Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanjansenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:25

Ik hoef bij mijn paarden. Alleen mijn stem te verheven bv als mijn paard een ander bijt hoef ik aleen maar zijn naam te roepen en is h't klaar. Ze reageren allebij. Op mijn stem.

Starship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:41

Helaas wel

Nog niet hoeven doen omdat hij bijt of trapt, maar wel omdat hij nog wel eens met z'n hoef over de grond heen schraapt. Niet hard, maar gewoon dat hij weet van Oh. Ze meent het. Want op 'Klaas, hou eens op!!' reageert hij niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:05

Ik heb helaas Shetlanders en die zijn soms wat hardleers. Bijten is bij mij een no go dus ja mijn twenter heeft wel eens de hoefvijl tegen zijn neus aangehad. En toen deed hij het ook nooit weer, snuffelen mag, tanden niet. Verder wil mijn 10 jarige altijd het voer van mijn twenter, want die is wat langer bezig, maar daarvoor is zelfs een Eh! vanaf de andere kant van de paddock goed genoeg om te corrigeren en zo niet, dan krijgt hij mijn meststick naar zijn reet en dan is de boodschap ook begrepen. Verder wil hij soms ineens onze route tijdens het mennen veranderen en dan werkt de Eh! niet echt en krijgt hij gewoon een lel met de zweep op zijn hoofd. Hij dendert namelijk op zo'n moment ook dwars door mijn begrenzing heen. Met schrapen reageert hij wel op een Eh dat mag niet. Helaas begint hij dan twee tellen later opnieuw te schrapen. .

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:34

Ingrid_92 werk jij ook met jonge paarden? Tot nu toe proberen ze me altijd te bijten in het begin, met het meelopen aan het touw. Als ik hé roep of nee zeg maakt dat geen indruk. Bijten ze me en geef ik ze een flinke knal op hun neus in combinatie met hé is het gauw afgelopen. De eerstvolgende keer dat er iets is wat niet mag zeg ik hé en ze weten het. Ik vind wel dat er veel geitenwollen sokken ik dit topic zitten hoor. Je moet ze elkaar eens zien slaan als ze gedrag vertonen dat niet door de beugel kan. Ik laat mezelf niet bijten. Tijdens het rijden sla ik nooit maar verhef ik soms mijn stem. Als ze vervelend doen tijdens het rijden snappen ze me niet of doet iets zeer, dan vind ik straffen niet op zijn plek. Schelden op ze doe ik sowieso nooit, ik ben in het dagelijks leven ook geen schelder.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:59

Meestal geef ik een schreeuw en is het gedonder wel over. Maar ze hebben me beide eens geprobeerd een trap te verkopen, toen hebben ze wel een maatje 38 tegen hun achterwerk gehad ja. Dat is absoluut iets wat ik niet tolereer, trappen en bijten. Ze zijn er geloof ik zo van geschrokken dat ze het nooit meer gedaan hebben +:)+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:03

Zeker. Vaker een schop eigenlijk. Slaan doe ik niet echt. Heb 2 Shetlanders en een fjord van 2 jaar (vanaf 6 maanden oud en toen uiteraard nog hengst). Nou dan gebeurt het wel eens hoor :') Maar over het algemeen zijn ze echt super lief en is het totaal niet nodig :D Maar ik vind wel dat ze respect moeten hebben en dan ga ik het niet lief vragen. Dat moet je toch een beetje afdwingen bij die jonge paarden.

Eske_B

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:33

Het wisselt ook heel erg per paard. Ik heb er 1 vezorgd die al volledig blokeerde bij een stemverheffing of rukje aan het touw. Bij hem veel grondwerk en werken met druk. Dat werkte meestal wel. Als ik deze te hard zou aanpakken, zou het vertrouwen direct weg zijn. Heel onzeker paard.

Compleet tegenovergesteld, een merrie die me aanviel en gericht trapte. Ook naar kinderen. Direct een schop onder d'r kont en veel grondwerk. Heeft het bij mij nooit meer geprobeerd :P. En vertrouwen was niet weg, het was nu duidelijk dat ik de baas was.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:55

Ik vind het een onrealistisch idee om zelf zo perfect in je doen/lichaamstaal te zijn dat je een paard nooit verkeerd zit of een signaal niet overbrengt zoals je bedoeld.

Stel je zit in de situatie van de pony die schopt als je de staldeur open maakt. Je verwacht het niet en je instinct zegt dat je een beweging naar achteren moet maken, je wil namelijk geen hoeven tegen je hoofd. Dit is natuurlijk hartstikke fout omdat het paard je van je plaatst heeft geduwt (al is het maar een paar centimeter).
Aan mijn instinct kan ik niks doen op het moment dat ik iets niet aan zie komen, maar ik kan de pony wel meteen laten weten dat zo'n uithaal naar een mens gevolgen heeft.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:25

Aan mijn paard merk je meteen of er andere mensen mee bezig zijn geweest. Ik heb duidelijke regels die ik consequent toepas. Zo wordt er bvb niet gegraasd als ik haar van de wei haal, bij het poetsen moet ze netjes blijven staan en na het rijden mag ze van mij gerust even met haar hoofd tegen een paal schuren, maar pas nadat haar hoofdstel uit is.
Paar weken een bijrijdster gehad die niet zo consequent was. Drama om paard met hoofd uit het gras te krijgen, stilstaan vergeet het maar en steigeren onder het rijden. Was net nog naar osteo en tandarts geweest, voor de zekerheid stilgezet en zadel laten controleren, was nog prima dus dan maar eens goed aangepakt. Touw tegen haar neus als ze weigerde haar hoofd uit het gras te heffen en als ze steigerde fel vooruit gereden (en nee, zonder meppen, gewoon met beendruk). 2 dagen moeten doen en toen terug braaf paard waar een "pas op he" voldoende is. Bijrijdster was daartegen zelf al gestopt. Paard in kwestie is vreselijk dominant maar doodbraaf bij een consequente aanpak.

Gezien ze steeds hinnikt als ze mij ziet, in vrijheid achter me aanloopt en het nog altijd duidelijk laat merken als ze het oneens is denk ik niet dat ze een trauma heeft opgelopen. Ik ben nu al een tijd vrij ziek en zwak en ze stelt zich erg beschermend op naar mij toe als een kuddegenoot te bruusk is in mijn buurt dus haten zal ze me ook niet doen.

Ik ben zelf van de Parelli, ik sla echt niet graag en in bijna elk geval kan ik het met mijn stem oplossen, maar soms moet ik een keer hard zijn om zacht te kunnen blijven

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:36

Ik ben niet van het slaan of schoppen, maar als een paard me probeert te bijten/trappen oid krijgt hij wel een tik op zn neus en verhef ik mijn stem. Rijd vaak op een paard dat tijdens het borstelen en zadelen met haar voorbenen loopt te schrapen/trappen. Dan zet ik dr been gewoon weer stil en zeg ik even hard 'Ey Hailey, laat dat!''. Onder het rijden hoogstens een corrigerend tikje. Tenzij paardlief loopt te stieren. Dan krijgt ie wel een tik op zn kont.

Overigens beloon ik paarden wel heel royaal als ze het goed doen :) Ik ben echt de gemeenste niet ;)

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:02

Gelukkig heeft mijn paardje nog nooit echt een tik nodig gehad, maar moest ik een paard hebben die een keer bijt of schopt zou ik hem toch ook wel een flinke tik geven. Ik ben niet iemand van 'slaan mag niet en helpt niet', want daar geloof ik helemaal niets van. Het ene paard heeft een paar tikken nodig, het andere paard niet. Dat verschild per karakter volgens mij. Maar je moet een paard niet gaan slaan als het nergens voor nodig is natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:15

Ja hoor. Als ze gewoon wat klierderig is, is meestal mijn stem verheffen genoeg.

Maar als ze door blijft klieren krijgt ze een tik met het eind van het halster touw op haar neus. dan weet ze dat het menens is en stopt ze ook.

En toen ik nog met jonge paarden werkte, gaf ik wel eens een trap terug als ze mij wouden trappen. Werkt het effectiefst.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:18

Ingrid_92 schreef:
Een paard 'probeert niet uit'. Een paard denkt niet na van: oh, daar komt iemand aan, eens kijken wat diegene doet als ik....

En 9 van de 10 keer is er sprake van incongruente lichaamstaal van de persoon zelf. Bijv. 'Ik mag niet laten merken dat ik het spannend vind' > stoere lichaamshouding > paard merkt dat er iets niet klopt (lichaamshouding komt niet overeen met gedrag bijv. Of spierspanning, verhoogde hartslag etc.) > paard voelt zich onveilig> geeft daarop een reactie (bevriezen, vechten of vluchten).

Ik zie in mijn werk als hippotherapeut zo vaak verandering bij het paard als mensen zich daar bewust van worden en dáár iets mee doen (hun gedachten aanpassen, daarmee verandert het gevoel en gedrag vd persoon), waardoor er helemaal geen grof geweld gebruikt hoeft te worden. Op mijn werk hebben we bijv. niet eens zwepen. Er komen ook genoeg mensen over de vloer die een andere visie hebben en gewend zijn leiderschap te tonen met slaan etc. Mensen die er open voor staan en hun eigen ideeën even los kunnen laten zien we altijd snel veranderen wat ook direct opgepikt wordt door de paarden. Zij leren bij ons leiderschap te tonen dmv een duidelijk plan, een duidelijke intentie en congruente lichaamstaal.

Ik heb zelf hengsten, maar die hebben ook nooit een tik nodig. Heb wel een tijd gehad dat eentje zich niet liet vangen in de wei en zijn kont toekeerde en bokte. Ik loste dit op door hem net zo lang van me vandaan te blijven drijven tot ik zelf aangaf dat hij weer mocht komen.
Hij bleek ook fysiek niet lekker ik zijn vel te zitten. Door daar ook naar te luisteren en hem een periode rust te geven van een paar maanden was er daarna niets meer aan de hand.

Dit bedoel ik dus. Heeft niks met geitenwollen sokken te maken. :+ Het is gewoon een andere techniek die net zo goed en soms juist beter werkt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:19

Als je dan ook eens antwoord geeft op mijn vraag ipv die te ontwijken en alleen te reageren op dingen die in je straatje passen..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:30

Ik heb het gehad met onze Britt.Gekocht van de manege toen ze 28 was,altijd een rustig paardje geweest,beetje bazig en eigenwijs.Zij was mijn eerste pony en heb haar te veel ruimte gegeven.En de dame was binnen een maand de baas.Ze was zelfs een beetje eng.Mensen die haar nog kende wilde het niet geloven dat ze zo was.Maar het kwam door mij,ik had haar de kans gegeven.Hulp gezocht en die persoon heeft ons geleerd weer naar elkaar te luisteren en alles is goed gekomen.Maar nu is ze 34 en ik moet af en toe toch weer een tikje uitdelen omdat ze het toch weer probeert.Ik weet ook zeker dat als ze haar zin krijgt ze binnen maand weer de baas is.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:37

Over het algemeen zijn de rollen duidelijk, en hoef ik haar niet te slaan of op haar plek te zetten. Heel fijn is dat, we weten allebei waar we staan en hebben respect voor elkaar.
Met rijden moet ik wel een tik geven als ze slecht reageert op mijn hulp.

Wel merk ik dat als ik terug kom van vakantie dat het weer even bevestigd moet worden. Ze is ontzettend lief, maar probeert dan stiekem mijn plek in te nemen of door mij heen te lopen.
Lijkt mij heel vervelend om het paard keer of keer weer te moeten corrigeren.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:54

De net 6 jarige van mij heeft de laatste tijd weer een eind puber tijd fase.
Ik sta bv bij de achterbenen en dan draait ze mijn kant op: mijn reactie nee en hand tegen achterhand van niet verder. Zij: draait verder nou dan krijgt ze wel eventjes een tik tegen de achterhand dat het niet de bedoeling is om mij om ver te walsen.

En wat dat betreft ben ik heel consequent want dat ging ik zelf nog even na maar er is niks veranderd: mijn regels veranderen niet, weinig/geen andere mensen hebben met haar gewerkt, nou dan zal het wel een fase zijn, al kan ze mij natuurlijk niet zomaar omver lopen of met mijn ruimte spotten dan is er voor mij toch wel echt een grens.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:58

Froukje schreef:
Als je dan ook eens antwoord geeft op mijn vraag ipv die te ontwijken en alleen te reageren op dingen die in je straatje passen..

Bedoel je mij? Omdat je het zo aardig vraagt. >;) Wat was je vraag dan?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:13

Froukje schreef:
Nou leg mij dan maar eens uit hoe je zo'n situatie als van Yasmine oplost door het paard voor te zijn.

Echt, sorry, er zullen heus situaties zijn die je kunt voorkomen of voor kunt zijn. Maar zo'n chagrijn die bij het open van de stal al gericht achteruit slaat heeft wel meer nodig dan dat.

Liever 1x een goede schop onder zijn kont zodat het kwartje valt dan een stel manege kids die het ziekenhuis ingeslagen worden.

En ja, dan kun je weer gaan discussiëren over het feit dat zo'n pony niet op de manege hoort en blabla, maar daar gaat het niet om. Paarden mogen best laten weten dat ze iets niet leuk vinden, maar schoppen en bijten is gewoon not done. In geen enkele situatie.

Ik denk dat je dit bedoelt? Ten eerste uitzoeken waarom de pony je de stal uit trapt. De pony een trap verkopen is geen oplossing van het probleem maar symptoombestrijding. Het kan zijn dat de pony zich niet zeker voelt in de stal, hij kan geen kant op dus zorgt dat er niemand in zijn stal kan komen. Het zou ook kunnen dat de pony alleen maar uit de stal gehaald wordt door kinderen als er op gereden gaat worden, of voor anderen dingen die de pony niet als prettig ervaart. Het kan zijn dat er teveel verschillende mensen met hem omgaan die niet duidelijk zijn en hij daar onzeker van wordt. Onzekerheid uit zich vaak in dit soort gedrag. En zo kunnen er nog meer oorzaken zijn. Als je weet wat de oorzaak is kan je daar aan gaan werken. Als jij hem een trap verkoopt zal hij bij jou misschien inderdaad niet meer trappen, maar kinderen zal hij dan nog wel willen trappen. Symptoombestrijding dus. Als je de oorzaak aan pakt kan je ervoor zorgen dat de pony naar niemand meer zal trappen.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:22

Je moet de leider zijn!!!! Toch? Alleen eh..... Goed leiderschap is een twee richtings verkeer en niet 1 richtjngs verkeer.
Wanneer jij een paard moet slaan heb je steken laten vallen. Het slaan is een symptoom bestrijding. En waarschijnlijk moet je dan heeeel ver terug naar de basis om daar veranderingen aan te brengen. Daarop te bouwen en ik garandeer je dat je je paard niet meer hoeft te slaan.
Wanneer een paard kliert dan probeert hij je iets te vertellen en overduidelijk luister je niet naar je paard. Waarom zou dat dier dan wel naar jou moeten luisteren? Hoe kan een paard vertrouwen op jouw leiderschap wanneer je overal en altijd steken laat vallen?! Wanneer jij niet wacht tot een paard klaar voor je is? Wanneer je niet het geduld en de tijd neemt om uit te leggen wat je bedoelt? Wanneer je niet luistert naar de signalen van een paard? Maar bovenal... wanneer je niet in ziet dat jij aan jezelf moet werken. Wil je controle over je paard? Dan zul je controle over jezelf moeten hebben!
En nee, ik ben geen geiten wolle sok! Het is niet met aaien en ach toch. Wanneer je vind dat het Ok is om je paard te slaan dan mis je kennis! Wanneer je denkt dat je een hengst of jong paard harder moet aanpakken dan mis je kennis! Ik denk dat er een heleboel mensen horsemanship kennis missen!!! En ja kom maar op met het gezeur dat ik niet goed bij mijn hoofd ben ;) ik durf te wedden dat ik je precies kan laten zien wat jij aan jezelf kunt veranderen zodat je zonder slaan met je paard door 1 deur kan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:36

Ik ken Britta ook goed.Een bepaalde blik in haar ogen,haar eigenwijs hoofd,net stiekem iets sneller gaan lopen als ze aan het touw loopt.Rustig richting stal en dan steeds sneller voor mij uit lopen.Zacht tegen mij aan duwen met het voeren enz.En dan moet ik haar weer duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.Ze is nog steeds een heks(maar wel een lieve).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:49

astridklomp schreef:
Froukje schreef:
Nou leg mij dan maar eens uit hoe je zo'n situatie als van Yasmine oplost door het paard voor te zijn.

Echt, sorry, er zullen heus situaties zijn die je kunt voorkomen of voor kunt zijn. Maar zo'n chagrijn die bij het open van de stal al gericht achteruit slaat heeft wel meer nodig dan dat.

Liever 1x een goede schop onder zijn kont zodat het kwartje valt dan een stel manege kids die het ziekenhuis ingeslagen worden.

En ja, dan kun je weer gaan discussiëren over het feit dat zo'n pony niet op de manege hoort en blabla, maar daar gaat het niet om. Paarden mogen best laten weten dat ze iets niet leuk vinden, maar schoppen en bijten is gewoon not done. In geen enkele situatie.

Ik denk dat je dit bedoelt? Ten eerste uitzoeken waarom de pony je de stal uit trapt. De pony een trap verkopen is geen oplossing van het probleem maar symptoombestrijding. Het kan zijn dat de pony zich niet zeker voelt in de stal, hij kan geen kant op dus zorgt dat er niemand in zijn stal kan komen. Het zou ook kunnen dat de pony alleen maar uit de stal gehaald wordt door kinderen als er op gereden gaat worden, of voor anderen dingen die de pony niet als prettig ervaart. Het kan zijn dat er teveel verschillende mensen met hem omgaan die niet duidelijk zijn en hij daar onzeker van wordt. Onzekerheid uit zich vaak in dit soort gedrag. En zo kunnen er nog meer oorzaken zijn. Als je weet wat de oorzaak is kan je daar aan gaan werken. Als jij hem een trap verkoopt zal hij bij jou misschien inderdaad niet meer trappen, maar kinderen zal hij dan nog wel willen trappen. Symptoombestrijding dus. Als je de oorzaak aan pakt kan je ervoor zorgen dat de pony naar niemand meer zal trappen.

Maar daar heb je toch helemaal NIETS aan als hij je op dat moment het licht uit je ogen probeert te slaan?!

Dáár gaat het nou juist om, hoe handel je op dat moment? Want dan héb je nou eenmaal geen tijd om even alles te analyseren, dan is het een kwestie van actie-reactie. Anders lig je gestrekt voor de stal.. Kunnen ze je afvoeren naar de eerste hulp.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:01

Precies froukje
Dat je daarna gaat analyseren waarom, uiteraard.
Maar op dat moment, paard staat 1 dag op stal, zijn verleden ken je niet. Je trekt de stal open en paard vliegt aan.
De vraag is, wat doe je dan?

Ik denk dat de mensen die hier beginnen over analyseren enz dat helemaal nooit me gemaakt hebben.
Thuis leuk wat paardjes hebben die al redelijk zijn opgevoed door een ander.
Maar geen dominante verpeste van een ander op stal hebben gekregen. Die heeft geleerd dat zijn bedrag loont.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:14

bruintje123 schreef:
Precies froukje
Dat je daarna gaat analyseren waarom, uiteraard.
Maar op dat moment, paard staat 1 dag op stal, zijn verleden ken je niet. Je trekt de stal open en paard vliegt aan.
De vraag is, wat doe je dan?

Ik denk dat de mensen die hier beginnen over analyseren enz dat helemaal nooit me gemaakt hebben.
Thuis leuk wat paardjes hebben die al redelijk zijn opgevoed door een ander.
Maar geen dominante verpeste van een ander op stal hebben gekregen. Die heeft geleerd dat zijn bedrag loont.

Nee hoor, ik train paarden die door andere mensen verknalt zijn. Die extreme agressie laten zien zoals met mond wijd open op je gezicht af komen om je te bijten. Vervolgens hun kont naar je draaien en net zo lang trappen tot je de stal uit bent. En die re-train ik zonder ook maar 1 klap uit te delen. Juist deze paarden sla ik pertinent niet.
Hoe?
Door langzamer te gaan. Te wachten tot het paard klaar voor me is. Dus eerst voor de stal staan. Dan wanneer het paard weg kijkt of zucht etc. De stal open maken en weer wachten tot het paard klaar voor me is. Dan in de stal gaan staan en weer wachten. Vervolgens halster iets hoger houden en weer wachten. Vaak komt het paard dan zelf naar je toe, want het paard weet wat je komt doen. Mensen nemen alleen hun tijd niet.
Iedere stap in het proces kijk ik naar het paard en onderzoek wat er precies aan de hand is. Pijn? Angst? Geleerd dat je mensen bang kunt maken?
Ik heb deze manier bij mijn agressieve merrie die door iemand anders was verpest een jaar lang volgehouden en alle agressie op alle fronten is totaal verdwenen zonder haar ooit een klap te geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:21

Maar als je zoveel tijd hebt neem ik die ook.
Maar er zijn paarden die die tijd niet nemen, die komen gewoon direct door.
Niet de mens die de tijd niet neemt, nee het paard die niet afwacht.

Want in jou voorbeeld kun je de stal nog open maken en wachten, in mijn voorbeeld kon dat niet.
nee niet omdat ik de stal in denderde. Want hij stond gewoon op relaxed. Wanneer moet je dan naar binnen?
Maar stal open was aanval, dat had hij geleerd.

En dan gaan ik niet koetsie koetsie doen.
Dat is overigens ook geen paardentaal. Wachten als een paard zich zo gedraagt. Geen 1 ander paard zou dat doen,
Hij was naar paarden toe ook niet sociaal, daar ging hij ook vol op af. Zonder lichaamstaal vooraf. Die had hij ook daar naartoe niet geleerd te geven.
Ik kan je zeggen dat hij ook lik op stuk kreeg en harder dan ik ooit zou kunnen.
Want dat accepteerde de kudde niet, een paard dat zich zo gedroeg.

En een jaar lang volhouden, ik was er in 1 keer mee klaar. :D