_Lorette_ schreef:Er is ook een verschil tussen paarden die van nature heel nuchter zijn of paarden die geleerd hebben om vertrouwen te hebben in hun ruiter en dat ze het daarop heel braaf en veelzijdig doen.
Ik heb super brave en veelzijdige paarden gereden waar ik iedereen op durfde te zetten en ik zeker wist dat het goed zou gaan. En ik heb paarden gereden waar ik heel veel mee kon (die waren dan ook echt heel lief en leken super braaf), maar waarvan het spannend was hoe hij/zij met een andere ruiter of met een andere huisvesting zou zijn.
Eens.
Mijn vorige was een Rhodium en ik vond hem eigenlijk heel braaf. Als 3,5 jarige gekocht en ik kon echt van alles met hem. Op 4,5 jarige leeftijd ingeladen en een weekend op buitenrit gegaan met een vriendin, terwijl hij dat nog nooit gedaan had. Geen enkel probleem, grote wedstrijden met vlaggen enzovoorts ook niet. Hij kon wel spanning opbouwen en ik heb wel eens afgegroet, maar dat was voor de omstanders dan niet te zien. Hij bokte niet, schoot er niet vandoor, ging eerder een keertje stilstaan.
Alleen had hij een enorm issue met opzadelen en opstappen. Dat was niet zo omdat hij niks gewend was en was absoluut niet op te lossen met lomp doen en gewoon eraan moeten wennen. Het is uiteindelijk hanteerbaar geworden door gewoon hetzelfde riedeltje te doen altijd, dan kwam hij niet in die blinde paniek. Maar buiten dat was hij gewoon heel braaf, maar wel omdat hij op mij vertrouwde. Ik heb er echt een geweldig paard aangehad, mijn moeder is geen held maar ging gewoon met hem naar buiten, maakte sprongetjes en noem maar op. Anderen vonden hem niet braaf, maar als 3,5 jarige gewoon niet reageren op een groep van 20 pony's die langs de bak vliegen naar stal terwijl je daar aan het rijden bent en in elke omgeving gewoon maar lopen vind ik braaf voor mij, maar niet voor in dit topic en niet voor een beginner.