Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Karen1987

Re: Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:56

Wow, respect voor sommige die-hards hier! Ongeveer 3 jaar geleden ben ik van een dorp naar de stad verhuisd. Mijn paard verhuisde ook, naar een dorp buiten de stad. Omdat het 12 km verderop is, ik geen auto heb, ik niet elke dag naar mijn paard zou móeten én omdat ik om 07:00 uur begin met werken, heb ik toen besloten om mijn paard in volpension te zetten. In mijn geval betekent dit dat ze bij mensen thuis staat die haar voeren, binnen/buiten zetten, dekens wisselen, mesten etc. Ik hoef écht helemaal niets te doen, behalve rijden.

In de zomer ga ik ongeveer 4 a 5 keer per week naar stal, in de winter 3 a 4 keer denk ik. Omdat ik ver moet fietsen, laat ik het een beetje van het weer afhangen. Dat ik niet verplicht ben om elke dag te gaan vind ik erg fijn. Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen en alles is goed geregeld, of ik nou wel of niet kom. Mijn staleigenaresse en ik liggen eigenlijk in alles op 1 lijn, dat is wel erg belangrijk! En mijn paard heeft het ook enorm naar haar zin!

Toen ik net verhuisd was heb ik wel gezocht naar een stal dichter bij huis (en dan zou ik evt wel meer zelf kunnen doen), maar deze stal bevalt ons zo goed, dat ik hier voorlopig niet meer weg ga. Misschien komt er binnenkort een auto, dat zou mij al 70 min. reistijd per keer schelen (alleen bij slecht weer, anders wil ik blijven fietsen), waardoor ik vaker zou gaan :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:28

4EverHobbes: waarom ga je om 17.30u naar stal en daarna weer naar huis en daarna weer naar stal? Kan je niet rechtstreeks naar huis uit je werk, rustig tijd om te koken en de honden en dan rond 19.30u/20u naar je paard om iets met je paard te doen en ook even mesten? Scheelt nogal lijkt me..

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:38

Majabeestje schreef:
4EverHobbes: waarom ga je om 17.30u naar stal en daarna weer naar huis en daarna weer naar stal? Kan je niet rechtstreeks naar huis uit je werk, rustig tijd om te koken en de honden en dan rond 19.30u/20u naar je paard om iets met je paard te doen en ook even mesten? Scheelt nogal lijkt me..

Mijn paard staat praktisch in mijn achtertuin... Als ik uit mijn werk kom, rijd ik eerst langs de boerderij waar ze staat, dus dan is het een kleine moeite om snel even te mesten zodat ik dat 's avonds niet meer hoef te doen. Ik rijd niet elke avond, dus als ik na het eten besluit dat ik geen zin meer heb om iets met mijn paard te doen, hoef ik er niet meer heen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:54

Ik werk 40 uur (maandag t/m vrijdag van half 9 tot 5) en heb een reistijd van minimaal 45 minuten enkele reis. Ik ben dus meestal rond half 8/8 uur weg en kom 's avonds rond 6 uur thuis. Even eten koken (soms eerst boodschappen doen) en eten. Keuken opruimen, omkleden en naar paard. Rond een uur of 9 kom ik thuis en spring ik onder de douche, drink wat en ga daarna naar bed.
In het weekend zorg ik er voor dat in ieder geval mijn wasmand leeg is voor maandagochtend en doe ik de rest van het huishouden. Gaat prima allemaal. Enige wat ik best irritant vind is dat mensen met kinderen zeggen 'hoe kan jij het nou druk hebben.... je hebt geen kinderen dus jij hebt tijd zat'. Ik ben wel benieuwd hoe jullie visie daar op is :)

Volgens mensen om mij heen kan je het nooit zo druk hebben met een fulltime baan als dat je kinderen heb en niet of maar een paar uurtjes werkt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:58

Die mensen zoeken gewoon een excuus omdat ze liever een leven net als jij hadden gehad :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:44

vibabu schreef:
...Enige wat ik best irritant vind is dat mensen met kinderen zeggen 'hoe kan jij het nou druk hebben.... je hebt geen kinderen dus jij hebt tijd zat'. Ik ben wel benieuwd hoe jullie visie daar op is :)
Volgens mensen om mij heen kan je het nooit zo druk hebben met een fulltime baan als dat je kinderen heb en niet of maar een paar uurtjes werkt.

Erg irritant en herkenbaar inderdaad. Wat ook erg is: 'Dus de paarden zijn jouw kinderen'.... |o |o
En je mag nóóit zeggen dat je hun leventje waarschijnlijk met 2 vingers in de neus zou kunnen overnemen }> .

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:47

@Vibabu, je bent zo druk als je jezelf maakt. De één vind alleen naar werk en naar huis al druk en de ander heeft werk + paard + kinderen + huisdieren en organiseert er zelf nog wat bij. Als jij jezelf druk vindt, is dat prima toch?

Kendra, je mag het best 3 weken proberen :Y)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:49

Ik kreeg vroeger trouwens zorgverlof als ik een keer naar de dierenarts moest, want anderen kregen dat voor hun kinderen. Soms komt het best goed uit als ze je huisdieren als kinderen zien }>

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:50

Santos_05 schreef:
Ik kreeg vroeger trouwens zorgverlof als ik een keer naar de dierenarts moest, want anderen kregen dat voor hun kinderen. Soms komt het best goed uit als ze je huisdieren als kinderen zien }>

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:19

Santos_05 schreef:
@Vibabu, je bent zo druk als je jezelf maakt. De één vind alleen naar werk en naar huis al druk en de ander heeft werk + paard + kinderen + huisdieren en organiseert er zelf nog wat bij. Als jij jezelf druk vindt, is dat prima toch?

Mag ik raden dat jij kinderen hebt? :D

Daar gaat het namelijk niet om.... het gaat er om dat als je kinderloos bent je het volgens mensen met kinderen nooit druk kán hebben. Zonder dat je nog maar 1 woord gezegd heb dat je het druk hebt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:27

vibabu schreef:
Daar gaat het namelijk niet om.... het gaat er om dat als je kinderloos bent je het volgens mensen met kinderen nooit druk kán hebben. Zonder dat je nog maar 1 woord gezegd heb dat je het druk hebt.

Gewoon naast je neerleggen toch? Het gaat erom wat jij vindt. In mijn omgeving zijn er ook mensen die altijd vinden dat ze het ontzettend druk hebben en ik vraag me af waarmee, maar dat is toch prima. Zij hun mening en ik het mijne ;)

Als ik de rijtjes en schema's hier lees denk ik ook 'wauw, dat is druk', maar de meesten zijn niet voller dan mijn eigen die ik niet als druk ervaar.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:01

Hier 2 pubers, gemiddeld 36 uur werken en 3 paarden aan huis.

5 uur opstaan en katten, hond en kippen en paarden voeren, hooi naar de wei brengen (hond mee) en paarden buiten zetten.
5.45 brood klaar maken, douchen en naar werk.
18.00 uur thuis, koken, eten, keuken opruimen, was vouwen/ophangen en eentje aanzetten.
20.00 uur stallen mesten en weide mesten. (Hond mee) Paard rijden, dochter rijdt haar pony, daarna binnen zetten en voeren. Hooi weken voor de volgende dag want pony heeft stofallergie.
22.30 kattenbak en katten voeren en als er nog puf is stofzuigen.
Volgende dag begint de hele kermis opnieuw.

In de zomer is het makkelijker, dan blijven ze buiten op de wei en kan ik hij daglicht poep scheppen.
In de winter is het ruk, met je hoofdlamp op mesten in het donker.
Maar al met al, het is een way of life.

En ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat de stal en wei beter bijgehouden worden dan het huis, je kunt je tijd maar 1 keer gebruiken. De grote dingen zoals badkamer, slaapkamers, bedden verschonen, boodschappen en dat soort oliebol moet in het weekend gebeuren.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:20

Nu school nog niet begonnen is en hij lekker op de wei staat heb ik alle tijd van de wereld. Helaas kan hij in de winter niet op die stal blijven want ik wil niet dat hij 24/7 binnen staat. Hij verhuisd dan naar een andere stal voor 3 maanden en dan heeft hij wel alle verzorging nodig.

Tijden van mijn school en stage varieeren maar laten we voor nu zeggen 9:00 tot 15:00
15:30 Stal doen, Waterbak, bak uitmesten
16:00 Rijden of longeren
17:00 Binnen zetten, Voeren, slowfeeders vullen, dan naar huis en zelf eten
19:00 Studie zo lang als nodig is

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:50

In reactie op Vibabu: ik vind het zonder kinderen ook al druk zat hoor :+

Ik werk 40 uur, heb een vriend, huishouden en 2 katten en daarnaast een paard samen met mijn moeder. Paard staat op een pensionstal en ik ga er 4 à 5 dagen per week naartoe. Daarnaast zijn weekenden ook om leuke dingen te doen, dus die zitten vaak volgepropt met dingen waar ik doordeweeks niet aan toe kom + huis schoonmaken + quality time met vriend (alleen op zondag, want hij werkt zaterdag ook nog).

Dus mijn dagen zijn best vol, maar echt te druk niet. Soms krijg ik wel opmerkingen van "jij hebt nog een paard samen met je moeder" van mensen die hun paard alleen hebben. Dan denk ik, ja ik was ook nooit aan een paard begonnen als ik het alleen zou moeten doen, kost veel te veel tijd, werk en geld naar mijn zin.

En als er kinderen komen zal dat wel ingepast worden, ga me daar niet druk over maken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:42

Santos_05 schreef:

Prima, heb je goed afgesloten stallen voor ze :+ ?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:56

@vibuba.. pff ja met kinderen is biet te doen :Y) .

ik heb nu ik 2 kids heb en 3 sagen werk niet het gevoel dat ik het rustiger heb dan de 40 uur van voorheen. of 36 uur en opleiding. (ten alle tijde even veel paard en huishouden).

kinderen leven je. je hebt een afspraakje hier afspraak daar en dit regelen en dat regelen. maar wat t grootste verechil is, is dat je niet meer tegelijk weg kunt. dus je zult verplicht thuis moeten zijn. ergste als het prachtig paardrij weer is en je de hele dag bij de kids bent. wel vrij dus.. maaar niet paardrijden.

allah.. ik vind ook de meeste mensen hier wel druk. vooral voor werktijd dingen doen gaat mij echt nirt lukken haha

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:16

Kendra schreef:
Santos_05 schreef:

Prima, heb je goed afgesloten stallen voor ze :+ ?

Zeker! Alle 3 een eigen stal }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:25

vibabu schreef:
Ik werk 40 uur (maandag t/m vrijdag van half 9 tot 5) en heb een reistijd van minimaal 45 minuten enkele reis. Ik ben dus meestal rond half 8/8 uur weg en kom 's avonds rond 6 uur thuis. Even eten koken (soms eerst boodschappen doen) en eten. Keuken opruimen, omkleden en naar paard. Rond een uur of 9 kom ik thuis en spring ik onder de douche, drink wat en ga daarna naar bed.
In het weekend zorg ik er voor dat in ieder geval mijn wasmand leeg is voor maandagochtend en doe ik de rest van het huishouden. Gaat prima allemaal. Enige wat ik best irritant vind is dat mensen met kinderen zeggen 'hoe kan jij het nou druk hebben.... je hebt geen kinderen dus jij hebt tijd zat'. Ik ben wel benieuwd hoe jullie visie daar op is :)

toen ik nog geen kind had was ik net zo druk als nu :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:23

Met kids is anders druk.
Na mijn drukke werkdag had ik altijd nog energie over.
Na een dag met de kids, ben ik knock out.
Straks als ze ouder zijn, kom ik in ander vaarwater. Kun je weer eens gaan bij mooi weer als je zin hebt.
Herken veel van bovenstaand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:47

Respect voor iedereen. Hier geen kinderen, geen partner. Ik werk 32 uur, 50 minuten deur tot deur reistijd en dan nog 15 minuten auto naar stal. Woon alleen. En ik ben de laatste tijd moet omdat ik zo moet haasten en mijn tijd niet kan nemen op stal. Stal en buiten os echt mijn uitlaatklep na hele dag achter de computer, gewoon stom als ik dan moet rennen.

Mijn indeling ;
6 uur op, 7 de deur uit en 17:30 weer thuis (als de trein leuk mee doet). Dan ging ik gelijk Door naar stal en dan onderuit 20:00 thuis koken eten etc en 21:30 naar boven en 22:30 slapen.

Omdat ik vermoeid raakte (mag niet zeuren als ik iedereen hier lees, maar kan mijn gevoel niet anders maken momenteel) ga ik 4x7 en 1x4 werken ipv 4x8. Dan ben ik wat eerder thuis en net even een stapje terug doen. Zeker als het straks weer snel donker wordt wel fijn. Mijn energie is niet zo best als ik in donker van huis ga en in donker thuis kom

. Boodschappen en huishoud doe ik in het weekend of op mijn vridee dag/middag

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:01

Tancreda4 schreef:
Respect voor iedereen. Hier geen kinderen, geen partner. Ik werk 32 uur, 50 minuten deur tot deur reistijd en dan nog 15 minuten auto naar stal. Woon alleen. En ik ben de laatste tijd moet omdat ik zo moet haasten en mijn tijd niet kan nemen op stal. Stal en buiten os echt mijn uitlaatklep na hele dag achter de computer, gewoon stom als ik dan moet rennen.

Mijn indeling ;
6 uur op, 7 de deur uit en 17:30 weer thuis (als de trein leuk mee doet). Dan ging ik gelijk Door naar stal en dan onderuit 20:00 thuis koken eten etc en 21:30 naar boven en 22:30 slapen.

Omdat ik vermoeid raakte (mag niet zeuren als ik iedereen hier lees, maar kan mijn gevoel niet anders maken momenteel) ga ik 4x7 en 1x4 werken ipv 4x8. Dan ben ik wat eerder thuis en net even een stapje terug doen. Zeker als het straks weer snel donker wordt wel fijn. Mijn energie is niet zo best als ik in donker van huis ga en in donker thuis kom

Totnutoe werkte ik ook 32 uur
ik deed
ma 8
di 4
woe 8
don 4
vrij 8
zo is mijn week telkens gebroken (anderhalve dag werken en ik ben weer "vrij). de dagen dat ik 8 uur werk kan ik op stal op zich de normale verzorging doen (moest ik maar 1 paard hebben), en op dinsdag, donderdag en zaterdag kan ik lekker bij daglicht gaan én rijden. (en op zondag in principe ook).
vind ik fijner dan 4 X 8 of 3X7 en 1X4, want de dagen dat je 7 uur werkt win je niet zoveel bij als je er 8 werkt, en dan moet je toch 5 dagen werken.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:49

Ik werk 40 uur, samenwonende met partner... 2 honden , 1 kat en 1 paard... :-)

Mijn paard staat in pension, ben er wel 7 dagen in de week te vinden...

Heb ik het druk.... Nah... alles regelt zich... het is al vrij standaard ... ingesleten. En de dagen zijn zo goed gevuld.

Door de weeks.. Hondjes, werken, hondjes, boodschappen, eten, paard, nog ff een uurtje tot een half uurtje zitten met mijn partner... hondjes uit en naar bed... en repeat...

Op de maandag heb ik les dus ga ik pas rond 21:00 naar stal... Dan is er ook tijd om nog wat aan de tuin te doen... een wasje op te hangen... of wat dan ook... Heerlijke dag altijd de maandag... ga dan wel wat laat naar bed... rond 0:00 maar dat geeft niet... (moet ik niet elke avond doen.. hahaha )

In het week-end begin ik lekker vroeg met mijn paardje... en dan de rest van de zaken thuis... boodschappen... huishouden en wat dingen waar ik door de week niet aan toe ben gekomen.
In de middag dan nog ff naar het paard.. om het binnen te zetten...

Op zondagen is er vaak iets te doen met het paard, wedstrijd of een clinic bv. Als dat er niet is... is zondag wel de chill dag... In de ochtend het paard... dan thuis scharrrelen of lekker chillen en in de middag paardje weer binnen zetten..

Extra dingen als verjaardagen bv zijn wel moeilijk toe te voegen aan het al bestaande schema...
Zou wel kunnen hoor... maar kies er zelf voor dat ik die tijd liever bij mijn paard of andere dieren doorbreng... Want als ik dat niet kan doen of moet afraffelen (naar eigen maatstaaf) dan creeer ik stress voor mezelf...
Dus doe ik dat gewoon niet....

Nou moet ik zeggen dat ik gezegend ben met een partner die helemaal mee gaat in het paarden leven.. en mij dus gewoon laat begaan... Die ook wel eens voor zijn eigen maaltijden zorgt en voor de boodschappen, een wasje ophangt en voor de honden zorgt.

Kan me helemaal vinden in wat Vibabu zegt... en resepect voor een ieder... en wat voor de een druk is .. is dat voor de ander totaal niet...

En ik heb geen kinderen... En ik snap dat ze je leven... Maar als ze slapen of als ze ouder zijn op school zitten... en je werkt niet.. of part time... Dan lijkt het mij dat je in de uren daartussen ook dingen kunt doen... ook al zijn het maar kleine dingen...
Een boodschap... een wasje, een telefoontje naar een instantie... de hond uitlaten, de kattenbak verschonen... ik noem maar wat...

Of zie ik dat helemaal verkeerd... dat stel ik me serieus zo voor... en is dus geen zins aanvallend of spottend bedoelt.

Als je 40 uur werkt... dan zit je die tijd echt op je werk... en van tussendoor thuis even iets doen is geen sprake... Dat komt dus allemaal na je werk... en dan moet je ook nog naar je paard.... tenminste.. moeten... zo zie ik het niet... Ik mag... ik heb er zelf voor gekozen... en doe het graag... (eigenlijk net als kinderen... denk ik dan zo... )

En om een lang verhaal weer kort te maken... .... Ik heb het liever zo... Ik heb nu zo’n 5 jaar een eigen paard... en als ik terug kijk vond ik mezelf daarvoor maar een lusteloze bank aardappel... .... Nu ben ik meest lekker in de weer... heerlijk!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:01

Ik heb alleen jouw reacties gelezen TS, dus misschien is het al eens geopperd, maar kun je niet iemand vinden die voor een kleine vergoeding dagelijks je wei uitmest, stallen opstrooit én hooinetten voor je vult. Zelf dan n het weekend de beide stallen helemaal leeghalen. Ik denk dat dat al heel veel scheelt.

Het hoeft dan niet eens iemand te zijn die wat met paarden heeft. Gewoon iemand die gepensioneerd is, of thuis zit en het wel leuk vind om zo iets bij te verdienen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:00

Duhelo schreef:
Tancreda4 schreef:

Mijn indeling ;

Totnutoe werkte ik ook 32 uur
ik deed
ma 8
di 4
woe 8
don 4
vrij 8
zo is mijn week telkens gebroken (anderhalve dag werken en ik ben weer "vrij). de dagen dat ik 8 uur werk kan ik op stal op zich de normale verzorging doen (moest ik maar 1 paard hebben), en op dinsdag, donderdag en zaterdag kan ik lekker bij daglicht gaan én rijden. (en op zondag in principe ook).
vind ik fijner dan 4 X 8 of 3X7 en 1X4, want de dagen dat je 7 uur werkt win je niet zoveel bij als je er 8 werkt, en dan moet je toch 5 dagen werken.

Die had ik nog niet eens bedacht en is eigenlijk ook wel een hele mooie. Misschien idd een om over na te denken voor de winter. Thanks :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:29

Ik heb redelijk volle dagen vind ik zelf.

Maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag;

06:30 opstaan
07:00 - 19:00 werken
19:00 - 22:00 paarden
22:00 - 23:30 bankhangen, daarna naar bed

Woensdag en vrijdag;
06:30 opstaan
07:00 - 16:00 werken
16:00 - 19:00 paarden
19:00 - 20:15 eten maken, huishouden
20:15 - 24:00 (soms uitloop naar 00:30) werken

Zondag