Ijslander in vijf gangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:57

Daar zeg je zo wat. Dat lijkt inderdaad eigenlijk wel heel sterk op tölt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:23

oomens schreef:
Weet iemand hier eigenlijk of de gang van een rennende olifant ook te definiëren is als tölt? Het is in ieder geval een viertakt gang zonder zweefmoment,waarbij steeds minimaal een voet aan de grond is.
Kijk je alleen naar de voorhand, dan rent deze (er is een moment waarop beide voorpoten los zijn van de grond), terwijl de achterpoten er stuwend achteraan stappen (vrijwel continu een poot op de grond).

Klopt, rennende olifanten tölten inderdaad. Technisch gezien natuurlijk geen rennen, vanwege altijd dat voetje aan de grond, olifant op top snelheid dan. Snelwandelen?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 06:40

Ja, dat tolt van oorsprong in alle paarden zat, wist ik. In olifanten ook in. Net zoals volgens mij kamelen telgangen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:16

Kuggur schreef:
Och, één van onze ijslanders heeft nog nooit een stap tölt of telgang gedaan in zijn leven.
Al jaren mijn favoriete paard om de schapen van het hoogland te halen. Jammer genoeg begint hij op leeftijd te komen...

Dat vraagt om een filmpje.. wat leuk!!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:18

dems75 schreef:
Ja, dat tolt van oorsprong in alle paarden zat, wist ik. In olifanten ook in. Net zoals volgens mij kamelen telgangen.

Koeien kunnen wel laterale gangen laten zien trouwens. Echt telgang niet.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:31

Zeer interessant topic dit! Ik heb tölt nooit goed begrepen, want ik heb ooit eens gelezen dat het qua beenzetting net als de stap is (viertakt), maar dat zal vast wel niet, anders zouden ook niet-gangenpaarden moeten kunnen tölten, toch?

Wat is de schweinepass precies?

Mocht iemand van jullie het nou leuk vinden om een achtergrondartikel te schrijven hierover voor op VN, hit me up :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:37

Nissima schreef:
Zeer interessant topic dit! Ik heb tölt nooit goed begrepen, want ik heb ooit eens gelezen dat het qua beenzetting net als de stap is (viertakt), maar dat zal vast wel niet, anders zouden ook niet-gangenpaarden moeten kunnen tölten, toch?

Mocht iemand van jullie het nou leuk vinden om een achtergrondartikel te schrijven hierover voor op VN, hit me up :D

Beenzetting is inderdaad als in stap wat het patroon betreft, de lengte van de standfase (bodemcontact) is anders door de snelheid, in tölt is er een moment waarbij slechts 1 hoef de grond beroert.
Schweinepas is telgang zonder zweefmoment. Hier in IJsland wel eens "ferðaskeið", letterlijk reistelgang, genoemd, als je het betreffende paard (of liever zijn eigenaar) niet wil beledigen ;)
NB. Theoretisch kan iedere viervoeter tölten, bv bobtail honden willen het nog wel eens doen. De mogelijke gangen die je met 4 poten kan doen zijn beperkt, biomechanisch gezien is eigenlijk de galop "the odd one out".

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 04:50

Ja indd, mijn hond kan tolten! Mijn vorige hond kon schweinepassen

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:04

Ja, die schweinepas wil je toch niet echt :D . Mijn instructeur kwam iemand tegen die mijn paardje bij de vorige eigenaar kende en die persoon refereerde naar hem als "die dikke schweinepasser", gelukkig zei mijn instructeur dat dat nu echt niet meer het geval is *\o/* . De vorige eigenaar ging ook enkel met hem op boswandeling, wat voor haar voldoende was en haar goed recht.
Ik wil hem nu zolang mogelijk gezond houden dus ik volg les :D . We zullen nooit wedstrijdmateriaal worden maar we doen wel beide ons best om te verbeteren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:18

Nissima schreef:

Oh day laatste is een goed plan!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:48

Oja honden. Onze hond doet een hondegang, dus op 3 sporen lopen. Schijnt vaak voor te komen bij bepaalde rassen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:28

Kuggur schreef:
Nissima schreef:

Beenzetting is inderdaad als in stap wat het patroon betreft, de lengte van de standfase (bodemcontact) is anders door de snelheid, in tölt is er een moment waarbij slechts 1 hoef de grond beroert.
Schweinepas is telgang zonder zweefmoment. Hier in IJsland wel eens "ferðaskeið", letterlijk reistelgang, genoemd, als je het betreffende paard (of liever zijn eigenaar) niet wil beledigen ;)
NB. Theoretisch kan iedere viervoeter tölten, bv bobtail honden willen het nog wel eens doen. De mogelijke gangen die je met 4 poten kan doen zijn beperkt, biomechanisch gezien is eigenlijk de galop "the odd one out".

Hoe bedoel je de laatste zin?
Qua bewegingsafloop? Of anderszins? De meeste viervoeters (honden, katten etc) gaan op hogere snelheid over in galop, zelfs apen doen dat min of meer. Terwijl laterale bewegingen toch minder algemeen zijn. Vaak zie je laterale momenten bij dieren die zich doorgaans in de 'basisgangen' voortbewegen. Bijvoorbeeld bij spanning/opwinding, en soms ook bij fysieke problemen zoals een stijve wervelkolom. Ook bij paarden die geen bijzondere aanleg hebben voor de extra gangen kun je laterale momenten zien als je erop gaat letten, bijvoorbeeld bij springpaarden als de ruiter groet voor aanvang van het parcours.

Het belangrijkste verschil tussen stap en tölt is m.i. overigens het verschil in pasritme en spiergebruik (waardoor het paard in tölt ook een veel groter tempobereik heeft). Daarbij gaat in tölt vooral het voorbeen korter maar krachtiger afzetten, en daardoor meer opwaarts bewegen, terwijl het achterbeenmechanisme dichterbij dat van het achterbeengebruik in stap blijft. Dit verschil in voor- en achterbeenmechanisme stelt het paard in staat de viertakt vast te houden. In telgang is het voor- en achterbeengebruik namelijk veel gelijker (hoewel er nooit sprake is van een 100% zuivere tweetakt in telgang). Dat is ook de reden dat wat extra gewicht aan de voorbenen laterale tölters kan helpen een betere takt te handhaven: het bevordert het opwaarts bewegen van het voorbeen. Mits de ruiter het paard daarbij goed ondersteunt natuurlijk, want elk extra gewicht aan de voorkant brengt de balans in eerste instantie meer op de voorhand.

voor wie meer wil weten over de biomechanica van tölt/ laterale gangen: op mijn site staan een paar artikelen van mijn hand hierover

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:18

In tegenstelling tot de andere gangen is de galop asymmetrisch. Dat is alles.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:50

Ach zo. Ja, dat is zo. Met zowel een diagonale als een laterale fase. En een linker- en rechter variant.

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:57

alexandras schreef:
Fineapple schreef:
Oh die Aegidienberger <3 Wauw wat een mooie combinatie!

Vroeger als Pennymeisje was ik gek op zowel IJslanders als Peruaanse Paso's en nu blijkt er een kruising te bestaan? *D

Ik heb er een. Geen aegidienberger maar een kruising ijslander/ paso

Ja nu willen we dus wel foto's zien hè! *D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 05:36

Nou, voorlopig niet meer erop.... in de nacht van zondag op maandag is mijn paard samen met twee anderen uitgebroken en op een 80km weg beland. Lang verhaal kort....1 heeft het niet gehaald. Mijn paard leeft nog maar is behoorlijk beurs helaas. Goddank lijkt er niets onherstelbaar beschadigd, maar man, wat een drama.....

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:50

Wat naar! Ik had het gelezen op fb. Veel sterkte gewenst voor iedereen en hopelijk gaat het herstel voorspoedig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:09

Oh wat afschuwelijk. Sterkte voor alle betrokkenen. Wat een drama inderdaad..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:18

:oo Nee! Afschuwelijk! Wat een schrik moet dat geweest zijn.

Sterkte! Hopelijk komt Katli er snel weer bovenop. Wat een verdriet ook voor de eigenaar van het andere paard. Echt de nachtmerrie van iedere paardeneigenaar.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:36

Wow, wat een nachtmerrie, hopelijk herstelt Katli volledig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:01

Omg wat erg!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:07

Ik las het ook op FB. Wat een nachtmerrie! Hopelijk komt Katli er snel weer bovenop. Heel veel sterkte ook voor de andere eigenaar!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:08

Dat zijn van die dingen waarvan je hoopt dat ze nooit gebeuren ... Hopelijk knapt jouw paard snel op. Sterkte, ook voor de eigenaar van het verongelukte paard.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:29

Oh wat erg! Hopelijk knapt jouw paard snel op en veel sterkte voor de eigenaar van het overleden paard.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:50

Oh gadver, wat vreselijk naar. Sterkte!