:05

ToosxHorses schreef:
Ik zou 'm niet verkopen. Als je zo hard twijfelt zegt dat genoeg. De perfecte match zou ik belangrijker vinden dan 15K, al is het zeker een heel mooi bod. Veel geld betekent niet per se een goede thuis. Kan ponylief wel in de mooiste en duurste stalling staan, als hij enkel wordt gebruikt om op rond te hobbelen tja... Beetje zonde en denk niet dat het aansluit bij de behoeftes van de pony, aangezien je aangeeft dat het geen beginnerspony is. Moesten het nu fanatieke (wedstrijd)ruitertjes zijn geweest zou het anders zijn en denk dat iedere partij er veel meer plezier aan zou hebben gehad.

Dat zou ik wel eens willen weten,of een pony die enkel als showpony mooi hoeft staan te wezen dat erg zou vinden.Mits de verzorging correct is uiteraard.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:22

anjali schreef:
ToosxHorses schreef:

Dat zou ik wel eens willen weten,of een pony die enkel als showpony mooi hoeft staan te wezen dat erg zou vinden.Mits de verzorging correct is uiteraard.

Dat vraag ik me dus ook af. Zou een paard het echt erg vinden om geen wedsrtrijden te lopen? Mits er in de behoefte aan ruwvoer, vriendjes en beweging voorzien wordt.

Maargoed, die behoefes heeft een wedstrijdpaard ook

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:30

Ik zou de potentiële kopers een aantal keer laten komen rijden en evt een paar lessen laten nemen op de pony.
Als zij het dan nog steeds leuk vinden en het gaat goed dan zou ik er een strik om doen ja.
En dochterlief heeft zo te horen genoeg andere paarden te rijden. Dus of pony gaat nooit weg omdat ze er zo dol op is, of nu in verband met goed bod ( tenzij twijfel over goed tehuis).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:46

MarryAnneR schreef:
Niece schreef:

Ik heb al eerder vermeld dat het iemand was die langskwam om met zijn gezin even naar de pony’s kwam kijken. Beetje aaien etc. Hij had van vriendje natuurlijk al veel gehoord. Het ging echt in een praatje zo van oooh wat is ze mooi... aai aai... oh wat kan ze mooi dansen! Deze ga je toch een keer verkopen. Deze wil ik wel kopen. (Wil je toch een beetje beleefd blijven tegen hem omdat het de werkgever van vriendje is) ... maar goed. Zoals ik al zei... we doen het niet.
Het is veel geld, voor hem niet echt.

Nou, les geleerd, nooit voor de grap een prijs noemen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:07

Gini schreef:
MarryAnneR schreef:
Ja ik maak niet dagelijks mee dat er iemand wappert met zoveel euro’s. En hij niet dat er nee gezegd wordt.

Ik moet niet helemaal jokken. Het was niet de eerste keer dat we benaderd werden. Het is niet ongebruikelijk denk ik dat zoiets gevraagd wordt.

Maar jij noemde het initiële bedrag toch? Ik denk dat we echt heel anders in deze situatie staan.
Het gebeurt wel vaker, voornamelijk na een goede rit op wedstrijd, dat aan de uitgang of bij de trailer gevraagd wordt of het dier te koop staat. Of wanneer je meerdere paarden op stal hebt en iemand komt kijken voor paard A, maar wordt verliefd op paard B en vraagt dan of paard B ook te koop is. Als je dan een bedrag noemt in plaats van 'nee, deze is niet te koop' te zeggen, dan is het toch niet meer dan normaal dat de geïnteresseerde dat antwoord aanneemt als zijnde het paard is voor dat bedrag te koop? En als die het bedrag schappelijk vindt, is het toch ook niet meer dan normaal dat je denkt een deal te kunnen doen?

Ik denk dat ik de situatie ofwel niet snap ofwel een hele gekke gedachtegang heb, maar ik begrijp echt niet wat meneer de patser zo verkeerd doet. :D

Ik ben het volledig met je eens Gini. Zoals men ook in mijn eerdere post kan lezen.

TS vraagt geld (=noemt een bedrag), meneer zegt O.K. => koop gesloten. Ingewikkelder is het niet.
Meneer doet niks verkeerd. Met geld zwaaien is niet verboden.
Ik vind dat TS wel verkeerd zit en dat TS nog heel goed weg komt omdat meneer haar niet aan de koop houdt. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:09

Helemaal mee eens. Vandaar dat ik ook zeg: les geleerd. Nooit zomaar een bedrag noemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:23

Maar het zegt allemaal niks.

Als iemand nu komt met een goed ruitertje die er prima oppast, kunnen ze hem binnen no time zat zijn en door verkopen aan een rijke pa die zoiets voor zijn beginnende dochter koopt. Staat de pony er alsnog. Nee, dan voel jij je niet verantwoordelijk of rot, maar voor de pony hetzelfde.

Geen idee of je dochter gaat studeren of gaat werken, maar volgend jaar kan alles zomaar anders zijn. Ik heb ervoor gekozen om geen wedstrijden meer te rijden. Soms verander je gewoon.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:23

Ik zou uit belangstelling wel willen weten wat er zo enorm geweldig is aan de pony van ts dat iemand er zomaar na even gezien te hebben een veel te hoog bod op doet en dus speciaal die pony wil hebben?Dan denk ik of aan een heel goede afstamming,maar de belangstellende is niet thuis in de paardenwereld dus dat zal het niet zijn,of een spectaculair uiterlijk.Een heel bijzondere kleur of zo waardoor de pony erg opvalt.Voor leken is dat vaak schimmel of palomino.Aangezien het kindje van deze persoon nog niet kan rijden zal het toch niet om wedstrijdresultaten gaan.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 21:22

Roodvos schreef:
Gini schreef:

Maar jij noemde het initiële bedrag toch? Ik denk dat we echt heel anders in deze situatie staan.
Het gebeurt wel vaker, voornamelijk na een goede rit op wedstrijd, dat aan de uitgang of bij de trailer gevraagd wordt of het dier te koop staat. Of wanneer je meerdere paarden op stal hebt en iemand komt kijken voor paard A, maar wordt verliefd op paard B en vraagt dan of paard B ook te koop is. Als je dan een bedrag noemt in plaats van 'nee, deze is niet te koop' te zeggen, dan is het toch niet meer dan normaal dat de geïnteresseerde dat antwoord aanneemt als zijnde het paard is voor dat bedrag te koop? En als die het bedrag schappelijk vindt, is het toch ook niet meer dan normaal dat je denkt een deal te kunnen doen?

Ik denk dat ik de situatie ofwel niet snap ofwel een hele gekke gedachtegang heb, maar ik begrijp echt niet wat meneer de patser zo verkeerd doet. :D

Ik ben het volledig met je eens Gini. Zoals men ook in mijn eerdere post kan lezen.

TS vraagt geld (=noemt een bedrag), meneer zegt O.K. => koop gesloten. Ingewikkelder is het niet.
Meneer doet niks verkeerd. Met geld zwaaien is niet verboden.
Ik vind dat TS wel verkeerd zit en dat TS nog heel goed weg komt omdat meneer haar niet aan de koop houdt. :j

Echt hoor ik heb het nu meerdere malen uitgelegd. Maar hier nog een keer. Pony staat NIET te koop. Nu in ieder geval niet. Ze kwamen niet om de pony te kopen. Ziet pony aai aai.. goh ik hoorde dat je deze ooit verkoopt. Ja ooit. Wat wil je er dan voor hebben. Zelfs toen gingen we er niet vanuit dat hij bedoelde nu meteen pak maar in. Meer uit belangstelling. Dus er wordt een bedrag genoemd. Echt denk je nu werkelijk dat zoiets serieus genomen wordt? Het is niet zo geweest dat die man komt om pony te kopen dat wij zeggen akkoord nee toch maar niet?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 21:30

anjali schreef:
Ik zou uit belangstelling wel willen weten wat er zo enorm geweldig is aan de pony van ts dat iemand er zomaar na even gezien te hebben een veel te hoog bod op doet en dus speciaal die pony wil hebben?Dan denk ik of aan een heel goede afstamming,maar de belangstellende is niet thuis in de paardenwereld dus dat zal het niet zijn,of een spectaculair uiterlijk.Een heel bijzondere kleur of zo waardoor de pony erg opvalt.Voor leken is dat vaak schimmel of palomino.Aangezien het kindje van deze persoon nog niet kan rijden zal het toch niet om wedstrijdresultaten gaan.

Het is gewoon een Welsh Cob C.. 7 jaar.
M dressuur Z getraind. B springen en nee ze legt ook geen gouden drollen.