Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oomens schreef:Weet iemand hier eigenlijk of de gang van een rennende olifant ook te definiëren is als tölt? Het is in ieder geval een viertakt gang zonder zweefmoment,waarbij steeds minimaal een voet aan de grond is.
Kijk je alleen naar de voorhand, dan rent deze (er is een moment waarop beide voorpoten los zijn van de grond), terwijl de achterpoten er stuwend achteraan stappen (vrijwel continu een poot op de grond).
Nissima schreef:Zeer interessant topic dit! Ik heb tölt nooit goed begrepen, want ik heb ooit eens gelezen dat het qua beenzetting net als de stap is (viertakt), maar dat zal vast wel niet, anders zouden ook niet-gangenpaarden moeten kunnen tölten, toch?
Wat is de schweinepass precies?
Mocht iemand van jullie het nou leuk vinden om een achtergrondartikel te schrijven hierover voor op VN, hit me up![]()
Nissima schreef:Zeer interessant topic dit! Ik heb tölt nooit goed begrepen, want ik heb ooit eens gelezen dat het qua beenzetting net als de stap is (viertakt), maar dat zal vast wel niet, anders zouden ook niet-gangenpaarden moeten kunnen tölten, toch?
Mocht iemand van jullie het nou leuk vinden om een achtergrondartikel te schrijven hierover voor op VN, hit me up![]()
Kuggur schreef:Nissima schreef:Zeer interessant topic dit! Ik heb tölt nooit goed begrepen, want ik heb ooit eens gelezen dat het qua beenzetting net als de stap is (viertakt), maar dat zal vast wel niet, anders zouden ook niet-gangenpaarden moeten kunnen tölten, toch?
Beenzetting is inderdaad als in stap wat het patroon betreft, de lengte van de standfase (bodemcontact) is anders door de snelheid, in tölt is er een moment waarbij slechts 1 hoef de grond beroert.
Schweinepas is telgang zonder zweefmoment. Hier in IJsland wel eens "ferðaskeið", letterlijk reistelgang, genoemd, als je het betreffende paard (of liever zijn eigenaar) niet wil beledigen
NB. Theoretisch kan iedere viervoeter tölten, bv bobtail honden willen het nog wel eens doen. De mogelijke gangen die je met 4 poten kan doen zijn beperkt, biomechanisch gezien is eigenlijk de galop "the odd one out".
alexandras schreef:Fineapple schreef:Oh die AegidienbergerWauw wat een mooie combinatie!
Vroeger als Pennymeisje was ik gek op zowel IJslanders als Peruaanse Paso's en nu blijkt er een kruising te bestaan?
Ik heb er een. Geen aegidienberger maar een kruising ijslander/ paso