'Met pijn in mn hart'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:30

Ik ken hem ook wel zoals hierboven met alleen deze aanvulling
Citaat:
Laat mij dit alles mogen vragen
en beschouw het niet als oneerbiedig
als ik het doe in naam van Hem,
die in een stal werd geboren
.

Amen.

Dus niet veel anders

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:43

Klijntje schreef:
Maar of je je pony verkoopt wegens beëindiging hobby, of wegens aankoop paard, dat weet die pony toch niet. Die wordt verkocht en wat daar voor reden achter zit, verandert niks aan het feit.
En dat is ook wat ik zo dubbel vind aan deze discussies.
Nee, ik vind niet dat je nog met een oud paard moet gaan zeulen.
Maar we hebben toch bijna allemaal ons huidige paard van een ander gekocht. Ons droompaard gevonden via een advertentie, of op de markt, of... Hem of haar een goed tehuis geboden, misschien wel beter dan bij de oude eigenaar.
Zou je je droompaard laten staan, omdat je principieel tegen de reden van verkoop bent? Omdat je vindt dat iedereen zijn dieren, eenmaal aangeschaft, moet houden tot hun dood? Terwijl je weet dat ie bij jou nog beter af is ook?

Maar het gaat niet over paarden die nog jonger zijn of nog perfect in orde zijn om te rijden enzo. Gaat echt over oudere paarden die mankementen hebben en enkel als grasmaaier dienen die soms ineens weg moeten omdat ze geen tijd of geen plaats meer hebben of gewoon weg moeten omdat ze er niets meer aan hebben en dat het paard alleen geld kost. Dat je een pony van 15 16 jaar nog verkoopt heb ik geen problemen mee als hij gezond is en een ander kind nog heel veel kan leren. Het gaat over kapot paarden die terug de handel in gaan en later ergens blijken mee te lopen in lessen enzo of die het transport opgaan naar het buitenland voor de slacht. Want dat gebeurt ook heel veel. Die paarden hebben dat nog een triestig leven voor ze uiteindelijk toch sterven. En er zijn uitzonderingen. Er zijn altijd wel mensen die graag een oud paard hebben als gezelschaps paard. Maar die zijn zeldzamer dat het aanbod van kapote oude paarden. Wij gaan misschien ook een oudere pony overnemen van iemand waarvan het beestje twintig is gepasseerd. Beestje is doodbraaf en een routineke en ideaal voor onze onzekere dochter. Beestje kan hierna nog blijven genieten van zijn pensioen. Kids genoeg in de buurt die graag met hem bezig zijn

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:56

Ik ben het met je eens hoor. Maar het hangt van de situatie af. Is het dier gezond en gaat hij ergens anders ook weer aan de slag met zijn nieuwe ruiter dan lijkt mij dat prima. De klik kan soms ontbreken. Geen schande.

Is het dier ouder en/of mankeert hij wat dan vind ik het triest. Maar dat is mijn manier van denken met mijn dieren. Er zijn ook mensen die het wel wat meer als dingen zien. Een hobby die plezier moet opleveren (en daar kan ik mij best in vinden hoor).

Mijn dieren zijn echt mijn kinderen. Heb 1x een paard verkocht en heb daar nog last van, nu 4 jaar geleden ofzo.

Mijn fjord die ik heb gekocht als veulen blijft ook te klein. Hij is nu 3 en ik moet bijna 10 kilo afvallen om erop te kunnen rijden straks. Ik doe het want hij is mij dat waard.

Mijn 12 jarige kruising heb ik in 2016 laten inslapen omdat zij ongeneeslijk ziek was. Ze had in principe misschien nog een jaar langer kunnen leven maar ze was stront chagrijnig, had pijn en was gewoon klaar. Dus heb ik haar laten gaan. En daar heb ik echt rust van. Mooie jaren samen gehad maar genoeg is genoeg.

finnens

Re: 'Met pijn in mn hart'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:43

Een ouder paard verkopen heb ik niet zoveel moeite mee mits hij nog gezond is en meer kan dan grasmaaier zijn. Een (ouder) paard met de nodige mankementen verkopen wel veel moeite mee. Breng hem dan naar de slacht of laat hem inslapen, neem je verantwoordelijkheid.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:59

Ik vind het meer jammer dat ie nu ineens super snel weg moet voor een klein prijsje aan de eerste de beste. Aangezien iedereen hier kreten roept zoals : paarden zijn geen dingen maar dieren. Ik vond het wel van toepassing. Voor hetzelfde geld komt ie op een manege te staan of kloppen er allerlei handelaren aan.

Als ik tegen verkoop zou zijn, waarom zou ik 'm zelf dan verkocht hebben? :+

Klijntje schreef:
Maar of je je pony verkoopt wegens beëindiging hobby, of wegens aankoop paard, dat weet die pony toch niet. Die wordt verkocht en wat daar voor reden achter zit, verandert niks aan het feit.
En dat is ook wat ik zo dubbel vind aan deze discussies.
Nee, ik vind niet dat je nog met een oud paard moet gaan zeulen.
Maar we hebben toch bijna allemaal ons huidige paard van een ander gekocht. Ons droompaard gevonden via een advertentie, of op de markt, of... Hem of haar een goed tehuis geboden, misschien wel beter dan bij de oude eigenaar.
Zou je je droompaard laten staan, omdat je principieel tegen de reden van verkoop bent? Omdat je vindt dat iedereen zijn dieren, eenmaal aangeschaft, moet houden tot hun dood? Terwijl je weet dat ie bij jou nog beter af is ook?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:06

Dat je je paard afdankt als hij niet meer aan je wensen kan voldoen is 1 ding. Het hypocriete tekstje "met pijn in mijn hart" kunnen ze wel beter vervangen door "met pijn in mijn portemonnaie". Soms kom je er natuurlijk niet onderuit om een paard weg te doen. Een kat of een konijn is toch een andere prijscategorie. Dat snap ik best. Misschien zouden sommige mensen wat beter nadenken voordat ze een levend wezen in huis nemen. Maar je kan niet alles voorzien en soms moet je keuzes maken. Je moet alleen niet wachten tot je dier oud of stuk is. Dan zou je beter kunnen investeren in een spuitje ipv je dier voor een prikkie verkopen.

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:19

;( Nou, als je hem afdankt omdat hij niet goed genoeg is en je een nieuwe pony hebt, dan is het ook je allerbeste maatje niet.....
Dit schreef iemand, maar dit klopt niet. Als je geen tijd voor een pony hebt omdat je nog een ander paard hebt, is het soms wel zo eerlijk voor hem om hem weg te doen als iemand anders hem wél gelukkig kan maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:20

Simoontje04 schreef:
;( Nou, als je hem afdankt omdat hij niet goed genoeg is en je een nieuwe pony hebt, dan is het ook je allerbeste maatje niet.....
Dit schreef iemand, maar dit klopt niet. Als je geen tijd voor een pony hebt omdat je nog een ander paard hebt, is het soms wel zo eerlijk voor hem om hem weg te doen als iemand anders hem wél gelukkig kan maken.

Ook je kapotte pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:22

Simoontje04 schreef:

Dat was ik. Maar is het zo eerlijk om je kapotte pony weg te doen omdat je een nieuw paard hebt gekocht omdat je zo graag wedstrijden wil blijven rijden? Vind ik niet... in dat geval kun je je goede paard verkopen, die nog een prima kans heeft. Heeft niks te maken met het gelukkig maken van het dier, maar het gelukkig maken van jezelf.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:01

xJitskee schreef:
Simoontje04 schreef:

Dat was ik. Maar is het zo eerlijk om je kapotte pony weg te doen omdat je een nieuw paard hebt gekocht omdat je zo graag wedstrijden wil blijven rijden? Vind ik niet... in dat geval kun je je goede paard verkopen, die nog een prima kans heeft. Heeft niks te maken met het gelukkig maken van het dier, maar het gelukkig maken van jezelf.

En is dat zo erg. Wij hebben een veel te dikke, shet met lichte trauma's en een kapot bekken overgenomen van iemand die het dier niet voldoende tijd kon bieden.
Het enige wat de shet kan is grasmaaien, absoluut geen kindervriend.
Dus was de vorige eigenaresse nu zo slecht. Nee ze is een topmens die kiest om haar onbruikbare pony een goed leven te geven waarvan ze zelf vond dat zij niet de juiste persoon daar voor was.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:13

Nou ik vind het niet zo top om andere mensen op te zadelen met jouw probleembeest. Ligt wel een beetje aan het verhaal dat de pony meekrijgt. Maar een pony met een kapot bekken denk ik toch wel aan pijn en dan issie niet zo aardig meer tegen kinderen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:31

Nee hoor, ze zadelt ons er niet mij op, wij kozen hier voor.We wisten waar we aan begonnen.
Pony heeft geen pijn en is happerig naar mensen die niet duidelijk zijn dus geen gekroel door kleine kinderen
Pony staat als maatje en grasmaaier. Helemaal happy te wezen.
Pony staat al jaren bij ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:00

Dan heeft die Shet het getroffen bij jullie. Maar niet alle oude en/of kapotte paarden krijgen een goed huisje. Er gaan er zoveel nog de handel in met een verhaal dat ze nog best recreatief te rijden zijn... En dan word er mee gezeuld van hier tot Tokio... Nee dat noem ik niet eerlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:21

Maar hoeveel vinden er zo’n huisje waar ze echt niks hoeven en waar ze fijn rond kunnen blijven lopen? Dat zijn er maar weinig...
Maar wat ik dan niet snap, ze verkocht de pony wegens tijdgebrek maar de pony staat bij jou ook alleen maar op het land? Overigens niet veroordelend bedoeld hoor, ik vraag me gewoon af hoe zoiets zit. De situatie waar ik over schreef vind ik ook iets heel anders, de eigenaresse van jouw pony heeft een goed huis gezocht/gevonden omdat ze geen tijd/geld had. In de situatie waar ik over schreef was de pony geblesseerd (peesblessure), maar dit duurde te lang en de uitzichten waren niet super, dus kochten ze een nieuw sportpaard en moest de geblesseerde pony weg. Dat vind ik dan niet bepaald getuigen van liefde voor je dier, dus “met pijn in mijn hart” en “mijn allerbeste maatje” vind ik dan niet van toepassing...

Maar goed, feit blijft dat meningen verschillen en dat is in de meeste situaties maar goed ook :))

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:58

Ze had ook geen tijd om hem in de gaten te houden, dagelijks toezicht, zijn overgewicht in de hand te houden.Wel had ze rijpaarden staan maar een shet bij rijpaarden in de wei, is niet handig gezien de hoeveelheid gras
Ik vind zijn vorige eigenaresse heel goed want ze heeft erkent, ondanks dat ze enorm gek op hem was, ze niet goed genoeg voor hem kon zorgen.
Dat is bij die pony met peesblessure misschien ook het geval. Is die niet naar een eigenaar gegaan die het paard een betere omgeving voor herstel kan bieden.
Ik zou niet zo snel oordelen over waarom iemand een bepaalde keuze maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:22

Dat is heel begrijpelijk, paarden met verschillende behoeftes kunnen erg lastig zijn.
In het verhaal dat ik schreef eindigde het niet zo mooi, uiteindelijk is de pony eerst verhandeld en daarna geslacht. Dus een goed huis, nee. Het was mooier geweest als ze zelf de keuze hadden gemaakt, slachten is in zo’n geval echt geen schande. Het dier een handelscircuit insturen vind ik wel een schande.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:41

Nee dat is idd geen goed plan maar gelukkig is het dier geslacht.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:34

Als je er zelf een goed thuis voor zoekt en je tijd er voor neemt vind ik het oke. Als die andere mensen duidelijk weten wat er met paard mankeert. Maar hoeveel verkopen hun oude kapotte paarden niet aan de eerste beste wildvreemde die belt? Zodat ze er snel vanaf zijn? Als je het allemaal goed geregeld krijgt is dat prima. Maar de meeste hebben zo iets van weg is weg. En dan achteraf krijgen ze spijt en krijg je de verhalen van had ik hem maar niet verkocht en dit en dat.

Het loopt geregeld goed af en vind een paard een goed thuis als grasmaaier. Maar in het grootste geval niet. Er is nu eenmaal een groter aanbod van oude kapote paarden dan mensen met een goed hart . Ik geef eerlijk toe heb het ook al gedaan een oud paard een goed thuis geven. Maar het kost veel meer en veel meer zorg. Momenteel heb ik mijn oude merrie van bijna 28 jaar staan en hebben mijn handen eraan vol. Ik weet niet of ik in de toekomst nog eens een ouder paard opvang van iemand anders. Als het een van mijn eigen paarden geen probleem maar van andere mensen niet meer. Meestal komen die heel belabberd aan met wormen en allerlei problemen die erger zijn dan ze zeiden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:09

Wat ik vaak gezien heb is dat een paard een peesblessure oploopt,ze gooien hem een half jaar op de wei en dan is hij weer rad,en dan verkopen ze hem zonder iets te zeggen over die peesblessure.Vervolgens gaat de nieuwe eigenaar zonder beperkingen aan het werk met zijn nieuwe paard,die dan dus overbelast raakt en binnen de kortste keren weer last krijgt van die pees. Je kunt een paard best verkopen,mits je maar geheel eerlijk bent over zijn medische toestand etc.Zodat een nieuwe eigenaar daarvoor kan kiezen en er rekening mee kan houden. Anders wordt het paard de dupe ja.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:06

anjali schreef:
Wat ik vaak gezien heb is dat een paard een peesblessure oploopt,ze gooien hem een half jaar op de wei en dan is hij weer rad,en dan verkopen ze hem zonder iets te zeggen over die peesblessure.Vervolgens gaat de nieuwe eigenaar zonder beperkingen aan het werk met zijn nieuwe paard,die dan dus overbelast raakt en binnen de kortste keren weer last krijgt van die pees. Je kunt een paard best verkopen,mits je maar geheel eerlijk bent over zijn medische toestand etc.Zodat een nieuwe eigenaar daarvoor kan kiezen en er rekening mee kan houden. Anders wordt het paard de dupe ja.

dat gebeurt maar al te vaak, maar dan denk ik wel eens heb je geen geweten.Daar zou ik dus zelf niet tegen kunnen...gewoon de gedachte!
Maar tja de paarden wereld is best een gek wereldje.....dat heb ik helaas al ontdekt, maar er zijn ook echte paarde mensen. Dat maakt soms het zo lastig want is het echt oprecht of om empathie te wekken.
:n