Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:41

Ik ben een aantal jaar geleden gestopt met rijden. De hele cultuur om het rijden, ik was er klaar mee..

Nu heb ik nog 8 paarden, waarvan 2 grote die met pensioen zijn van 20 en 27 en 6 mini's. Dus nee ik vind rijden totaal niet belangrijk. Ik vind het leuk om ze te verzorgen, met ze te wandelen, te zien hoe ze spelen op de wei..

Ow wat zonde hoor ik dan vaak, zonde van het geld, je kan niet eens rijden!? Euhm het draait niet voor iedereen om rijden.. maar dan wordt je al gauw gezien als een soort van idioot :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 08:28

Avalanche81 schreef:
Mijn paard is idd een grote hond :) sinds ik geleerd heb hoe belangrijk een goede band is met je paard, en hoeveel je ernaast kan doen, is bij mij welzijn heel belangrijk geworden, en rijden veel minder.

Idd, bij mij net zo.

DreamGuide

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:36

@Koper, ik woon in een bos, dus ik hoef geen poep op te ruimen van mijn hond. :)

Even een vraag vanuit mijn nieuwsgierigheid, hadden jullie dan ook jullie paarden gekocht als jullie hadden geweten dat jullie er niet op konden rijden/mennen? En dan bedoel ik niet een shet oid die je aan kan schaffen als weidemaatje, maar bijvoorbeeld een KWPN'er van 1m60 waarop niet gereden kan worden ivm met een blessure. Schaf je die aan om mee te knuffelen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:40

Goede vraag DreamGuide! Daar moet ik met 2 IJslanders even over nadenken.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:42

Wijslander schreef:

Ik bedoel uiteraard met ijslanders precies hetzelfde, ik noemde die KWPN'er even als voorbeeld ;).
Zou jij je ijslanders hebben gekocht als je in eerste instantie wist dat je er nooit op kon gaan rijden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:49

Cinnepin schreef:
Dat vraag ik me af.

ik zie het om me heen, ik lees het op internet...we moeten altijd maar rijden.
Ben je te zwaar voor je paard? Naja het is toch voor je plezier he..
Heb je na je werk wat minder tijd? Ja sorry dan mest ik morgen wel uit, wilde even gaan rijden...
Is het warm buiten? Ja ik wil toch trainen voor die wedstrijd, of ik vind het zo lekker om in het zonnetje te rijden,..'
Is het paard oud? Heeft het een blessure? Zoeken we een goed huisje waar hij verder kan genieten en zo kan ik wel uren doorgaan.

Is het rijden voor veel mensen dan echt het belangrijkste wat er is? Heb je daar je paard voor?

Met warme temperaturen rijd ik niet...paard is al veel sneller over verhit als ik. Als mijn paard zijn dag niet heeft ( en ja dat merk ik ), prima heb ik ook wel eens niet, laat ik hem met rust.
Ff weinig tijd? Zorg ik liever dat zijn weiland en stal schoon zijn dan dat ik ga rijden.
Is het paard oud of geblesseerd? Kan je toch ook lekker knuffelen/poetsen/wandelen?

Of mensen met een slecht passend zadel als antwoord...ja volgende week komt er een ander en wilde toch ff doortrainen....

Ben ik de enige die er zo over denkt? Dat je een vriendschap hebt met het dier en je het beste voor hebt met het dier ipv alleen aan rijden te denken?

Dit vraag ik mij ook al zo lang ik mij kan heugen af. Ik ben blij te lezen dat ik niet te enige ben met deze gedachten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:00

Ik snap je heel goed. Voor mij is rijden niet het belangrijkste maar ik heb wel een paard om te rijden. Als ik niet 2/3x in de week kan rijden (en dan heb ik t niet over als het medisch even niet kan) dan wordt ik erg onrustig en kan ik zelf me ei niet kwijt. Dit is geen excuus om toch te blijven rijden. Als niet meer kan houdt t op. Past t zadel niet rij ik gewoon niet.

Mijn hafje wordt 20. En als hij met pensioen gaat probeer ik met grondwerk zolang mogelijk wat met hem te doen. Voor mij geestelijk ook goed

Daarom wil ik dit jaar veulen kopen. Zodat ik daarmee over paar jaar aan de slag mee kan

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:16

Ondanks dat rijden voor mij lichamelijk goed is mbt motoriek en op paard even pijnloos.. kies ik met lease paardje toch ook voor ernaast. We hebben bv ook grondwerk les bij Janet Bos van in contact met paarden. Gisteren met hem enkel wezen knuffen poetsen en voeren. En ik ben ( bewust kies ik daarvoor) poets vriendin van een paard v 26. Ik geniet enorm van het contact , het verzorgen. Van juist het contact en tijd met ze doorbrengen laad ik op , ook op mindere dagen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:32

Rijden is voor mij belangrijk. Daar heb ik hem tenslotte voor. Maar absoluut niet het belangrijkste. Ik zou hem dus nooit weg doen als hij niet meer bereden zou kunnen worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:34

Eén van mijn IJslanders heb ik om haar een goede, oude dag te geven. De andere heb ik gekocht om op te rijden, maar ook omdat haar karakter zo leuk is in de omgang. Ik rij nu al een poos niet en vind het jammer, maar geen enorm probleem. Met de shet net zo; gekocht voor het mennen, maar als dat niet kan, dan blijft hij toch.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:37

DreamGuide schreef:
@Koper, ik woon in een bos, dus ik hoef geen poep op te ruimen van mijn hond. :)

Even een vraag vanuit mijn nieuwsgierigheid, hadden jullie dan ook jullie paarden gekocht als jullie hadden geweten dat jullie er niet op konden rijden/mennen? En dan bedoel ik niet een shet oid die je aan kan schaffen als weidemaatje, maar bijvoorbeeld een KWPN'er van 1m60 waarop niet gereden kan worden ivm met een blessure. Schaf je die aan om mee te knuffelen?

Ja, al heb ik dan totaal niks met KWPN'ers op een enkele uitzondering na. Mijn eerstvolgende paard (als aanvulling op mijn inmiddels chronisch kapotte rijpaard en decoratieweidemaatjeshet) zal eentje worden waar ik nooit op zal kunnen rijden. Want veulen en A-pony. Dat past qua leeftijd en maat goed in het huidige bestand en voor mij is het goed als het een dier is met een karakter wat matcht.

En nee, mennen met een A-pony is ook niet iets voor mij. Ik heb paarden om van te leren en om mee samen te zijn. Paardrijden is zo 1621 ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:46

DreamGuide schreef:
Wijslander schreef:

Ik bedoel uiteraard met ijslanders precies hetzelfde, ik noemde die KWPN'er even als voorbeeld ;).
Zou jij je ijslanders hebben gekocht als je in eerste instantie wist dat je er nooit op kon gaan rijden?

Ik snap de vraag en moet daar even een dagje over nadenken. :D

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:08

Het was afgelopen dagen te warm om te rijden,dan laat ik hem lekker met rust,het rijden is niet het belangrijkste ..ik vind andere dingen zoals wandelen met paard ook erg leuk,paard fotograveren bij mooie achtergronden geeft mij ook plezier,door de ogen van een paard,zie je veel meer mooie dingen buiten

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:24

Ik heb mijn paard ooit naar mij toe gehaald omdat ik gewoon voelde dat we bij elkaar hoorden, het wel of niet rijden is daar zo irrelevant in geweest. Voor sommigen klinkt dat klef of zelfs onbegrijpelijk, en dat is oké, maar voor mij is dat hoe het was en nog steeds is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:32

Prima toch? Ik heb een paard voor de sport. En knuffelen hoort daarbij, we hebben een bijzondere band en ook hier was het liefde op het 1e gezicht. Maar rijden staat echt op 1.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:35

Ik vind rijden op zich wel belangrijk, ook omdat ik dat toch 1 van de fijnste manieren vind om een paard goed te trainen. Aan de longe werk je toch de hele tijd op de volte en aan de lange lijnen kan je moeilijk op hoger tempo werken. Ook naar buiten is wandelen leuk, maar merk ik dat vooral mijn Fries zich vreselijk irriteert aan mijn trage tempo, hij heeft me echt liever op zijn rug want dan kan hij tenminste door lopen :')

Mochten we om welke reden dan ook niet meer kunnen rijden dan gaan mijn paarden zeker niet weg, ze zijn mijn maatjes en er zijn nog zo ontzettend veel leuke dingen die je vanaf de grond kan doen. Maar als ik een nieuw paard koop dan zou ik er nooit 1 kopen waar ik niet op rijden kan, want dat is wel waarom ik paarden en geen honden heb ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:39

vroeger was het wel een groot onderdeel van het hebben van een paard,alhoewel ik nooit een paard weggedaan zou hebben omdat ik er niet meer op zou kunnen zitten.

ik rij nu al jaren niet meer,en heb er ook geen enkele behoefte meer toe,dus ja de paarden zijn hier kijk dieren geworden,paar jaar geleden zei ik nog als hier het bestand zou uitdunnen dat ik dan wat 'stukke/oude' paarden zou zoeken voor het gras kort te houden,maar inmiddels ben ik zover dat dit de laatste paarden gaan zijn die ik ooit ga hebben..

ik ben wel klaar met de paardenwereld eigenlijk :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:52

@wijslander voor mij is de emotionele waarde zeker wel gestegen met inrijden. Ik heb m'n pony gekocht toen hij anderhalf jaar was en voor het eerst erop was zo bijzonder (juist doordat ik hem al 1,5jaar had en er een band hadden opgebouwd).

Maar nee, hij is zeker geen gebruiksvoorwerp en er zijn tijden dat ik minder heb kunnen rijden en juist meer bij hem was. Ook nu is het rijden echt een aflopende zaak, maar zo lang hij nog blij is blijft hij, of ik nu kan rijden of niet.

@dreamguide nee, ik had hem niet gekocht als ik toen al wist dat ik hem nooit zou kunnen rijden. Mocht er later iets gebeuren/blijken dat ik hem niet (meer) kon rijden was hij gebleven. Ik heb mijn pony gekocht met de intentie hem nooit te verkopen, maar ook met de bedoeling hem te gaan rijden.

Ik ben blij met alle jaren die ik heb kunnen rijden en achteraf wilde ik dat ik dat toen al belangrijker had gevonden. Zodat het misschien nu minder belangrijk zou zijn nu het niet zo vaak meer kan. Ik reed nooit heel intensief, had altijd het gevoel dat we nog jaren hadden en die zijn dus nu voorbij gevlogen en het heeft even geduurd voor ik dat een plek kon geven. Ik rij graag op mijn pony. Ik heb nu ook niet de behoefte om een ander paard te rijden. Die tijd besteed ik liever aan mijn pony, zonder rijden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:58

Ik heb de paarden om op te rijden ja.
De rest vindt ik ook leuk, maar rijden staat bovenaan!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:12

Ik ben vrij fanatiek met het rijden en vind het dan ook belangrijk, zolang ik ook merk dat mijn paard het leuk vind.

Echter, heb ik nu al 5 weken niet kunnen rijden ivm een beginnende hernia. Doe nu veel andere dingen met hem, hij is ondertussen bijna verkeersmak geworden deze weken, aan de hand.
Longeren doe ik hem nu ook veel en grondwerken. Deze week mocht hij ook voor het eerst op de wei, waar ik zelf ontzettend blij van werd om hem zo vrolijk te zien.
Wel merk ik dat ik het rijden mis, vooral ook omdat het moment dat ik op mijn paard zit, ik mijn hoofd pas echt leeg kan maken en hier mijn ontspanning uit haal. .. Dus wat mij betreft spring ik er snel weer op :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:02

Rijden is voor mij essentieel. De enige reden waarom ik paarden heb. ( Overigens niet voor sport, maar voor schapen halen, en ook recreatie).
Gezien we in de luxepostitie zijn vrij veel land te hebben kan een ouder niet meer te rijden paard wel een tijdje gepensioneerd met de rest meelopen, maar ze gaan hier vrij snel het hoekje om bij gezondheidsproblemen.
Ik vind paarden niet echt interessante "gezelschapsdieren". Daar heb ik honden voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:03

Leuk al deze reacties. Je ziet dat het antwoord niet zo zwart wit is bij de meeste. De meeste mensen houden van hun paarden. Gaat het anders dan bedoeld vanwege blessure? De meeste passen zich aan net als ik. Ook ik geniet van de paarden om mij heen, geniet van het poetsen, geniet van het wandelen. Maar rijden op je eigen paarden heeft iets magisch. Dat gemis is voelbaar, maar wie weet in de toekomst weer. En zolang dat niet kan rijd ik mijn lieve Hercule met mijn dametje als handpaard. Dat we dat weer kunnen voelt dankbaar want toen ik haar vond dacht ik dat ze afgemaakt moest worden. Cinnepin het is niet zwart of wit. Bij de meeste gaat het houden van en belang van paard voor alles. Dat denk ik.

In tegenstelling tot Kuggur vind ik onze twee merens heel interessante gezelschapsdieren. Ze zijn zo intelligent en grappig en soms zijn het net paarden (hahaha ).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:30

Voor mij wel. Maar dat heeft een lichamelijke oorzaak. Ik heb 7 jaar een fjord gereden. Als ik hem 3 dagen per week reed had ik geen rugpijn. Kon ik een week niet rijden of ging ik op vakantie: rugpijn.
Nu rijdt ik al een paar jaar óf onreglematig óf op het (voor mij) verkeerd bewegende paard en zit alweer een paar jaar met extremere rugpijn. Heb een tijd revalidatietherapie er voor gehad en die benadrukte echt dat ik moest blijven paardrijden (op het juist bewegende paard).
Dat is echt passen en meten als je geen eigen paard hebt. Nu ga ik wekelijks rijden op een fjordenmanege waar ik super goed les krijg en hoop ik dat het minder wordt. Een eigen paard kies ik later dus ook uit op de voor mij juiste beweging om mijn rugpijn te verminderen. Mocht de dag dan komen dat rijden er niet meer in zit zie ik wel wat er dan mogelijk is. Voor mij is een paard trouwens absoluut geen gebruiksvoorwerp maar toevallig een middel waar mijn rugpijn een stuk minder van wordt. Ik geniet net zo goed (en vaak zelfs meer) van een training náást het paard dan er op.
Het gevoel van het hebben van een band kan naar mijn idee wel versterkt worden omdat ik het rijden op een paard niet als vanzelfsprekend zie maar echt iets wat voortkomt uit vertrouwen en samenwerking. Een extraatje dus, wat echt een magisch gevoel geeft.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:43

Paard is mijn beste arts en therapeut. De weken dat ik een keer of drie kan rijden heb ik beduidend minder pijn en gedoe dan de weken dat ik dat niet kan/doe. Dus ja, mijn paard is er om te rijden. Maar ik heb wel goede en eerlijke begeleiding, mijn pijn gaat niet boven Paard, dus op het moment dat mijn fysieke beperkingen een probleem voor hem zouden zijn, dan moet ik eraf, want dat gaat te ver. Dat is nog nooit zo geweest en er zijn ook geen tekenen dat dat zal gebeuren, maar wel iets wat in mijn achterhoofd zit. Vind paardrijden voor gehandicapten prachtig, maar zie daar soms ook wel dingen in die ik niet meer verantwoord vind richting het paard.

Maar als er iets gebeurt waardoor Paard niet meer gereden kan worden, dan hoop ik dat we de middelen hebben om hem als maatje te houden en ik toch kan blijven rijden voor mijn eigen gezondheid. Want anders wordt het een moeilijke keus denk ik. ;(
Overigens ben ik er wel op tegen om met kapotte paarden het risico te lopen dat ze alsnog in de handel terechtkomen, kapot en niet zelf kunnen houden, dan wordt het hemelen. De paardenhandel kent zoveel leed, dichtbij ook een paar keer al gezien dat een paard als gezond wordt verkocht en dat de nieuwe eigenaar uiteindelijk kon kiezen voor het dier terug de handel in laten verdwijnen of het verlies nemen en verantwoordelijkheid nemen.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 22-04-18 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:44

Herkenbaar TS, gelukkig zijn er meer users die zo denken als jij en ik, lees ik.
Ondanks dat ik snap dat het houden van paarden een kostbare aangelegenheid is, snap ik inderdaad ook niet dat velen zo'n (wat mij betreft) vreselijke houding hebben naar het dier toe. Alsof het een ding is. Brr.
Je hoort onvoorwaardelijk voor een dier te gaan is mijn mening.
Mijn paard (22) is met pensioen en ja ik mis het rijden verschrikkelijk, maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om haar weg te doen of als oud vuil te behandelen, laat staan om haar vroegtijdig te laten inslapen omdat ze niet meer "bruikbaar" is, want ja ook dat gebeurt. (Al moet ik wel zeggen dat ik die laatste optie eerlijker vind dan zo'n dier als "weidemaatje" de handel in te flikkeren...dat gebeurt namelijk het meest nog altijd.)
Ik verzorg haar met alle liefde, en ook mijn mini (10) die door een trauma niet meer voor de sulky kan en dus "onbruikbaar" is, verzorg ik met alle liefde.

Waar ik me gruwelijk aan erger zijn de mensen die hen als minderwaardig wegzetten.
Vorige zomer nog een vrouwtje dat mij even vertelde dat ik helemaal niets voorstelde, met mijn "zinloze paarden waar ik niets mee kon".
Te triest voor woorden dat mensen er zo naar kijken, ze had zelf niet door hoe dom ze klonk geloof ik :')
Of mensen vragen of dat ik het niet zonde vind om "elke maand zoveel geld te betalen voor iets waar je niks aan hebt".
Zij zijn alles voor mij dus die opmerkingen slaan voor mij als een tang op een varken.

Sowieso is er de laatste 15-20 jaar veel veranderd. We leven in een wegwerpmaatschappij waar alles draait om uiterlijke vertoning en status. En dat zie je helaas ook terug onder houders van dieren.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-04-18 16:50, in het totaal 3 keer bewerkt