Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:04

Ik begrijp dat je je paard wil respecteren en ruimte wil geven om nee te zeggen. Ik begrijp ook de smid, niks zo vermoeiend als telkens weer opnieuw een voet opnemen.

Dat kan, maar dan moet je wel afspraken maken met de smid, of eentje zoeken die daar aan mee wil werken. Maar dan moet je je paard ook wel iets willen bijleren.

Je kan je paard beter leren voetjes geven dmv. clickertraining (of 'positive reinforcement'). Dit wil zeggen dat je je paard beloont voor de dingen die ze moet doen. Een voet terugtrekken levert dan geen beloning op, maar ook geen straf. Zo kan je je paard graag haar voetjes leren geven. Dit is heel simplistisch uitgelegd :P

Ik raad je wel aan om eventueel eens een les te nemen om te clickeren, het is niet altijd gemakkelijk en sommige paarden kunnen gefrustreerd geraken als het niet goed gebeurd, omdat ze niet begrijpen waarom ze geen voer (=beloning) krijgen bijvoorbeeld, maar daar valt ook aan te werken :)

Janneke bijvoorbeeld geeft hier heel goed les in! https://jannekekoekhoven.nl/

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:09

marleen_usar schreef:
Mijn paard knabbelde aan het shirt van de hoefsmid en ik gaf aan dat niet mocht omdat het dominantie is.Nee dat was het nie hij vind me aardig riep hij.toen hij hem wilde aaien beet mijn paard in zijn schouder.Waarop de smid zijn rubberen hamer in zijn buik zette.

Die smid is dus nooit meer geweest, zijn zussen probeerden op bokt voor hem reclame te maken en daar heb ik een stokje voor gestoken want hij haalde vaker uit.

En waarom heb jij hem dan niet gecorrigeerd toen ie knabbelde?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:56

marleen_usar schreef:
Mijn paard knabbelde aan het shirt van de hoefsmid en ik gaf aan dat niet mocht omdat het dominantie is.Nee dat was het nie hij vind me aardig riep hij.toen hij hem wilde aaien beet mijn paard in zijn schouder.Waarop de smid zijn rubberen hamer in zijn buik zette.

Die smid is dus nooit meer geweest, zijn zussen probeerden op bokt voor hem reclame te maken en daar heb ik een stokje voor gestoken want hij haalde vaker uit.

En wat had deze smid dan wel moeten doen volgens jou?

Ik vind dat deze smid prima reageerde. Snap echt niet waarom jij hem daardoor een slechte smid vindt...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:11

Ik had hem gewaarschuwd, ik gaf duidelijk aan dat als hij dat knabbelen toe liet mijn paard daar na zou bijten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:26

marleen_usar schreef:
Ik had hem gewaarschuwd, ik gaf duidelijk aan dat als hij dat knabbelen toe liet mijn paard daar na zou bijten.

Dan had jij moeten ingrijpen. Je smid is er om hoeven te doen niet om het paard op te voeden. Jij staat aan het hoofd. Niet hij. Of niet jammeren en de man zwart maken als ie doet wat jij dus niet deed.

Earth

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:53

Als je slaan erg vindt, dan heb je zeker nog nooit kuddegedrag gezien? daar is het heel normaal dat een paard een keer een lel krijgt van een dominant paard, en dat paard gaat geen rekening houden met het paard zijn verleden.
Dat moet jij dus ook niet doen, want daarmee loop je het risico dat je het paard niet begrenst en dat het paard toch ongewenst gedrag gaat tonen. Gevoelig of niet, het kan ook zijn dat een paard in de war raakt als hij ineens wel een mep krijgt. En dan bedoel ik meer dat hij verwend is ;)

Mishandeld of niet, blijf zelf ook in het heden, en ongewenst gedrag afstraffen mag wat mij betreft gewoon met een tik. Snel, 1 klap en daarna weer gewoon klaar. Dat is voor een paard vaak duidelijker dan stemverheffing, want dat staat voor een paard dichter bij hun natuur.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:03

meggiemeg schreef:
Ik heb gelukkig brave paarden bij de hoefsmid, maar mocht mijn smid het nodig vinden ze te corrigeren mag hij dat doen. Hij moet goed en veilig zijn werk kunnen doen. Ik heb de instelling dat zolang ik met de paarden bezig ben dat ze mee moeten werken. Ik vraag geen onredelijke dingen van ze. De overige 22 uur per dag mogen ze zelf weten wat ze doen maar ben ik met ze bezig (of de smid of de dierenarts) dan moeten ze gewoon mee werken.
Geeft je smid een corrigerende tik moet kunnen ze zijn niet van suiker. Afreageren (wat ik vroeger wel eens mee maakte ) is voor mij direct einde samenwerking met die smid.

Heb ik ook meegemaakt, paard had hoefzweer, hoefzweer al geprobeerd uit te snijden (ging niet goed), nog een keer proberen twee dagen later, paard trapt (uit pijn), hoefsmid staat op en schopt haar drie keer op rij keihard vol in haar buik, vol erop en doorgaan. Dat was al na 1x daarvoor en 1x die twee dagen daarvoor. Paard mag absoluut niet trappen maar deze reactie ging me echt veel te ver, was er serieus van geschrokken. Nieuwe hoefsmid heeft ook al n keer een zeer pijnlijke zweer uitgesneden maar door zijn geduldigere manier van doen en betere aanpak (goed hoef vasthouden ;)) was dit geen enkel probleem. En das ook echt geen eitje.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:09

nps schreef:
Heb ik ook meegemaakt, paard had hoefzweer, hoefzweer al geprobeerd uit te snijden (ging niet goed), nog een keer proberen twee dagen later, paard trapt (uit pijn), hoefsmid staat op en schopt haar drie keer op rij keihard vol in haar buik, vol erop en doorgaan. Dat was al na 1x daarvoor en 1x die twee dagen daarvoor. Paard mag absoluut niet trappen maar deze reactie ging me echt veel te ver, was er serieus van geschrokken. Nieuwe hoefsmid heeft ook al n keer een zeer pijnlijke zweer uitgesneden maar door zijn geduldigere manier van doen en betere aanpak (goed hoef vasthouden ;)) was dit geen enkel probleem. En das ook echt geen eitje.

Dat zou ik ook niet pikken.
Paard doet het niet om te klieren. En natuurlijk blijft zijn reactie gevaarlijk, maar dat is niet anders dan een reflex. Daar hoort hij geen straf voor te krijgen.

Zo had ik een nieuwe smid omdat de ander ziek was.
Paard al vaak beslagen en altijd echt heel braaf.
Hij pak net een nieuwe nagel, slaat die er in en pats, slaat mijn paard.
Die man ook kwaad, maar ik hem ook gezegd dat hij eerst naar die nagel moet gaan kijken.
En ja hoor die zat dus wel in het leven.
Nu dan mag mijn paard zo reageren.

Maar pijn is dan ook een van de weinige uitzonderingen naar mijn idee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:28

Paard met veel pijn snap ik het beter. Maar dan nog corrigeer ik haar als ze (aanstalten maakt om) trapt. En nee, niet door schoppen maar wel stem berisping. Ik snap dat het pijn doet maar ook dan moet ze zich inhouden.

Gelukkig heb ik echt een heel braaf paard die ook bij veel pijn het niet snel trapt. Je ziet haar da n echt worstel3n in een 2strijd tussen braaf blijven en pijn hebben :(:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:32

Een reflex kun je mijn inziens niet tegen houden.
Ik vraag me af of een paard de straf daarop zelfs maar snapt?

Met de stem toespreken in de zin van kom op! nog even! Ja dat kan vast bemoedigend zijn.
Maar als ze net een hele zere plek raken en meteen dan bam, ja ik kan dat heel goed snappen.
Dat is geen klieren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:50

Snoppie schreef:
_Penotti schreef:
En hoe denk je er nu dan over?

Dat als het inderdaad gevaarlijk word de hoefsmid mag doen wat die moet doen om niet een trap te krijgen, maar mijn merrie kreeg al een tik omdat ze haar been terugtrok en ging bewegen, dit kwam dus uit frustratie bij de hoefsmid en dat vind ik echt niet oké

Ik vind dat je ongeacht de situatie nooit uit boosheid mag handelen. Dat een paard gecorrigeerd moet worden snap ik, maar dat doe je vanuit je verstand, niet vanuit woede.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet snap dat iemand boos of gefrustreerd kan raken, maar dat hoor je niet op mens of dier af te reageren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:00

marleen_usar schreef:

Jij bent verantwoordelijk voor je paard, jij had moeten ingrijpen, jij bent de opvoeder. Dat het is misgelopen, is balen, maar schuif de verantwoordelijkheid niet af op je hoefsmid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:34

Mijn vorige paard mocht wel aan de smid knabbelen... omdat hij het ook echt bij kriebelen/knabbelen hield.
Mijn huidige mag niet knabbelen... want die kan zich soms niet inhouden om toch de tanden te gebruiken, dus die blijft maar gewoon helemaal van de beste man af :')
Ik ken mijn paard, dus ik corrigeer hem... ook wanneer de smid zegt dat het goed is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:55

marleen_usar schreef:

Dat vindt ik nogal wat dat je de man zwart maakt omdat jij niet ingrijpt en op het moment dat hij het doet hij de schuldige is. Dat is niet netjes.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:56

Zoals velen voor mij hebben gezegd: het is zo afhankelijk van de situatie...

Afreageren is wat mij betreft altijd een absolute no-go. Een gerichte mep bij een bang paard of een paard met fysiek ongemak ook. En een jonkie wat het allemaal nog niet zo goed snapt en de balans nog lastig vindt geef je ook geen tik. Je kunt doorgaans prima reageren met stemverheffing en lichaamstaal.

Maar als ik mijn bijna 7-jarige ruin Charlie even als voorbeeld neem... Voorop gesteld: ik heb een zeer geduldige paardvriendelijke smid. Toen Charlie nog heel jong (ik heb hem vanaf 8 maanden) en weinig uitgebalanceerd was, ging bekappen altijd met veel geduld en weinig correctie. Gewoon beentje vasthouden met spartelen en loslaten bij ontspanning, uitgebreid belonen etc. En hij heeft een keurige opvoeding gehad en is echt niet heel moeilijk bij de smid.

Echter... het is een schatje, maar wel nogal een slim en zelfverzekerd exemplaar. Hij was met 2 jaar oud al de kroonprins van de kudde en is nu samen met zijn maatje de chef. Hij weet precies wat hij wel en niet wil. Als je hem een vinger geeft, loop je het risico je onderarm te verliezen. En de smid duurt af en toe gewoon te lang voor zijn puberbrein. Niet omdat hij het eng vindt, maar omdat hij het gezeik vindt. Dus als hij iets hoort, wil hij nog wel eens proberen op 3 benen om te draaien. En daar is hij handig genoeg voor, maar dat gaat wel ten koste van de rug van mijn smid. Met 1 been op de hoefsteun van de smid staan vindt meneer super handig om nog verder te kunnen kijken, die truc kende hij al als 1,5 jarige. En als het te lang duurt en je hebt je bui niet, ga je al deze trucjes tegelijk uithalen. En als ik dan al een paar keer flink gecorrigeerd heb met mijn stem, probeer je gewoon op de smid te klimmen. Meestal bindt hij wel in bij de eerste minimale correcties, maar soms gaat hij door tot het uiterste.

Oftewel: ik ben er van overtuigd dat mijn smid over het algemeen echt heel erg zelden een tik uitdeelt, maar Charlie heeft wel een keer of 3 een heel goed getimed tikkie met de veil gehad. En dat was echt niet extreem hard, maar Echt wel hard genoeg om hem weer bij de les te brengen. En dat was op momenten dat mijn smid er net wat sneller en beter bij kon dan ikzelf. Anders had ik ze wel gegeven. Want dat was gedrag wat ik ook echt niet accepteer.

En van mij heeft Charlie ook echt wel eens een flinke tik gekregen. Toen hij 2,5 was beet hij een keer in mijn arm toen ik hem corrigeerde omdat hij me omver wilde duwen.... als hij bij het hoevenkrabben rondjes gaat hupsen op 3 benen om iets te kunnen zien (en dus al zijn gewicht op mij gooit) en als hij over me heen probeert te denderen, is inmiddels een flinke stemcorrectie voldoende. Maar dat was vroeger niet.

En voordat je denkt dat ik hele losse handjes heb, ik denk dat hij van mij in de 6 jaar dat ik hem heb 6 van die tikken heeft gehad...

Kortom: een smid die los gaat en zijn frustraties uit op een paard is absoluut niet ok. Een goed getimede correctie is wat mij betreft niets mis mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:51

Als iedereen zijn paard gewoon opvoed, zelf vast houd en zelf corrigeerd en niet bij alles denkt 'dat vind hij moeilijk dus laat maar even', hoefde geen enkele HS een klap te geven.

Mijn merrie vond achterbenen ook moeilijk. Maar de hoefsmid vind een hangend paard ook moeilijk. Het is maar even. Betekend niet gelijk meppen maar wel laten weten hoe je het wel wilt. Dus een berisping bij stout en een 'braaf' bij goed gedrag.

Bij pijn zoals een hoefzweer snap ik een reactie van een paard. Maar bij een mep corrigeer ik wel. Niet gelijk met hamers en trappen, dat vind ik in zo'n geval niet fair. Maar ook bij pijn mag er niet getrapt worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:49

Als ik zeg je moet hem niet laten kabbelen dan bijt hij,en hij roept nee joh dat doet hij niet laat maar knabbelen.Dan is het toch echt zijn eigen schuld hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:55

En je kunt een paard prima leren dat friemelen met de lippen mag, of zachtjes knabbelen mag, maar bijten niet.
Hier mogen de paarden kriebelen met de lippen, tanden wil ik niet.
Hoe leer je ze dat?
Door eigenlijk wat de smid deed.

Een hap is hier ook een klap, sorry is een reflex.
Met de tanden knabbelen is nee niet doen.
Met de lippen friemelen is lekker door laten gaan.

Echt elk paard weet dat binnen no time.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:05

marleen_usar schreef:
Als ik zeg je moet hem niet laten kabbelen dan bijt hij,en hij roept nee joh dat doet hij niet laat maar knabbelen.Dan is het toch echt zijn eigen schuld hoor.

Hele vreemde denkwijze vind ik dit.
Als JIJ weet dat je paard gaat bijten als hij eerst mag knabbelen, dan moet jij als eigenaar zorgen dat dit niet gebeurt.
De smid reageert enkel op een bijtend paard en dat is zijn goed recht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:08

marleen_usar schreef:

Dus eigenlijk verwacht je gewoon dat hij jouw paard beter kent of net zo goed als dat jij hem als eigenaar kent?
Jij had in moeten grijpen en het paard moeten corrigeren want jij WEET dat hij gaat bijten. Hij zal gedacht hebben dat valt wel mee dan is het aan jouw om daar tussen te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:24

marleen_usar schreef:

Nee, als jij weet dat het dier gaat bijten dan moet JIJ zorgen dat ie niet knabbelt. Jouw smid heeft, als het goed is, zijn twee handen nodig voor de hoef. Je moet niet zeggen "je moet hem niet laten knabbelen". Je moet gewoon zorgen dat hij dat niet doet als je weet dat ie gaat bijten. Jouw smid moet zich focussen op de hoeven. Niet op de tanden van jouw paard. Mijn smid gaat er van uit dat ik mijn paard zijn/haar hoofd in de gaten heb gezien ik daar sta en hij met de rug naar het dier zijn of haar tanden toe staat. Ik vermoed zomaar dat de meeste smeden er van uit gaan dat als je als eigenaar aan het hoofd staat, je je dier ook in de gate houdt. Je komt als smid toch niet aan hoeven doen toe als je ook nog eens dat dier zijn of haar neus steeds moet weg duwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:32

marleen_usar schreef:

Nee, jij bent de eigenaar, jij bent verantwoordelijk. Ik snap dat het moeilijk is dat te aanvaarden want mensen zijn altijd geneigd de schuld bij iets of iemand anders te leggen. Jij hebt hier een foute inschatting gemaakt en jouw paard en de hoefsmid waren de slachtoffers.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:42

agee schreef:
marleen_usar schreef:

Hele vreemde denkwijze vind ik dit.
Als JIJ weet dat je paard gaat bijten als hij eerst mag knabbelen, dan moet jij als eigenaar zorgen dat dit niet gebeurt.
De smid reageert enkel op een bijtend paard en dat is zijn goed recht.

Dat vind ik nou niet: mijn hengst was ooit eens erg opgefokt omdat ik juist de kudde van wei veranderd had. Een toenmalige buurman was ladderzat, kwam op mijn erf tot aan de poort en wou de hengst aaien. Ik zei dat ie niet mocht, dat hij in een agressieve bui was, maar zatlap sloeg toch over de poort zijn armen om de hals van de hengst. Gevolg: buurman met gescheurde T-shirt en een tandafdruk in zijn rug. Heb ik echt mijn paard niet voor gestraft of zo, heb duidelijk gezegd tegen buurman dat ik hem gewaarschuwd had. Natuurlijk een verschil: ik had die zatlap niet op mijn erf uitgenodigd.

Anderszijds vind ik het toch wel wat extreem van Marleen_Usar dat ze dan gelijk op FB die man zijn carrière gaat saboteren.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:32

@hwn
Jij beschrijft een totaal andere situatie.
Je kunt een paard wat door een eigenaar wordt vastgehouden voor een hoefsmid behandeling echt niet vergelijken met een hengst die los in een wei staat en die onverwachts wordt omhelst door een wildvreemde dronkelap.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:40

Onze hoefsmid slaat gelukkig nooit.