bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:45

Ja oke, 20 of 50 euro valt wel mee, maar als je meer dan 80 euro moet gaan betalen voor 2dagen in de week is de lol er ook af:)

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:16

joyce B schreef:
En met een eigen paard draag je allerlei risico's die je niet hebt als je het paard van een ander mag gebruiken...

je hebt evenveel risico's als je het paard van een ander mag gebruiken of als het je eigen paard is. als het paard van een anders is en er ook maar iets gebeurt moet je je verantwoorden tegenover de eigenaar (wat heel logisch is natuurlijk). bij je eigen paard is het zo dat als hij bijv. een klein wondje heeft (niets ernstigs) je jezelf aan niemand hoeft te verantwoorden. bij een paard van een ander wel. je hebt bij allebei wel risico's. alleen bij een paard van jezelf andere dan bij een paard van iemand anders.

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:27

desi_verona"]
[quote="joyce B schreef:
En met een eigen paard draag je allerlei risico's die je niet hebt als je het paard van een ander mag gebruiken...

je hebt evenveel risico's als je het paard van een ander mag gebruiken of als het je eigen paard is. als het paard van een anders is en er ook maar iets gebeurt moet je je verantwoorden tegenover de eigenaar (wat heel logisch is natuurlijk). bij je eigen paard is het zo dat als hij bijv. een klein wondje heeft (niets ernstigs) je jezelf aan niemand hoeft te verantwoorden. bij een paard van een ander wel. je hebt bij allebei wel risico's. alleen bij een paard van jezelf andere dan bij een paard van iemand anders.
[/quote]
ja inderdaad, als je dat paard zelf verzorgd zonder dat de eigenaar erbij is draag jij alle risico's voor dat paard!!! dan is het jouw schuld als er iets gebeurd..

maar even on topic ik vind dat je niet hoeft te betalen want waarvoor vragen de eigenaars een bijrijder? omdat ze zelf neit kunnen (of geen zin hebben) en niet om geld te verdienen want als paardeneigenaar moet je zelf alle kosten kunnen vergoeden en niet een paard nemen met het idee: dan zoek ik een bijrijdster die 50 per maand betaald en dan red ik het wel

ik kan het me opzich wel voorstellen dat mensen er geld voor vragen maar ik zou het zelf niet doen en ik betaal zelf ook niet.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:12

djangogirl schreef:
maar even on topic ik vind dat je niet hoeft te betalen want waarvoor vragen de eigenaars een bijrijder? omdat ze zelf neit kunnen (of geen zin hebben) en niet om geld te verdienen want
als paardeneigenaar moet je zelf alle kosten kunnen vergoeden en niet een paard nemen met het idee: dan zoek ik een bijrijdster die 50 per maand betaald en dan red ik het wel

ik kan het me opzich wel voorstellen dat mensen er geld voor vragen maar ik zou het zelf niet doen en ik betaal zelf ook niet.

djangogirl, het dik gemaakte stukje tekst slaat imo echt als een tang op een varken... no offense, maar ik denk dat de meerderheid van de paardenbezitters prima in staat is om alle kosten te dragen zonder een bijdrage van 50 euro. Voor niets gaat de zon op he, de bijrijdster maakt gebruik van het paard, het tuig etc.... onderhoud en vervanging kosten een hoop geld en ik vind het heel reeel dat een bijrijd(st)er daar een bijdrage in levert. Als je er van uit gaat dat iemand met 3 dagen rijden het paard voor 50 % van de tijd dus tot zijn of haar beschikking heeft dan is 50 euro zelfs een lachertje... dat komt nl. bij lange na niet in de buurt van 50% van de kosten... Ik zou het best overleven als mijn bijrijdster geen bijdrage levert (dat heeft ze tot nog toe dan ook nog niet gedaan financieel), maar ik vind over het algemeen dat de mogelijkheden die vele bijrijd(st)ers krijgen met hun bijrijdpaard best wat waard zijn en dat dat best mag worden uitgedrukt in een kleine bijdrage. Ik zie er werkelijk niets vreemds aan. (zoalng de eigenaar idd niet afhankelijk is van de bijdrage... als dat wel zo zou zijn dan had de eigenaar beter geen paard kunnen nemen) Het mes snijdt aan 2 kanten op die manier, lijkt mij alleen maar mooi.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:49

djangogirl"]
[quote="desi_verona"][quote="joyce B schreef:

[/quote]
ja inderdaad, als je dat paard zelf verzorgd zonder dat de eigenaar erbij is draag jij alle risico's voor dat paard!!! dan is het jouw schuld als er iets gebeurd..

maar even on topic ik vind dat je niet hoeft te betalen want waarvoor vragen de eigenaars een bijrijder? omdat ze zelf neit kunnen (of geen zin hebben) en niet om geld te verdienen want als paardeneigenaar moet je zelf alle kosten kunnen vergoeden en niet een paard nemen met het idee: dan zoek ik een bijrijdster die 50 per maand betaald en dan red ik het wel

[/quote]

daar ben ik het mee eens. dan is er iemand die het gratis voor je wil doen. er zijn ook mensen die iemand anders in moeten huren om te zorgen voor hun paard om dat ze zelf bijv. te weinig tijd hebben. dan kost het de eigenaar geld, de bijrijder wil het gratis doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:58

Ik rij nu een paard van iemand die door de weeks ivm studie in Dronten op kamers zit. Het paard kon niet wennen op de stal in Dronten, had heimwee of zo, dus staat nu weer thuis. Het beestje stond eerst 4 dagen in de week stil, dus ik geef haar nu lekker beweging op die dagen. Ik hoef daar niets voor te betalen. Paard blij, mensen blij, ik blij... wat wil je nog meer!?

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:37

Als jezelf niet in staat bent, om alleen voor je dieren te zorgen, moet je blij zijn, dat er mensen zijn, die met veel liefde je paard(en) verzorgt en rijdt. Zelf heb ik drie paarden, die door een liefdevolle vrouw verzorgd en bereden worden en er zelfs mee de wedstrijden in gaat. De grootste flauwe kul, dat je hier geld voor gaat vragen. Ik ben haar zeer dankbaar en geniet van de successen, die ze met ze haalt. Als je het alleen niet kan bekostigen, moet je er niet aan beginnen...daar zijn manéges voor. Zelf zorg ik, dat ze leuke kleding krijgt en als ze ver weg moet zorgen voor vervoer en onderdak etc.Ben je dus eigenaar, dan vindik ben je verantwoordelijk voor de kosten!!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:17

Paduc, hoe komen jullie er in vredesnaam bij dat mensen kosten zouden vragen omdat ze er anders de zorg voor hun paarden niet kunnen dragen... dat vind ik in de meeste gevallen echt klinklare nonsens... ik denk dat dat voor de meeste paardenbezitters toch echt niet op gaat... voor niets gaat de zon op... en als ik iemand tref voor mijn paard die absoluut geen bijdrage zou willen leveren (en laten we even voor op stellen dat ik -tot nog toe- nog geen bijdrage heb gekregen van mijn bijrijdster) dan weet ik niet of ik zo iemand mijn paard wel waard vind... want met een geringe bijdrage kan een bijrijdster leuke extraatjes voor het paard verzorgen die niet noodzakelijk zijn maar wel leuk voor het paard. Voor niets gaat de zon al op. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van bijdrages, maar ik vind het gewoon wel erg leuk als iemand het leuk vind om wat extraatjes voor mijn paard te verzorgen, dat doe ik zelf ook met plezier en liefde.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:39

vikki schreef:
en als ik iemand tref voor mijn paard die absoluut geen bijdrage zou willen leveren (en laten we even voor op stellen dat ik -tot nog toe- nog geen bijdrage heb gekregen van mijn bijrijdster) dan weet ik niet of ik zo iemand mijn paard wel waard vind...

Eerlijk gezegd zou ik daar mijn bijrijder niet op selecteren. Er zijn wel belangrijkere dingen waarmee een bijrijder kan aantonen of hij of zij geschikt is of niet. Bijvoorbeeld hoe ze met het paard en de spullen om gaan. Persoonlijk vind ik het leuker om een keer een halster of een shabrak te kopen voor een paard, dan een bijdrage te leveren, waarvan ik niet weet waar het blijft.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:18

Tessebes, ik bedoel dan echt iemand die aan zou komen met de mededeling "ik wil wel rijden maar absoluut niets bijdragen" he... iemand die daar echt heel specifiek in is knap ik toch enigzins op af en die mag van mij de zon op en onder zien gaan...kost niks :-D De bijdrage die ik vraag -en nog moet krijgen- is mijn paard EXTRA buiten te laten zetten iedere dag zodat ze er zoveel mogelijk uit komt... het is een geringe bijdrage die het paard direct ten goede komt... ik vind dat iemand dat best over mag hebben voor mijn meis, ik vind dat echt niet veel gevraagd. Als iemand daar moeilijk over zou doen dan ga ik me toch afvragen hoeveel ze voor mijn pukkie over zouden hebben... overigens heb ik nu een bijrijdster die haar gewicht in goud dubbel en dwars waard is... bijdrage of geen bijdrage, het gaat mij meer om de bereidheid. Volg je me nog?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:35

Ja, ik volg het nog, maar je kunt moeilijk in iemand z'n portemonnee kijken. Voor de 1 is bijvoorbeeld 50 euro makkelijk op te hoesten, voor een ander is het een heel bedrag. Het zegt natuurlijk wel wat of ze er geen enkele cent in willen steken of niet. Ik ga bijvoorbeeld lessen volgen, dat is zowel goed voor mij, als voor het paard.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:38

Lessen volgen vind ik een geweldige vorm van een bijdrage OK dan! .

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:07

vikki schreef:
Lessen volgen vind ik een geweldige vorm van een bijdrage OK dan! .

inderdaad!
ik heb nu ook een bijrijdster en de eerste tijd rijd ze alleen als ze les heeft.. is niet alleen goed voor mijn paard, ze leerd er ook nog eens wat van Haha!

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:18

ik vind al je je eigen paard niet kan betalen en dat via een bijrijdster oplost moet je geen paard nemen. ik vind het maar niets dat je moet betalen als bijrijdster. ik heb zoiets van je helpt hun toch uit de brand? Je moet juist blij zijn als iemand je helpt met je paard en die bijrijd(st)er zou eerder er wat voor moeten krijgen!

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:19

maar lessen en wedstrijden enzo wel voor eigen kosten maar dat is lochisch

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:21

Tessebes"]
[quote="vikki schreef:
en als ik iemand tref voor mijn paard die absoluut geen bijdrage zou willen leveren (en laten we even voor op stellen dat ik -tot nog toe- nog geen bijdrage heb gekregen van mijn bijrijdster) dan weet ik niet of ik zo iemand mijn paard wel waard vind...

Eerlijk gezegd zou ik daar mijn bijrijder niet op selecteren. Er zijn wel belangrijkere dingen waarmee een bijrijder kan aantonen of hij of zij geschikt is of niet. Bijvoorbeeld hoe ze met het paard en de spullen om gaan. Persoonlijk vind ik het leuker om een keer een halster of een shabrak te kopen voor een paard, dan een bijdrage te leveren, waarvan ik niet weet waar het blijft.
[/quote]
ook helemaal mee eens!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:25

Ik snap nog steeds niet waarom jullie steeds met het idee op de proppen komen dat paardeneigenaars een bijdrage vragen omdat ze het anders niet zouden kunnen bekostigen... Verward En Mariska, je helpt elkaar uit de brand dus waarom zou het mes dan niet ook aan 2 kanten snijden? Een bijrijdster betalen vind ik persoonlijk een beetje van de zotte want in 9 van de 10 situaties wordt het paard er niet direct beter van... betalen doe ik wel aan een instructrice of trainster... ik snap nog steeds niet dat mensen het idee van een bijdrage vreemd vinden... ik zie het nog steeds als een leuk extraatje voor het paard... en oh, mag ik vragen waar in Kudelstaart je woont? ik woon er sinds 10 daagjes ook Haha! (moet alleen mijn profiel nog aanpassen...) en oh... lees ook mijn reactie op tessebes even, dan zie je hoe ik dat bedoelde. Lachen Ik vind nog steeds dat iemand iets voor mijn paard over moet hebben... en natuurlijk hoef ik dat niet in de vorm van geld te zien (het is net hoe je het met alkaar afspreekt vind ik) maar als iemand mij het idee geeft er niets voor over te hebben dat ik dan vind dat dat niet de juiste persoon voor mijn paard is.

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:29

ik vind dat je als paardeneigenaar blij moet zijn met een goede/trouwe bijrijder Pling . Ik heb zelf een pony maar omdat ik die deel met mijn zusje heb ik in het weekend nog wel eens tijd over. Dan rijd ik op een andere pony en daar betaal ik niet voor. Ik verzorg die pony zoals ik ook voor mijn eigen pony zou zorgen. Niet minder en niet beter. Zo weet de eigenares wat ze aan mij heeft. Ik mest dus ook uit. Daarvoor reed ik ook gratis op een andere pony. Die mensen zijn blij dat ze iemand hebben die zo voor hun pony wil zorgen en hoeven daar dus geen geld voor. Als ik een bijrijder zou nemen zou ik daar ook heeb geld voor vragen tenzij ik er zelf niet meer op zou rijden en hem/haar eigenlijk wil wegdoen ofzoiets Verward . Bijvoorbeeld als ik uit mijn pony gegroeid zou zijn. (wat gelukkig niet kan met mijn mega E-pony ) Als ik dan ruzie zou krijgen met mijn bijrijder zou ik ook gelijk kunnen zeggen dat ik niet meer wil dat hij/zij komt zonder dat die persoon recht heeft om jou paard/pony nog een maand te rijden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:35

vikki schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom jullie steeds met het idee op de proppen komen dat paardeneigenaars een bijdrage vragen omdat ze het anders niet zouden kunnen bekostigen... Verward

Omdat dat vaak genoeg voor komt. Laatst was ik op een manege en daar vroeg iemand een bijrijder voor een merrie. Nou ok, ik ga wel even naar die merrie kijken, om te zien of het wat is, ik wist toen nog niet wat voor bijdrage ze zou vragen. Die merrie leek me niks, was moeilijk te rijden, dus ik vertelde dat. Antwoordde dat meisje: "Ja, ik moet een bijrijder hebben, anders kan ik het niet meer betalen en moet ik haar verkopen." Het ging dus helemaal niet om het bijrijden, maar puur om het geld.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:39

Je neemt imo een bijrijder omdat je zelf niet genoeg tijd voor je paard hebt. Dus dan "helpt" je bijrijdster jou dus eigenlijk om voor jou je paardje te rijden omdat jij geen tijd hebt. Dan vind ik niet dat ze je betalen moet...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:41

mijn pony staat dag en nacht in het land... heb ik dan een verzorgster omdat ik te weinig tijd heb?
Ik laat op mijn eigen dagen Andrew ook rustig staan als het zo uitkomt... Marjolein rijdt of wandelt ook niet elke keer dat ze komt...
Niet nodig, wel prettig. Ik kan overigens prima iemand van stal vragen Andrew (of Aranka) te doen op de dagen die ik echt niet kan.
Den kdat er veel meer mensen zijn die een bijrijder niet nodig hebben, maar het ook niet erg vinden het paard 1, 2 of drie dagen uit te lenen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:43

djangogirl"]
[quote="desi_verona"][quote="joyce B schreef:

[/quote]

[/quote]

Wie betaalt de veearts rekening als er iets mis gaat?
Wie zit met een kreupel paard als het paard een misstap maakt?
Wie is aansprakelijk op het moment dat het paard schade aanricht, onafhankelijk of dat bij jezelf is of bij je bijrijdster?
en ik heb nu even geen tijd om meer situaties erbij te typen maar weet er genoeg... Misschien later nog een paar...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:09

Ik heb er altijd voor gekozen om niet mee te betalen om de (toch nog vaak voorkomende situatie!!) te vermijden dat ik voor iemand bijrijd die voor het geld een bijrijder zoekt.
Want:
* zodra diegene een beter baan vind, ben ik mn bijrijdpaardje kwijt
* het uit zich vanzelf wel in een betaalde uitmestslaaf zijn

Verder weet je ook als bijrijder nooit of iemand een bijrijder zoekt omdat het s avonds te donker is, of omdat ze het zelf te koud vinden (om in de zomer weer de bons te krijgen) enz. enz.

Je hebt als bijrijder compleet geen rechten, het paard kan wel plotseling verkocht worden en daar sta je dan. Nou leuk als je daar dan € 100,- de maand voor moet ophoesten voor 2 dagen rijden...

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:13

Het enige, wat een "bijrijdster/verzorgster"moet hebben is een WA-verzekering, voor schade aan derden.Rest is "pakkie aan"voor de eigenaar!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:53

joyce B"]
[quote="djangogirl"][quote="desi_verona"]
[quote="joyce B schreef:

Wie betaalt de veearts rekening als er iets mis gaat?
Wie zit met een kreupel paard als het paard een misstap maakt?
Wie is aansprakelijk op het moment dat het paard schade aanricht, onafhankelijk of dat bij jezelf is of bij je bijrijdster?
en ik heb nu even geen tijd om meer situaties erbij te typen maar weet er genoeg... Misschien later nog een paar...
[/quote]

Ik bedoel dus niet zozeer de schade die jij aanricht aan het paard van de eigenaar, maar meer de schade die het paard aan kan richten bij zichzelf of anderen en dat een paard ziek kan worden, speciaal beslag nodig kan hebben of zelfs onbruikbaar kan worden (of ongeneeslijk ziek) . Het is toch de eigenaar die er voor opdraait om op onmogelijke tijden op te komen dagen eventueel meerdere keren per dag. Die 's nachts uit bed gebeld wordt en belangrijke beslissingen moet nemen. En die uiteindelijk financieel volledig voor alle kosten op moet draaien, of ze nu wel of niet kan rijden... Een bijrijder die het paard een paar dagen per week rijd, en dan in volpension gevallen ook vrijwel geen verzorging op zich hoeft te nemen, is dan toch een heel ander verhaal...

Iemand die een leenpaard heeft is dan al veel meer verantwoordelijk voor het hele gebeuren rond dat paard. Iemand de paarden bij iemand anders aan huis verzorgd en dagelijks komt weer net even op een andere manier...
Maar ik vind de risico's van het bijrijden in veel gevallen absoluut niet te vergelijken met het hebben van een eigen paard. Wordt het paard onbruikbaar dan zoek je toch immers gewoon een ander paard om te rijden? Je blijft niet zitten met de kosten, verantwoordelijkheid voor en de verzorging van dat paard... Met alle mogelijke consequenties van dien...

Ik vraag me af of diegenen die beweren dat het wel hetzelfde is, wel ooit eens een eigen paard hebben gehad... Verward