[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:24

Ik snap dat je na veel minder-positieve reacties wat verdedigend wordt, TS. Sommige posts zijn ook off-topic en aanvallend/vervelend.

Maar: je vraagt om advies en trainingstips. Er worden verscheidene tips gegeven, waaronder ook tips die niet negatief zijn geschreven. En ondanks dat je vraagt om tips, wordt vrijwel elke tip afgewezen en herhaal je enkel telkens je eigen trainingsschema en methode, en waarom dat beter is. Of reageer je niet op mensen die hun eigen ervaringen met je delen, ook al zijn die ervaringen niet aanvallend of vervelend geschreven. Zo kun je je topic juist ook weer positiever maken: door juist ook zelf positiever op de positieve posts en tips te reageren, in plaats van enkel verdedigende posts schrijven tegen 'aanvallen' en negatieve posts.

Daardoor lijkt het alsof je vooral je eigen ideetjes en trainingsschema bevestigd wilt zien door anderen (tenslotte herhaal je die telkens, en verdedig je die ook telkens), in plaats van dat je nieuwe ideeen wil opdoen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:26

En doe je dat dan in een veilige omgeving ? Niet in de bak waar hij alle ruimte heeft om te vluchten?
En longe om benen heen slaan? Niet echt iets wat ik zou oefenen levensgevaarlijk als die er van schrikt en gast rennen. Je hoeft dit niet te oefenen want als je veilig en goed werkt voorkom je dat je in zo situatie komt.

Net zoals je schreef dat je eczeem deken gewoon los in de wei op kon leggen. Bij een jong paard die niks kent een situatie die je niet moet opzoeken. Zulke dingen altijd eerst in een veilige omgeving liefst met hulp erbij doen.
Veel dingen bij jonge paarden is juist zo doen dat het niet mis kan gaan of de kans daarop veel kleiner is. In zo open omgeving helemaal los en hij vindt het wel eng en ze raken in paniek en gaan rennen dan heb je feest en zijn ze er de volgende keer dus wel bang voor. Ik Weet dat het nu gewoon goed is gegaan maar dit is meer als voorbeeld dat je vooral zelf moet zorgen dat de situatie zou veilig mogelijk moet zijn waar zomin mogelijk mis kan gaan.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:32

Je kan hem dus overal aanraken maar niet het het touw. Dan ga je daaraan werken.
Begin eerst is met het halstertouw. Kijk goed hoe die daarop reageert als je dat touw over zijn rug of hals gooit. Dan pas over zijn kont.
Als hij spanning aangeeft ga je niet verder voordat hij die eerste stap ontspannen accepteert.

Waarom dat touw bij zijn benen, wat is je gedachte daarachter.

Anoniem

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:42

Ik zou ook niet beginnen met het touw over hem heen gooien tot hij het niet meer eng vindt: gewoon aaien, aaien, naar moeilijkere stukjes en dan weer makkelijke als hij het moeilijke toch spannend vindt (approach & retreat) tot je hem overal met het touw kunt aaien.
Ik moet zeggen dat als je dit 3x per week oefent zoals je schrijft en hij is er nog steeds bang voor, dan zit er in mijn ogen iets niet helemaal goed in je trainingsopbouw. Of hij is inderdaad zwaar getraumatiseerd (maar dat vraag ik me ernstig af), of je stopt steeds precies op het verkeerde moment/gaat op het verkeerde moment door waardoor je de angst eerder voedt dan vermindert.
Als je een paard wilt leren dat iets niet eng is, dan draait alles om de vraag - welke methode je ook gebruikt - hoe goed jij in staat bent om minuscule signalen van hem op te pikken.
Als je tegelijkertijd schrijft dat hij soms (regelmatig?) bovenop je springt als hij bang wordt dan klinkt het alsof je een hele trits signalen gemist hebt in de aanloop tot zulk extreem gedrag. Vandaar dat mijn belangrijkste tip net zoals die van alle anderen is: haal er iemand bij die expert is in het lezen van paardenlichaamstaal en die ervaren is in het werken met hengsten en bange paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:51

Art_Ificious schreef:
Maar qua grondwerk gaat alles best goed, behalve dat hij de lijn over zijn rug gewoon eng vind en de concentratie en ontspanning dan ver te zoeken is.
Verder gaat hij perfect op commando in stap draf en weer terug, galop doe ik maar een paar sprongen om te beginnen en probeer om vóór hij zelf naar draf terugkomt hem voor te zijn met mijn commando draf.

Volgen en achteruit gaan doet hij ook. Alleen draven aan de hand wordt hij onzeker van. Dan gaat hij stilstaan of wat snel stappen. Maar op zich is dat gewoon een werkpuntje. De zweep erbij nemen wil ik ook gewoon niet in zo'n geval.

Onze band is eindelijk goed en dat wil ik ook zo houden.
Alleen kan hij nogal lomp reageren en als hij eens schrikt van een vogel ofzo dan springt hij weleens bijna tegen mij aan. Maar dat kan je ze toch niet kwalijk nemen?

Jij hoort de veiligste plek te zijn, en die veilige plek respecteer je altijd. Ja, ik neem het een paard kwalijk als die mij plat walst, omdat hij mij dan dus niet belangrijk vindt en ook niet mij om hulp vraagt als hij niet weet wat te doen. Of zoals ik dat zie : mijn kerel gaat vreemd terwijl die verdorie met mij hand in hand loopt. Ja, dan ben ik een jaloerse trol en eis die aandacht terug.

Zweep is er om je arm te verlengen, bv zodat je beter een drijvende hulp kan geven als paard naast je loopt. Onzekerheid = weet niet wat te doen en dat is ook een kwestie van hulp niet begrepen of niet als hulp herkent. Hulp groter/duidelijker maken, maakt het voor je paard simpeler om te weten wat de bedoeling is. Daarnaast moet je dan goed naar jouw lichaamshouding kijken, want hoe meer "ruis" hoe minder je paard hulpen zal herkennen. Ruis namelijk werkt ook als desensibilisatie en dat is ernstig onhandig als je lichte hulpen wil kunnen gebruiken.

Heel simpel gezegd leer je een paard om 2 categorieen te onderscheiden qua wat mensen in hun buurt doen : de rare mensen episodes die stoppen als je gaat staan suffen (desensibilisatie) en de wiebelzweep/duw vingers/etc. die hulp zijn en ophouden als je de bijbehorende beweging uitvoert(sensibilisatie). Jouw houding bepaald daarin heel veel, je kan als paard eenmaal het verschil snapt makkelijk schakelen tussen die 2. En dus bv je jas uit doen met slapend paard naast je, om vervolgens 2 sec. later paard in stap/draf/galop op de volte te sturen zonder zelf van je plek te komen.
Zelfvertrouwen komt van weten waar moet ik wel en waarop hoef ik niet te reageren. M.a.w. hoe kom ik van iets af en heb ik er eigenlijk dus controle over.

Uit jouw omschrijvingen begrijp ik dat de basis er bij dit paard niet genoeg in zit, en daarom loop je vast, het zijn die gaten in de fundering waar jullie elke keer in blijven steken. Eerst terug naar die basis dus, alle gereedschappen die je gebruikt/normaal zijn (dus ook een zweep) moet je gewoon kunnen bewegen op en rond je paard. En niet enkel voorzichting, maar ook juist gecontroleerd onhandig, laat tijdens het poetsen de borstels maar vallen/gooi ze terug de poetskist in, doe onhandig met die singel/dekje/etc. en herhaal dat 100+ keer achterelkaar! totdat paard staat te slapen. En of je CA gemeen vindt, de belangrijkste les daarvan is wanneer stop je met een handeling. Leer die les, want die timing is wat je een droom paard oplevert.

@ xyzutu2 Ik heb er hier 1 staan die je met alles overal kan aaien, maar ga er mee "gooien" en het is stress (flink werkpunt, maar poetsen gaat daar dus niet voor helpen). Er is namelijk een flink verschil in je laten poetsen met een rare borstel en niet reageren als baas met de armen zwaait. Dat zwaaien wordt nl gezien als een drijvende hulp, poetsen niet. Onderscheid maken tussen wapperen wat stopt als je gaat suffen en wapperen wat stopt als je gaat lopen is stuk lastiger.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 07:13

bobje26 schreef:
Ik heb het topic een beetje gelezen.
Je gaf zelf aan dat je dit al kunt/doet:
Longeren met en zonder longeersingel
Balkjes lopen
Vrijspringen
Leid-oefeningen en achterwaarts stappen

Waarom ga je niet terug naar de basis en hem eerst alle belangrijke basisdingen leren voor je hem gaat opleiden? Wat heeft een paard aan een singel als je zijn achtervoeten niet eens kunt uitkrabben?
really??? Echt... waar komt dit nu weer vandaan?
Ga maar even álles lezen dan aub.

Kijk mijn smid heeft me gezegd dat dit paardje getraumatiseerd moet zijn en de ervaring met de eerste smid die ik liet komen heeft dat waarschijnlijk ook verergerd.
Daarnaast heb ik verteld waar hij geboren is en kreeg ik een schokkend verhaal te horen dat mijn smid de situatie kent op zulke bedrijven.

Als jullie het hele verhaal willen weten raad ik jullie mijn volgtopic aan: wel op ander forum omdat ik hier niks mocht posten. Of niet durfde want leid altijd tot discussie hier.
http://kavalier.be/viewtopic.php?f=23&t=1083

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:16

Ts.. Ik raad je aan om goede instructie te gaan zoeken voordat je straks een onhandelbaar secreet in de wei hebt rondlopen wat iedereen platwalst door gebrek aan respect en leiderschap en neem de adviezen nou eens aan, er zijn hier genoeg mensen met hart en verstand voor paarden die het beste met je voorhebben

Ik heb het harley topic stilletjes meegevolgd je wil niet weer dat het zo moet eindigen toch?

Prima ts dat je een 3 jarige hengst koopt maar alsjeblieft zoek iemand die jou daarbij steunt en begeleid.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:26

Het gaat niet goed op het moment dat je een paard gaat zien en behandelen als een getraumatiseerd paard. Een paard moet in allereerst beginsel behandeld worden als een paard.
Zie hem nou liever als een onbeschreven blad en behandel hem zo, in plaats van te 'zoeken' naar aanwijzingen dat hij getraumatiseerd zou zijn. Uiteindelijk leven paarden in het hier en nu. Dat houdt niet in dat een paard niet getraumatiseerd kan zijn, maar ook (juist) een getraumatiseerd paard heeft behoefte aan duidelijkheid en leiderschap, zodat hij niet zelf hoeft te gaan invullen hoe hij moet reageren. Als eigenaar heb jij de taak en de plicht om hem te leren wat een juiste reactie is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:32

Art_Ificious schreef:
maar denk dat tijdens het oefenen ervan veel met de zweep geslagen is geweest ofzo.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Sommige paarden zijn gewoon wat meer sensibel dan andere.
zoals Leo zegt, het gaat niet goed als je hem anders gaat behandelen of dingen ontwijkt die hij wel zou moeten leren. Dan heb je straks echt een vervelend en onopgevoed paard.
Een 3 jarige goed opleiden is nog niet zo gemakkelijk. Zoek hier goede begeleiding bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:44

Ik heb dat andere topic bekeken en wat me opvalt aan het laatste longeerfilmpje is het volgende;
Hij doet een half rondje rechtsom, besluit dan dat hij geen zin meer heeft en komt naar jou toe. In plaats van dat jij doorzet en bem rechtsom laat lopen krijgt hij een aai en een knuffel. Jij beloont hem op die manier voor zijm eigen initiatief om te stoppen, terwijl je volgens mij heel graag wil dat hij gewoon doorloopt rechtsom.
Volgende keer dus doorzetten, jezelf groot maken, naar voren stappen, desnoods je stem verheffen. Als hij maar doorloopt.
En echt, gebruik een zweep, dan kjn je gerichter aanwijzingen geven en kan je dit makkelijker voorkomen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:49

Ik heb het hele topic doorgelezen en kan alleen maar instemmen met mijn voorgangers.
Zoek aub hulp of verkoop hem (dat is helemaal niet aanvallend bedoeld, gewoon om ongelukken te vermijden)

Over dat hij mishandeld is of niet, ik heb zelf ook een merrie getraind van Joly's.
Deze pony was ook nogal schuchter en bangig, dus het kan dat ze daar wel wat grover zijn met hun pony's, maar voor hetzelfde geld is ze gewoon zo uit de wei geplukt zonder ooit iets te hebben gezien.
Deze pony is op erg korte tijd met een rustige maar consequente aanpak een super dier geworden!
Gewoon duidelijk zijn en rustig blijven, en het dier inderdaad niet behandelen als een porseleinen poppetje.

SFW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:24

Ik heb de filmpjes gekeken en dit topic wat meegelezen. Hij lijkt mij gewoon een typisch jong paard, misschien wat gevoeliger. Ik denk dat je voor je leuke oefeningen (zoals vrijspringen) met m gaat doen, je echt beter aan de basis moet werken. Jouw paard moet jou echt als leider kunnen zien. Hengsten hebben toch de neiging over je heen te lopen en dit moet je voor zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:49

Art_Ificious schreef:
Hij stond op een wei met een andere jonge hengst. Geen succes die hengst liet de mijne niet gerust en als ik mijn paardje wou pakken kwam die ander er steeds tussen, heeft me zelfs eens gestampt in mijn buik omdat ik hem wegstuurde want hij joeg mijn paardje steeds van me weg.

Je wordt wel vaak getrapt en omvergelopen en niet alleen door je eigen paard. Dat maakt duidelijk dat het probleem bij jou ligt en niet bij jouw paard. Het is niet eerlijk om de schuld van al je problemen maar bij jouw paard te leggen omdat die een trauma heeft, mishandeld is, een te strakke neusriem had,... Je gebruikt altijd mishandeling als argument wanneer het misloopt, maar je ziet dat dus ook andere paarden die geen trauma hebben lak aan jou hebben.
Tijd dus om je verantwoordelijkheid te nemen en te erkennen dat het probleem bij jou ligt en niet bij het paard. Zo lang je dit inzicht niet krijgt, kunnen wij je niet helpen met tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:08

Heb het topic doorgelezen.

De reden dat het nu beter gaat is om dat ze op die stal er correct mee omgaan. Stalbaas zet hem binnen en buiten. Smid en osteo helpen je met voeten geven, al besef je dat wss niet. Hij krijgt rust en regelmaat van de stalling waar hij staat, in hun manier van omgang. Daar heb jij nu voordeel bij.

Oh, nog iets. In die OP van mei dit jaar staat letterlijk "wordt deze maand nog gecastreerd". We zijn augustus en hij is nog steeds hengst. Kan best dat er in mei teveel vliegen waren of wat dan ook, maar het is wel alweer iets wat je zegt wat je uiteindelijk niet doet.
Er kan nu wel gecastreerd worden trouwens. Laparoscopisch. Kost een stuk meer, gebeurt op kliniek maar je hebt enkel 2 sneden en geen giga open wonde. Met weekje of 2 boxrust, wat stappen en regelmatig afspoelen ben je er zo doorheen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:41

Ookal heeft ie een rot ervaring gehad aan jou dan de taak om daar anders mee om te gaan.
De manier waarop de mijne bij de fokker werd bekapt is geen verkeerde maar voor die van mij niet passend in mijn ogen, dus hebben we het anders aangepakt.
Daar heb ik ook hulp bij ingeschakeld.

Wat er vroeger met hem wel of niet is gebeurd is voor nu niet van belang. Leer je paard lezen, zoek hulp daarbij en ga van daaruit handelen. Niet op basis van iets van horen zeggen van vroeger, maar handelen op basis van wat hij nu laat zien.
Vertrouwen opbouwen prima, maar dat doe je door een leider te zijn. En niet door op je te laten springen of wat dan ook.

Heb je andere topic gelezen, kan daaruit maar 1 ding concluderen.
Zoek goede hulp. Je wil het allemaal zo graag maar je blijft fouten maken met dingen. Neem goede les van iemand die je daarin echt kan helpen.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 15-08-17 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:49

Mensen geven goede tips, om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Op de stal waar hij nu staat zou hij denk ik geen kans krijgen om los te komen als ie uit z'n stal gehaald wordt. Zoals eerder gezegd door Varekaj, heb je nu hulp van mensen. Hulp vragen is niet erg, zeker niet bij een jonkie.

Zorg voor goede hulp, iemand met verstand van jonkies. Ga niet zelf prutsen, want dan bestaat er een goede kans dat het straks geen schatje meer is...

Edit: heb het andere topic een de filmpjes bekeken. Ga geen deken oefenen in je eentje in een grote ruimte met een longeerlijn. Wij deden het altijd met z'n 2en (3e persoon was er voor "nood", op stal en met een goed touw.
Ik zie ook dat je veel "treuzelt". Niet afwachten, maar even laten snuffelen, en dan erop leggen. Op het werk deden wij het ook met de jonkies. Een aantal dacht dat ze werden opgegeten, en de ander gaf er niks om.

Met het rechtsom oefenen, hij maakt er een spelletje van. Na 3 pasjes heeft ie er genoeg van een komt terug. In plaats van hem op de plaats terug te zetten beloon je hem.
Ook hier wederom, vraag hulp. Als ie het niet snapt laat je iemand meelopen tot ie het snapt. En leer dat zwepen niet eng zijn. Een zweep is zoveel handiger dan negeert klosje van je touw.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:00

Ts mag ik je een pb sturen om een keer te komen helpen als je niet al te ver weg woont ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:24

little_birdy schreef:
Ts mag ik je een pb sturen om een keer te komen helpen als je niet al te ver weg woont ?
als België niet te ver is voor je, steeds welkom :)

Hem uit de stal halen kan ik nu idd wel allemaal zonder hulp en besef heel.goed dat dit ook grotendeels komt doordat de stalbaas hem vanaf de eerste dag ook gewoon op de wei zette net als elk ander paard.
Moet er wel bijzeggen dat ze wel het halstertouw over zijn neus heen deden de eerste 3 dagen omdat hij aanstalten maakte te willen wegrennen zodra ze aan de wei waren, Door een doorgang gaan of de draden van de wei openden.

Ik heb een goede en geduldige smid maar het optillen van de voetjes heb ik toch eerst zelf moeten trainen, pas toen ik dat kon heb ik de eerste smid gebeld, maar deze was zo geduldig niet. Heb daarna 4 smeden gecontacteerd waarbij op hun site vermeld stond "ook moeilijkere paarden" en alle vier haakten af helaas. De laatste die ik nu heb heb ik via fb ook filmpjes gestuurd en ben zeer gelukkig dat hij wel wou komen. Ik stuur nu nog geregeld filmpjes en foto's naar hem zodat hij alles kan meevolgen.

Alles wat ik op de wei deed moést ik wel alleen doen, had er geen hulp helaas. En mijn kennis ging ik het niet vragen die zijn zeker niet bekwaam genoeg.

Rechtsom oefenen kwam hij idd wel.naar me toe. Maar inmiddels gaat hij prima rechtsom. Heb mijn zus hem ook al laten longeren. Zij had grondwerkles van iemand gekregen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:43

O dat is indd wel erg ver -O-
Mocht ik binnenkort eens die kant op komen pb ik je wel even :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:51

Art_Ificious schreef:
bobje26 schreef:
Ik heb het topic een beetje gelezen.
Je gaf zelf aan dat je dit al kunt/doet:
Longeren met en zonder longeersingel
Balkjes lopen
Vrijspringen
Leid-oefeningen en achterwaarts stappen

Waarom ga je niet terug naar de basis en hem eerst alle belangrijke basisdingen leren voor je hem gaat opleiden? Wat heeft een paard aan een singel als je zijn achtervoeten niet eens kunt uitkrabben?
really??? Echt... waar komt dit nu weer vandaan?
Ga maar even álles lezen dan aub.

Kijk mijn smid heeft me gezegd dat dit paardje getraumatiseerd moet zijn en de ervaring met de eerste smid die ik liet komen heeft dat waarschijnlijk ook verergerd.
Daarnaast heb ik verteld waar hij geboren is en kreeg ik een schokkend verhaal te horen dat mijn smid de situatie kent op zulke bedrijven.

Als jullie het hele verhaal willen weten raad ik jullie mijn volgtopic aan: wel op ander forum omdat ik hier niks mocht posten. Of niet durfde want leid altijd tot discussie hier.
http://kavalier.be/viewtopic.php?f=23&t=1083

Meen je dat serieus? Ik vind jouw verhaal honderd keer schokkender...
Jij moet niet met een jong ervaren paard werken, die hebben een consequente leider nodig.

Mijn drie jarige komt ook van een paardenmelkerij en er zijn geen bravere, fijnere en makkelijkere dieren dan die daar vandaan komen!! En zeker geen betere plek waar ze niets, maar dan ook echt niets te kort komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:06

Ik zou hem zeker niet hengst laten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:11

Babootje schreef:
Ik zou hem zeker niet hengst laten.

Als goed is wordt ie ook gecastreerd, alleen pas na de zomer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:37

Alles doorgelezen. Ik zie heel veel tips langskomen, ideeën, dingen die je wel/niet moet doen. Maar wat ik mis is een plan. TS, wat is jouw plan? Wat doe je dagelijks, wekelijks? Hoe vaak, in welke volgorde? Waar werk je naar toe? Misschien goed om eens over na te denken.

Dan nog wat algemene zaken die misschien kunnen helpen:

- Onze ervaring is dat alle paarden maar vooral jonge onzekere paarden behoefte hebben aan duidelijkheid. Aan een systematische aanpak. Dus wat je ook doet/laat, voor welke methode je kiest, wees duidelijk. Het paard moet kunnen begrijpen wat jij van hem vraagt.
- Het is belangrijk om steeds te beginnen met iets bekends. Bv. altijd eerst poetsen, voeten optillen. Je paard weet dan dat ie aan het werk gaat. Sluit iedere sessie af met iets positiefs.
- Overvraag niet, maar doe ook niet te weinig. Kijk wat de concentratieboog is van je paard. Sommige jonge paarden zijn na een half uur gesloopt. Doe dan wat vaker en korter.
- Wees ook consequent. Wat je paard gisteren kon, kan hij vandaag ook. Daardoor kom je namelijk steeds weer een stapje verder. Als je paard daar anders over denkt, mag je dat corrigeren.
- Oefen dingen die je zelf niet kent/kunt, nooit op een jong onervaren paard. Ik zie hier dingen langskomen over werken aan de lange lijnen, aan de dubbele longe. Doe dat alleen als je er zelf goed in bent.
- Zorg voor een stabiele omgeving. Paarden gedijen nog steeds het beste op reinheid, rust en regelmaat (en goed gezelschap).
- Tot slot: als er heel veel spanning is het lijf van je paard blijft zitten, een keer een cranio behandeling doet soms wonderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:39

Ik heb ook even naar de filmpjes gekeken en vind ook echt dat je er een ervaren iemand bij moet halen.
Ik zie je dingen doen die je echt even met 2 moet doen. Dat mislukt dan ook, waarmee je grotere problemen in de hand werkt. Ik zie ook dat je behoorlijk onervaren bent, basisprincipes niet kent en vooral niet consequent bent. Ik garandeer je dat het op deze wijze niet goed gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:34

@ Es_ther: Hoe sneller hij gecastreerd kan worden hoe beter. Niet zozeer voor het dier zelf, maar bovenal voor de veiligheid van TS én die van haar omgeving. Volgens de link naar het topic dat ze zelf eerder hier al gepost heeft zou hij daar in mei gecastreerd worden. We zijn augustus en die ballen hangen er nog steeds als klokkenspel te luiden. Zolang hij rustig blijft zegt mijn onderbuikgevoel dat die ballen er onder gaan blijven "want het kan prima".