Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar over het algemeen zijn ze echt super lief en is het totaal niet nodig
Maar ik vind wel dat ze respect moeten hebben en dan ga ik het niet lief vragen. Dat moet je toch een beetje afdwingen bij die jonge paarden.
. En vertrouwen was niet weg, het was nu duidelijk dat ik de baas was.
Ik ben echt de gemeenste niet
Ingrid_92 schreef:Een paard 'probeert niet uit'. Een paard denkt niet na van: oh, daar komt iemand aan, eens kijken wat diegene doet als ik....
En 9 van de 10 keer is er sprake van incongruente lichaamstaal van de persoon zelf. Bijv. 'Ik mag niet laten merken dat ik het spannend vind' > stoere lichaamshouding > paard merkt dat er iets niet klopt (lichaamshouding komt niet overeen met gedrag bijv. Of spierspanning, verhoogde hartslag etc.) > paard voelt zich onveilig> geeft daarop een reactie (bevriezen, vechten of vluchten).
Ik zie in mijn werk als hippotherapeut zo vaak verandering bij het paard als mensen zich daar bewust van worden en dáár iets mee doen (hun gedachten aanpassen, daarmee verandert het gevoel en gedrag vd persoon), waardoor er helemaal geen grof geweld gebruikt hoeft te worden. Op mijn werk hebben we bijv. niet eens zwepen. Er komen ook genoeg mensen over de vloer die een andere visie hebben en gewend zijn leiderschap te tonen met slaan etc. Mensen die er open voor staan en hun eigen ideeën even los kunnen laten zien we altijd snel veranderen wat ook direct opgepikt wordt door de paarden. Zij leren bij ons leiderschap te tonen dmv een duidelijk plan, een duidelijke intentie en congruente lichaamstaal.
Ik heb zelf hengsten, maar die hebben ook nooit een tik nodig. Heb wel een tijd gehad dat eentje zich niet liet vangen in de wei en zijn kont toekeerde en bokte. Ik loste dit op door hem net zo lang van me vandaan te blijven drijven tot ik zelf aangaf dat hij weer mocht komen.
Hij bleek ook fysiek niet lekker ik zijn vel te zitten. Door daar ook naar te luisteren en hem een periode rust te geven van een paar maanden was er daarna niets meer aan de hand.
Het is gewoon een andere techniek die net zo goed en soms juist beter werkt. Froukje schreef:Nou leg mij dan maar eens uit hoe je zo'n situatie als van Yasmine oplost door het paard voor te zijn.
Echt, sorry, er zullen heus situaties zijn die je kunt voorkomen of voor kunt zijn. Maar zo'n chagrijn die bij het open van de stal al gericht achteruit slaat heeft wel meer nodig dan dat.
Liever 1x een goede schop onder zijn kont zodat het kwartje valt dan een stel manege kids die het ziekenhuis ingeslagen worden.
En ja, dan kun je weer gaan discussiëren over het feit dat zo'n pony niet op de manege hoort en blabla, maar daar gaat het niet om. Paarden mogen best laten weten dat ze iets niet leuk vinden, maar schoppen en bijten is gewoon not done. In geen enkele situatie.
ik durf te wedden dat ik je precies kan laten zien wat jij aan jezelf kunt veranderen zodat je zonder slaan met je paard door 1 deur kan. astridklomp schreef:Froukje schreef:Nou leg mij dan maar eens uit hoe je zo'n situatie als van Yasmine oplost door het paard voor te zijn.
Echt, sorry, er zullen heus situaties zijn die je kunt voorkomen of voor kunt zijn. Maar zo'n chagrijn die bij het open van de stal al gericht achteruit slaat heeft wel meer nodig dan dat.
Liever 1x een goede schop onder zijn kont zodat het kwartje valt dan een stel manege kids die het ziekenhuis ingeslagen worden.
En ja, dan kun je weer gaan discussiëren over het feit dat zo'n pony niet op de manege hoort en blabla, maar daar gaat het niet om. Paarden mogen best laten weten dat ze iets niet leuk vinden, maar schoppen en bijten is gewoon not done. In geen enkele situatie.
Ik denk dat je dit bedoelt? Ten eerste uitzoeken waarom de pony je de stal uit trapt. De pony een trap verkopen is geen oplossing van het probleem maar symptoombestrijding. Het kan zijn dat de pony zich niet zeker voelt in de stal, hij kan geen kant op dus zorgt dat er niemand in zijn stal kan komen. Het zou ook kunnen dat de pony alleen maar uit de stal gehaald wordt door kinderen als er op gereden gaat worden, of voor anderen dingen die de pony niet als prettig ervaart. Het kan zijn dat er teveel verschillende mensen met hem omgaan die niet duidelijk zijn en hij daar onzeker van wordt. Onzekerheid uit zich vaak in dit soort gedrag. En zo kunnen er nog meer oorzaken zijn. Als je weet wat de oorzaak is kan je daar aan gaan werken. Als jij hem een trap verkoopt zal hij bij jou misschien inderdaad niet meer trappen, maar kinderen zal hij dan nog wel willen trappen. Symptoombestrijding dus. Als je de oorzaak aan pakt kan je ervoor zorgen dat de pony naar niemand meer zal trappen.
bruintje123 schreef:Precies froukje
Dat je daarna gaat analyseren waarom, uiteraard.
Maar op dat moment, paard staat 1 dag op stal, zijn verleden ken je niet. Je trekt de stal open en paard vliegt aan.
De vraag is, wat doe je dan?
Ik denk dat de mensen die hier beginnen over analyseren enz dat helemaal nooit me gemaakt hebben.
Thuis leuk wat paardjes hebben die al redelijk zijn opgevoed door een ander.
Maar geen dominante verpeste van een ander op stal hebben gekregen. Die heeft geleerd dat zijn bedrag loont.