Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18535
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:48

Mars schreef:
L_iek schreef:
Dus eigenlijk komt het er op neer dat mensen die graag bezig zijn met paarden, een maatje meer hebben maar niet rijden geen rijbroeken mogen dragen?


Als jij dat uit mijn bericht haalt mag jij dat denken :j


Mars kom op zeg.

Nooit gedacht dat jij zo kon zijn. :n

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:50

of misschien had TS er gewoon niet zo bij stil gestaan dat je een rijbroek ook aan kan trekken om niet te rijden :')
Ik dacht in eerste instantie ook "poeh, ja, dubieus, want met een maatje 50 hoor je niet op een paardenrug thuis". En toen ik zag "ja, maar ik ga er gewoon mee naar de paarden want dat zit lekker en ik mest er mee uit/men er mee/doe er een leuk dansje mee in de paardenstal" dacht ik "ohja, duh... Dat kan natuurlijk ook."
Klaar, that's it. No harm done… :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:54

Witchcraft schreef:
ja dit wordt gewoon met je bericht gezegt anders had je het topic niet geopend. Blijkbaar mag je met een rijbroek alleen OP een paard zitten.

Nee, natuurlijk mag je er niet alleen maar mee paardrijden. Als je wilt mag je er zelfs in slapen. Neemt niet weg dat de hoofdfunctie nog steeds paardrijden is. Daarvoor moet zo'n ding dus in de eerste plaats geschikt zijn. Maak je hem dan vervolgens voor mensen die zelf niet geschikt zijn om op een paard te kruipen, dan is dat op zijn minst een mismatch met het gebruiksdoel te noemen.
Alsof je een waterdoorlatende regenjas verkoopt, omdat er ook mensen zijn die zo'n ding graag binnenshuis dragen tijdens het stofzuigen. Ja, natuurlijk mag het, maar het kledingstuk is er niet voor bedoeld, en in de geleverde uitvoering (rijbroek maat heel veel/regenjas van gaasstof) is het voor het primaire gebruiksdoel zelfs totaal ongeschikt.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:56

Naast western rijd ik ook met mijn IJslander, dus ik heb ook rijbroeken. Ik heb broekmaat 38/40, jeansmaat 29, maar koop mijn rijbroeken altijd maat 42. Ze vallen zo vreselijk klein! Het is nochtans dezelfde kont die erin steekt.

L_iek
Berichten: 9742
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:58

Maar dit gaat dan een eindeloze discussie worden. Zo kunnen we nog honderd voorbeelden aandragen. Want als men de broek gebruikt voor grondwerk of mennen dan beginnen we maar over de rijlaarzen met kuitmaat 50.
Volgens mij is het voor iedereen wel duidelijk dat het paardenwelzijn voorop staat.
Laatst bijgewerkt door L_iek op 19-03-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6716
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:58

oomens schreef:
Witchcraft schreef:
ja dit wordt gewoon met je bericht gezegt anders had je het topic niet geopend. Blijkbaar mag je met een rijbroek alleen OP een paard zitten.

Nee, natuurlijk mag je er niet alleen maar mee paardrijden. Als je wilt mag je er zelfs in slapen. Neemt niet weg dat de hoofdfunctie nog steeds paardrijden is. Daarvoor moet zo'n ding dus in de eerste plaats geschikt zijn. Maak je hem dan vervolgens voor mensen die zelf niet geschikt zijn om op een paard te kruipen, dan is dat op zijn minst een mismatch met het gebruiksdoel te noemen.
Alsof je een waterdoorlatende regenjas verkoopt, omdat er ook mensen zijn die zo'n ding graag binnenshuis dragen tijdens het stofzuigen. Ja, natuurlijk mag het, maar het kledingstuk is er niet voor bedoeld, en in de geleverde uitvoering (rijbroek maat heel veel/regenjas van gaasstof) is het voor het primaire gebruiksdoel zelfs totaal ongeschikt.

Wie bepaalt eigenlijk de hoofdfunctie van een rijbroek? Is er onderzoek gedaan naar de verhouding van mensen die een rijbroek gebruiken om te rijden ten opzichte van mensen die een rijbroek hebben zonder er mee te rijden?

Wellicht moeten ze die dingen vanaf nu paardenbroeken gaan noemen, dan is het hele 'probleem' in één keer opgelost.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:03

ik vind het inderdaad nogal uit zijn verband getrokken. En dus eigenlijk gewoon weer de zoveelste discussie over overgewicht en op een paard kruipen ermee.
Want wie zegt dat de merken die dus die grote maten maken niet de instelling hebben: omdat er ook paardenmensen met grote maten graag een rijbroek dragen in het dagelijkse verzorgen en het mennen met hun paarden. ;)

NadjaNadja, nou inderdaad, ze kunnen het dan beter paardenbroeken gaan noemen

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:09

NadjaNadja schreef:
Wellicht moeten ze die dingen vanaf nu paardenbroeken gaan noemen, dan is het hele 'probleem' in één keer opgelost.

Die bestaan al. Daarmee takelt de brandweer paarden uit sloten, mestkelders en zwembaden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6716
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:11

oomens schreef:
NadjaNadja schreef:
Wellicht moeten ze die dingen vanaf nu paardenbroeken gaan noemen, dan is het hele 'probleem' in één keer opgelost.

Die bestaan al. Daarmee takelt de brandweer paarden uit sloten, mestkelders en zwembaden.

Bedankt voor deze opheldering, jammer dat je verder niet ingaat op mijn vragen...

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:11

oomens schreef:
NadjaNadja schreef:
Wellicht moeten ze die dingen vanaf nu paardenbroeken gaan noemen, dan is het hele 'probleem' in één keer opgelost.

Die bestaan al. Daarmee takelt de brandweer paarden uit sloten, mestkelders en zwembaden.


:')

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:13

Ik sluit me aan bij wat al gezegd is. Al mijn reguliere broeken worden geen paardenbroek tot er slijtage is. En op dat punt is de levensduur sowieso al vaak niet meer zo heel lang. Dus ook met mennen of iets dergelijks zou ik gewoon een rijbroek aantrekken en zelf speciaal voor aanschaffen.

De semantische discussie over onder welk naampje een 'paardenbroek' dan verkocht wordt of moet worden en zogenaamde 'hoofdfuncties' vind ik nog al irrelevant en overtrokken. :')

edit: En als de discussie zou moeten gaan over 'stap je met die maat nog op een paard?' dan is het gewoon onhandig ingestoken. Ik vind de reacties logisch en niet vergelijkbaar met het in verdediging schieten zoals bij stalpaarden gebeurt.

Zelf heb ik geen overgewicht (en momenteel ook geen paard of verzorgpaard), maar mijn rijbroek diende wel altijd een veel breder doel dan rijden alleen. Dus daar reageer ik dan op. Aangezien ik de aanname (rijbroek = rijden) gewoon onjuist vind.

Je mag je verbazen, maar als je de discussie anders had willen voeren had je mi de OP echt wel scherper en concreter kunnen formuleren.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 19-03-19 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:14

ik denk dat maten niks zegt in rijbroeken heb ik al snel 46/48

en gewone broeken 42/44
en soms 46

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 12:17

Onali schreef:
Mars schreef:

Als jij dat uit mijn bericht haalt mag jij dat denken :j


Mars kom op zeg.

Nooit gedacht dat jij zo kon zijn. :n


Kom zelf even op, er worden dingen uit mijn berichten gehaald die ik niet schrijf of bedoel. Er wordt slecht gelezen, dan ga ik me niet verdedigen tegen dingen die ik niet schrijf maar die er door anderen bijgesleept worden.

Je kunt met een rijbroek zwemmen, fietsen, parachutespringen, kantklossen, hardlopen en noem maar op. Maar zo’n ding is in eerste instantie gemaakt met als kennelijk doel om ermee te gaan paardrijden. Lijkt me vrij helder. En dan mag ik me verbazen over hoe ver maatvoering gaat als we het hebben over paardenwelzijn. Lijkt me gewoon een helder en valide vraagstuk.
Exact vergelijkbaar met het produceren van te kleine staldelen zoals Ibbel omschrijft, zelfde verhaal.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:17

oomens schreef:
NadjaNadja schreef:
Wellicht moeten ze die dingen vanaf nu paardenbroeken gaan noemen, dan is het hele 'probleem' in één keer opgelost.

Die bestaan al. Daarmee takelt de brandweer paarden uit sloten, mestkelders en zwembaden.


:') :') :') :')

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:20

Onali schreef:
Even een sidenote, enig idee hoe moeilijk het is om sportkleding te vinden in grote maten.

Betekent dat dus dat ik niet mag sporten? Dat dit niet voor mij hoeft?


Nou precies dat, en dan vooral leuke sportkleding die een beetje aansluit. Zodat je niet vast komt te zitten in die tent van een shirt tijdens het bezig zijn met gewichten.

Dus blijkbaar hoeven dikke mensen niet te sporten want afvallen en gezonder worden gast magisch vanzelf :')

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:23

Lau schreef:
Onali schreef:
Even een sidenote, enig idee hoe moeilijk het is om sportkleding te vinden in grote maten.

Betekent dat dus dat ik niet mag sporten? Dat dit niet voor mij hoeft?


Nou precies dat, en dan vooral leuke sportkleding die een beetje aansluit. Zodat je niet vast komt te zitten in die tent van een shirt tijdens het bezig zijn met gewichten.

Dus blijkbaar hoeven dikke mensen niet te sporten want afvallen en gezonder worden gast magisch vanzelf :')


Paardrijbroeken aanschaffen om toch te kunnen sporten dus. Zeker die zonder nadrukkelijk zitvlak en een soort zomeruitvoering zouden best geschikt kunnen zijn voor dat doeleinde. :+

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:25

Het wordt nogal lastig zoeken denk ik als je alles een algemene naam geeft. Een skibroek heet zo omdat deze vaak wordt gedragen tijdens het skiën maar ook gebruikt kan worden met andere doeleinden. Mijn instructrice draagt m ook tijdens het lesgeven in de winter, ik ook als het koud is en ik wil gaan foto's maken of gaan mennen. Dat zal het zelfde zijn met een rijbroek, als het maar een naam heeft, is makkelijker aangeven wat je zoekt maar wil per definitie niet zeggen dat het dan ook maar alleen mag worden gedragen op het moment dat je daadwerkelijk in het zadel zit... Dat is wel te ver gezocht.
Mijn moeder van 84 draagt een jas die bij een ruiterzaak vandaan komt, hetzelfde geld voor haar Ariat schoenen. Ze heeft nog nooit van haar leven op een paard gezeten maar ze vindt de jas erg prettig om te dragen, mooie kleur, lekker warm en waterdicht, hetzelfde geldt voor de Ariats, ze draagt ze tijdens het uitlaten van de hond, zijn kwalitatief goede schoenen en blijven mooi, dat is voor haar reden genoeg om ze te dragen. Ik wil er maar mee zeggen dat ook niet paardenmensen rijkleding kunnen kopen en dragen zonder ook maar bij een paard in de buurt te komen. De rijbroeken van tegenwoordig zien er niet niet meer uit zoals vroeger, leuke kleurtjes en printjes dus ja dat kan ik me wel voorstellen dat andere mensen ze ook kopen.

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:25

MamAppelsap schreef:
Lau schreef:


Nou precies dat, en dan vooral leuke sportkleding die een beetje aansluit. Zodat je niet vast komt te zitten in die tent van een shirt tijdens het bezig zijn met gewichten.

Dus blijkbaar hoeven dikke mensen niet te sporten want afvallen en gezonder worden gast magisch vanzelf :')


Paardrijbroeken aanschaffen om toch te kunnen sporten dus. Zeker die zonder nadrukkelijk zitvlak en een soort zomeruitvoering zouden best geschikt kunnen zijn voor dat doeleinde. :+


Misschien niet eens een heel slecht idee :')
Zeker die nieuwe rijleggings zullen dan best comfortabel zijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:26

Als het alleen om rijden gaat, dan snap ik het ook niet waarom deze maten bestaan.
Maar idd, je kan veel meer met een paardrijbroek dan alleen rijden. Ook mennen, grondwerk etc etc. Dus in dat opzicht is het prima dat er grotere maten paardrijbroeken bestaan. Ze zitten nu eenmaal erg lekker! Ook voor alle andere activiteiten naast het rijden.

Welk beeld moet ik me eigenlijk bij maat 50 of hoger voorstellen? Ik heb eigenlijk geen idee.
Ik ben niet thuis in grote maten.
Is het zoiets? Of is dit nog veel meer dan die 50/54+?



Of is dit weer veel te extreem?

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:28

Als ze er niet waren was er waarschijnlijk een topic over waarom ze niet bestaan. Altijd wat te zeiken _O-

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:29

Chasey schreef:
Als het alleen om rijden gaat, dan snap ik het ook niet waarom deze maten bestaan.
Maar idd, je kan veel meer met een paardrijbroek dan alleen rijden. Ook mennen, grondwerk etc etc. Dus in dat opzicht is het prima dat er grotere maten paardrijbroeken bestaan. Ze zitten nu eenmaal erg lekker! Ook voor alle andere activiteiten naast het rijden.

Welk beeld moet ik me eigenlijk bij maat 50 of hoger voorstellen? Ik heb eigenlijk geen idee.
Ik ben (gelukkig) niet thuis in grote maten.
Is het zoiets? Of is dit nog veel meer dan die 50/56+?

[ Video ]

Of is dit weer veel te extreem?



Die gaat sws naar de maat 58/60 als het niet meer is.
Ik heb zelf maat 50/52 en door mijn geweldige boezem shirtjes maar 54:


Afbeelding


En nee ik zit niet op een paard, ik sta er alleen naast om er foto’s van te maken :j

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:30

secricible schreef:
of misschien had TS er gewoon niet zo bij stil gestaan dat je een rijbroek ook aan kan trekken om niet te rijden :')
Ik dacht in eerste instantie ook "poeh, ja, dubieus, want met een maatje 50 hoor je niet op een paardenrug thuis". En toen ik zag "ja, maar ik ga er gewoon mee naar de paarden want dat zit lekker en ik mest er mee uit/men er mee/doe er een leuk dansje mee in de paardenstal" dacht ik "ohja, duh... Dat kan natuurlijk ook."
Klaar, that's it. No harm done… :+


Jep helemaal mee eens!

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:30

meggiemeg schreef:
Het wordt nogal lastig zoeken denk ik als je alles een algemene naam geeft. Een skibroek heet zo omdat deze vaak wordt gedragen tijdens het skiën maar ook gebruikt kan worden met andere doeleinden. Mijn instructrice draagt m ook tijdens het lesgeven in de winter, ik ook als het koud is en ik wil gaan foto's maken of gaan mennen. Dat zal het zelfde zijn met een rijbroek, als het maar een naam heeft, is makkelijker aangeven wat je zoekt maar wil per definitie niet zeggen dat het dan ook maar alleen mag worden gedragen op het moment dat je daadwerkelijk in het zadel zit... Dat is wel te ver gezocht.
Mijn moeder van 84 draagt een jas die bij een ruiterzaak vandaan komt, hetzelfde geld voor haar Ariat schoenen. Ze heeft nog nooit van haar leven op een paard gezeten maar ze vindt de jas erg prettig om te dragen, mooie kleur, lekker warm en waterdicht, hetzelfde geldt voor de Ariats, ze draagt ze tijdens het uitlaten van de hond, zijn kwalitatief goede schoenen en blijven mooi, dat is voor haar reden genoeg om ze te dragen. Ik wil er maar mee zeggen dat ook niet paardenmensen rijkleding kunnen kopen en dragen zonder ook maar bij een paard in de buurt te komen. De rijbroeken van tegenwoordig zien er niet niet meer uit zoals vroeger, leuke kleurtjes en printjes dus ja dat kan ik me wel voorstellen dat andere mensen ze ook kopen.


Eens. Het is echt heel omslachtig om een labeltje voor een bepaald product ineens aan te gaan passen terwijl iedereen gewoon weet wat er wordt bedoeld en wat je dan krijgt. Marketingtechnisch dus ook ronduit dom om dat te veranderen.

En aangezien sportieve/outdoorkleding blijkbaar weinig in grote maten te krijgen is vind ik het zeer logisch dat voor paardenkleding gewoon rijbroeken worden gebruikt voor activiteiten die geen rijden zijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:31

Ah oke, ik heb werkelijk geen idee hoe maat 50 eruit ziet. Dat blijkt wel weer.
Dus excuses als ik iemand voor de kop stoot. Niet de bedoeling.

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:31

Jij bent prachtig Lau <3 Ik heb zelf maat 44/46 in rijbroeken maar je bouw doet een hoop. Het zit bij mij meer op mijn benen, in plaats van op de rest van mijn lijf. Belgisch Trekpaard dat ik reed had daar geen last van, en mijn billen paste ook netjes in het zadel :))