Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sneeuwpop schreef:_Femkeeex schreef:Ik vind de huidige prijzen echt belachelijk. Jaar of 8 geleden is onze KWPN'er verkocht onder de 4000 euro. Hij had een goede afstamming, jaar of 10, kon met juiste begeleiding prima naar hoger wedstrijdniveau worden gebracht en was bomproof. Mijn toenmalige new forest pony is onder de 3000 euro verkocht. Had prachtige gangen, goede afstamming en was ook bomproof. Tegenwoordig is zoiets niet meer te vinden![]()
Op martplaats zie je paarden met een vraagprijs van 10.000 + euro met een gemiddelde afstamming, B-L wedstrijdniveau en niet eens zo braaf karakter voorbij komen. Mocht ik er in de toekomst weer een willen, zou ik er nooit meer dan 4000 voor neerleggen
Je kan het belachelijk vinden, maar hoe denk je dat die prijzen tot stand komen?
Kijk eens wat een dekking kost, wat ze per maand kosten en dan ook nog met een degelijke opleiding waar veel vraag naar is, ja dat kost geld.
Ouders die niks willen uitgeven en ook nog een doodbrave kinderoppas, zijn er naar mijn idee teveel. Ik kan er niet goed tegen... Kind en pony, daar hoort begeleiding bij.
Juist kinderpony's kosten veel geld, want de ervaren ruiters om ze in te rijden en ervaringen op te doen zijn er te groot voor.
Als onze pony weg gaat, gaat hij ook niet goedkoop weg.
Gini schreef:weet ik maar ook in dat wereldje wil men voor een dubbeltje op de eerste rangPopstra schreef:Wou net zeggen, een dekking kost bij ons als voorbeeld (quarters) al 2.500/ 3000 voor een beetje hengst en dat is alleen de dekking. Nog geen opfok, training enz er bij. Als we dat wel rekenen en het paard 5 is, minstens 2 jaar training bij een trainer en wat wedstrijd ervaring achter de rug heeft dan ben je al minstens 25000 kwijt aan kosten wel te verstaan!
Maar dat gaat dan wel om een paard met leuk papier en goede opleiding waar iemand lekker mee verder kan
Klopt, maar dat was niet de insteek van dit topic. De persoon in de voorbeeldadvertentie in de beginpost is op zoek naar een braaf paard, niet naar een raszuivere vijfjarige Quarter met een beetje hengst in de pedigree, een doorgedreven training achter de rug en wedstrijdervaring.
Mindim schreef:LadyMadonna schreef:Dat snap ik, ondanks dat ik ze prachtig vind, zou ik ook nooit naar een Shire zieken. Maar puur om aan te geven dat een paard voor jou geweldig is, en voor mij niet
Het gaat er denk ik om, dat iemand die er wel naar op zoek is het ook niet wil betalen.
Mindim schreef:Ladyson schreef:Vroeger gingen de meeste pony's toch voor een euro of 1500? Mijn luxe New Forest met stamboom van 5 jaar was de vraagprijs iig 1750 euro voor. Kanttekening: Ze was niet bomproof/braaf, maar wel netjes doorgereden. Maar dan vind ik een vergelijkbare prijs niet heel raar voor een 'simpele' pony die braaf is.
Even op marktplaats gekeken: voor een vergelijkbare 5-jarige New Forest vragen ze nu 5000 euro. Flinke stijging![]()
Ik snap wel dat mensen graag nog voor de 'oude' tarieven een paard willen kopen en dit soort prijzen in gedachten hebben als je al een paar jaar de markt niet heb gevolgd. Maar goed, 1 blik op marktplaats en je ziet dat je voor die prijzen niet meer gaat uitkomen.
Dat is eigenlijk met alles zo, boodschappen, vaste lasten, huizenprijzen, vakanties, het is allemaal veel duurder dan 10-15 jaar geleden.
Ladyson schreef:Hmm nou ik kan eigenlijk weinig bedenken wat verdriedubbeld (!) is qua prijs. Ook paardgerelateerd niet, mijn stalprijs is 10 euro gestegen bijv.
Mijn voorbeeld betreft overigens 2012/2013. Toen was het wel de crisis denk ik. Ik weet niet wat de prijzen daarvoor deden en of dit dan dus een vertekend beeld geeft?
Mindim schreef:Ladyson schreef:Hmm nou ik kan eigenlijk weinig bedenken wat verdriedubbeld (!) is qua prijs. Ook paardgerelateerd niet, mijn stalprijs is 10 euro gestegen bijv.
Mijn voorbeeld betreft overigens 2012/2013. Toen was het wel de crisis denk ik. Ik weet niet wat de prijzen daarvoor deden en of dit dan dus een vertekend beeld geeft?
Ik ben een dikke 20 jaar ouder dan jou, dus mijn vroeger is waarschijnlijk iets anders dan de jouwe2013 vind ik persoonlijk geen vroeger
![]()
Er zijn de laatste 20 jaar heel veel prijzen over de kop gegaan, zeker sinds de introductie van de euro destijds in 2002.
Yvette81 schreef:Ik ben zo iemand die een goedkoop braaf paard zoekt...
Ik wil een rijpaard voor op bosrut en dressuur. En braaf.
Ik zal waarschijnlijk 3 keer per week rijden. De rest van de tijd staat het paard in de wei.
Ik ga niet fokken, niet springen, niet op wedstrijd. Ik wil ook geen ouder paard, heb net de oude pony moeten laten inslapen.
Voor mijn wensen vind ik dat een budget van 5000 euro voldoende moet zijn. Ik zoek een hobby. Verder niets.
En ja, braaf is geld waard. Maar dat is ook bijna de enige eis. Dus moet er toch iets te vinden zijn?
Of ben ik onrealistisch?