mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:58

Breek me de bek niet open. :\
Het is om moedeloos van te worden.

Zoals in mijn eigen geval verkoop ik 2 Fjorden hengst veulens en mensen die bieden dan serieus tussen de 300 en 500 euro.
Wat dacht je van je dekkosten, reiskosten, stallingskosten bij de hengst, scan kosten, Voer kosten na een tijdje (brok e.d.), hoefsmid (tis niet veel maar vast kennis maken) en ontwormen.

Maar hee, ze krijgen dan wel een 5* huisje :roll:
Dat kun je toch niet serieus nemen?

voor de mensen onder ons die niet in de fjorden zitten.. vraag is groter dan het aanbod en daarbij zijn ze in elk geval het dubbele waard tegenwoordig

Ineke2

Re: mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:08

Tja een veulen fokken is duur, kun je zeer zelden winst mee maken. Maar als de vraag groter is dan het aanbod lukt het je vast wel ze voor een hogere prijs te verkopen. Zoniet... zit je toch te hoog met je prijs :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:43

Maar eerlijk is eerlijk, je weet dat je zelden direct je veulen kwijt kan tegen meerprijs.
de koper heeft geen interesse in de gemaakte kosten hij wil dat veulen,en dan zo goedkoop mogelijk!. (Anders kocht hij wel dat dure paard).Maar ik vind tegenwoordig wel de prijzen idioot hoog, en dan voor een simpel basis paard (dat is dan weer de andere kant)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:20

Precies, als je geld wil verdienen aan een veulen moet je niet fokken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:16

Maris_ schreef:
Breek me de bek niet open. :\
Het is om moedeloos van te worden.

Zoals in mijn eigen geval verkoop ik 2 Fjorden hengst veulens en mensen die bieden dan serieus tussen de 300 en 500 euro.
Wat dacht je van je dekkosten, reiskosten, stallingskosten bij de hengst, scan kosten, Voer kosten na een tijdje (brok e.d.), hoefsmid (tis niet veel maar vast kennis maken) en ontwormen.

Maar hee, ze krijgen dan wel een 5* huisje :roll:
Dat kun je toch niet serieus nemen?

voor de mensen onder ons die niet in de fjorden zitten.. vraag is groter dan het aanbod en daarbij zijn ze in elk geval het dubbele waard tegenwoordig

Sorry maar ik ga ook niet al jouw kosten vergoeden als ik een veulen koop, dan kijk ik gewoon naar de marktwaarde :o Maar ik weet niet wat een fjordveulen momenteel kost

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:29

Vala schreef:
Precies, als je geld wil verdienen aan een veulen moet je niet fokken.

hier is er ook weer een paard gedekt, de kosten ach alleen de zon is gratis ....ik hoop op een goede afloop en een merrie.Als het een hengst is moet hij weg, dat doet mijn man al jaren....aan mij de taak om hem als het een hengst is te laten blijven....iemand nog tips? ( en nee we geven het niet weg)!
Daarom fok ik zelf ook niet....en als ik hier zo lees zouden meer mensen dat moeten besluiten ;)

een paard is pas interressant voor veel mensen na zijn 3e of 4e jaar dan zijn ze bruikbaar, en sommigen pas veel later en dat willen mensen ook niet investeren. Dat is zonde want je kan daar zelf ook zo veel van leren over je paard zonder dat rijden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:40

Toch wel apart. Een auto maken kost op zich niet zoveel, maar de extra kosten maken het zo duur. Daar betaald men wel voor.
Neemt een ander de moeite en risico's om een veulen te fokken, willen mensen deze niet betalen.

Natuurlijk zit er wel wat verschil in iemand die in pension staat ( dus die kosten heeft ) en voor de lol per se een veulen wilde fokken.
Of fokkers die meerdere veulens fokken op eigen terrein.

Maar vergis je niet. Stel dat een merrie 10.000 euro waard is en zij overleeft het niet, is de fokker ook de merrie kwijt. Verzekeringen zijn leuk, maar vindt maar weer een gelijkwaardige merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:46

Ik weet van sommige fokkerijen dat zij zelf hengsten aankopen.
Dus een bepaalde hengst gebruiken ze 1 á 2 jaar en die verkopen ze vervolgens weer en dan komt er eentje met nieuw bloed.
Dan laten ze bijvoorbeeld 30 merries dekken door hun eigen hengst en is het veel rendabeler om te fokken.
Als je hobbymatig fokt, dus met 1 of 2 merries per jaar, moet je niet verwachten je kosten eruit te krijgen. :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:50

kwita schreef:
Maar eerlijk is eerlijk, je weet dat je zelden direct je veulen kwijt kan tegen meerprijs.
de koper heeft geen interesse in de gemaakte kosten hij wil dat veulen,en dan zo goedkoop mogelijk!. (Anders kocht hij wel dat dure paard).

Precies dat.
Als ik een paard drie jaar in bezit heb gehad en ik verkoop het dan, moet ik dan ook stallingskosten, voer, hoefsmid, dierenarts etc doorrekenen aan de koper??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:34

pien_2010 schreef:
Heb zelf al paar keer de vraag gekregen of we een oudere merens (eentje zelfs die pas 12 jaar was!) erbij konden hebben. De paardjes waren hartstikke gezond, super braaf en ook de 12 jarige mocht ik voor een weggeefprijsje hebben.
Dit omdat die mensen weten hoe we hier wonen en hun paardjes die ze wegens omstandigheden zelf niet kunnen houden, zo graag een goed huis willen geven.
Omdat we twee paarden hebben, dus geweigerd (met pijn in het hart de 12 jarige, want kende ik en was echt een toppertje). Maar als hier dus een paardje dood gaat, dan ga ik zeker eerst eens rond bellen en kijken en/of via de vereniging proberen om een leuk paardje hier een oude dag te geven. Paardje moet wel gezond zijn (anders is het hier te zwaar om 24 uur buiten te leven) en 2x per week een buitenritje kunnen maken (uurtje is zat).
Dus ik vind het niet zo raar hoor, dat mensen voor een ouder paard gaan onder die voorwaarde zoals jij ze hierboven in je openingspost neerzet. Voor mij zou ook een goed adres belangrijker zijn dan een prijs krijgen.

Ik ben blij dat nu eens iemand toegeeft dat 24 uur buiten leven te zwaar kan zijn voor een paard wat iets mankeert.Ik heb altijd oudere paarden en die moeten bij langdurig slecht weer echt op stal s'nachts anders worden ze ziek.Er zullen zeker uitzonderingen zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:04

Rizette schreef:
GabberGill schreef:
Zo vind ik de shetten en welshjes van tegenwoordig stervensduur.

Ik zoek een weidemaatje voor mijn welshruin. Ik ben gewoon 400 euro voor een bruine shet met zwarte manen kwijt en 80 cm hoog!

Waarom koop je geen hengstveulentje? Kosten haast niets en fokkers zijn blij met een goed tehuis.

Hij is zelf tot zijn 5e hengst geweest en een onderdanige ruin gaat goed en merrie ook zonder oude dekneigingen, maar een hengstje wil ik geen risico mee nemen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:06

Ineke2 schreef:
GabberGill schreef:

Ik zoek een weidemaatje voor mijn welshruin. Ik ben gewoon 400 euro voor een bruine shet met zwarte manen kwijt en 80 cm hoog!

Dan zoek je gewoon niet goed. Voor een weidemaatje / shetje die verder niets meer hoeft te kunnen al braaf meelopen aan de hand ga ik echt geen 400 euro uitgeven.

Waarom zoek ik dan niet goed?
De goedkope zijn misvormd en allemaal rare dingen. Wegdraaiende achterbeentjes enz. Zo wordt mijn goedkoop dalijk duurkoop.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:21

GabberGill schreef:

Dan zoek je gewoon niet goed. Voor een weidemaatje / shetje die verder niets meer hoeft te kunnen al braaf meelopen aan de hand ga ik echt geen 400 euro uitgeven.[/quote]
Waarom zoek ik dan niet goed?
De goedkope zijn misvormd en allemaal rare dingen. Wegdraaiende achterbeentjes enz. Zo wordt mijn goedkoop dalijk duurkoop.[/quote]

Ik vraag voor mijn 2.5 jarige shet ruin 200 euro.
Hij is correct, gezond, netjes entingen gehad, wordt netjes ontwormt, hoefjes zijn netjes, hij is alleen iets te dik.
Vraag ik dan teveel? Naar mijn weten niet.

Mensen kunnen wel veel vragen (Ik heb ze ook wel zien staan voor 400-600 op mp) maar dat is nog niet gezegd dat ze dat daadwerkelijk ook krijgen.
Maar ik snap enigszins dat soort vraagprijzen ook wel want als je ze voor 100 euro te koop zet weet je ook niet wat er op af komt en wat de bedoelingen zijn.
Wil niet zeggen dat er alleen 'rare' lui op af komen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:50

200 vind ik een mooie prijs. Daar ligt ook mijn max zeg ik je heel eerlijk. Hij wordt hier een knuffel-, fiets- en tutpony. Ik heb een dochter van bijna 2 die veel liefde voor paardjes heeft en daar zou ik dan weer een schaapmakke voor zoeken. Mag zeker karakter hebben, maar moet wel opgevoed zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:55

Voor een topbrave betaal je wel wat meer dat klopt.
Mijn pony is jong en hier en daar nog wat bang voor vreemde dingen.
Maar hij is hartstikke lief.
Mocht ik hem niet verkopen dan blijft hij hier.
Ik ga hem absoluut niet voor niks of heel weinig weg'geven'
Tenzij een hele goed kennis of vriendin oid die ik 100% vertrouw.

Mij is ook wel eens een 3 jarige haflinger hengst aangeboden voor 500 euro.
Helaas was ik toen zelf nog echt te jong en had hij lichte zomereczeem.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:06

Ik heb ervaring genoeg qua jonge paarden dat is allemaal het probleem niet, maar een onopgevoede weide shet hapt over het algemeen en kunnen venijnig schoppen. Voor mezelf vind ik dat totaal niet erg, maar we hebben nu 2 superbrave paarden en daar kan ze veel mee. De ene alleen veel te groot en de andere is van mijn zusje.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:02

ClaudiaHS schreef:

Weet niet hoelang dat geleden is maar ik heb ooit een 100% gezonde haf gekocht, super papier, hengst van ruim een jaar maar die kostte al geen 500.

Vind dat van het fokken een lastig iets, aan de ene kant snap ik dat de fokker zijn kosten er deels uit wil hebben zoals dek ,dracht, merrie, opfok, entingen en dat soort dingen. Maar aan de andere kan, als ik nu een 5 jarige koop en verkoop hem over 3 jaar, toch ook niet mijn stallingskosten eruit halen? Sterker nog.. als paardlief op L niveau gekocht wordt en op L niveau weer verkocht daalt ie juist in waarde...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:09

Ladygiroc schreef:
ClaudiaHS schreef:

Weet niet hoelang dat geleden is maar ik heb ooit een 100% gezonde haf gekocht, super papier, hengst van ruim een jaar maar die kostte al geen 500.

Vind dat van het fokken een lastig iets, aan de ene kant snap ik dat de fokker zijn kosten er deels uit wil hebben zoals dek ,dracht, merrie, opfok, entingen en dat soort dingen. Maar aan de andere kan, als ik nu een 5 jarige koop en verkoop hem over 3 jaar, toch ook niet mijn stallingskosten eruit halen? Sterker nog.. als paardlief op L niveau gekocht wordt en op L niveau weer verkocht daalt ie juist in waarde...

Dat is al heeel lang geleden.
Volgens mij waren het zelfs guldens ipv euro's

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:13

zie dat idd vaak voorbij komen :=

als je goed zoekt kom je idd goedkope pony's tegen! heb mijn shet voor 30 euro gekocht :D

zag vandaag een advertentie van een heel mooi paard, super braaf, liep leuk en gekeurd enz.
ze hadden er een vraagprijs bij staan die ik nog aan de lage kant vond, stond er een reactie onder: wat is de vraagprijs bij een 5* huisje?

eh wat denk je van nog steeds hetzelfde? :=

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:08

Die vraag kreeg ik 2weken terug ook.

Als ik beide ponys neem wat kosten ze dan?
Ik wil ze wel overnemen voor een zeer gering bedrag.
Dus heb terug gestuurd: 'wat versta je onder zeer gering' ??
Niks meer van gehoord.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:28

ach de koopjes jagers die haal je er snel uit, kwestie van door vragen!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:38

Ja precies en dat heb je overigens met veel wat je te koop zet. Ik had mijn iPhone 6 bijvoorbeeld laatst te koop gezet. Half jaar oud. Geen krassen etc en de batterij perfect. Bood iemand 20 euro :'). En een paard is natuurlijk anders, want het is een levend wezen maar toch. Soms denk ik echt..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:46

Even quote geanonimiseerd omdat het me niet gaat om de persoon maar om de inhoud.
Citaat:

Als jij bij de dealer een nieuwe auto koopt betaal je toch ook de kostprijs voor de onderdelen en assemblage van de fabrikant + winst? Waarom dan niet de kostprijs voor “onderdelen en assemblage” (dekgeld, drachtbegeleiding, opfok, opvoeding en zadelmak maken) betalen voor een jong (“nieuw”) paard?

En als je na 3 jaar die auto verkoopt/inruilt, vind je het doodnormaal dat je er minder voor terug krijgt, en dat je ook je kosten voor benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekering enz kwijt bent. Waarom zou dat bij een paard anders zijn?

En in tegenstelling tot een auto, die vanaf het moment dat die showroom uitrijdt in waarde daalt, kan je een jong paard door die netjes op te leiden in elk geval tot een leeftijd van ca. 12 jaar in handelswaarde laten toenemen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:19

Tot 12 jaar lijkt me nogal optimistisch. Ik heb de indruk dat de prijs voor een paard toeneemt tot 5 à 6 jaar, dan zowat gelijkblijft tot 10 jaar en dan stilaan begint te minderen.
Voor mij is een paard het meest waard wanneer hij een correcte basiopleiding gekregen heeft en al iets van de wereld gezien heeft (kleine dressuur- of springwedstrijd, oefencross, buitenritten, verkeer, drukte).
Verder opleiding in dressuur of springen vind ik eerder een nadeel dan een voordeel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:31

myk_en_shant schreef:
Het verschil is in de manege lopen ze vier tot zes uren op een dag en vaak meerdere uren achterelkaar. Manege zijn massaproductie en staat geld voorop en niet de paardenwelzijn.

Bij mij lopen ze max twee uur op een dag een privé of een duoles.
Paarden staan bij mij op de eerste plaats en dan geld verdienen.
Paarden zijn bij mij geen afgestompte dieren en mankeren niet vanalles. Zodra er wel wat aan de hand is dan gaan ze de lessen uit en komt er iemand ervoor, da, hoefsmid, fysio, zadelmaker wie er maar nodig is.

Ik reed op een manege vroeger en daar ging het net zo... Wat een vooroordelen heb jij. Dat soort attitude is voor mij al een reden om verder te zoeken eerlijk gezegd... Van die mensen die denken dat alleen zij het goed doen, dank je.

En dan nog zeggen dat mensen over jou niet zomaar mogen oordelen...