Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:42

elnienjo schreef:
pmarena schreef:
Daarom, stel dat vriend bijvoorbeeld vooral alles opzij zet om snel een leuk huisje met tuin (wat je dan kan zien als zijn hobby) te kopen. Dan kan ik me wel voorstellen dat hij niet dol-enthousiast wordt van het idee dat hij nu wellicht nog langer moet wachten en dat zijn kans op zijn hobby / ontspanning kleiner wordt.

Het sparen zal toch wel ergens voor zijn...? :)

Wie weet heeft hij in zijn hoofd dat hij graag eerst nog in zijn beleving belangrijkere dingen op orde wil hebben voordat er een geld- en tijdverslinder als een paard bij komt. Daarom: even een goed gesprek zodat de neuzen 1 kant op staan :j

Maar hij wil blijkbaar al wel een kind, ondanks dat er nog geen gezinshuis is gerealiseerd.
Dat snap ik niet in het hele plaatje.

Voor ons is er ook helemaal niks te snappen aan het plaatje. Dit is echt tussen TS en haar partner. Wij kunnen uit ervaring spreken, advies geven, maar "het snappen" hoeft helemaal niet. Het is niet van ons, wij zitten niet in die relatie. De twee personen in kwestie moeten er zien uit te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:44

Och, van de andere kant kun je er maar beter achterkomen of je relatie goed genoeg is voor je kinderen hebt, los van het hele paardenverhaal. Hoe waren jullie van plan om het straks met kind te regelen? Opvang is knetterduur dus verwacht hij dat je thuisblijft? Of hoe ziet hij dat voor zich. Want een kind kost nog veel meer tijd dan een paard , ook van hem .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:45

Je bent eerst nog máánden zwanger en een baby rent toch niet meteen door de tuin? Ik vermoed dat het mogelijk is om dat gezinshuis (misschien is het appartement ook al een prima gezinshuis) op een later tijdstip te realiseren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:46

miccamaaike schreef:
Een paard is een flinke verantwoordelijkheid, ook financieel gezien. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je het met elkaar eens moet zijn voordat je daar aan begint.

Zeker als je in het proces van aan kinderen beginnen zit zoals TS zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:49

elnienjo schreef:
pmarena schreef:
Daarom, stel dat vriend bijvoorbeeld vooral alles opzij zet om snel een leuk huisje met tuin (wat je dan kan zien als zijn hobby) te kopen. Dan kan ik me wel voorstellen dat hij niet dol-enthousiast wordt van het idee dat hij nu wellicht nog langer moet wachten en dat zijn kans op zijn hobby / ontspanning kleiner wordt.

Wie weet heeft hij in zijn hoofd dat hij graag eerst nog in zijn beleving belangrijkere dingen op orde wil hebben voordat er een geld- en tijdverslinder als een paard bij komt. Daarom: even een goed gesprek zodat de neuzen 1 kant op staan :j

Maar hij wil blijkbaar al wel een kind, ondanks dat er nog geen gezinshuis is gerealiseerd.

Wat een aanname.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:51

_Lorette_ schreef:
Je bent eerst nog máánden zwanger en een baby rent toch niet meteen door de tuin? Ik vermoed dat het mogelijk is om dat gezinshuis (misschien is het appartement ook al een prima gezinshuis) op een later tijdstip te realiseren.

Maar er komt minder inkomen binnen en er gaat meer uit, dus hoe realistisch is het dan nog?
Wellicht heeft vriend een realistischer inzicht in het financiele plaatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:58

Ik kan me de reactie van je vriend wel voorstellen eerlijk gezegd :o
Jullie willen graag aan kinderen beginnen en zijn bezig met zwanger worden. Naast alle kwaaltjes (en grotere kwalen) die je tijdens je zwangerschap kan hebben, heb je daarna een baby die veel tijd (en geld) kost en waardoor je leven waarschijnlijk behoorlijk op zijn kop zal staan. Je hebt geen idee hoe het gaat als je straks zwanger bent, of net bevallen. Meer dan genoeg dames die na een zwangerschap behoorlijk lang moeten bijkomen voordat ze weer pijnvrij op het paard zitten, en als je pech hebt kan je tijdens je zwangerschap ook goed ziek zijn. Dat betekent dat er een grote kans is dat je een lange tijd weinig met je nieuwe paard kan doen. Tenzij je een geluksvogel bent, dat kán natuurlijk! Een pechvogel zijn met een huilbaby kan echter ook...

Dat betekent niet dat je je paardenwens maar opzij moet schuiven; ik zou alleen nooit een zwangerschap willen combineren met een nieuw paard. Begin er dan liever over een jaar of anderhalf/twee aan, als je je zwangerschap achter de rug hebt en weet hoe het leven met een baby is :) Dan kan je er dan ook vol voor gaan en niet na een paar maanden eigen paard alweer een paar maanden wellicht nauwelijks iets mee doen.

MirandaMalik

Re: Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:02

Zou zeggen, volg je onderschrift op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:04

elnienjo schreef:
pmarena schreef:

Over het algemeen heb je wel een poosje de tijd tussen ontdekken dat er een kindje groeit, en dat het daadwerkelijk geboren wordt :P Maar juist daarom wil hij wellicht nu zoveel mogelijk sparen, zodat ze bij een daadwerkelijke zwangerschap snel werk kunnen maken van een huis met wat buitenruimte?

We weten het niet, maar het alles opzij willen zetten zal vast voor een reden zijn toch :)

Ik kan me best voorstellen dat als ze in zijn beleving bezig zijn met alles opzij zetten voor het stichten van een gezinnetje, hij zich zorgen maakt over hoe een paard daar in moet passen.

Dit lijkt me dan ook zeker iets om goed door te praten. Zodat als TS het ècht graag nu wil, hij ook een duidelijk beeld kan krijgen van hoe het leven er dan uit gaat zien en dat het wel zaak is dat hij zich daar ook fijn bij voelt :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:23

Polly schreef:
Toen ik mijn vriend leerde kennen had ik een paard, ik vond het altijd maar een beetje overdreven als hij wat zei over hoe veel ik weg was etc, ik vond het belangrijk dat ik mijn ontspanning had etc etc, een beetje wat ik (bijna) iedereen in dit topic hoor zeggen.

Tot ik door omstandigheden mijn paard weg deed en nu snap ik pas echt wat hij bedoelde, ik was namelijk écht altijd bezig met de paarden en heel heel heel veel weg.
Ik snap de zorg van je vriend echt wel en ik zou het heel goed bespreken en bv ook duidelijke afspraken maken over hoeveel tijd je met het paard wil doorbrengen.

Ik lees ook dat je nog geen rijbewijs hebt, dat zou ik nu meer prioriteit geven dan een paard.
Een eigen paard is echt niet zaligmakend en mijn ervaring is dat paardenmeisjes echt het paard boven een relatie stellen (wat ik hier eigenijk ook regelmatig lees..)

Ik heb nog niet alles gelezen.Maar ik ben wel zo'n overjarige Penny die inderdaad het paard op nr.1 heeft staan.Daar moet ik wel het een en ander voor opgeven in mijn leven maar nooit een seconde spijt van gehad. Het is inderdaad heel intensief maar een vriend die van me houdt gunt me dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:40

Of je koopt een weiland en daarna een paard. Kan hij daar een deel moestuin houden. Dan zitten jullie ook samen in de hobby. Of je kan hem advies vragen over weide beheer, als hij graag tuiniert zal hij toch al wel iets weten van onderhoud?

Eerlijk, het is dat de paarden er al waren toen wij elkaar leerden kennen. Anders zou het hier ook echt ronduit "nee" zijn van mijn partners kant uit, gewoon omwille van de tijd en kosten.

Die opmerking over ruzies waarbij het paard altijd de boeman is? Helaas ook hier heel gekend, zelfs schoonfamilie verwijt het me. Zij houden er een andere visie op na hoe je je leven hoort in te delen etc. Wat ZIJ als "noodzakelijke luxe" zien is voor mij dan weer "hoeft niet zo nodig" en andersom.

TS, je vriend werkt kortere dagen. Wat bedoel je daarmee? Is het woonwerk verkeer beter geregeld voor hem, goed betaalde job met minder uren? Mijn partner is vaak weken weg voor werk en bijgevolg ook weken thuis. Ook hij heeft dat idee lang gehad dat ik na werk thuis MOEST zijn, want hij zat overdag immers wel alleen. En bij de paarden gaan betekende NOG langer alleen zijn. Want ik doe echt alles zelf: bemesten, bosmaaieren, hooi halen, stalonderhoud, weide onderhoud, transport, bezoek DA/TA/smid, trainen, noem maar op. Mijn lessen zijn daarbij ook nog eens op verplaatsing en dan begin ik maar niet over wedstrijden.

Als het gaat over geld: spreek uit waar hij naartoe wil. Wil hij dat jullie steeds evenwaardig sparen, dus alles echt 50-50? Kan hij ermee leven dat je ipv 1000/maand afzakt naar 500/maand? Da's nog steeds 6000/jaar/persoon.
Gaat het over tijd? Bekijk wat zijn angst hierom is en een eventueel alternatief zoals een all-in pension.

Is het de combi? Wil hij dat je hooguit 2x/week buiten de deur gaat en verder altijd samen dingen doen? Want dan wordt een paard wel duur en lastiger...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:20

Aangezien dit een zoals ik het lees(?) langer gekoesterde wens is, snap ik niet dat je met hem samen bent gebleven of dit niet eerder besproken hebt.
Iemand die mij zo wil beperken in wat ik wel of niet moet doen en daarbij ook nog geen eigen leven heeft, zou ik persoonlijk niet eens samen mee willen zijn.

Los daarvan vraag ik me af of het slim is om een paard te kopen als je bezig bent om kinderen te nemen.
Je zal niet lang plezier aan je paard beleven als je eenmaal zwanger bent en al helemaal niet als je eenmaal in de kinderen zit.
Wat ik zo in mijn omgeving zie is het in theorie prima te combineren maar in de praktijk is het allemaal een stuk lastiger of vervalt die liefde voor het paard ineens, nog los van eventuele lichamelijke schade wat een bijkomstigheid kan zijn.
Dan zou ik toch eerder kijken naar een verzorg- of leasepaard of, als je toch geld genoeg hebt, wat meer gaan lessen op een goede manege.
Is een stuk vrijblijvender en geeft je ook de ontspanning.

Daarnaast is een rijbewijs geen overbodige luxe, zeker niet als je straks een kind hebt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:23

Je stelt je vraag op een paardenforum, dus de kans dat het meerendeel dan zegt ga voor een paard is nogal groot :+.
Uiteindelijk zul je samen met je partner op 1 lijn moeten komen. Misschien kun je proberen het gespreksonderwerp breder te pakken. Het gaat eigenlijk niet over een paard, ja of nee. Maar vooral hoe vrij laten wij elkaar in deze relatie? Kan de een voor de ander bepalen waar het geld naar toe gaat? Hoeveel verwachten we te sparen? En hoe gaan we met elkaar om als we van mening verschillen? Hoeveel tijd mag een hobby kosten? Hoe zou jij er zelf instaan als je vriend bijv een motorhobby op zou pakken? En elk weekend met vrienden de hort op wil. Kunnen jullie elkaar vrij laten en elkaar in de waarde laten? Als je op deze manier met elkaar in gesprek gaat, kom je tot heel andere inzichten dan of dat paard er nu moet komen. Het kan je relatie sterker maken. Of niet. Maar misschien zijn dit wel dingen waar je het over moet hebben voor er kinderen komen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:29

BarbaLala schreef:
Aangezien dit een zoals ik het lees(?) langer gekoesterde wens is, snap ik niet dat je met hem samen bent gebleven of dit niet eerder besproken hebt.
Iemand die mij zo wil beperken in wat ik wel of niet moet doen en daarbij ook nog geen eigen leven heeft, zou ik persoonlijk niet eens samen mee willen zijn.

Los daarvan vraag ik me af of het slim is om een paard te kopen als je bezig bent om kinderen te nemen.
Je zal niet lang plezier aan je paard beleven als je eenmaal zwanger bent en al helemaal niet als je eenmaal in de kinderen zit.
Wat ik zo in mijn omgeving zie is het in theorie prima te combineren maar in de praktijk is het allemaal een stuk lastiger of vervalt die liefde voor het paard ineens, nog los van eventuele lichamelijke schade wat een bijkomstigheid kan zijn.
Dan zou ik toch eerder kijken naar een verzorg- of leasepaard of, als je toch geld genoeg hebt, wat meer gaan lessen op een goede manege.
Is een stuk vrijblijvender en geeft je ook de ontspanning.

Daarnaast is een rijbewijs geen overbodige luxe, zeker niet als je straks een kind hebt.

Wat is het verschil tussen een paard nemen als je een kinderwens hebt, of kinderen nemen als je al paarden hebt?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:29

ik was zo blij dat ik mijn paard had toen mijn kids net geboren waren, effe er echt helemaal uit, even geen moeder. Had dat echt nodig.

Daarnaast zou ik toch echt niet accepteren dat hij je niet vrij staat je droom te volgen met je eigen geld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:30

_Lorette_ schreef:

Geen kinderen lorette?
Maanden zwanger is zo om, met geluk kan je de hele wereld aan met pech lig je plat of ben je doodziek.

Mijn beide kids gingen LOPEN met 10 maanden. Dus met 4/5 maanden echt al flink kruipen.
Onderschat een kindje niet.

Hey stomste advies wat ik las was.....wie koopt er nu een huis bijna niemand...huren is nog niet zo slecht.
Stomste wat je kunt doen is jaren huren terwijl je een huis kan kopen.
Ook huren is niet leuk jaar flinke verhoging

2e stomste advies was koop huis met land.
Komop jongens TS moet eerst eens uitvinden hoe ze paard en vent kan combineren..bovendienvent is nog te gierig voor voetbal club denk je dat ie leuk vind om
A mest af te voeren
B voer kopen
C Hooi kopen
D stro kopen

Wie gaat alles onderhouden?

Paard en kind ja dat gaat samen... maar wel met hulp van je partner want er is GEEN moeder die zijn 2-jarige alleen thuis laat voor een paard
Tenminste dat hoop ik :=

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:34

Ik snap je vriend wel.... je wilt een toekomst SAMEN opbouwen. Dus is het vrij normaal dat hij schrikt want 1 uur reistijd per dag plus je bent er ook nog wel 2 uur als je gaat rijden. Je hebt natuurlijk geen relatie om vervolgens alleen je vaste lasten te delen en elkaar alleen in bed tegen te komen.

Maar je kan natuurlijk ook een bijrijder zoeken, die je volgens mij als hebt in de vorm van je vriendin? Als zij 2 dagen doordeweeks gaat ( heb ik mijn zusje voor). En bv op vrijdag avond alleen de stal mest en een aai geeft dan hou je in mijn ogen nog voldoende vrije tijd over? voor je vriend?

Persoonlijk als je nu al bezig bent met kinderen maken zou ik geen paard kopen... dat is niet de goede timing... Of je moet je kinderwens even op de handrem zetten en zeggen ik koop nu een paard en we gaan over 3 jaar voor een kindje dan ben je volgens mij 28 of 29?

Pantykous

Helemaal eens Tita, een huis met land erbij terwijl de voetbalclub nog te duur is.. Ik zie het nog niet gebeuren :D

Levita

Ik had mijn paard al toen ik mijn man leerde kennen, die wist dus niet beter of ik had een paard. We zijn getrouwd en hebben kindjes gekregen en mijn paard was er nog steeds. Toen mijn paard overleed aan ouderdom, was hij de eerste die riep dat wij samen een nieuw paard zouden kopen. Dit doet hij omdat hij mij gelukkig wil zien. Hij laat mij vrij om paard te rijden en ik laat hem vrij voor zijn hobby's. Als je vriend jou dat niet gunt moet je je afvragen of je wel bij elkaar past. Zeker als jij het helemaal zelf betaald.

Ik denk zelf dat hij jou graag voor jezelf wilt houden, los van het financiele gedeelte. Dat hij liever heeft dat je bij hem bent ipv bij je paard.

Overigens heb ik altijd makkelijk 2 kinderen kunnen combineren met mijn paard, ja omdat mijn man dan thuis bij de kinderen blijft. Dat heet vrij laten en elkaar iets gunnen naast je relatie en kinderen. Want ik ben ook bij de kinderen als mijn man gaat hockeyen.

De vraag is dus meer, moet je wel bij iemand blijven die jou geen andere hobby gunt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:37

Zeker in het eerste jaar na de geboorte was is denk ik echt depressief geworden als ik mijn paard niet gehad zou hebben. Ik had dat voor geen goud willen missen hoor. Als mijn man me aangeraden had het paard weg te doen voor de zwangerschap was ik mooi niet zwanger geworden :o

miccamaaike

Ik vind dat wel een totaal andere situatie Levita. Jij had al een paard toen je je man leerde kennen. Dat hoorde op dat moment al bij jou en daar heeft je man ook bewust voor gekozen. T is wel anders vind ik als er gedurende de relatie een paard bij komt. Dan verandert er wel echt wat in dagelijkse gang van zaken.

Lijkt mij ook niet hele handig timing om net een paard te hebben en dan zwanger te worden. Dikke kans dat je er een jaar niks mee kunt doen. Er zijn genoeg leuke paarden in de wereld, er komt er echt wel weer eentje voorbij.

Ik had geen paard toen ik mijn man leerde kennen en mijn man was altijd duidelijk daarin, die wilde echt niet dat ik een paard kocht. Ik heb dat jaren niet gewild, nu begint het toch wel weer te kriebelen. Maar gelukkig nu een super leuk bijrijdpaard gevonden, dat helpt ook. Mn mn is inmiddels wel iets coulanter in t hele paarden idee. Hij vindt t vooral erg veel geld kosten en daarin heeft hij natuurlijk helemaal gelijk.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 08-06-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Dioxide schreef:
Ik proef de nare bijsmaak dat hij jou je lolletje niet gunt omdat hij het "huisje, boompje, beestje" concept belangrijker vindt dan jouw ontspanning en geluk...

Puur en alleen al omdat HIJ vindt dat jullie moeten sparen en een gezin stichten. Hoe sta jij daar zelf in?

Als jij echt voelt dat je die ontspanning en verantwoordelijkheid van een paard weer in je leven wil, zou ik zeggen ga er voor! Met of zonder vriend :x

Jij verwoordt heel goed wat ik dacht toen ik het las. Niet per see een jaloezie, maar meer een "ik doe het zo, dus jij moet het ook zo doen".

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:38

Mijn vent vindt het best, hij sputtert nog beetje tegen dat dochter een eigen pony wil...ze is pas 4
Hij wil niet hebben maar zegt eerlijk denk dat het kansloos is met zo’n moeder en oma

Een ding weet hij zeker.
NOOIT NOOIT meer vrouw met paard :)

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:39

Nou lees ik hier veel die het wel konden combineren met een baby haha! Knap! Ik ben al gebroken als ik een slechte nacht heb en maar 6 uur slaap! Als ik dan nog moet werken en daarna naar mijn paard en kind nog moet ben ik echt kapot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:41

Waarom is een huis met land een dom idee? Scheelt vaak een hoop aan reistijd, als je genoeg land land hebt scheelt dat in hooi aankopen. Scheelt je vaak ook uitmesten als ze goede uitloop hebben.
Wie zegt dat hij nu niet spaart voor een huis met grote tuin? Je wil niet weten hoeveel tijd en werk daarin kan gaan zitten. Is hij ook gelijk uren mee zoet hoor. Wat moet TS dan doen, op een bankje zitten toekijken met kind aan de tiet en verder niks?
Waarom zou het combineren niet mogelijk zijn? Als ze de vaste lasten prima kunnen betalen van zo'n woning...

@kwita: dat roept die van mij ook vaak, maar is tegelijk ook wel zo eerlijk dat ie liever daar mijn geld heen ziet gaan dan aan eindeloos shoppen.