Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fokfanaat schreef:Nee idd, ik gaf een aantal scheppen (droge stof, geweekt meer dan een emmer vol) per dag, kan ook gewoon het is geen brokvervanging maar echt ruwvoer.
Kristy1998x schreef:We staan onder controle van DA. Hierop word gehandeld. We gaan dit de komende tijd aanzien icm met dit trainingplan en over enkele maanden herhaling vh bloedonderzoek en hierop waar nodig het voerplan aanpassen. Via PB en hier al enkele voertips gekregen welke ik kan voorleggen mocht het nodig zijn.
Ik ga liever te langzaam dan te snel.
Koekie73 schreef:Hoi TS, leuk om jullie progressie te volgen!
En wat een leuke pup![]()
![]()
![]()
Ik heb gelezen dat jullie onder controle staan van een DA. Dat er verder niets bijzonders uit onderzoeken is gekomen. Ik neem aan dat de DA haar niet wekelijks ziet?
Ik zou met een mager paard ook niet te snel willen gaan, dat snap ik maar afgaande op de foto's zou ik me ook zorgen gaan maken en echt meer gaan voeren. Die paar gram muesli snap ik ook niet zo goed?
Niet dat je je daarover naar mij hoeft te verantwoorden, maar je benoemt het en ik probeer de gedachte erachter te begrijpen? Misschien wil je die gedachte delen?
Persoonlijk zou ik flink meer bij gaan voeren. En het trainen achterwege laten tot ze meer is aangekomen en ook daadwerkelijk spier aan kan maken. Dat zeg ik puur tot bezorgdheid.
Onze pony 'staat ook onder controle' (vanwege maagzweren) maar mijn DA zou niet vrolijk worden van dit soort foto's. En ja, onze pony moest ook aankomen. Dat is prima gelukt met weidegang, bijvoeren met onbeperkt hooi+lucerne mix digest van Hartog.
Koekie73 schreef:Ah ze is ook helemaal niet gewend om 24/7 buiten te staan? En staat ze nu 24/7 op gras? Dan kan ik me dat ook voorstellen ja.
Sowieso is het jouw paard en moet je uiteraard jouw eigen plan volgen.
Conclusies trekken vanaf foto's is ook altijd lastig. Ik hoop dat ze in ieder geval lekker bijtrekt de komende weken!
Citaat:Dit wel na een historie van veel gedoe op andere stallen en veel gezondheidsklachten.
Akeyti schreef:Knappe Dalencia.
Ik wil geen gedoe en zie dat ze al wel wat aangekomen is; ik heb Dalencia een beetje getrained op haar vorige adres (of twee geleden als ik het goed heb). Ze is een heel werkwillige merrie. En ze was er zodanig aan toe dat de osteopaat haar niet wou behandelen ivm alle onderliggende klachten. Allicht is het een idee een nu nog weer osteo te laten komen om haar goed na te laten kijken...
Longeren aan een halster of hoofdstel is imo een no go maar ik moet het allicht loslaten, ik heb haar immers niet over kunnen nemen omdat ik dat financieel niet aan kan. Dalencia is een kostenpost die elke zoveel maanden een dierenarts nodig heeft en/of een hoefzweer, haar binnenkant is niet op orde of in ieder geval was niet op orde toen ze weg ging.
Overigens stond ze 24/7 buiten in kuddeverband op paddock op hooi en in de weidemaanden op gras en werkte aan de longe, in vrijheid of wandelde of reed elke week. Dit wel na een historie van veel gedoe op andere stallen en veel gezondheidsklachten.
Ze is een heel onzeker paard en heeft heel heel veel tijd nodig... Ze was niet uit de weide te halen door de eigenaar en met heel veel rust en geduld krijg je veel bij haar voor elkaar. Rijden vind ze een ramp, ik weet niet precies waar daarin mogelijk ooit gebeurt is, of dat er überhaupt iets gebeurd is want de kans is ook groot dat het komt door haar klachten. Bitloos werkte ze veel relaxter dan met bit, ze had de voorkeur voor een hackamore en ontspande daar veel meer in dan met bit.
Mocht je nog wat willen weten mbt Dallie hoor ik het graag.. ik ben (evenuteel) ook instructeur mocht je iemand zoeken. Succes...
Koekie73 schreef:OK, dus ze krijgt vooral hooi dus en dan die muesli. Te snel komt ze zeker niet aan. Wat is dan de reden van de DA om niet wat meer bij te voeren nu? Klinkt op zich als een prima voerschema voor een paard dat op gewicht is, maar waarom dan nu niet wat extra als ze duidelijk nog lang niet genoeg aangekomen is? Ik snap dat te snel in haar nadeel is, maar te snel gebeurt nu toch ook duidelijk niet?
AlwaysH schreef:Kan je niet gewoon (in stap) op de grond werken en verder geen bijzet longeren meer doen?
geen idee wat voor grondwerk je verder doet en longeren kan natuurlijk geen kwaad, maar mogelijk ook wel heel fijn om van dat grondwerken een project te maken terwijl ze aankomt?
Daihyo schreef:Ik zie wel degelijk verschil. Het verschil is misschien niet groot, maar het is wel te zien.
Zeker als je alle factoren van de afgelopen tijd meerekent (verhuizing, onderzoeken, weersomstandigheden, enz.), kun je geen grote wonderen verwachten.
TS: mocht je ruwvoer willen aanvoeren, dan zou je eens naar Agrobs Fetura kunnen kijken. Dat is een grasbrok, dus sluit heel goed aan bij je hooi en gras. Ze krijgen er geen energie van. Maar doordat het eiwitgehalte hoger is, zet het wel aan en ondersteunt de spieren goed in het herstel en de opbouw.
Lijkt me heel interessant voer voor Dalencia.
https://www.rwdh.nl/paard/paard-agrobs-fetura-20kg/
Edit: Ik zou persoonlijk het werken even een maandje laten zitten. Eerst lekker wennen en bijkomen en daarna pas gaan trainen. Wil je toch wat met haar doen, ga wandelen of wat grondwerk doen. Lichamelijk niet zo belastend, maar wel mentale bezigheidstherapie en opbouwen van een band en vertrouwen.
heyhallohey schreef:Ik volg ook, ben heel benieuwd hoe je paard verder opknapt:)
In die paar maanden tijd dat je haar hebt zie je in mijn optiek wel een verbetering. Lijkt me ook wel erg lastig met het lange koude weer om je paard goed warm te kunnen houden. Mijn paard is al gevoelig voor temperatuurwisselingen, laat staan jouw paard in de (voornamelijk voormalige) conditie. Ben heel benieuwd hoe ze verder gaat opknappen met het komende weideseizoen.