G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:18

Aqua8horse, ik snap nu je interesse in boomloze zadels, die hebben het zwaartepunt een stukje verder naar achteren liggen namelijk!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:33

Nog een kleine off topic aanvulling op het zadel. Naar achteren leggen is prima maar let wel even op de lengte van de rug. Het zadel mag niet dragen achter de laatste wervel. Dit is heel simpel te controleren. Vanaf de buik de laatste wervel opzoeken en deze volgen tot aan de ruggegraat. Daarachter mag het zadel niet meer dragen. Op stal is bv een paard met een korte rug maar de ruiter heeft wel een 18 inch zadel nodig. Dit zadel is nu zo gevuld dat het laatste stuk niet meer draagt.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:48

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat de paarden die getraind worden juist WEL in de houding lopen die in de dressuur gewenst is!

Wat bedoelt Kim dan met deze opmerking dat het niet de houding is die in de dressuur gewenst is? Ik probeer me een voorstelling te maken (en begrijp dat dat niet kan zonder het gezien te hebben). Ziet het lichaam van het paard er dan bijvoorbeeld langer uit?

Wat is het verschil met de houding zoals op dit moment gewenst in de wedstrijdsport (laat ik het dan zó vragen ipv te vragen naar de dressuurhouding)? Hals lager? Paard langer?

Als jullie niet overstroomd worden door bokkers dan kom ik graag een keer kijken!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:06

cornelie schreef:
Nog een kleine off topic aanvulling op het zadel. Naar achteren leggen is prima maar let wel even op de lengte van de rug. Het zadel mag niet dragen achter de laatste wervel. Dit is heel simpel te controleren. Vanaf de buik de laatste wervel opzoeken en deze volgen tot aan de ruggegraat. Daarachter mag het zadel niet meer dragen. Op stal is bv een paard met een korte rug maar de ruiter heeft wel een 18 inch zadel nodig. Dit zadel is nu zo gevuld dat het laatste stuk niet meer draagt.

bedoel je niet de rib?
de wervels zitten nl op heel de rug.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:13

Ik lees het topic nu pas.

Zo zie je maar dat men snel klaarstaat met conclusies, maar pas kan oordelen als je het aan den lijve hebt ondervonden.

Ik hoop dat er in ieder geval zo een hoop slotjes bespaard zullen blijven in de toekomst Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:18

Billy"]
[quote="cornelie schreef:

bedoel je niet de rib?
de wervels zitten nl op heel de rug.
[/quote]
Tis nog vroeg Clown
Uiteraard bedoel ik de rib *LOL*

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:13

Aqua8horse"]
[quote="gomir schreef:
Dat probeer ik dus al het halve topic te vragen Verward

als ik mijn springzadel daar leg wordt het iig helemaal niets
.

Dan moet je concluderen dat je zadel dus niet past Knipoog
Het geldt voor elk zadel. De schouder moet vrij zijn om te kunnen bewegen. Met een corset om je heupen, kan je toch ook niet goed bewegen....en dan heb je nog niet eens iemand op je rug die je moet dragen
[/quote]

Mijn zadel ligt super en mijn paard heeft er zeker geen hinder van, maar het is wel gemaakt om op die plek te liggen en niet nog een hand verder naar achter.
(zie ook deze reactie:
Citaat:
Een zadel moet er natuurlijk wel juist op gebouwd zijn , een zadel dat netjes passend is gemaakt op een bepaalde plek van de rug , kun je niet met die pasvorm ineens 5 cm naar achteren leggen , dan klopt het niet meer....
)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:32

Dat betekent dus dat het op de verkeerde plaats is aangemeten Clown

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:35

cornelie schreef:

Heb ik ook met mijn Tinker met een erg korte rug, ik heb een zadel met ronde kussen ipv keilkussens Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:54

Idem... Lanna heeft een gewoon dressuurzadel, maar een verhoudingsgewijs kort westernzadel (roundskirt) omdat het anders ook op de nieren zou drukken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:18

Op advies van mijn DA leg ik nu ook het zadel verder naar achteren. Toen we drukten op zijn schouderspieren ging mijn paardje door de grond. Nu als ik er op druk en veel kracht zet of gemeen hard prik, geen enkele reaktie meer.

De eerste keren reageerde hij wel anders, voelde voor hem ook anders aan. Ik heb hem ook toen maar kort gereden en hem daarna een paar keer met pessoa gelongeerd. Nu is zijn lijf er aan gewend en ik merk dat hij minder moeite heeft met zijn balans, ook doordat ik nogal de neiging heb wat naar voren te hangen. Verder naar achteren voelt ook voor ruiter anders aan en je zit automatisch ook rechter.

Logisch eigenlijk dat hij ook nu wat ruimer in zijn beweging wordt.

Dus dat zadelverhaal is toch best wel nuttig.

Ook ik vind het jammer dat er niet met foto's toch meer uitleg wordt gegeven aan de methode. Als ik lees dat het plaatje voor de jury er anders uit ziet, dus minder scoort, gaan bij mij de vraagtekens. Hoe dan anders, zit je anders?, handen anders? Heb dus geen idee.

Zou best wel eens willen komen kijken, maar zou dan graag met paard willen komen. Ben een praktijkmens en wil dit zien op mijn paard en wil het ervaren op mijn eigen paardje. Eigenwijs he? Maar helaas is Creil 178 km van mij verwijderd en vind dit niet zo tof om met paardje te komen. Zo wiezo eentje die lange ritten niet graag doet en alleen in zijn eigen stalletje wil plassen. Alleen al vanwege die reden vind ik het zielig om hem uren lang op de wagen te hebben voor en klein half uurtje demonstratie.

A8H, kun je niet een clinic gaan geven in bv Brabant of zo, desnoods een keer samenvallend met een ander. 2 verschillende methodes naast elkaar. Lees je topics altijd zeer geinteresseerd en wil graag leren, maar mijn eigen fantasie rijkt niet ver genoeg.

Stel je knapt een paard op volgens jouw methode, wat gebeurt er met die paarden als ze weer op de andere en dus 'foute'-manier voor die paarden worden gereden als ze worden verkocht. Ben dus benieuwd of dit niet een tijdelijke oplossing is.
Ik heb nl het idee dat jij behoorlijk goed kunt rijden en een heel goed ontwikkeld rijgevoel hebt. Na een paar keer kun jij deze paarden op hun eigen ritme rijden en ze daarmee helpen sterker te worden om minder tot geen last meer te hebben van hun blessures. Maar velen in paardenland hebben minder rijkwaliteiten en hebben ook minder natuurijk vermogen dit aan te leren. Dit kost maanden/jaren. Is dan zo'n paard niet weer in een oogwenk verpest?

Ik denk nl dat de meeste blessures waardoor een paard ongeschikt wordt om bereden te worden door de rijkwaliteiten van de ruiters komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:49

Kim, jij hebt ook op Kawa gereden.
Is er een groot verschil qua gewicht in de teugels om de aanleuning te verkrijgen?
Als ik het goed begrijp (correct me if I'm wrong) Zegt aqua dat de meeste (dresuur)ruiters veel meer gewicht in hun handen hebben dan haar.
Meer gewicht om die nageeflijkheid te verkrijgen.
Dus wat heb jij daarin ervaren met Kawa en aqua's paarden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 14:13

Nee, Kawa is eigenlijk lichter in de hand dan die grote en gelijk aan de draver....... Kawa draagt ook zn eigen lijf, hals en hoofd, Kawa is een heel fijn te rijden paard.........

De opmerking van Aqua komt denk ik hoofzakelijk door mensen die een paard niet nageeflijk maar wel in de krul hebben.......... en daardoor 140.000 kilo in hun handen..... en helaas worden veel paarden zo gereden....... met kwalijke gevolgen.

Kawa is op je pinken te rijden, volgt de hand uitstekend en is op elk gewenste hoogte in te stellen. De paarden van Aqua zijn gewoonweg nog niet zover in de africhting maar lopen in die basis wel op eigen benen en dragen hun eigen hoofd, leunen niet op de ruiter, aan de bakwand of wat dan ook.... en daar valt ook veel voor te zeggen.

Kawa blijft voor mij de richtlijn waar ik heen moet

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:50

Ik ben het niet helemaal met je eens Kim. Want die grote was bij mij ook licht in de hand en verzamelde zich met gemak eveneens zonder druk. De hogere africhting heeft niets te maken met de nageeflijkheid maar met de oefeningen. De nageeflijkheid moet dus bij elk paard gelijk zijn, jong of oud, groot of klein, dik of dun, recreatie of sport, b of lichte tour enz.
Ik heb Kawa nog niet ontmoet maar ik zie er zeker naar uit nu Kim zegt dat het zo'n heerlijk paard is! Ik ben namelijk gek op paarden die heerlijk zijn en goed in balans lopen Lachen
Toch knap van dat dravertje he Kim Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 14:54

Absoluut. Vond het dravertje ook een heel fijn paard om op te zitten...

Die grote was wellicht bij jou wel licht....... maar ik vond hem zo nu en dan best stug, ligt uiteraard meer aan mij dan het peerd Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:57

Ja, inderdaad het is een peoepie dat vindt Sanne toch ook?

Ben je inmiddels al weer wat van je indrukken-vermoeidheid en je spierpijn van het ijshockey kwijt?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:16

russel schreef:
Ook ik vind het jammer dat er niet met foto's toch meer uitleg wordt gegeven aan de methode. Als ik lees dat het plaatje voor de jury er anders uit ziet, dus minder scoort, gaan bij mij de vraagtekens. Hoe dan anders, zit je anders?, handen anders? Heb dus geen idee.

Ik heb niet het idee dat het er voor de jury anders uitziet Haha! Ze zien een ontspannen, nageeflijk en soepel paard en dat wil iedere jury volgens mij zien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 17:31

Aqua8horse schreef:
Ja, inderdaad het is een peoepie dat vindt Sanne toch ook?

Ben je inmiddels al weer wat van je indrukken-vermoeidheid en je spierpijn van het ijshockey kwijt?

Hahaha ja spierpijn is eindelijk weg......... En Sanne praatte honderduit over Elton........ op zoooon groot paard had ze nog nooit gezeten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:52

Interessant topic Kim! Ik moet even bekennen dat ik de 6 pagina's wel een beetje vlot 'gescand' heb dus misschien kom ik met iets dat al besproken is, daarvoor excuses.

Allereerst wil ik toch even kort met een belerend vingertje richting aqua wijzen. Je hebt je namelijk niet altijd even open opgesteld in bepaalde topics, en ik hoop dat je dus in het vervolg net zo 'openminded' richting anderen kunt reageren als Kim hier naar en over jouw methode doet. Door je zelf heel extreem op te stellen in discussie dwing je de ander namelijk ook om een heel extreem standpunt in te nemen en dat geeft over het algemeen zeer veel irritatie.

Dat van die zadels vind ik een heel interessant punt, ik zal het eens uitproberen. Moet er wel bij zeggen dat je met de meeste dressuurzadels helemaal niet zoveel problemen met die schoudervrijheid hebt hoor Verward Tenzij je het zadel te ver voorop legt, wat in de praktijk toch nog vrij veel voorkomt. Maar zo ver naar achteren als hier beschreven word leg ik ze toch ook niet.

Wat het rijden van Carole betreft: ik zie ook dagelijks dat effectief paardrijden vrij weinig te maken heeft met mooi paardrijden. Daar zou ik me dus niet te druk over maken. Knipoog

Wat ik me meteen af vroeg: hoe maken jullie wat ik dan maar oneerbiedig het "oplappen van kapotte paarden" zal noemen bedrijfstechnisch rendabel? Ik spreek namelijk vaak met mensen die dergelijke plannen hebben. Ik vind ze altijd heel erg nobel, maar ben bang dat het heel moeilijk is om het in de praktijk te realiseren, en denk dat je in de realiteit aangewezen bent op hobbyisten met verstand van zaken en een flinke portie geluk. (Ik zat net bijv. ook het verhaal van Dees en Neve te lezen)

Ik denk nog steeds, en dat denk ik al vanaf het begin, dat je in de hele discussie praat over goed of slecht paardrijden. En dat kun je allebei op een hoop manieren doen. Goed of fout bestaat namelijk niet. Zo lang je dat voor ogen kunt blijven houden is het mogelijk om openlijk discussie te blijven voeren.

Ik vraag me af hoe aqua haar paarden de stap van haar basisafrichting naar proefgerichte dressuurtraining op niveau zou zien maken. In theorie moet dat namelijk vrij makkelijk kunnen met haar paarden. Zou jij dat anders aanpakken denk je? en hoe en waarom?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:14

Ik heb een korte vraag voor Aqua. Wat is nu de essentie van jouw "methode"? Ik lees over goede aanleuning, achterbenen er goed onder, in balans etc. Ik snap dat wel maar heeft dit nu alles te maken met je zit? Dat lees ik namelijk nergens (of ik lees er enorm overheen). Mijn tinker krijg ik helemaal niet in de aanleuning, het zadel ligt goed, ze is ontspannen, werkwillig en voorwaarts maar wel heel kijkerig. Ze kan zich moeilijk concentreren. Ik heb geen trailer noch trekhaak en daar baal ik nu wel van. Het ligt niet alleen aan mij dat ze niet goed aan de teugel is, ook mijn ex-bijrijdster (die dressuurmatig keurig op andere paarden reed) lukte het niet. Het komt denk ik ook omdat tinkerlief nooit eerder dressuurmatig is bereden, volgens mij is er maar wat mee aangeklungeld. Heb je een tip??

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:53

Ik denk Zep dat jij het als extreem opvatten hebt ervaren omdat ik iets kan wat moeilijk is en bijna ongeloofwaardig. Dat is wat anders dan je extreem opstellen.
En over het op niveau trainen, wat ik doe is al op niveau trainen, dus zeer wedstrijd gericht. Ik hoef dus helemaal geen stap te maken.
Als je goed bent en je hebt daadwerkelijk verstand van zaken kom je daar waar je wil komen. Wij hebben het erg druk, dus bedrijftechnisch gezien erg rendabel.
In het goed en fout paardrijden heb je gelijk. Je zou alleen maar goed moeten paardrijden, daar heeft de combinatie baat bij. Goed paardrijden kan volgens mij maar op een manier. Nageeflijkheid vanuit het paard zelf zodat er ontspanning is. Dus niet aan de voorkant van het paard zitten.
En ik maak me echt niet druk hoor, want effectief paardrijden is ook tegelijk mooi en geweldig om te zien en te voelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:57

Ik vind het namelijk helemaal niet zo moeilijk en bijna ongeloofwaardig wat jij nastreeft, ik streef namelijk in essentie hetzelfde na. Ik denk dus dat je het 'spannender' omschrijft dan het in werkelijkheid is, en dat beeld verandert eigenlijk weinig na het lezen van het verslag van Kim.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:05

Soxje, de essentie van de manier waarop ik train is het uiterste uit je paard halen met de minste weerstand. Met andere woorden je paard zo natuurlijk mogelijk proberen te laten bewegen met iemand op zijn rug. Dat betekent dat je de bewegingen van het paard laat zijn en vanuit het paard laat komen. Hierdoor ontstaat de nageeflijkheid vrijwel automatisch, zodat je daar niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken. De paarden hebben dan een basis waarbij schwung en tact heel gewoon standaard aanwezig zijn omdat je het paard hebt leren dragen. Een paard loopt dus in een perfecte balans en is super aan het been. Wij rijden inderdaad vanuit je zit en je been, teugels zijn slechts een hulpmiddels waar niet meer dan max 2 ons per teugel aan druk is.
Gisteren heb ik de Tinker van Pellie getraind die ook niet op de correcte manier aan de teugel wilde lopen, als dat al lukte. Binnen 10 minuten liep het dier aan de teugel en later ook bij Pellie. Het heeft dus niets te maken met of een paard het kent of niet. Als je de capaciteiten hebt om het dier te laten dragen, ervaren ze dat als zeer plezierig en worden dus op die manier heel eenvoudig nageeflijk. Eigenlijk al vanaf het moment dat je erop gaat ziiten want dan moet het dier al dragen.

Zoals inmiddels duidelijk is geworden kan ik niet zeggen wat ik precies doe, dat moet je gezien en ervaren hebben. Als je wat meer mensen hebt, wil ik best naar je toekomen hoor!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:06

dat denk ik niet Zep, dat A8H het spannender omschrijft dan het werkelijk is. Het is gewoon waar dat Carole meer kan dan de meesten wat paardrijden betreft (en misschien in nog meer dingen Haha! )
Maar dat is denk ik een beeld dat jij je hebt gevormd na het lezen van verschillende topics en dat is ook je goed recht natuurlijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:08

Zep schreef:
Ik vind het namelijk helemaal niet zo moeilijk en bijna ongeloofwaardig wat jij nastreeft, ik streef namelijk in essentie hetzelfde na. Ik denk dus dat je het 'spannender' omschrijft dan het in werkelijkheid is, en dat beeld verandert eigenlijk weinig na het lezen van het verslag van Kim.

Dan heb je het verslag van G&K niet goed gelezen, denk ik.
Dat het ongeloofwaardig klinkt oke, het lijkt te mooi om waar te zijn!
Dat het dan per definitie ook ongeloofwaardig is, is natuurlijk onzin dat heb ik inmiddels al zo vaak laten zien in de praktijk.