Even quote geanonimiseerd omdat het me niet gaat om de persoon maar om de inhoud.
Citaat:
Vind dat van het fokken een lastig iets, aan de ene kant snap ik dat de fokker zijn kosten er deels uit wil hebben zoals dek ,dracht, merrie, opfok, entingen en dat soort dingen. Maar aan de andere kan, als ik nu een 5 jarige koop en verkoop hem over 3 jaar, toch ook niet mijn stallingskosten eruit halen? Sterker nog.. als paardlief op L niveau gekocht wordt en op L niveau weer verkocht daalt ie juist in waarde...
Als jij bij de dealer een nieuwe auto koopt betaal je toch ook de kostprijs voor de onderdelen en assemblage van de fabrikant + winst? Waarom dan niet de kostprijs voor “onderdelen en assemblage” (dekgeld, drachtbegeleiding, opfok, opvoeding en zadelmak maken) betalen voor een jong (“nieuw”) paard?
En als je na 3 jaar die auto verkoopt/inruilt, vind je het doodnormaal dat je er minder voor terug krijgt, en dat je ook je kosten voor benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekering enz kwijt bent. Waarom zou dat bij een paard anders zijn?
En in tegenstelling tot een auto, die vanaf het moment dat die showroom uitrijdt in waarde daalt, kan je een jong paard door die netjes op te leiden in elk geval tot een leeftijd van ca. 12 jaar in handelswaarde laten toenemen.