Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 16:40

YoeriTinker schreef:
hoogendroog schreef:
Een paar tips, gezien vanuit een andere hoek. Verspil niemands tijd, overschat je rijkunsten niet, communiceer beleefd, kun/wil je onverhoopt toch niet komen: meld je af bij de verkoper, vond je het paard niet geschikt na het testen: laat het de verkoper tijdig weten dat je geen verdere interesse hebt. En verder: zoek in een jouw passende prijsklasse en niet daar boven.

Pff vooral dat overschat je eigen rijkunsten niet... Had gisteren iemand die bij mijn paard kwam kijken die er na 1 rondje al af gestapt is omdat ze zelf gewoon veel te bang was... Mijn paard was echt mega braaf...

Nou dan :')

Ik weet heel goed dat ik geen ster ruiter ben, ik kan een sprintje goed uitzitten en ik kan goed met de koppigere paarden omgaan (ik ben net zo koppig :')).

Nala

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 17:44

Ik ga maandag kijken bij iets heel anders, een 9 jarige appaloosa.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:58

Succes!! Ik ben zelf ook op zoek nu. Heb er ondertussen al 9 gezien op een maand :+ Ik ben ook heel kieskeurig. Liever een half jaar zoeken dan een week.

Ik heb beetje dezelfde eisen als jou, alleen liever geen koudbloed. En is idd best moeilijk te vinden, vooral paardje dat alleen naar buiten kan..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:06

Gewoon uit nieuwsgierigheid eens ge-googeld.
Qua prijs, leeftijd en maat voldoen deze aan je wensen.

Ze lopen aangespannen, en meestal (niet altijd) betekent dat dat ze buiten redelijk braaf zijn, en wel een en ander gewend.
En de basisopvoeding is bij de menners oude stijl ook vaak behoorlijk in orde.

2 tinkers te koop
€ 1.700,00
http://link.marktplaats.nl/m1414652541? ... ialbuttons

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:11

Als je graag koppig hebt schijnt apaloosa ook heel geschikt te zijn :+ .
Ijzersterke paarden met een goede mentaliteit en bij vlagen een vleugje koppigheid.

Hier in de buurt is een stal die trektochten organiseert en enkel apaloosa's gebruikt vanwege hun karakter en rustiekheid.

Over die prijzen: ik denk dat er soms ook gewoon dromers tussen zitten.
Laatst een draver gezien voor 3000. Was een 3 jarige, nooit gekoerst maar wel ingereden. Verder geen wedstrijd of buitenrij-ervaring (logisch gezien de leeftijd). Maar wel het liefste, braafste paard ter wereld.
Zoiets kan je bij vele fokkers/trainers hier voor minstens de helft minder krijgen :') .
Of staat er bvb paint te koop. Gaat het om een 2 jarige zonder papieren (maar ouders hebben wel vlekken) waar niets mee gedaan is. Moest ook 3000 kosten.
Wat de gek er voor geeft...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 19:12

Ik heb een super leuke haf gevonden, wie wil meer info? Even pbtje! :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:30

Ik ben wel benieuwd :D Misschien kan ik een kritische blik werpen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:44

Maddoxx schreef:

Ja, vertel me alles wat je weet! *\o/*

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:24

Thioro schreef:
Als je graag koppig hebt schijnt apaloosa ook heel geschikt te zijn :+ .
Ijzersterke paarden met een goede mentaliteit en bij vlagen een vleugje koppigheid.

Hier in de buurt is een stal die trektochten organiseert en enkel apaloosa's gebruikt vanwege hun karakter en rustiekheid.

Over die prijzen: ik denk dat er soms ook gewoon dromers tussen zitten.
Laatst een draver gezien voor 3000. Was een 3 jarige, nooit gekoerst maar wel ingereden. Verder geen wedstrijd of buitenrij-ervaring (logisch gezien de leeftijd). Maar wel het liefste, braafste paard ter wereld.
Zoiets kan je bij vele fokkers/trainers hier voor minstens de helft minder krijgen :') .
Of staat er bvb paint te koop. Gaat het om een 2 jarige zonder papieren (maar ouders hebben wel vlekken) waar niets mee gedaan is. Moest ook 3000 kosten.
Wat de gek er voor geeft...

Haha tsja ik heb een paar maanden geleden een Quarter Horse veulen voor 6000 euro gekocht ;) Sommige rassen zijn gewoon heel duur...

Maar koudbloeden meestal niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:42

Sommige rassen zijn duur ja.
Maar dravers (niet geschikt bevonden voor koers) en papierloze mengelmoezen behoren niet tot die groep :+ .

Als we over echt duur willen praten moeten we het eerder over de hogere klasse sportpaarden hebben.

Elk type paard heeft z'n eigen prijsklasse. Als de gevraagde prijs daar dan sterk van afwijkt kun je je er vragen bij stellen.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:45

Ja dat is zeker waar, zit veel verschil in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:47

Thioro schreef:
Maar dravers (niet geschikt bevonden voor koers) en papierloze mengelmoezen behoren niet tot die groep :+ .

Als we over echt duur willen praten moeten we het eerder over de hogere klasse sportpaarden hebben.

Elk type paard heeft z'n eigen prijsklasse. Als de gevraagde prijs daar dan sterk van afwijkt kun je je er vragen bij stellen.

Al zijn er ook mensen die 5400 euro voor een kruising fries haflinger vragen die niet beleerd is.

Dan ga ik mij ook vragen stellen.

Ik moet wel zeggen dat ik momenteel de prijzen enorm de pan uit vind rijzen.
Laatst 6000 euro voor n merrie van 11 en net n jaar onder het zadel.
Beest liep niet eens 100 procent goed.

Ts. Gewoon kalm aan kijken.
Blijf inderdaad wat je heel goed doet, niet alleen plakken aan de tinkers.
Meestal is het zo, dat je thuis komt met n paard die het tegenovergestelde was van je beeld.
En daar juist heel happy mee bent.

Spreekt helaas uit ervaring.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:50

Maddoxx schreef:

Je mag mij ook wel een PB sturen, ik zit aardig in de Haflingers qua fokkerij, sport en keuringen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:09

Thioro schreef:

Een paard is zo duur als wat er voor gegeven word. Ik ken meerdere goed omgeschoolde dravers die voor meer dan 2500 weg zijn gegaan afgelopen jaren :) .

Dat kan zo zijn dat jij dat niet waard vind, maar de markt is zo dat dat voor brave dravers betaald word.

Het is zo dat karakter ook steeds beter betaald word, jij kan het over ' type paard ' hebben maar een groot deel van NL wil een braaf recreatiepaard en een echt brave, gaat ongeacht zijn ras, voor veel weg :)

Ook een brave koudbloed is gewoon duur, want er zijn nou eenmaal meer mensen die dat zoeken dan dat er aanbod is.

Is gewoon marktwerking.

Ts: Soms levert een gezocht advertentie iets op wat nog niet te koop staat, dat zou ik doen :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:14

Prijzen zijn ook aan de hogere kant op dit moment vergeleken met een paar jaar terug.
Zocht paar jaar terug een pony, niet veel eisen als het maar braaf zou zijn alleen buiten, en rond de 10 jaar.
Ik ben geslaagd voor 1500 euro. 2000/2500 kwam er ook nog wel voorbij.

Nu zocht ik weer zoiets, een pony, max 10 jaar, ras was niet van belang. Enigste eis was koel karakter.
Zaten 4jarige tinkers tussen, paar maanden onder het zadel, geen toebehoren en rond de 4000 euro. Waren geen uitzonderingen.
Het is maar wat je ervoor over hebt.
Uiteindelijk ben ik geslaagd voor een 5 jarige Irish cob, 2500 inclusief toebehoren en gezond. Terwijl budget bij mij niet eens van belang was. Had een hoger bedrag liggen evt.

Vriendin van mij zat ca rond de 1750 voor een 10 jarige haflinger waarmee ze alleen naar buiten kunnen.

Een brave koudbloed voor jouw budget zal er dus ook wel rondlopen. Springen misschien niet gelijk in het oog, maar aanbod is ook niet supergroot. Waar er voorheen wel 10 koudbloeden in dezelfde woonplaats aangeboden werden zie ik op dit moment steeds maar weinig advertenties.

Ben heel benieuwd naar jouw zoektocht
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 03-06-19 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:16

ruitje schreef:
Thioro schreef:

Een paard is zo duur als wat er voor gegeven word. Ik ken meerdere goed omgeschoolde dravers die voor meer dan 2500 weg zijn gegaan afgelopen jaren :) .

Dat kan zo zijn dat jij dat niet waard vind, maar de markt is zo dat dat voor brave dravers betaald word.

Het is zo dat karakter ook steeds beter betaald word, jij kan het over ' type paard ' hebben maar een groot deel van NL wil een braaf recreatiepaard en een echt brave, gaat ongeacht zijn ras, voor veel weg :)

Ook een brave koudbloed is gewoon duur, want er zijn nou eenmaal meer mensen die dat zoeken dan dat er aanbod is.

Is gewoon marktwerking.

Ts: Soms levert een gezocht advertentie iets op wat nog niet te koop staat, dat zou ik doen :)

Gezocht advertentie heeft mij een toppaard opgeleverd! Stond niet actief in de verkoop dus zou haar nooit zelf op internet gevonden hebben

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:20

Ja, dan tref je vaker iemand die echt meer opzoek is naar een huisje en niet alle rare snuiters op zijn paard wil :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 23:21

Gezocht advertenties staan al op mp, bokt, en een stuk of 5 fb groepen :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:24

Maddoxx schreef:
Gezocht advertenties staan al op mp, bokt, en een stuk of 5 fb groepen :D

Check }:0

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:37

@ruitje: ik heb nergens gezegd dat ik het het niet waard vind. Alleen dat je hier (Frankrijk, markt zal voor dravers mss anders zijn dan in Nl) hetzelfde vind voor de helft minder.

Een braaf recreatiepaard kan idd best wel wat voor gevraagd worden.
2500 voor een brave, goed omgeschoolde draver zou hier al aan de hoge kant zijn maar er zijn er wel die voor die prijs verkocht worden.
Heb zelf een omgeschoolde volbloed aan die prijs gekocht. Voor een volbloed was ze duur, voor mij was ze het waard.
Hier op stal (draversstal) hebben ze net 2 omgeschoolde dravers verkocht. 2 merries, beiden lief en braaf. Kunnen buiten, kunnen 3 gangen en een sprongetje wil ook wel. Gewoon fijne brave paarden. De 6 jarige is voor 1500 gegaan, de 3 jarige gaat voor 1000.
Simpelweg omdat er plaats gemaakt moet worden voor paarden die wel geschikt zijn voor de koers.
En zo ken ik wel meer stallen.

Zoals je zegt, is gewoon marktwerking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:53

En voor die bedragen kun je echt geen merens kopen. Dan moet je echt aan 3 -4 duizend euro denken (een goede dan, gezond en braaf ). Heeft alles met schaarste te maken. Zelfs in Frankrijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:07

En van sommige rassen/afstammingen zijn alleen de dekgelden al duurder :P .

Vraag en aanbod.

Voor een braaf recreatiepaard denk ik dat TS best een geschikt budget heeft. Alleen even zoeken naar wat best bij haar past. Maargoed, dat had in andere prijsklassen ook zo geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:26

Thioro schreef:
En van sommige rassen/afstammingen zijn alleen de dekgelden al duurder
Precies.

Thioro schreef:
Voor een braaf recreatiepaard denk ik dat TS best een geschikt budget heeft. Alleen even zoeken naar wat best bij haar past. Maargoed, dat had in andere prijsklassen ook zo geweest.
Dat denk ik ook. Zelf heb ik besloten, dat als ik een geschikte merens zie, zelfs als hij wat duurder is en prijs is niet onderhandelbaar, dat ik hem toch koop (na klinische en röntgenologische keuring van de hoeven → hoefbevangenheid check gezien sobere van het ras en hard janussen zijn die zelfs met een licht gekanteld hoefbeen nog gewoon door kunnen lopen:)* ) . Hercule was ook een paard in de duurdere prijsklasse en die gaf en geeft ons zoveel, hij heeft ook nooit iets gehad, iets wat puur geluk is. TEvens was hij ontzettend braaf zowel onder het zadel als met mennen en toen was ik heel onervaren. Ik heb nog nooit een dag spijt gehad van dit paard. En dan is eigenlijk zo'n paard onbetaalbaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:05

CalipsoLover schreef:
Klinisch keuren ligt rond de 100 euro, RX keuren (zowel benen als rug) ligt tussen de 200-300 euro dacht ik. (Ik heb laatst 230 euro betaalt, maar wel in de kliniek)

Ik vind je eisen niet hoog liggen, ik kijk mee rond voor je! Als ik iets tegekom dan stuur ik je wel een pb :)
Horse sale/paarden kopen en verkopen is een groep op Facebook waar echt heel veel paarden op staan. Zeker een aanrader.

Ik heb afgelopen augustus mijn paard klinisch en rx laten keuren op goede kliniek en dat was rond de 750-, hoor....Dat was rug en benen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:16

Maddoxx schreef:
Ja de prijzen zijn maf. Maar iemand meenemen doe ik zeker!

Maf of reëel? Wat denken jullie dat het alleen al kost om een merrie te laten dekken, veulen gezond op te laten groeien, zadelmak te maken en door te rijden? Daarnaast betaal je voor braaf ook gewoon meer geld. De crisis is echt voorbij en de brave, gezonde zijn gewoon in de minderheid. Tijdens de crisis is er ook gewoon minder gefokt omdat men de paarden gewoon aan de straatstenen niet kwijtraakte, dus er is momenteel gewoon ook minder aanbod.
Bij de 'koopjes' moet je momenteel gewoon écht achterdochtig zijn helaas.