Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:40

Wij blijven ook elk jaar thuis bij de dieren. Ik zou niet rustig zitten op een feestje
Ik kan me eigenlijk heel niet meer herinneren hoe dat ging toen mijn paarden nog op pension stonden. Ik weet niet beter dat de pensioneigenaar ook altijd thuis bleef.
En altijd lichten en radio aan.
Ik denk dat wij ons meer druk maken dan de paarden zelf.
Bij een flinke onweersbui breekt ook geen paniek uit en die komt onverwachts. Vuurwerk en dan met name geknal is al paar dagen bezig dus wennen ze ook wel beetje aan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:40

Hoewel je niet heel veel kunt doen als paarden in paniek zijn, zou ik er wel altijd iemand bij willen hebben. Al is het maar om een dierenarts of de brandweer te kunnen bellen. Met paarden aan huis heb ik nooit een spectaculair of sociaal oud en nieuw. We staan om de haverklap bij de paarden, een langere tijd rond 00.00 u. Lichten aan, radio harder aan en véél voeren. Ik snap heel goed dat je toezicht wil hebben met de jaarwisseling.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 11:56

Shenavallie schreef:
TS, ik heb het hele topic niet gelezen en weet daardoor niet of het al genoemd is. Kun je je paard die dag/avond/nacht op stal zetten met het licht en een radio aan? Lekker veel hooi geven en zelf regelmatig gaan kijken (of gewoon op stal overnachten, eventueel met een paar anderen).

Bedankt voor de suggestie, snap dat het topic wat veel is om te lezen. Helaas is dit geen optie, een 24/7 buiten kudde uit elkaar halen en in stallen zetten lijkt me geen strak plan. Maar ik zal ze wel even voor 00:00 de voerbeurt geven en blijf samen met mijn beste vriendin van 22:00 tot 01:30 op stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:03

Nala schreef:
Maar ik zal ze wel even voor 00:00 de voerbeurt geven en blijf samen met mijn beste vriendin van 22:00 tot 01:30 op stal.

Oh leuk, lekker borrelen op stal. Chipsje mee, cava'tje dabei, heerlijk! *\o/*

_Lorette_

Re: Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:05

Ik zou de situatie ook zo normaal mogelijk houden, anders krijg je op voorhand al onrust.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:50

TS is dat dan ook onderling en met de stalhoudster geregeld?

Als ik in pension zou staan, zou ik toch wel willen weten hoe en wat. Ook als de stalhoudster er niet is, moet zij het regelen en aangeven hoe het die avond geregeld is.

Ik vind het echt 10x niks dat pensionners zelf van alles gaan regelen, rond gaan lopen, gaan voeren etc.

En als er wel pensionklanten zijn die iets gaan doen omdat de stalhoudster er niet is, zou ik dat ook willen weten, want vaak kan je niet op mensen vertrouwen dat die er dan echt zijn, doen wat ze beloven etc.

24/7 buiten en samen gaat vaak wel goed. Is de omheining goed? Horen ze nu al knallen?

Ik sluit zoals gezegd alleen de track af, zodat ze niet naar achter kunnen waar ik ze niet kan zien, dichterbij een woonwijk komen en elkaar kwijt kunnen raken.

Ze kunnen rond de stal lopen en in de bak. Heb er maar eentje net 2 maanden die weleens reageert op geluiden. Maar hoop dat ze nu al merkt dat de rest rustig blijft.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:11

superpony schreef:
TS is dat dan ook onderling en met de stalhoudster geregeld?

Als ik in pension zou staan, zou ik toch wel willen weten hoe en wat. Ook als de stalhoudster er niet is, moet zij het regelen en aangeven hoe het die avond geregeld is.

Ik vind het echt 10x niks dat pensionners zelf van alles gaan regelen, rond gaan lopen, gaan voeren etc.

En als er wel pensionklanten zijn die iets gaan doen omdat de stalhoudster er niet is, zou ik dat ook willen weten, want vaak kan je niet op mensen vertrouwen dat die er dan echt zijn, doen wat ze beloven etc.

24/7 buiten en samen gaat vaak wel goed. Is de omheining goed? Horen ze nu al knallen?

Ik sluit zoals gezegd alleen de track af, zodat ze niet naar achter kunnen waar ik ze niet kan zien, dichterbij een woonwijk komen en elkaar kwijt kunnen raken.

Ze kunnen rond de stal lopen en in de bak. Heb er maar eentje net 2 maanden die weleens reageert op geluiden. Maar hoop dat ze nu al merkt dat de rest rustig blijft.

En daarom zou ik het dus ook niet zo fijn vinden als iemand van de pensionklanten zich dan maar 'opoffert' om alle paarden te checken. Heeft die persoon alle info over alle paarden? Heeft die alle contactgegevens van alle eigenaars? Wie zijn verantwoordelijkheid is het als er iets gebeurt?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:34

Gini schreef:
Nala schreef:
Maar ik zal ze wel even voor 00:00 de voerbeurt geven en blijf samen met mijn beste vriendin van 22:00 tot 01:30 op stal.

Ik zie hier meerdere alcoholsuggesties voorbij komen. Toch zou ik adviseren dat minstens één van de aanwezigen volledig BOB is. Zodat diegene ook in nuchtere toestand kan handelen en evt voertuig oid kan besturen, mocht dat nodig zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:47

En waar wil je om 12 uur ‘s nachts dan nog heen crossen? :')

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:51

Hier geeft de pensionhouder een feestje voor de klanten bij haar huis, elk jaar. Niet alle eigenaren zijn er dan, maar wie wilt heeft dus de kans om oud en nieuw samen met de paarden te vieren, hierdoor is er altijd controle en het is reuze gezellig. Meestal vier ik daar mee, dit jaar hoogzwanger dus ik vier in mijn eigen bedje.

Nu is in België al het vuurwerk compleet verboden dit jaar. Ik ben benieuwd of die regel gevolgd gaat worden, zoja, happy me! (kan ik tenminste wat normaal slapen)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:53

Dat is ook wel een leuk idee. Als stalhouder zelf een feestje hosten. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 13:55

Ik drink sowieso geen alcohol, nooit trouwens. Ik heb inderdaad alle info, help heel vaak op stal mee en heb ook alle contact info.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:55

Astorga schreef:
Gini schreef:

Ik zie hier meerdere alcoholsuggesties voorbij komen. Toch zou ik adviseren dat minstens één van de aanwezigen volledig BOB is. Zodat diegene ook in nuchtere toestand kan handelen en evt voertuig oid kan besturen, mocht dat nodig zijn.

Niet erg reëel ben ik bang. Tenminste ik kan mij niet voorstellen dat iedereen met paarden aan huis altijd een BOB heeft. Of wie dan ook met verplichtingen (kinderen/dieren/mantelzorgers ).

Ik zeg TS neem een fles Champagne mee. Cava kan écht niet met O&N ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:56

En een gewoon wit wijntje? :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:57

Seltje schreef:
Hier geeft de pensionhouder een feestje voor de klanten bij haar huis, elk jaar. Niet alle eigenaren zijn er dan, maar wie wilt heeft dus de kans om oud en nieuw samen met de paarden te vieren, hierdoor is er altijd controle en het is reuze gezellig. Meestal vier ik daar mee, dit jaar hoogzwanger dus ik vier in mijn eigen bedje.

Nu is in België al het vuurwerk compleet verboden dit jaar. Ik ben benieuwd of die regel gevolgd gaat worden, zoja, happy me! (kan ik tenminste wat normaal slapen)

Dat is ook een leuk idee :)

Top dat bij jullie het vuurwerk verboden is. Zou hier ook eens moeten gebeuren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:02

Gini schreef:
En een gewoon wit wijntje? :D

:D :D

Jip&Janneke bubbels kan natuurlijk ook. Of appelsap in een wijnglas aangezien TS niet drinkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:20

Natuurlijk gaat om 00:00 veel tegelijk de lucht in en maken mensen zich er druk om. Maar de ongelukken en echt vervelende dingen gebeuren ervoor of later......
Als mensen gaan drinken en domme dingen doen, moet je pas gaan oppassen. Wat paarden kunnen zien en inschatten maakt ze vaak niet gek. De mensen die gespannen zijn en van alles veranderen wel.

Brandgevaar is het grootste probleem en kan je nooit 100% voorkomen, want het kan van ver komen.

Gericht gooien vind ik het enige echte probleem en dat duurt vaak dagen als je op een verkeerde plek zit.

En die van ons zijn super braaf, maar als er meerdere paarden doordraaien doe je alleen of met 2 man echt heel weinig hoor. Zeker als ze bijv door lint of hekwerk etc gaan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:40

Toch vind ik dat niet helemaal waar dat je niks kan.Als je op tijd ingrijpt kan ik de kudde aardig rustig terug krijgen. Ik voer altijd zelf en ze kennen mij dan ook door en door.Als ze eens schrikken en beginnen te sjezen dan helpt mijn stem ze wel richting mij te krijgen en meestal komen ze dan briezend in mijn buurt hangen.Ze hebben toch wel het idee dat ik het oplos.
Het is juist daarom dat ik ze met Oud en Nieuw niet aan een ander over zou laten,ze gaan veel beter op mij reageren als dat 1 van mijn pension mensen er zouden staan. Bij andere hoef je je namelijk niet te gedragen hoor ik wel eens als een ander een voerbeurt over neemt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:57

cp112 schreef:
Nee dat is het niet. In beide gevallen dien je te overleggen.
Ik doe het ook voor de hobby. Zou echt niet zomaar zeggen Tabe :evaw: wij zijn er niet.

De staleigenaresse geeft het toch ruim van te voren aan, dan kan er toch overlegd worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:02

sureido schreef:
En waar wil je om 12 uur ‘s nachts dan nog heen crossen? :')

Waarschijnlijk moet men ook weer naar huis?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:15

Selka schreef:
Astorga schreef:

Niet erg reëel ben ik bang. Tenminste ik kan mij niet voorstellen dat iedereen met paarden aan huis altijd een BOB heeft. Of wie dan ook met verplichtingen (kinderen/dieren/mantelzorgers ).

Ik zeg TS neem een fles Champagne mee. Cava kan écht niet met O&N ;)

Hoezo niet reëel? Je kunt toch ook een leuk feestje vieren zonder alcohol? Er zijn tegenwoordig genoeg alcoholvrije alternatieven.
Ik BOB heel vaak en die enkele keer dat ik wel een echt wijntje kan drinken geniet ik er dan ook dubbel van. Met kinderen of paarden aanwezig lijkt het me sowieso verstandig dat er iemand nuchter is, maar ook bij feesten met enkel volwassenen. Wat als er iemand valt en glas in zijn hand krijgt, wie brengt diegene dan naar de HAP?

Het siert je echt TO, dat jij met oud&nieuw op de paarden wilt passen. Ik hoop voor je dat alles soepel gaat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:11

Astorga, omdat de meeste mensen nu eenmaal niet roomser dan de paus zijn. Vind het wel een beetje problemen zoeken hoor. Om maar te stellen dat als er paarden in de buurt zijn er ook altijd een Bob moet zijn. Genoeg paarden die onbewaakt in een weitje staan en 1 keer per dag gecontroleerd worden. Ook die gaan niet massaal dood.

Ontopic, ts drinkt niet maar ik hoop toch echt dat je niet naar de hap moet ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:43

beatje schreef:
Toch vind ik dat niet helemaal waar dat je niks kan.Als je op tijd ingrijpt kan ik de kudde aardig rustig terug krijgen. Ik voer altijd zelf en ze kennen mij dan ook door en door.Als ze eens schrikken en beginnen te sjezen dan helpt mijn stem ze wel richting mij te krijgen en meestal komen ze dan briezend in mijn buurt hangen.Ze hebben toch wel het idee dat ik het oplos.
Het is juist daarom dat ik ze met Oud en Nieuw niet aan een ander over zou laten,ze gaan veel beter op mij reageren als dat 1 van mijn pension mensen er zouden staan. Bij andere hoef je je namelijk niet te gedragen hoor ik wel eens als een ander een voerbeurt over neemt :D

Ja, onze groep is ook super braaf, luisteren goed naar ons etc etc. Ze komen ook juist naar ons toe als er echt iets is. Staan laatste jaren altijd gewoon buiten en kijken niet op of om, niet van vuurwerk en niet van carbid.

Maar het gaat om pensionstallen. Dus stallen waar meerdere paarden staan en van verschillende eigenaren zijn. Als er echte paniek uitbreekt in een kudde, ga je ze echt niet tegenhouden met je stem.

Er zit wel een groot verschil tussen hoeveel paarden en staan ze op stal en raken ze in paniek of gebeurt er wat of staan ze buiten. En dan is de lokatie belangrijk.

Toen er bij ons op stal brand uitbrak, konden de paarden naar het naastgelegen land. De stal stond nog niet in brand, maar de paarden dan pakken is al een dingetje.
Als stallen wel in de brand staan, kan je op een gegeven moment echt niet meer in je eentje alle stallen open krijgen. Veel mensen onderschatten enorm wat er evt kan gebeuren en zijn naief als het gaat om paarden redden in een brand.
Neemt niet weg dat dat het hele jaar kan gebeuren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:50

Seltje schreef:

Daar zou ik dan weer niet aan moeten denken. Als je ziet hoeveel stress de eigenaren overdag al meebrengen. Ik denk dat de meeste eigenaren meer stress bij hun paard teweegbrengen door er rond de jaarwisseling te zijn. Ook omdat ik denk dat alles verder zoveel mogelijk hetzelfde zou moeten zijn voor de paarden :) .

Wij zijn zelf pensionstalhouder, en ze zijn alle 85 rustig.

Wel zitten wij een stukje van de stad af, dus het meeste is op afstand.

En ja, ik vind dat je als pensionstalhouder thuis moet zijn. Ik zou toch niet lekker zitten op een feestje denk ik, je verantwoordelijkheidsgevoel is toch te groot :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:40

Ruitje, helemaal waar. Je kan beter de 31e gewoon sluiten en alles zelf in de gaten houden.

Buiten alles om, als er wat gebeurt, ben je als stal ook gewoon alles kwijt misschien ( brand bijv ) Dat wil toch niemand?