Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:38

Cassidy"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar er zijn altijd oplossingen.
Heb namelijk 20 min over het gang pad met hem gewandeld.

Dan hebben jullie een erg lang gangpad. Die van mij is drie meter lang...missschien vier. (de gangpaden lopen in vorm van een H op stal) En dan zijn er ook nog hengsten op stal (jaja, staat allemaal door elkaar) die er normaal geen moeite mee hebben als er eens een merrie langs komt, maar ik moet geen half uur met een merrie voor hun neus langs lopen, want dan heb je dus wel de nodige gilpartijen en getrap tegen wanden en schotten.
[/quote]
wel alles quoten hè Lachen
Citaat:
Heb namelijk 20 min over het gang pad met hem gewandeld.
En buiten zelf het erf gestooid, dus later kon ik ook met hem over het erf wandelen

dat eerste kun je dan ff overslaan en verder gaan met het 2e Lachen

En toen ik nog niet zo lang op die stal stond, werd er voordat er vorst voorspeld was, de bak kaarsrecht gesleept, ook dat was genoeg om ff te laten stappen en zelfs los te laten.

Maar toen die man na jaren met alles laks begon te worden, was dat voor mij ook tijd om te verkassen.
1 van die laksigheid dingen was, zelfs met goed weer, mijn paard niet buiten zetten volgens afspraak.
Dus voor mij meer dan genoeg reden om een ander plekje te zoeken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:39

bij ons is in de wintermaanden geen weidegang. niet omdat we te lui zijn om dan de paarden buiten te zetten, of omdat we het te koud vinden, maar omdat ons grondgebeid werkelijk moeras is. om een idee te geven, 25 mtr verderop staat een bord "drijfzand", het is onderdeel van een natuurpark dat grotendeels bestaat uit plassen, veen en turfgrond (reeuwijkse plassen). in de zomer en de drogere nazomermaanden is er wel elke dag weidegang.

overigens is het nooit gebeurd dat mijn paard een complete dag in zijn box heeft moeten staan en dat zal niet gebeuren ook.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:42

Precies Lovely en RK,
ik heb ook 1 keer een akkefietje met een stalhouder gehad, die had mijn 1.80m grote ruin in een ponystalletje gezet en voorlopig was er geen andere stal vrij. Mijn ouders waren op vakantie... ik dacht dat ik gek werd. Ik had toen zelf nog geen BE rijbewijs en ben met mijn paard naast de fiets een andere stal gaan opzoeken.
Op zo'n stal wil ik geen minuut langer staan dan noodzakelijk is, en beweging vind ik ook een noodzaak.

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:42

mn pony staat normaal ook altijd overdag buiten, maar met zo'n weer, staat ie zich wat te vervelen.. en dan staat ie aant de poort te wachten en hinneken totdat er iemand hem binnen zet.
hij staat wel elke dag in de wei, al is het met zo'n weer maar een uurtje...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:46

Ik heb een manege op loopafstand van mijn huis. Superdelux voor de ruiters (twee giga binnenbakken, verwarming noem maar op).
Maar geen weidegang.
Boos!

En dat is voor ieder paard noodzakelijk maar voor een luchtzuiger helemaal

Dus reed ik de afgelopen twee jaar iedere dag 35 km heen en 35 km terug omdat ik Lanna in Duitsland gestald had (wel dagelijkse weidegang en een grote stal met eigen uitloopje). Inmiddels hebben we stalling iets dichterbij gevonden.. Met weinig luxe voor de ruiter, maar superluxe voor de paarden. Ze staan tot hun buik in het stro en worden iedere dag buitengezet en weer binnengehaald. Daar heb ik wel wat kilometers per jaar voor over.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:48

Bij ons zijn gisteren alle paarden gewoon in de paddock geweest, al ligt die wel een beetje beschut. Ik heb verder niets met haar gedaan, wou even wandelen, maar ze liet me duidelijk merken die scherpe regen niet fijn te vinden.
Het gaat er niet om of je paard het niet erg vindt om een dag op stal te staan, maar het gaat om zijn lichaam, die wel elke dag beweging nodig heeft.
Bij ons komen ze alleen met ijzel niet buiten (maar wij hebben een gangpad), omdat ik bij een biologische pensionstal sta, mag er niet gestrooid worden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:55

judithM"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik heb (denk ik net als Sonja) vaak het idee dat "Mijn paard vind regen vervelend" smoesjes zijn, want vind je paard het echt zo erg, of heb je zelf geen zin om met dat boutweer in de modder te klooien?

Nu zeg je zelf... vindt je paard het echt zo erg om buiten te staan in dat 'boutweer?
Nu kun je ook zeggen ...vind je paard het echt zo erg om binnen te staan voor een dagje of heb je er zelf meer moeite mee dan je paard ?

[/quote]

En op dat laatste zeg ik: je avatar is wel heel toepasselijk nu Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:59

Miran schreef:
Bij ons komen ze alleen met ijzel niet buiten (maar wij hebben een gangpad), omdat ik bij een biologische pensionstal sta, mag er niet gestrooid worden.

Ik mag dus ook niet buiten het erf strooien.
Met zowel Usti als met de merrie's moet ik ongeveer 200 meter door het bos wandelen naar de hekken van de weilanden toe.
Ik krijg echt ruzie met StaatsBosBeheer als ik daar ga strooien.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:01

Wauw, zo`n jong topic zoveel reacties...ik ben gewoon blij dat ik alles bij huis heb, al is het soms behelpen, hier gaan ze ALLE dagen naar buiten, weer of geen weer, altijd cen****parks weer Lachen Hier dus ook, gisteren hebben wij hier echt last gehad van veel regen en harde windstoten, toen stonden ze dus 1 dag binnen (volop in hooi, stro en water en de boxen zijn 4x6m, ruimte zat dus)...helaas zagen we vanmorgen dat we beste stormschade hadden (boompjes om, takken op draden en er is wat zand weg gespoeld waardoor een paar palen van de bak los zijn geraakt)...kwestie van herstellen (letwel, zondag morgen mijn man en ik in de stromende regen voor die paarden in de weer hè)...na de warme douche en kop warme chocolade melk scheen de zon en hebben ze de hele dag buiten in de bak gelopen...ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen paarden hele dagen in een box te hebben staan en maar 1uurtje beweging (of helemaal niet) per dag...vorig jaar stond ruby in training voor de keuring...5weken in een box van 3x3m en hooguit 30min taining per dag...ik ging er zo vaak mogelijk naar toe om met haar te stappen of haar los te laten, ze was ook dood ongelukkig..het was mijn meissie niet meer...bovendien is ze ook handzamer als zij haar energie kwijt kan...met vorst gaan ze overigens ook naar buiten, kwestie van consequent de bak steeds slepen zodat de bodem losblijft

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:02

Vroeger was ik ook een bikkel, weer of geen weer: half uur op je paard door het dorp stappen met langsdenderende vrachtwagens en bussen om naar de bak van de landelijke rijvereniging te gaan, want een bak was er niet bij stal of anders in het donker als een verlichte kerstboom door de vrieskou een buitenritje maken, en wat was het heerlijk om daarna je paard lekker droog te wrijven, nog even te tutten en te voeren en dan zelf naar huis onder de warme douche. Iedereen deed dat zo en als je met meer mensen was, was het nog gezellig ook, ondanks de vrieskou. Tegenwoordig zijn er allerlei zaken te koop om het voor je paard en jezelf zo comfortabel mogelijk te maken met slecht weer, en het hoeft niet duur te zijn want rubberen kaplaarzen en regenpakken kun je ook voor een prikkie bij Bristol kopen. Inmiddels heb ik 3 paarden en nog steeds geen binnenbak en ik kan je vertellen dat ik het bij nummer 3 heus wel spuugzat ben om in de stromende regen en hard wind te rijden, longeren, wandelen of whatever, maar ik ben het wel aan die dieren verplicht, zij hebben er ook niet om gevraagd dat ik ze kocht, en nee, ze houden duidelijk niet van slecht weer maar ze moeten wel bewegen. Als ik ze voor iedere drup regen of windvlaag binnen moet laten staan, dan lopen ze alleen maar 's zomers buiten. En ook al lijkt een paard niet van slecht weer te houden, ze ervaren het toch anders als wij mensen.

Wat we niet moeten vergeten, en daarom kan de stelling ook wel wat genuanceerder, er zijn situaties dat het beter is om je paard binnen te laten zoals ijzel of rondvliegende takken door de storm, of op een spekgladde bodem te laten rennen en vervolgens staat je paard een half jaar op boxrust omdat hij/zij een peesblessure hierdoor heeft opgelopen. Gisteren vond ik ook echt een twijfelgeval, heb nog wel aan de hand gestapt met de handelbare exemplaren, degene die knettergek en voor mij dus gevaarlijk wordt heb ik laten staan. Maar wel uitgebreid gepoetst, gekroeld en gekriebeld en lekker veel hooi en natuurlijk schone stal. Maar dan lig ik 's nachts dus wel wakker van het feit dat mijn paarden zo'n beetje de hele dag alleen maar binnen hebben gestaan, ik voel me dan heel erg schuldig.

De situatie is voor iedereen dus erg verschillend en niet iedereen beschikt over de faciliteiten om het voor de paarden en hunzelf optimaal voor elkaar te hebben, ik weet zeker dat iedereen uiteindelijk het beste met z'n paard voor heeft en de beslissing om paard binnen te laten zal een weloverwogen beslissing zijn. Er zijn ook paarden die bijvoorbeeld herstellen van een peesblessure, je zit dan ook niet te wachten op een dier dat alle kanten opspringt van de frissigheid door de storm, daar gaat je maandenlange therapie de lucht in!
Paard laten staan voor eigen veiligheid en die van het paard zelf: ja!
Paard laten staan omdat je zelf nat wordt: nee!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:11

Met dat weer van gisteren doe ik mijn paarden er echt geen plezier mee door ze buiten te zetten. Ze rennen dan in 1 streep naar de beschutting van de schuur en staan daar vervolgens saggie te zijn. Ze hebben dus lekker op stal gestaan al moest de merrie 's avonds nog wel naar een wedstrijdje... (die is dus wel gereden) Ik heb lekker gegeten... (en mijn paarden ook) Wat een onzinstelling zeg.... Zal ik toch zeker zelf uitmaken of mijn paarden met dat takkeweer naar buiten gaan??? Bekijk het effe zeg....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:12

Prima verwoord Labe, daar sluit ik me helemaan bij aan, kan me daar absoluut in vinden! OK dan!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:20

Soms kan het gewoon niet anders. Zoals afgelopen week was er op stal een wedstrijd die in het weekend tot in de late uurtjes bezig was. Beide bakken bezet. Over het erf stappen was geen mogelijkheid met alle trailers en vrachtwagens. In de wei mag ze na de vele regenval niet meer, de stalhouder heeft geen zin in kapotgelopen land.

Ik ben in de (veel te kleine) longeerkraal gaan staan longeren en ja hoor.. begint het keihard te hagelen. Na 10 minuten nam het nog niet af en Bruun werd steeds narriger. Sorry, maar dan hou ik ermee op. Ik heb niet het idee dat ik haar er dan nog een plezier mee doe. Morgen weer een dag.. Scheve mond

Bruun heeft in haar 'jongere' jaren, weken en zelfs maanden achtereen op stal gestaan en heeft daar niets aan overgehouden. Hartstikke zielig natuurlijk (ik had toen nog niets met haar te maken overigens), maar ze gaan kennelijk niet dood aan een dagje niets doen.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:22

Ik vraag me werkelijk af wat het 'geen eten en drinken van ons' nou te maken heeft met een paard de hele dag in de stal Verward

Dan kun je beter de vergelijking maken :

Ik verplicht jou tot een dag huisarrest en zorg maar dat je je volpropt met snoep en drinken en je mag alleen maar binnenblijven dus OK dan!

Er bestaan natuurlijk wel uitzonderingen he.
Storm - Onweer - Noodweer etc zijn geen buitendagen gewoon, hier doe je hoe dan ook een paard of pony geen plezier mee.
Ook het langdurig regenweer doe ook een paard/pony geen plezier mee.

Een paard gaat inderdaad niet dood aan een dagje binnenstaan hoor. Beter is om je paard toch even uit de box te laten en lekker even in de bak te doen om de spieren even los te gooien.

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, er zijn inderdaad mutsen die bij 1 spat regen gewoon thuisblijven, ik denk dat je dat bedoelt.

Toch zijn veel paarden in de winter liever binnen als buiten. na 5 minuten 1 bok en 1 sprint staan sommige weer te popelen om naar binnen te gaan. Beter is om lekker te gaan rijden buiten

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:24

Gelukkig val ik niet onder deze stelling Haha! Ik ga elke dag naar mijn pony, okay op een enkele uitzondering na maar dan gaat hij in de stapmolen. Als ik niet rij ga ik hem wel longeren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:26

Ik denk ook dat er verschil zit of je jou paard echt voor de sport hebt of voor recreatie, dan zal hij makkelijker een dagje zonder beweging doorkomen zonder spierpijn als wanneer het een paard betreft wat dagelijks echt flink getraind wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:31

Riviles schreef:
Dan kun je beter de vergelijking maken :

Ik verplicht jou tot een dag huisarrest en zorg maar dat je je volpropt met snoep en drinken en je mag alleen maar binnenblijven dus OK dan!

Meer zoiets als de ruimte van twee WC's arrest. In een huis heb je heel wat meer speelruimte en heel wat meer te doen als een paard in een stal. Dus... Opsluiten in een donkere badkamer met een zak snoep en water, zonder gezelschap...Dat komt meer in de buurt.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:31

Ik heb gewoon de mogelijkheid niet om mn paard in de winter elke dag buiten te laten komen.
De manege waar ze staat is maandag gesloten, dus zelf naar haar toegaan mag niet.
En in de winter gaan de paarden niet op de wei, en de stalknechten doen dit ook niet speciaal voor 1 iemand.
In de zomer komen ze wel ongeveer 3 uur of meer buiten in een kudde, voordat iedereen me naar mn keel vliegt.
Ik sta echt goed op deze stal, en ga echt niet verhuizen omdat ze in de winter 1 dag binnen staat per week.
De rest van de week heeft ze elke dag wel wat te doen, maar komt niet op de wei.
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 01-02-04 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:33

De vergelijking vind ik ook een beetje vreemd, ik zie het meer als: ga zelf een dagje in de bak zitten om te voelen hoe een paard dat steeds maar binnen staat zich moet voelen....

En dat er dan nog mensen zijn die gaan klagen dat hun paard zo fris is in de winter (en ie dus vaak binnen staat) nogal logisch als die beestjes zich helemaal niet uit kunnen leven en lekker kunnen dollen buiten

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:33

Anjatjeuh schreef:
Ik heb gewoon de mogelijkheid niet om mn paard in de winter elke dag buiten te laten komen.
De manege waar ze staat is maandag gesloten, dus zelf naar haar toegaan mag niet.

Hier kies je zelf voor.. als ze bij mijn stal zo'n regel gaan instellen ben ik snel weg!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:34

Nouja Vaan móet gewoon elke dag los, waar moet hij zijn gebok en jippie-sjeespartijen anders doen, in de stal?
En onmogelijk weer is het écht niet de hele dag.. storm vind ik ook niet gevaarlijk, ze waaien toch niet weg ofzo..?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:35

Hebben we het nou over buiten zetten, of er voor zorgen dat je paard er elke dag uit komt?

Elke dag in de wei zetten, nee.
Elke dag eruit komen, ja.

Mijn eigen smoesjes, zoals ik al eerder zei, nee.

Kortom, Ewalda loopt zo wie zo elke dag een poos in de binnen- buiten- longeerbak. Maar niet elke dag in de wei.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:36

Onassa schreef:
Ik denk ook dat er verschil zit of je jou paard echt voor de sport hebt of voor recreatie, dan zal hij makkelijker een dagje zonder beweging doorkomen zonder spierpijn als wanneer het een paard betreft wat dagelijks echt flink getraind wordt.

Tjonge jonge... das inderdaad een verschil... paarden zijn graseters. Met een spijsvertering die daar op ingesteld is. Een spijsvertering die langdurige beweging vereist... Wat een klets...het verschil recreatie/sportpaard op die manier aanhalen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-02-04 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:37

Lenn schreef:
.. storm vind ik ook niet gevaarlijk, ze waaien toch niet weg ofzo..?

Gewaagde uitspraak als je zo eens hoort en leest wat er allemaal door de lucht heeft gevlogen, zou dat niet graag op mijn paard zien belanden, dan is het dag paardje!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:38

Onassa"]
[quote="Lenn schreef:
.. storm vind ik ook niet gevaarlijk, ze waaien toch niet weg ofzo..?

Gewaagde uitspraak als je zo eens hoort en leest wat er allemaal door de lucht heeft gevlogen, zou dat niet graag op mijn paard zien belanden, dan is het dag paardje!
[/quote]
Ehm, dan praten we over omstandigheden van een uur of 10 per jaar?