Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:41

Overigens zou ik ook niet financieel afhankelijk willen zijn van een ander. Kun je het paard nog syeeds betalen als je relatie onverhoopt eindigt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:52

Dat is inderdaad ook een dingetje. Ik had een aantal jaar geleden zowat een vriendin met koffer én paard op de stoep staan toen het daar thuis knalde. Geen inkomen, of ik het beest op kon vangen want ze kon zelf geen stalling betalen. Gelukkig hebben ze het uitgepraat, kon geen nee zeggen omdat dat zielig is voor het dier, maar was wel even pissed off!

Nou kan het langste huwelijk natuurlijk een keer misgaan, en hoe vaak komt het voor dat de vrouw thuisblijft ivm kinderen, maar wel een paard heeft (die dus van het inkomen van de man betaald wordt). Helemaal zeker ben je natuurlijk nooit. Maar een jong stel dat "pas" bijelkaar is, kan in 1 ruzietje voorbij zijn bij wijze van. Dan vind ik het risico hoger en iets om mee te nemen in je gedachtengang over een paard aanschaffen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:53

Hoeveel beren op de weg wil je zien?

Moeten we ook maar vast gaan vragen wat ze gaat doen als ze kinderen krijgen?

Je kan je toekomst gewoon niet zien. Het enige wat je kunt doen is financieel iets opzij zetten voor een eventuele DA en als je leven nu stabiel is en je een goed vooruitzicht hebt na je studie...waarom niet??

Ik heb ook niet het idee dat TS een paard gaat kopen alsof ze morgen een brood bij de bakker gaat halen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:56

Cowgirl schreef:

Precies dat wat ik schreef. Jong stel, net bijelkaar, risico is nog zeer groot dat het fout gaat. Dan zou ik daar zeker wel rekening mee houden, voordat je door 1 fikse ruzie je paard kwijt bent. Nou heb ik geen idee van de situatie van TS, dat moet ze zelf maar bepalen natuurlijk :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:23

Cowgirl schreef:

Ik snap je opmerking, alleen is het kopen van een paard iets anders dan het kopen van een goudvis of een hamster.
Als je nooit een eigen paard hebt gehad zijn er heel gemakkelijk dingen die je over het hoofd ziet of dat je totaal geen idee hebt van een aantal kosten.
Dat TS hier over nadenkt vind ik heel erg goed, je hebt er tenslotte niets aan als je het paard net hebt en deze al weer moet weg doen omdat het toch niet wil. Je hecht je aan een dier, paard went aan de nieuwe baas en stal en moet weer vertrekken is ook niet voor elk dier even makkelijk.
700 euro is best een bedrag, alleen als je wat aan je paard gaat krijgen met een bijvoorbeeld een paar dagen opname in een kliniek met wat onderzoeken zoals foto's en bloed trekken ben je er al heel snel door heen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:43

Kingeping schreef:
Ik vind zelf een spaarpotje van 700 wel redelijk hoor.

Voor een beetje peesblessure ben je voor onderzoek en behandelen al zo'n 1000 kwijt. Dan moet je nog een aantal x-en terug. Dus nee een potje van 700 is zeker niet genoeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:04

bruintje123 schreef:
Ja het is inderdaad fijn dat mensen hun paard verkopen.
Maar als dat jou maatje is de verkoop is niet omdat er geen klik is, maar puur financieel dan ben ik daar toch wel enorm verdrietig om.
Ik kan daar zo simpel niet tegenaan kijken.

Waarom? De situatie in je leven kan toch veranderen. Door ziekte. Door ontslag. Whatever.
Voor het paard maakt het niet uit om wat voor reden het wordt verkocht.
Als je er maar voor zorgt dat het dier een goed ander baasje krijgt.

Verkopen omdat een paard niet meer gezond is, is een no-go uiteraard.

Wat ik je wel kan adviseren TS, is heel goed na te denken over wat voor paard je zou willen.
Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen een paard kopen dat uiteindelijk niet bij hun ambitie past of een "te grote broek aantrekken" en het niet klikt.
Mensen kopen dan een recreatiepaardje omdat ze denken alleen maar te willen recreeren, maar gaan dan toch meer ambitie ontwikkelen (omdat ze meer rijden) en dan blijkt het paard niet mee te kunnen.
Op een paard dat een leuke wedstrijd kan lopen, kun je ook recreeren, maar op een paard dat alleen voor recreatie geschikt is (bijvoorbeeld door zn bouw) kun je geen leuke wedstrijd rijden. Kost het eerste paard dan misschien wat meer, je kunt er ook langer mee door.

Verder uiteraard goed door de medische molen halen voor aankoop (advies is klinisch en rontgen) en laten verzekeren voor medische kosten.

meggiemeg

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:10

Babootje je hebt wel gelijk in je advies goed na te denken wat je wilt gaan doen met een toekomstig paard. Punt alleen is dat een paard welke alleen maar recreatief gebruikt is geweest of wordt een ander prijskaartje met zich mee brengt dan een paard welke al in de sport heeft gelopen en leuk heeft gepresteerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:11

En dan kun je er niet verdrietig om zijn?
Ik ben dat wel. Ik hecht me aan een dier. En als ik dan moet verkopen om een veranderde situatie doet dat nog eens extra pijn.
Dus ja ik ben wel iemand die probeert dat te voorkomen. Wat ik al eerder zei, je kunt niet alles voorspellen.
Maar je weet zeker dat je leven nog flink gaat veranderen als je nu nog studeert.

Voor paarden zelf heeft verhuizing vaak ook wel een impact.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:19

Babootje schreef:
Kingeping schreef:
Ik vind zelf een spaarpotje van 700 wel redelijk hoor.

Voor een beetje peesblessure ben je voor onderzoek en behandelen al zo'n 1000 kwijt. Dan moet je nog een aantal x-en terug. Dus nee een potje van 700 is zeker niet genoeg.

Nou dan ben ik een hele slechte paarden eigenaar :+

Laatst nog een pees onderzoek gehad, 350,-, jij hebt wel een rijk rekende dierenarts ;)
(buigproef, rontgen en echo btw) en voor als je denk ohww dat is vast een beunhaas, neee gewoon paardenkliniek Wolvega.

Owja en als je rekening toch iets hoger is dan je spaarpotje, kun je bij onze DA nog altijd in termijnen betalen. (nog nooit nodig gehad, maar het kan wel)

Ik snap best dat sommige 700 niet genoeg vinden, maar wie zegt dat er niet meer geld is?
Ik heb bijvoorbeeld nog een spaarrekening, als het echt nodig dan breek je die aan.
Vind 3000 euro op de spaarrekening van je paard een klein beetje erg over de top.
Er zijn altijd wel andere mogelijkheden.

Ik zou me eerder druk maken wanneer me relatie stuk loopt, kan ik mijn paard dan nog alleen betalen?
Dat heb ik bijvoorbeeld een keer gehad waar ik nooit had overnagedacht.
Gelukkig waren mijn ouders daar om mij toen te steunen dat hij niet weg hoefde en hebben mij toen bijgestaan tot ik klaar was met school en werk had.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:25

Qua tijd en geld ligt het er ook maar net aan wat je wensen zijn. Een kleinschalige stal waar ze jaarrond buiten kunnen staan of evt 's nachts op stal of een all in luxe stal maakt nogal verschil bv. Of dat je met dekens en allerlei setjes gaat werken of dekenloos en alleen wat basis benodigdheden. En waar je staat heeft ook invloed op de tijd die je er aan kwijt bent. Ik moet 2 dagen p.w. mesten, maar als ik wil kan ik dan ook 5 dagen niet gaan en bij vakantie is er makkelijk iets te regelen. Mijn paarden staan ook in groepsverband buiten, dus zij komen echt wel aan hun trekken als ik eens 3 weken op vakantie wil.

Qua kosten en potjes achter de hand is het idd goed om uit te rekenen wat je verwacht kwijt te zijn per maand. Verzekeren kan nuttig zijn, maar als je weet dat je grotere bedragen zelf ook kan betalen, heeft het m.i. niet bijzonder veel nut.
Ik vind het ook fijn dat ik mijn ouders altijd als back-up heb in geval van financiële nood.

En ook tijdens mijn studie nooit last ondervonden van het hebben van een paard, maar in drukke tijden had ik dus wel de mogelijkheid om niet elke dag naar m'n paard te hoeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:53

bruintje123 schreef:
Ik ben dat wel. Ik hecht me aan een dier. En als ik dan moet verkopen om een veranderde situatie doet dat nog eens extra pijn.
Dus ja ik ben wel iemand die probeert dat te voorkomen. Wat ik al eerder zei, je kunt niet alles voorspellen.
Maar je weet zeker dat je leven nog flink gaat veranderen als je nu nog studeert.

Ik vind het zo vreemd dat jij blijkbaar een verschil ziet in een paard dat weg moet omdat er geen klik is of om financiele redenen. Beide is niet leuk toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:54

meggiemeg schreef:
Babootje je hebt wel gelijk in je advies goed na te denken wat je wilt gaan doen met een toekomstig paard. Punt alleen is dat een paard welke alleen maar recreatief gebruikt is geweest of wordt een ander prijskaartje met zich mee brengt dan een paard welke al in de sport heeft gelopen en leuk heeft gepresteerd.

Dat klopt. Maar aan paarden die alleen maar recreatief gebruikt zijn, hangen ook weer andere risico's.
En blijkt goedkoop vaak ook duurkoop.

Carolina22

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 10:04

Ik ben ontzettend blij dat iedereen heeft meegedacht over een eventueel besluit die ik ga maken! Mijn besluit staat nog steeds niet vast maar daar kan ik gelukkig nog goed overnadenken. Ik heb voldoende gelezen en heb dus ook besloten om dit forum te laten stoppen! Nu gaat het erom wat straks mijn besluit wordt en ik neem de reacties daarom allemaal mee in mijn besluit!!

Ik heb nog geen idee hoe ik dit kan verwijderen maar dat zal me vast wel lukken hahah

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:08

Babootje schreef:
bruintje123 schreef:

Ik vind het zo vreemd dat jij blijkbaar een verschil ziet in een paard dat weg moet omdat er geen klik is of om financiele redenen. Beide is niet leuk toch?

Nee beide is niet leuk.
Maar ja dat voelt voor mij persoonlijk wel als een verschil.
Een paard waar ik geen klik mee heb heb ik die band niet. Dat gevoel wat ik bij een ander paard heb mis ik dan. En dan vind ik het minder moeilijk die weg te doen.
Zo heb ik ook een paard verkocht waar ik echt stapelgek om was maar om gezondheidsredenen van mezelf. Nou ik heb als volwassene tranen met tuiten gejankt. Maar ik heb het gedaan omdat ik vond dat hij elders meer tot zijn recht kwam.

Ik heb ook een paard gehad die totaal niet overeen kwam met het paard wat ik al had in de wei.
Met rijden was hij wel braaf, maar nee ik had nooit een echt wauw gevoel bij hem.
Toen het betreft omgang met dat andere paard vervelend werd heb ik hem verkocht en nog geen traan om gelaten.
Die paste gewoon niet hier, niet bij mij en niet bij het paard wat ik al had.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:15

bruintje123 schreef:
@Ballard, dus zou jij een shet hebben laat je nog maar amper de da komen want het is nogal licht duurder dan wat hij waard is?

Een koliek operatie zou ik ook niet doen, maar op ander gebied kan het ook flink oplopen.
Naar de aankoopprijs voor mijn paard kan ik dan niet kijken.
Ze hebben ook een emotionele waarde.

Volgens mij snap je wel wat ik bedoel toch? Ik zou in ieder geval de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Tuurlijk, als mijn paard (als is het een schet) iets heeft, komt de DA echt wel, maar grote operaties of medicijnen waarvan de slagingskans weinig is: nee dat gaat niet gebeuren. Ik zie soms mensen die heel ver gaan voor een paard. Dat vind ik mooi, maar dat zou ik niet doen ;)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:15

ilseadema2 schreef:
Ik ben ontzettend blij dat iedereen heeft meegedacht over een eventueel besluit die ik ga maken! Mijn besluit staat nog steeds niet vast maar daar kan ik gelukkig nog goed overnadenken. Ik heb voldoende gelezen en heb dus ook besloten om dit forum te laten stoppen! Nu gaat het erom wat straks mijn besluit wordt en ik neem de reacties daarom allemaal mee in mijn besluit!!

Ik heb nog geen idee hoe ik dit kan verwijderen maar dat zal me vast wel lukken hahah

Je kan een topic niet zelf verwijderen. Succes met het maken van je besluit. :)

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 10:19

Zeepsop schreef:
ilseadema2 schreef:

Je kan een topic niet zelf verwijderen. Succes met het maken van je besluit. :)

Ahhh... oké... kan dit forum dan wel stopgezet worden? :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:20

Ballard_L schreef:
bruintje123 schreef:
@Ballard, dus zou jij een shet hebben laat je nog maar amper de da komen want het is nogal licht duurder dan wat hij waard is?

Een koliek operatie zou ik ook niet doen, maar op ander gebied kan het ook flink oplopen.
Naar de aankoopprijs voor mijn paard kan ik dan niet kijken.
Ze hebben ook een emotionele waarde.

Volgens mij snap je wel wat ik bedoel toch? Ik zou in ieder geval de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Tuurlijk, als mijn paard (als is het een schet) iets heeft, komt de DA echt wel, maar grote operaties of medicijnen waarvan de slagingskans weinig is: nee dat gaat niet gebeuren. Ik zie soms mensen die heel ver gaan voor een paard. Dat vind ik mooi, maar dat zou ik niet doen ;)

Nee eigenlijk begrijp ik je niet. Echt niet.
Bij een lage slagingskans ja dan begrijp ik je volkomen. Dan doe ik het ook niet. Zowel om het geld niet, maar ook om het paard niet. Die ellende wil ik hem dan besparen.

Maar er zijn ook operaties die zeker wel een grote slagingskans hebben maar erg duur zijn.
Omdat bijvoorbeeld de nazorg duur is.
Bijvoorbeeld bij een flinke wond.

Ik heb hier nu tinkers staan de geen van alle bij aanschaf duurder was als 1250,-
Als die nu iets uitspoken waarvan ze bijvoorbeeld een nare wond krijgen, die diverse malen opnieuw verbonden moet worden door de DA.
Dan zijn de kosten al snel de aanschafprijs.
Maar dat zou geen enkele belemmering zijn. Dat zou voor mij dan ook niet uit proportie zijn zoals jij beschrijft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:29

Als ik dit allemaal lees zou ik het haast niet meer durven. Wat een grote schadepost kan zijn is de aankoop van een paard wat dan een miskoop blijkt te zijn.Dan kun je zo al door je budget heen zijn zonder er plezier van gehad te hebben.Maar goed, het hele leven is soms een gok, en wie niet waagt,die niet wint.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:05

ilseadema2 schreef:

Ik denk niet dat we Bokt zomaar kunnen laten kappen :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:11

ilseadema2 schreef:

Nope.

anjali schreef:
Als ik dit allemaal lees zou ik het haast niet meer durven. Wat een grote schadepost kan zijn is de aankoop van een paard wat dan een miskoop blijkt te zijn.Dan kun je zo al door je budget heen zijn zonder er plezier van gehad te hebben.Maar goed, het hele leven is soms een gok, en wie niet waagt,die niet wint.

Ik denk dat jij er met die post over hoe je reageert als je paard echt pijn heeft, er het dichtst bij zit.

Het is heel makkelijk om te roepen "ik ga tot hier" maar als je paard pijn heeft, gaat dat tot diep in je ziel en ben je je realiteit een beetje kwijt.

En gelukkig gaat het bij de meeste paarden goed. Ik heb van de 5 paarden maar eentje weg hoeven brengen. Maar je kunt gewoon pech hebben.

Ik zou niet meer zonder paarden kunnen, maar toch staat Abel nu bij mijn broer. Al voordat ik zwanger werd kon ik het werken en rijden niet meer combineren tenzij ik Abel naar een stal zou verhuizen die minder diervriendelijk is.

Mijn oplossing is een man die van rijden houdt zodat wij het straks samen doen. Want alleen trek ik echt niet meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:11

Carolina22 schreef:

Je kunt een topic niet af laten sluiten, als er straks niet meer gereageerd gaat worden zakt het topic vanzelf naar onderen. Voel je niet verplicht om niet meer te reageren als je dat niet meer wilt.
Je hebt voor jezelf dat uit het topic gehaald wat je nodig hebt, hebt dit ook al vermeld dus is het een kwestie van lezen voor diegene die wel (blijven) reageren.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:23

bruintje123 schreef:
Ballard_L schreef:

Nee eigenlijk begrijp ik je niet. Echt niet.
Bij een lage slagingskans ja dan begrijp ik je volkomen. Dan doe ik het ook niet. Zowel om het geld niet, maar ook om het paard niet. Die ellende wil ik hem dan besparen.

Maar er zijn ook operaties die zeker wel een grote slagingskans hebben maar erg duur zijn.
Omdat bijvoorbeeld de nazorg duur is.
Bijvoorbeeld bij een flinke wond.

Ik heb hier nu tinkers staan de geen van alle bij aanschaf duurder was als 1250,-
Als die nu iets uitspoken waarvan ze bijvoorbeeld een nare wond krijgen, die diverse malen opnieuw verbonden moet worden door de DA.
Dan zijn de kosten al snel de aanschafprijs.
Maar dat zou geen enkele belemmering zijn. Dat zou voor mij dan ook niet uit proportie zijn zoals jij beschrijft.

Ahja, we zijn niet allemaal hetzelfde ;) Al zou er een slagingskans van 50% zijn voor een operatie en ik moet €4000,- betalen, nee sorry, dat zou ik niet doen. Dan bekijk ik het puur economisch en niet meer emotioneel ;) maargoed, dit is wat mijn keuze zou zijn, wat jij of TS doet, dat moeten jullie natuurlijk zelf weten ;) Ik leg alleen mijn standpunt uit

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:28

Citaat:
ik heb trouwens ook niet 3000€ op de rekening staan voor mijn paard ;) een koliekoperatie zou ik niet eens aangaan (paard is ongeveer hetzelfde waard in geld dan de operatie zelf...dat vind ik uit proportie), dus waarom zou ik zoveel geld op mijn rekening laten staan?

Dat mag je ook zeker zelf weten. :)
Maar dit kwam mij echt erg raar over.
Daarom vroeg ik dus ook een shet komt dan amper de dierenarts bij want dat is bij 1 consult al de zelfde waarde?
Dan zou een recreatie paard van 1500 euro minder kans krijgen dan een recreatie paard van 3500.

Een koliek operatie zou ik zelf ook niet snel doen, daar vind ik de slagingskans en ook de nasleep het niet waard.
Maar er zijn zoveel andere ziektes waarbij wel 99 garantie is maar wel duur zijn.
Ik kan dat dan niet zien in geld.