Fries kopen: wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:02

JanneJ2001 schreef:
Ik heb nu voor een jaar een Fries onder mij lopen (Sjerp 466 x Jasper 366)
Liefste paard wat ik ooit voor me had kunnen bedenken.

Wat eerder aangegeven staat kwa gezondheid moet je per paard bekijken, maar is over het algemeen waar.

Bij ons op stal hebben we een Friezenfokkerij, en eerlijk. Echte draken hebben we niet. Dus of we fokken zo goed of we hebben gewoon geluk.

Momenteel zelf dan een fries aan het rijden.
5 jaar, toen ik begon had er 2x iemand anders op gereden.
Altijd al ontiegelijk nuchter en braaf geweest.
Fijn paard om heerlijk mee te mennen, te rijden en door het bos te crossen.

Ik sta bij 'Sprong Vooruit' in Rijkevoort. Staan zelf weinig paarden op de site. Maar als je contact opneemt kom je al super ver!

Ik heb ze eergisteren een mailtje gestuurd maar voorlopig nog geen antwoord gekregen. :)
Ik wacht nog even af en anders neem ik wel even telefonisch contact op

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:04

Jinthe1 schreef:
Ik denk dat ik wel weet met wie je contact hebt gehad. Ik denk alleen dat jij niet perse afhankelijk bent van een fokker ;-) Je zoekt immers een recreatiepaard welke meestal niet door fokkers worden aangehouden. Fokkers kijken naar papier en richten zich op fokken. Ook in Belgie zijn nog altijd 'gebruikers' die wel gebruikspaarden hebben staan of verkopen. Papier (vol of geen vol papier) of het score formulier van een keuring is voor jou minder belangrijk dan het karakter van het paard . Uiteraard zit er wel een hogere prijs aan een paard met een eerste premie dan een stamboekmerrie bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat de stamboekmerrie minder geschikt is voor jou doel! Dus bekijk het per paard, er zullen best wat advertenties staan in BE. Weet je budget niet maar voor jou doel hoef je je geen duur eerste premie paard aan te laten praten ;-)

Het is gewoon lastig zoeken als ik niet goed weet waar te starten. De prijzen die ik van de officiele fokkers doorkrijg zijn astronomisch hoog. Ik ben idd niet op zoek naar een prijsbeest :-).

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:38

IngeVDS schreef:
Het is gewoon lastig zoeken als ik niet goed weet waar te starten. De prijzen die ik van de officiele fokkers doorkrijg zijn astronomisch hoog. Ik ben idd niet op zoek naar een prijsbeest :-).

De gemiddelde fries is ook niet goedkoop .. 5000 ben je minimaal toch wel kwijt.

Tuurlijk zijn er ook wel lager geprijste friezen maar die zijn of al heel erg op leeftijd of een spelt in een hooiberg. Ik wil je best helpen zoeken .Wat is je budget ?

edit : 8. Friese ruin van 14 jaar, 1.64m hoog, erg braaf met rijden. Heeft wel voedernijd. €4750,.

( door zijn leeftijd en voedernijd is er vermoed ik nog wel ruimte voor onderhandelen . )

deze staat bij stal van haaster en de jong er staat bij dat je hem mag laten keuren . En na aankoop heb je een half jaar de tijd om te besluiten of het wel of niet wat voor je is.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 03-04-20 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:47

Absolem schreef:
IngeVDS schreef:

De gemiddelde fries is ook niet goedkoop .. 5000 ben je minimaal toch wel kwijt.

Tuurlijk zijn er ook wel lager geprijste friezen maar die zijn of al heel erg op leeftijd of een spelt in een hooiberg. Ik wil je best helpen zoeken .Wat is je budget ?

Ik heb je een PB gestuurd :-)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:27

IngeVDS schreef:
Jinthe1 schreef:
Ik denk dat ik wel weet met wie je contact hebt gehad. Ik denk alleen dat jij niet perse afhankelijk bent van een fokker ;-) Je zoekt immers een recreatiepaard welke meestal niet door fokkers worden aangehouden. Fokkers kijken naar papier en richten zich op fokken. Ook in Belgie zijn nog altijd 'gebruikers' die wel gebruikspaarden hebben staan of verkopen. Papier (vol of geen vol papier) of het score formulier van een keuring is voor jou minder belangrijk dan het karakter van het paard . Uiteraard zit er wel een hogere prijs aan een paard met een eerste premie dan een stamboekmerrie bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat de stamboekmerrie minder geschikt is voor jou doel! Dus bekijk het per paard, er zullen best wat advertenties staan in BE. Weet je budget niet maar voor jou doel hoef je je geen duur eerste premie paard aan te laten praten ;-)

En anders via social media proberen? Ik weet dat ze heel actief zijn op Facebook en Instagram (Van Kempen Sporthorses)