Makkelijk denken over paard "delen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:03

M-D-H idd vooral zonder oren...opgetrokken neus...hahaha

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:06

MDH je hebt pb met foto

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:23

Hier heeft de buurman van de weide het steeds over "die stoute witte" (het is een palomino dus ze is geel maar goed, hij kijkt naar haar manen gok ik. := De eerste keer had ik niet meteen door over welke die het had want mijn schimmel is een paar jaar geleden overleden. := En toen wees ie dus op de merrie. :') ).
Het probleem met mijn terror is dus dat ze ook buiten de weide grenzen "waakt" := Als buurman in zijn bos bezig is gaat zij als een halve gare bokken en piepen (want ze kan niet aan hem). :')
Ik weet van haar ook dat als een vreemde op weide komt, ze die er uit jaagt.. Mijn man (die ze niet vaak ziet, om maar niet te zeggen "niet") is een jaar geleden moeten gaan lopen voor haar. :o Toen hij belde dat die gele gek geworden was ging er meteen een lampje aan.. :o Ben er maar even heen gegaan om haar in de andere weide te zetten zodat hij kon doen wat hij moest doen. :=

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:39

Oh nu ik al deze belachelijke en brutale verhalen lees, komt er nog iets in mij op.

Een paar jaar geleden waren wij met ons paard verhuisd naar een manege direct aan het strand. (letterlijk 20 meter lopen naar de strandopgang). Mijn bijrijdpaard is mega braaf, dus ik wandelde op het strand met een halster en een touw, lekker door de zee spetterend. Komen er 3 kinderen van de manege aangerend - jaar of 11 -, of ze hem mogen aaien. Ja natuurlijk mag je hem aaien. Of ze er ook op mogen zitten nu hier ter plekke. Heel duidelijk NEE gezegd. 1 werd toen boos want hij was toch zo braaf en zij reed ten slotte al 1 jaar in de manegeles. Ik was maar egoistisch.. En terwijl ik hun vragen geduldig over hem beantwoord, trekt 1 van die koters zo het halstertouw uit mijn handen en wil er al rennend en klikkend (drrrrrrafff!!!!) met het paard vandoor! Gelukkig is paard liever lui dan moe en die verzette geen stap. Heb het touw direct uit haar handen gerukt en tegen ze staan schreeuwen dat ze geen manieren hebben en of ze wel helemaal goed bij haar hoofd is. :') Ik weet dat schreeuwen niet erg volwassen is, maar ik was zó geschrokken en zó kwaad.. Heb ze overigens nooit meer in de buurt van het paard gezien, haha. Als ik aankwam, gingen ze alle drie snel de hoek om. :))

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:44

Frummels schreef:
Oh nu ik al deze belachelijke en brutale verhalen lees, komt er nog iets in mij op.

Een paar jaar geleden waren wij met ons paard verhuisd naar een manege direct aan het strand. (letterlijk 20 meter lopen naar de strandopgang). Mijn bijrijdpaard is mega braaf, dus ik wandelde op het strand met een halster en een touw, lekker door de zee spetterend. Komen er 3 kinderen van de manege aangerend - jaar of 11 -, of ze hem mogen aaien. Ja natuurlijk mag je hem aaien. Of ze er ook op mogen zitten nu hier ter plekke. Heel duidelijk NEE gezegd. 1 werd toen boos want hij was toch zo braaf en zij reed ten slotte al 1 jaar in de manegeles. Ik was maar egoistisch.. En terwijl ik hun vragen geduldig over hem beantwoord, trekt 1 van die koters zo het halstertouw uit mijn handen en wil er al rennend en klikkend (drrrrrrafff!!!!) met het paard vandoor! Gelukkig is paard liever lui dan moe en die verzette geen stap. Heb het touw direct uit haar handen gerukt en tegen ze staan schreeuwen dat ze geen manieren hebben en of ze wel helemaal goed bij haar hoofd is. :') Ik weet dat schreeuwen niet erg volwassen is, maar ik was zó geschrokken en zó kwaad.. Heb ze overigens nooit meer in de buurt van het paard gezien, haha. Als ik aankwam, gingen ze alle drie snel de hoek om. :))

Jezus wat een brutale blagen zeg. Had ze ook op hun plek gezet en blijkbaar waren ze dat niet gewoon. Ik zou dat nooit gedurfd hebben vroeger.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:48

Ik begrijp écht niet hoe mensen sommige dingen in hun hoofd halen. Dat je als klein kind jong en onbezonnen een pony in een wei aait, begrijp ik. Ik zeg niet dat het oke is, maar als kind denk je niet na over de gevaren en of het eigenlijk überhaupt wel mag. Maar ik zou het toch nooit in mijn hoofd halen om te eisen op iemands paard te zitten, of om er zomaar met een paard vandoor te gaan. :roll:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:54

Frummels schreef:

Die had ik dus echt wel met het touw om de oortjes geslagen. Wat een brutaliteit :oo

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:55

Westhof schreef:
Bij mij vraagt juist niemand om mee te gaan naar mijn pony, terwijl ik er niet zo moeilijk over doe. Mee om te poetsen/knuffelen is sowieso prima, rijden mag in de bak terwijl ik ernaast loop, of ik moet weten dat je genoeg ervaring hebt om los te rijden. Mijn Haf is absoluut niet gemeen, maar wel erg eigenwijs namelijk. Het moet alleen geen gewoonte worden. Af en toe mee is prima, maar het moet geen verplichting worden.

Scheelt ook wel dat de mensen die ik ken die interesse in paarden hebben bijna allemaal zelf een paard hebben, en de mensen die niet geïnteresseerd zijn in paarden hebben geen behoefte om mee te gaan :+

Precies dit!

Gisteren zelf in de ochtend een buitenrit gemaakt. In de middag mocht ze voor kinderpony spelen met de kids van mijn zus.
Samen poetsen en opzadelen, paar rondjes aan de longe met de oudste er op (deels in draf) en daarna met de jongste 2 rondjes stappend.
Buiten aan de hand met de oudste er op nog even een rondje van 1 km door het bos gestapt en zo waren we in een half uurtje weer klaar.

Moet wel zeggen dat dit hooguit een keer of 4 per jaar voorkomt (wonen verder weg). En heb echt oprecht het idee dat de pony het ook leuk vind (want kinderen= aandacht en eten haha)

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:59

ik leen in principe ook nooit mn pony uit. Zo heel af en toe laat ik een stal genootje of vriendinnetje een rondje met hem stappen ( hij loopt aangespannen) om dat eens te laten voelen hoe het is om te mennen. maar verder van mij, hij staat naar mijn hand en dat wil ik graag zo houden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:03

Hier vragen er veel mensen, of hun kind niet even n keer kan komen rijden op onze pony. Um...nee. Vriendinnetjes van mn dochter laat ik er heus wel eens op, maar meer ook niet.

Mijn paard is niet zo simpel, dus daar valt nooit iemand me mee lastig. Er was n nichtje die vond, dat zij mn merrie wel op wedstrijd uit kon brengen, omdat zij met haar eigen paard leuk scoorde en ik niet altijd. Heb haar er thuis eens opgezet en heb er nooit meer wat over gehoord :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:05

Waar ik me vooral over verbaas is dat een ander bepaald of je iets moet delen/uitlenen. Maar dat is niet alleen paard gerelateerd :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:07

Na een paar mindere ervaringen ben ik hier ook een heel stuk voorzichtiger mee geworden.

Toen ik dat nog niet was, ben ik met mijn pony eens lopend door de woonwijk naar mijn kleine nichtje gegaan, die ook gek is van paarden. Natuurlijk mochten zij en haar vriendinnetje allebei een rondje op zijn rug zitten. Voor ik het wist, stonden er zo'n 25 kinderen om ons heen die óók een rondje wilden rijden. Mijn pony was ontzettend braaf en ik durfde nog geen nee te zetten, dus we hebben heel wat rondjes gelopen die dag! Nu ben ik echt niet meer zo gek, pff. :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:07

Ik herken de verhalen hier niet echt eigenlijk.

Mijn neefjes en nichtje komen altijd wel graag even bij de paarden op bezoek en het is algemeen bekend dat "opa Jip" het wel leuk vindt om een rondje met hen te rijden en dat Elmo zelf nog veel moet leren en dat die dus alleen even geaaid en geknuffeld kan worden.

Zo'n 4 jaar geleden rond sinterklaastijd werd ik opgebeld door mijn broer en kreeg ik even later mijn neefje van toen 6 aan de telefoon.
"Tante Marije, mag ik misschien jouw paard lenen, want ik heb nu een sinterklaaspak en sinterklaas heeft ook een paard".

Ik vond het juist super schattig, vindingrijk van hem om aan mij te vragen of hij mijn paard mocht lenen.
Hij ging er ook niet zonder meer vanuit, hij vroeg het netjes.

De zoontjes van mijn andere broer die bellen soms ook op of ze weer op bezoek mogen komen bij Jip en Elmo en dat vind ik helemaal prima.

Maar dit zijn ook de enige kinderen die erop gaan en als het eens niet kan is het ook geen probleem.

Voor de rest geen last van mensen die denken dat ze er wel even op mogen ofzo.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:11

Wat een verhalen lees ik hier toch maar, waar komen deze mensen toch maar vandaan?!
Hier gelukkig nooit zulke gekke dingen meegemaakt. Ik heb vroeger wel eens de vraag gehad van een stel jonge meisjes of ze mijn bonte niet af en toe mochten komen poetsen, heb gewoon nee gezegd en uitgelegd waarom, nooit meer last van gehad.

Van vrienden krijg ik wel regelmatig de vraag of ze eens mee mogen komen naar de paarden en dan laat ik ze wel eens op mijn bonte een rondje aan de hand stappen, maar that's it. Bij mijn merrie zou ik dit nooit doen, die vliegt als een raket vooruit bij iets te veel beendruk, en haar grootte schrikt ook veel mensen af terwijl ze eigenlijk wel heel lief is in de omgang. Wel handig op buitenrit zo'n groot paard, die houdt overenthousiaste kinderen goed op afstand :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:18

Snollygoster schreef:
Wat een verhalen lees ik hier toch maar, waar komen deze mensen toch maar vandaan?!
Hier gelukkig nooit zulke gekke dingen meegemaakt. Ik heb vroeger wel eens de vraag gehad van een stel jonge meisjes of ze mijn bonte niet af en toe mochten komen poetsen, heb gewoon nee gezegd en uitgelegd waarom, nooit meer last van gehad.

Van vrienden krijg ik wel regelmatig de vraag of ze eens mee mogen komen naar de paarden en dan laat ik ze wel eens op mijn bonte een rondje aan de hand stappen, maar that's it. Bij mijn merrie zou ik dit nooit doen, die vliegt als een raket vooruit bij iets te veel beendruk, en haar grootte schrikt ook veel mensen af terwijl ze eigenlijk wel heel lief is in de omgang. Wel handig op buitenrit zo'n groot paard, die houdt overenthousiaste kinderen goed op afstand :=

Hier vroeg de dochter van de nieuwe buurman van mijn plusvader en moeder aan mijn moeder dat ze graag wilde paardrijden. Mijn moeder noemde de plaatselijke maneges op en het kind zegt "jouw dochter (ja, jouw terwijl in België de u vorm veel meer gebruikt wordt zeker naar vreemden en/of ouderen) heeft toch paarden."
Toen mijn moeder zei dat ze daar niet op mocht vroeg ze waarom niet. Nou, omdat het niet mag. :') Punt.
Ze hadden ook al naar de trailer gevraagd. Dan moest ik 30km enkele rit rijden met de trailer om om half vijf exact ergens te zijn om iets op te halen, het bij hen af te zetten om vervolgens mijn trailer te moeten gaan terug brengen. Toen ik zei dat ik daar geen tijd of zin in had (ik had al bewust dit gezegd ipv "ik leen hem niet uit" omdat ik weet dat ze dan zeggen "maar jij mag rijden hoor" zei hij "maar ik kan er ook mee rijden hoor." >;)
Toen heb ik dus geantwoord dat ik hem niet uit leende, zegtie "jamaar ik heb het al af gesproken......."
Ja man, dat is toch jouw probleem. Ga er dan niet van uit dat je kan beslissen over wat ik met mijn trailer doe.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:20

Ik heb gelukkig weinig last van mensen die menen op mijn paard te moeten rijden...

Op de stal waar ik sta komen twee meiden de paarden van stalhouder wel eens poetsen en het is voor hun zo duidelijk dat mijn paard niet de makkelijkste is dat ze haar niet eens uit de wei durven halen als ze haar weidemaatje willen poetsen dus dan gaan ze weer beteuterd naar huis... Stalhouder heeft aangegeven dat mijn paard heel druk is en absoluut niet alleen in de wei mag blijven, dus die meiden durven haar niet te pakken. Terwijl het uit de wei halen geen probleem is, dus dat mogen ze gerust, binnenkort maar eens met ze over hebben...

Stalhouder en mijn vriend zijn de enigen die eventueel op mijn paard mogen, maar die kennen haar en bedanken vriendelijk :')

Vorige week was ze nogal druk en kwam ik er bij toeval achter dat ze een paar dagen per ongeluk teveel te eten had gehad, met een lach gezegd dat stalhouder haar voorlopig dan maar moet rijden als hij meent dat er 3 kilo brok per dag in moet, het voerschema wordt nu strak gehanteerd :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:30

Ayasha schreef:
Hier vroeg de dochter van de nieuwe buurman van mijn plusvader en moeder aan mijn moeder dat ze graag wilde paardrijden. Mijn moeder noemde de plaatselijke maneges op en het kind zegt "jouw dochter (ja, jouw terwijl in België de u vorm veel meer gebruikt wordt zeker naar vreemden en/of ouderen) heeft toch paarden."
Toen mijn moeder zei dat ze daar niet op mocht vroeg ze waarom niet. Nou, omdat het niet mag. :') Punt.
Ze hadden ook al naar de trailer gevraagd. Dan moest ik 30km enkele rit rijden met de trailer om om half vijf exact ergens te zijn om iets op te halen, het bij hen af te zetten om vervolgens mijn trailer te moeten gaan terug brengen. Toen ik zei dat ik daar geen tijd of zin in had (ik had al bewust dit gezegd ipv "ik leen hem niet uit" omdat ik weet dat ze dan zeggen "maar jij mag rijden hoor" zei hij "maar ik kan er ook mee rijden hoor." >;)
Toen heb ik dus geantwoord dat ik hem niet uit leende, zegtie "jamaar ik heb het al af gesproken......."
Ja man, dat is toch jouw probleem. Ga er dan niet van uit dat je kan beslissen over wat ik met mijn trailer doe.

Daar zou ik exact hetzelfde op hebben gereageerd, echt brutaal zo'n mensen die zomaar er van uit gaan dat je wel ja zal zeggen. Dan ben hier echt aan het verkeerde adres :roll:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:43

Mijn huidige trailer wordt ook niet meer gebruikt voor van alles en nog wat. Door de polyesterzadelkamer had ik nu het perfecte excuus om die mannen van de pluimveevereniging van mijn vader voor een voldongen feit te zetten. Die bakken en kooien waarin ze pluimvee tentoon stellen kunnen nl behoorlijk je trailer aan de binnenkant beschadigen. Ze hadden geen rekening gehouden dat die nieuwe trailer op mijn naam staat en ik het zat was om hen te vermanen om voorzichtiger te zijn. Dus nope geen paardentrailer meer die voor vervoer dienst doet. Waren ze behoorlijk van geschrokken. ~~}>

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:27

Ik begrijp werkelijk niet dat er allerlei uitleg als 'mijn paard is niet braaf' oid gegeven wordt als iemand vraagt op je paard te rijden en je wil het niet . Dan krijg je ook reacties als ' maar ik kan heel goed rijden' oid.

Hier is het heel simpel : het is mijn paard en ik bepaal of iemand hem of haar mag voeren/poetsen/aaien/uitstappen/rijden.

Geen enkele andere reden nodig. Zonder mijn toestemming mag er niets. Gewoon omdat ik dat niet wil. Het al dan niet braaf zijn van mijn paarden doet er niet toe. Mijn dieren, ik bepaal. Punt.

(Gelukkig ) nooit problemen mee gehad.

Edit:
En mijn ruin maakt zo nu en dan schattige penny's heel erg gelukkig !

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:12

Frummels schreef:
Heb het touw direct uit haar handen gerukt en tegen ze staan schreeuwen dat ze geen manieren hebben en of ze wel helemaal goed bij haar hoofd is. :') Ik weet dat schreeuwen niet erg volwassen is, maar ik was zó geschrokken en zó kwaad.. Heb ze overigens nooit meer in de buurt van het paard gezien, haha. Als ik aankwam, gingen ze alle drie snel de hoek om. :))

Ik ben bang dat ik waarschijnlijk dan last heb van loszittende handjes. Puur vanuit schok/ angst.

Ongelofelijk zeg.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:47

Frummels schreef:

Dit slaat wel echt alles...

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:22

Toydoll schreef:
cobiie schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat voor ellende er juridisch kan komen als er wat gebeurd.

Ik ben ook zeker niet happig om mensen die ik niet ken op mijn paard te laten.

Als jij een paard bezit zonder WA verzekering ben je zelf nogal dom, want ook als het dier uitbreekt ben jij juridisch aansprakelijk.
Dus gewoon zorgen voor een goede WA verzekering, komt nergens gedoe van.....

Ik weet niet of dat in Nederland anders is maar ik woon in Duitsland en als ik daar andere mensen op mn dochters pony wil laten rijden dan moet ik me daar extra voor verzekeren.
De pony is dus gewoon WA verzekerd maar zodra andere mensen er op rijden moet ik een extra verzekering erbij afsluiten
En die verzekering is behoorlijk duurder, dus rijd alleen mn dochter erop.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:44

Ik denk dat dat ook voor België en Nederland wellicht geldt maar dat niemand dat echt weet of ook maar bij stil staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:55

Marije_jiplover schreef:
Ik herken de verhalen hier niet echt eigenlijk.

Mijn neefjes en nichtje komen altijd wel graag even bij de paarden op bezoek en het is algemeen bekend dat "opa Jip" het wel leuk vindt om een rondje met hen te rijden en dat Elmo zelf nog veel moet leren en dat die dus alleen even geaaid en geknuffeld kan worden.

Zo'n 4 jaar geleden rond sinterklaastijd werd ik opgebeld door mijn broer en kreeg ik even later mijn neefje van toen 6 aan de telefoon.
"Tante Marije, mag ik misschien jouw paard lenen, want ik heb nu een sinterklaaspak en sinterklaas heeft ook een paard".

Ik vond het juist super schattig, vindingrijk van hem om aan mij te vragen of hij mijn paard mocht lenen.
Hij ging er ook niet zonder meer vanuit, hij vroeg het netjes.

De zoontjes van mijn andere broer die bellen soms ook op of ze weer op bezoek mogen komen bij Jip en Elmo en dat vind ik helemaal prima.

Dit is ook gewoon leuk en schattig en beleefd <3 Mijn neefjes mogen natuurlijk ook bij mijn paardjes, geen probleem. Hun moeder is alleen sinds ze een gezin heeft alle interesse in paarden kwijt dus ze zijn nog nooit geweest, Mijn oudste neefje is inmiddels 6,5.

Marijes en mijn neefjes zijn ook heel veel beleefder dan de kinderen die, toen ik met mijn toenmalige verzorghafje langs het fietspad reed, voor mijn neus sprongen met de armen wijd want hun vader had gezegd dat ze de hafje wel mochten aaien :roll: Oh ja echt waar joh? Ik wist niet dat die er over bepaalde, ik dacht dat ik dat was.

Spottedponie je stalhouder lijkt me een sportief mens :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:19

petraaken schreef:
Ik denk dat dat ook voor België en Nederland wellicht geldt maar dat niemand dat echt weet of ook maar bij stil staat.

In NL is dat anders. Een paard heeft hier ook geen WA-verzekering. Maar de eigenaar van een paard is aansprakelijk voor de schade die zijn paard aanbrengt. En deze schade wordt dan gedekt door je eigen WA-verzekering.