Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:39

BopjeBo schreef:
Als ik buiten wil rijden moet ik de A4 over via een 1 autobaans viaduct met fietspad en een laag hekje als railing die tot onder je knie komt als je op je paard zit. Ik mag daar niet op het fietspad, rij daar net naast over de autoweg en zit dan precies in het midden van het viaduct. Maar je voelt het verkeer onder je door denderen, en heb nou al regelmatig meegemaakt dat passerende vrachtwagens onder je gewoon keihard toeteren... Waarom?!?

Hier ook, wij moeten een viaduct over naar het bos... leuk die toeterende idioten, met een paard van 4 jaar oud

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:42

Ik probeer altijd mensen uit te leggen wat verstandig of minder verstandig is, zodat ze er wat van leren, hopelijk. Of ik nou met de paarden of de honden in het bos ben trouwens. Ooit met de (loslopende) honden in het losloopgebied een mevrouw die van al verre afwerende gebaren en 'weg, weg viezen honden' begon te roepen (terwijl mijn honden zeer eenkennig zijn en altijd meters uit de buurt van vreemden blijven). Ik heb maar even uitgelegd dat ze in het enige losloopgebied in de verre omgeving aan het wandelen was, met pak-m-beet 4 aanliggende campings, en dat ze misschien beter ergens anders zou kunnen gaan wandelen als ze honden eng vindt. Want dat ze er nog wel meer zou tegenkomen :+

Ook een keer een hele boze reactie gehad van mensen die kennelijk paarden doodeng vonden, en als oplossing hadden bedacht om dan precies in de ingang van een ruiterpad te gaan staan. Met twee fietsen. Ik kwam met paard en handpaard aan en riep al van een afstandje op vriendelijke toon dat ze précies daar waren gaan staan waar ik heen wilde. Ik kreeg me toch een boze mond. Dus toen ook nog even gezegd: goh, ik kreeg de indruk dat u wat bang was. Het leek me prettiger voor u om u te waarschuwen in plaats van me met twee paarden langs u te wringen. Hielp ook niet, ze bleven schelden of ik dacht dat het bos van mij was.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:46

Ik rij bijna nooit buiten, dus ik heb er zelf niet veel ervaring mee. Voor mij ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de ruiter, een paard is een dier, je kan ze nooit 100% vertrouwen. Als je meedoet aan het verkeer, dan werk je samen. Ik vind dat je elkaar dan moet respecteren en rekening met elkaar moet houden om ongelukken te voorkomen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:46

Hier in het bos trouwens ook een keer gehad, dat er 2 honden naar Mijn paard kwamen rennen en blaffen, geen ramp, er lopen 10 honden op stal, dus wel wat gewend

Vervolgens beginnen de honden naar paardlief zn staart en achterbenen te springen en bijten... dat kan die ook heel ffkes hebben, dan issie het beu... paard begint dus te dartelen en drentelen... waarop de eigenaar van de honden roept dat ik dat poedersuiker bij moet houden... op een ruiterpad, in een bos waar je honden niet los mogen....? Dan ga ik wel ff compleet uit Mn stekker.. overigens ook altijd hoge flextrainers aan buiten, veelste bang dat er gebeten word door honden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:50

SharonIndezz schreef:
Hier in het bos trouwens ook een keer gehad, dat er 2 honden naar Mijn paard kwamen rennen en blaffen, geen ramp, er lopen 10 honden op stal, dus wel wat gewend

Vervolgens beginnen de honden naar paardlief zn staart en achterbenen te springen en bijten... dat kan die ook heel ffkes hebben, dan issie het beu... paard begint dus te dartelen en drentelen... waarop de eigenaar van de honden roept dat ik dat poedersuiker bij moet houden... op een ruiterpad, in een bos waar je honden niet los mogen....? Dan ga ik wel ff compleet uit Mn stekker.. overigens ook altijd hoge flextrainers aan buiten, veelste bang dat er gebeten word door honden

O, dat is dus echt het moment dat ik die paasei een heel eind bij hun poedersuiker vandaan jaag. In volle galop. Ga die mormels van je maar zoeken, kreng.

Ja hoor, dat mag je asociaal vinden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:51

Robijntjah schreef:
Ik ben laatst van mijn paard afgedonderd door iemand die op de grond lag :+
Nou lijkt zij sowieso moeite te hebben met mensen die in een andere houding staan/zitten/liggen dan normaal, net alsof ze dan de link met het hokje ´mens´ niet kan maken. Ook wanneer mensen goedbedoeld half in de bosjes gaan staan om mij de ruimte te geven. Superlief maar paardlief denkt alleen maar: ´dat kan niet pluis zijn´ :+

die van mij snapt nog steeds niet dat bomen ook wel eens niet rechtop staan... dan zijn ze werkelijk doodeng, ben als westernruiter speciaal op springles gegaan, een enkele omgevallen boom gaat nu wel, al is ie nog steeds wantrouwend als we daar langs moeten, maar een hele stapel bomen klaar voor transport zijn volgens hem nog steeds paardenvreters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:51

SharonIndezz schreef:
BopjeBo schreef:
Als ik buiten wil rijden moet ik de A4 over via een 1 autobaans viaduct met fietspad en een laag hekje als railing die tot onder je knie komt als je op je paard zit. Ik mag daar niet op het fietspad, rij daar net naast over de autoweg en zit dan precies in het midden van het viaduct. Maar je voelt het verkeer onder je door denderen, en heb nou al regelmatig meegemaakt dat passerende vrachtwagens onder je gewoon keihard toeteren... Waarom?!?

Hier ook, wij moeten een viaduct over naar het bos... leuk die toeterende idioten, met een paard van 4 jaar oud

Jupp, heb ik ook heel lang gehad... Later een viaduct onderdoor waar ook een 80 km weg onderdoor gaat, was ook geen pretje ;)
Viaduct over is nog steeds een van de weinige dingen waarbij ze echt wilt vluchten, eronderdoor is inmiddels wel prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:53

Mensen die geen verantwoording nemen voor hun honden krijg ik echt ook de riebels van. Twee keer meegemaakt op het Kootwijkerzand, vermoedelijk vakantiegangers die hun windhonden daar even lekker lieten rennen. Kwamen vanuit het niets met een bloedsnelheid dwars het ruiterpad over, dat ging nog enigszins, maar de eigenaren waren allang uit beeld toen één van de twee honden alsnog bedacht dat-ie ons ook wel als 'de haas' kon zien. Die ben ik ook even aan de andere kant van het zand wezen brengen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:07

Anoniem schreef:
En zo kan de rest van de wereld ook wel een beetje rekening houden met de paarden, zoals wij dat met hun doen.
Tis een wisselwerking he? Niet alles is de fout van "de rest", maar ook zeker niet alles van paard en ruiter.

Dat ben ik helemaal met je eens. Het is zelfs niet eens dat er altijd een ruiter bij betrokken is. Een paar jaar terug was ik op een mooie voorjaarszondagochtend op de Archemerberg aan het rijden. Het was heerlijk weer. Naast ons lag een geasfalteerd fiets/wandelpad waar meerdere wandelaars liepen. O.a. een bejaard echtpaar waarvan 1 met een rollator. Maar ook een jong gezin met een kindje en een kinderwagen. En zo nog wat mensen.
Opeens komt er van bovenaf een groep wielrenners in volle vaart aangesjeest. Er werd flink door hen geschreeuwd "aan de kant" en zonder ook maar enigszins vaart te minderen stoven ze door. Alle wandelaars moesten hun vege lijf zien te redden en aan de kant springen. Niet normaal.

Maar zo rij ik ook vaak in het Eerderbos. Een prachtig bosgebied en behoorlijk geaccidenteerd waar op de meeste stukken nauwelijks 50 m. vooruit te zien is. Hier zijn heel goed wandelpaden, mountainbikeroute en ruiterpaden gescheiden. Op 2 kleine stukjes na waar de mountainbikeroute en ruiterpad naast elkaar liggen. Nou zit daar ook een prachtig heuvelstukje in waar 4 heuveltjes achter elkaar genomen worden maar je hebt nauwelijks zicht naar voren. Pas als je bovenop een heuveltje bent zie je een stukje voor je. We gaan daar standaard in galop door. Een paar winters terug reden we daar in de winter en er lag sneeuw. Ik zag sporen van een slee en voetstappen in de sneeuw dus heel rustig in stap over de heuveltjes gegaan. Ineens staan we oog in oog met een sneeuwpop midden op het ruiterpad :?
Geen kind meer te zien. Maar wat als we vaart hadden gehad en die kinderen waren daar nog met de sneeuwpop bezig geweest ???

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:24

Ik rij 90% van de tijd buiten en kan je vertellen dat mensen echt geen idee hebben wat ze doen :')
Echt hoe onhandig (onwetend) ze soms zijn of wat voor gekke dingen ze bedenken..

Mensen die achter bomen, heggen of muurtjes gaan staan want er komt een paard.
Honden die volledig loslopen en niet luisteren.
Schreeuwende, rennende kinderen.
Mensen die hun apparatuur inderdaad direct weer aanzetten na passeren.
Automobilisten of motorrijders die je rakelings passeren.
Wielrenners die nog net niet tegen je paard aanrijden.
Wandelaars die midden op de weg blijven lopen, of groter irritatie punt: een groepje dat dan links én rechts van de weg gaat lopen. Ja waar moet ik dan heen? :')

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:51

Meeste mensen hebben naar mijn mening goede bedoeling en missen denk ik inderdaad achtergrondinformatie. Ik rij regelmatig langs de straat en door het bos en kom veel tegen. En 9 van de 10 mensen proberen denk ik op hun manier rekening met me te houden. Ik kan me er inmiddels niet meer zo druk over maken. Zei van de week nog tegen mijn bijrijdster, eigenlijk kunnen ze het nooit goed doen. Bellen of toeteren ze wel denk ik: had dat even niet gedaan. Passeren ze zonder iets te laten horen denk ik had even iets laten horen :D
Voor het honden "probleem" neem ik al jaren een zweepje mee naar het bos. Heeft het paard niet nodig maar een hond die meer oog heeft voor paardenstaart en benen en niet luistert naar een schreeuwende eigenaar krijgt van mij een klap met de zweep (liever dan een hoef tegen zijn kop of lijf vind ik) waarschuw de eigenaar wel dat ik een tik ga geven voordat mijn paard dat doet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:31

Cowgirl schreef:
Kennen jullie Ozzie?

https://www.youtube.com/watch?v=BdGvPMp4VY4

Ik MOET gewoon na deze paarden een ijsco :')

Lol, ik heb er eentje voor mijn verjaardag gevraagd. :D (ik heb zo'n donkerbruin vermoeden, mijn familie en hun humor kennende dat het een schleichje wordt _O- )

Dochter van vzpaard had 't ook niet op IJsjes, ook niet als ze netjes in een weiland stonden. Voor haar waren het waarschijnlijk extra large Shetlanders. Paard was zelfs sireneproof maar voor Shetlanders klom ze rustig een boom in. Vijf kilometer verder.

Dat was dan wel onhandig, die motoragent. Reed vlak langs paard en deed toen zijn sirene aan. Was 't een noodgeval geweest, oké, nood gaat voor, maar hij deed het voor de leuk voor zijn zoontje/neefje/whatever kindje die 'm uit stond te zwaaien. Overigens hing ik toen in de boom met een veel te hoge hartslag. Paard keek alleen chagrijnig. Sireneproof dus. :D

En dan was er nog eens dat groepje blowende kids op het ruiterpad. Ook geen probleem voor paard, maar de kids waren aardig van de leg geraakt en probeerden serieus in bomen te klimmen. En dan zo'n paardenkop met een uitdrukking van "Mja, okay!?!? :roll: ". _O-

En o, ja, geen koelkasten in het bos zetten en dan weer ophalen. Vinden paarden niet leuk. Gewoon gelijk maar naar de stort brengen, oké?

Verder zal de combinatie op vreemde tijden rijden, bomproof paard en een immer zonnig humeur er wel voor gezorgd hebben dat ik me verder geen onhandige acties kan herinneren. Hooguit die van mijzelf :o .
Dat je bijvoorbeeld één tel niet oplet en paard d'r hele bakkes ineens in een plastic tas in fietstas van een babbelende mevrouw propt. Gelukkig kon ze er om lachen, helemaal toen ik uitlegde dat paard tassen met snoepjes associeerde, maar ik vond het stiekem best erg.
Of die keer met een mountainbiker die ik had moeten zien aankomen zodat ik vorig vzpaard een stukje terug kon zetten. De beste man stopte nog excuses aan te bieden en te vragen of het wel ging. Dus riep ik, terwijl ik die Haf uit de boom probeerde te sturen, wat nog niet meevalt als zo'n dier ontdekt dat daar ook eten groeit, dat 't lief was maar dat ik zelf uit m'n doppen had moeten kijken.

Ropa

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:36

Wat ik wel altijd merk want wij rijden voor de wagen als onder het zadel op de weg. En als wij met de kar de weg op gaan dan rijden (de meeste) auto's ons rustig voorbij maar zodra ik onder het zadel de weg uit ga dan vliegen ze mij voorbij met een gang. Alsof dat anders is!?

Ik was afgelopen weekend ook naar buiten en mijn paard schrikt normaal niet snel maar ik reed langs een vaart en daar zat een zwaan op 't nest en het mannetje dat was al boos dus ik reed er met een goede afstand langs en ik zei tegen m'n vriendin (toen wij er al voorbij waren) daar komt die! en het mannetje dat viel ons gewoon aan, paard schrok natuurlijk en vloog de weg op in galop, na 100m pas te remmen. Ik schrok daar wel van zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:15

Hu wat grappig, mijn paard gaat ook rechtomkeerd bij een Ijslander (of Shetlander), geeen idee waarom maar er zijn dus meer paarden die dat hebben _O-

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:24

Heerlijk dit topic, eventjes klagen en zoveel herkenning.

Moet zeggen dat ik me een hele tijd terug toch wat had, ik was op buitenrit met een stalgenoot, kwam er ineens een vrouw met haar paard keihard langs galopperen... dus ook paarden mensen weten niet altijd wat ze doen, dat vraag je dan toch even? :') gelukkig was er met onze paarden niks aan de hand, maar kan me voorstellen dat er ook een aantal paarden zo achteraan waren gegaan..

Verder heb ik heel vaak dat mijn paard het eng vind als iemand zijn hond heel kort houdt en er mee gaat stilstaan en dat die hond dan alleen maar wilder wordt voor mijn gevoel.Ik heb nog liever dat ze dan doorlopen, want die van mij zet geen stap als ze van een afstandje zo gaan stilstaan. Dit is ook echt lief bedoeld hoor en vooral als je dan weet dat je hond nog wel eens op t paard af zou kunnen gaan, maar houd hem dan kort en loop gewoon door.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:30

Haha wat een herkenbare dingen.

Weetje wel ook heel spannend zijn, kleuters in zo'n klein elektrisch autootje. Die kwam ik dus een keer tegen, nou de ogen van mijn paard rolden bijna uit zijn hoofd :+
Vriendelijke gevraagd aan de ouder of ze haar zoontje even kon laten stil staan, toen konden we er zo langs.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:30

Ik herken het wel, vooral schreeuwende pubers op de fiets. Toeters heb ik nooit echt veel last van maar ik zeg wel altijd tegen mijn vriend; niet toeteren en rustig rijden, grote bocht erom heen.
Moet er niet aan denken dat er iemand door mijn of mijn vriend zijn autorijden er een ongeluk gebeurd.
Niet dat mijn vriend zo aso is dat hij gaat toeteren, maar zeg het toch altijd en elke keer weer.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:32

Bankjes en prullenbakken langs de weg zijn voor mijn paard soms ook ineens eng. Verschuilen zich af en toe ook nog achter een boom.... :')

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:45

Felien_Kyra schreef:
Bankjes en prullenbakken langs de weg zijn voor mijn paard soms ook ineens eng. Verschuilen zich af en toe ook nog achter een boom.... :')

Bushokjes, ook zoiets :')

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:49

Paar keer met wandelen meegemaakt dat er ambulance of brandweer vol met sirene en zwaailicht ons tegemoet kwam over de andere rijbaan , en geen kik geven, of een bus er op max 5 meter achter rijden op een smal stuk, eerst even dribbelen maar daarna superrelaxed doorlopen, of oranje vlaggetjes boven de weg terwijl het hard waait, niets aan t handje... maar een kind wat 200 meter verderop 'Kijk mama, paard!' Schreeuwt, uhm ja bijna niet te houden _O- _O- (en was nog wel manegepaard wat ik verzorgde, zou kinderen wel gewend moeten zijn denk je dan 8)7 )

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:50

Of wandelaars die goed bedoeld denken ik zal aan de kant gaan en dan achter een boom gaan staan. Dat vindt mijn paard ongeveer het engste wat er is.
Of auto's die stil gaan staan om je niet te laten schrikken, doodeng vindt hij dat, terwijl als ze met 120 km p/u voorbij razen er niets aan de hand is...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:54

tijdens een buitenrit mensen die dwars op het ruiterpad ligeen te zonnen...?
of een bellende moeder met spelende kinderen met schepje op het ruiterpad. moeder ziet me en stapt netjes van het pad af om tussen de bomen verder te bellen en ze laat de kinderen gewoon op het pad spelen?

reed een keer over een landweg. een stuk van de berm af. er kwam een wielrenner van achteren.. ik had hem niet aan horen komen en stuurde mn paard richting slootkant omdat er een tegemoetkomende auto aan kwam. net op dat moment wilde de wielrenner me rechts inhalen. er zat een meter tussen sloot en mn paard. hij zag te laat dat ik naar rechts ging en botste tegen de kont van mn paard. gelukkig een bomproof paard die alleen even achterom keek om te kijken wat er in zn staart hing:')

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:57

Zo had ik een keer op de hei dat er een gezinnetje in 1 van die kuilen langs het ruiterpad zaten te picknicken. Zelfs vanaf de rug van een paard niet te zien tot je er pal naast staat. Ik schrok er zelf al net zoveel van als mijn pony, hadden die mensen ook niet verwacht, die keken ook nogal geschrokken naar de pony die met 4 benen de lucht in ging :')

Vandaag had ik nog een groepje mensen die met ballonnen aan het spelen waren op het ruiterpad. Oké...? Ze hielden wel netjes de ballonnen eventjes vast toen ik dat vroeg.

Zo kom ik inderdaad wel vaker van die onhandige, maar goed bedoelende mensen tegen, net starten of gas geven als je er een halve meter voorbij bent, of stapvoets achter je blijven. Tja, kan me er niet echt druk om maken, ze proberen tenminste nog wat. Gelukkig reageert mijn pony daar ook niet op. Toeterende en joelende mensen in auto's of op scooters, die kan ik wel slecht hebben, het gaat om de intentie :n

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat mensen slecht reageren als ik ze even vraag of ik langs mag o.i.d., loslopende honden worden over het algemeen terug geroepen en er worden excuses aangeboden als dat niet lukt. Misschien heb ik mazzel, maar tot nu toe eigenlijk geen aanvaringen gehad. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:06

CharmingS schreef:
Anoniem schreef:
Zeker, maar je kan niet alles trainen. In de zin van 'voor alles is een eerste keer'. Het rekening houden met elkaar is ver te zoeken voor een aantal hier blijkbaar...

Als je voor het eerst of met een groen paard naar buiten gaat dan moet jij rekening houden met de omgeving en dingen die zouden kunnen gebeuren.. En op die manier kun je gaan uitbreiden, dat is toch ook trainen? Maar ga er niet van uit dat de hele wereld rekening houd met jouw, aangezien veel mensen onderweg de balle verstand niet hebben van paarden, dus moet jij voor 3 denken, ipv de schuld in onwetende mensen hun schoenen te schuiven.

@ Koper: Iedereen heeft zich gewoon netjes te gedragen, en ja ik ben ook wel eens perongeluk met mijn honden op een ruiterpad beland, aangezien er geen bordje bij het pad stond.. En hier hebben heel veel mensen schijt aan het ruiterpad en rijden ze waar ze willen rijden ook al is het geen ruiterpad..

En niet overal op ieder stuk ruiterpad ligt stront..

Vind het alleen echt onverantwoord om met je paard te gaan galloperen als je niet weet wat je aan de andere kant van de bocht tegen kan komen..

@MarritdeG: Heb geen idee, dat zou je aan de boswachter moeten vragen, daar zullen ze vast wel een goede reden voor hebben ;)

Inderdaad! Volgens artikel 19 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens moet een bestuurder in staat zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Dat geldt zéker ook voor bestuurders van paarden.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:20

Zeker nu met dat zonnige weer komt iedereen opeens op straat! Toen ik vrijdagavond een ritje wilde maken, vond mijn paard een lintje en paraplu aan een bouwwerf een beetje spannend. Dan gaat ze gewoon in het midden van de weg lopen (boerenweggetje), kijken en tegelijk doorlopen. Best oke dus! Komt er een auto het weggetje in gedraaid, houdt netjes afstand om dan vervolgens te toeteren :? . Paardlief is best chill dus die gaf geen kik, maar ik kan me voorstellen dat het anders kan! Even 2 minuten geduld kon niet...

Overlaatst zelfs een camion die redelijk bruut en met veel lawaai achter me aan komt. Ik begin met mijn paard in het midden van de weg te lopen omdat het anders super gevaarlijk werd omdat er niet genoeg plaats is om mij voorbij te rijden. 10 meter verder kon ik aan de kant gaan staan om hem door te laten. Maar nee, hij gaat op 1meter brullend achter me rijden, dat vond mijn paard niet leuk dus die begon hard te draven. Wat doet hij? Blijft gewoon knal achter me rijden. Gelukkig heb ik mijn paard bij mensen op de oprit kunnen parkeren of ik was sowieso sneller thuis geweest dan gepland |o