Wat is een normale prijsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:48

Delphi schreef:
Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken Change. Maar de vraagprijs is 4500,00. Dat vind ik persoonlijk niet duur voor een pony met die capaciteiten. Al kijk ik er als recreatieruiter natuurlijk met andere ogen naar dan als ambitieuze wedstrijdruiter. Voor ons zou het echt een leerpony zijn.

Dat is zeker niet duur. Ik zou hebben gezegd: tussen de 5000 en 10.000 afhankelijk van het gangwerk.
Voor een Z2 pony in die maat kun je wel meer dan 4500 vragen; ambitieuze ouder van ambitieuze kinderen betalen dat er graag voor :D :D

Wel opnieuw laten keuren met foto's of de foto's laten beoordelen door eigen veearts.

MissBmx

Re: Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:55

Gewoon kijken, als het een huis-tuin en keuken pony is, merrie gedekt door de ontsnapte hengst van de buurman, vervolgens een leuk veulen eruit dat goed gereden wordt.
Dan zijn er ook mensen die niet van die idioot hoge bedragen er voor vragen.
Keuren sowieso

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:38

Ik zal vast wel de gelukzak hier zijn dan.

Merrie van 163, 10j met deftige papieren, wedstrijdervaring en goed basis gereden. Röntgen gekeurd, incl dekens en thuisgebracht. 2000 betaald. Geen paard dat haar knie in haar neus steekt maar volgens mijn instructrice valt er wel wat uit te halen.

3000 lijkt mij wel een nette richtprijs om iets te zoeken in die stokmaat.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 13:02

Wat een reacties, heel erg bedankt! Ik heb nog wel een vraag. Hoe weet je dat je iemand kan vertrouwen? Op Facebook vind ik het veel minder eng op paarden te reageren omdat er dan een profiel bij staat en je daar soms nog wel foto's kunt vinden met het paard. Bij marktplaats kan dit niet en dat vind ik een beetje eng. Ik reageer op paarden van marktplaats veel minder snel, ook als het paard er gewoon leuk uit ziet. Hoe doen jullie dit?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:13

Je instructeur die al wat jaren in de paardensport meedraait meenemen.
Deze kritisch laten kijken.

En altijd je paard bij je eigen uitgekozen dierenarts laten keuren. Mensen die dat niet willen, vaak door mooie verhalen, hard voorbij lopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:17

hildemenna schreef:
Wat een reacties, heel erg bedankt! Ik heb nog wel een vraag. Hoe weet je dat je iemand kan vertrouwen? Op Facebook vind ik het veel minder eng op paarden te reageren omdat er dan een profiel bij staat en je daar soms nog wel foto's kunt vinden met het paard. Bij marktplaats kan dit niet en dat vind ik een beetje eng. Ik reageer op paarden van marktplaats veel minder snel, ook als het paard er gewoon leuk uit ziet. Hoe doen jullie dit?

Niet vertrouwen op facebook....Juist deze instelling gaat ervoor zorgen dat je in mooie praatjes gaat trappen 'want er stonden zo'n leuke foto's op fb en ze waren er zo gek mee'. Veel zakelijker blijven. Maakt echt niet uit waar de advertentie staat, of iemand veel of weinig foto's heeft, er hele verhalen over schrijft of niet. Jij moet straks met dat paard verder dus jij moet zorgen dat je er zo objectief mogelijk naar kijkt. Al staan er 100 foto's waar ze er achterstevoren op de kop op straat op zitten, als jij er straks niet mee overweg kunt heb je daar niks aan. Al staan er weet ik hoeveel wedstrijdverslagen en prijzen, als het beestje niet (meer) gezond is, heb je daar niks aan.
Ik vind het zelf fijn om juist zo blanco mogelijk naar een paard te gaan kijken, ik ben dan kritischer. Dat stukje wat je eng vind, besef heel goed dat dat enkel jouw gevoel is dat je een stukje schijnveiligheid geeft, probeer er wat rationeler naar te kijken. Dezelfde voorzichtigheid is geboden bij verkopers op fb, marktplaats, willekeurige andere site. Dus kun je net zo goed ook op andere sites reageren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:46

bruintje123 schreef:
Je instructeur die al wat jaren in de paardensport meedraait meenemen.
Deze kritisch laten kijken.

En altijd je paard bij je eigen uitgekozen dierenarts laten keuren. Mensen die dat niet willen, vaak door mooie verhalen, hard voorbij lopen.

Afbeelding

Oftewel, helemaal mee eens. Je instructeur/trice kent jou, weet wat je zoekt, is als het goed is objectief en heeft verstand van paarden. Vaak ook hebben ze een flink netwerk waardoor hij/zij misschien wel een paard weet dat aan jouw wensen voldoet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:11

hildemenna schreef:

Persoonlijk vind ik sporthorses.nl een fijne site omdat je snel paarden en verkoopprijzen kunt vergelijken.
Je kunt gewoon aanklikken wat je zoekt.

Wat betreft vertrouwen: tja op het moment dat geld "in het spel is", kun je er beter vanuit gaan niemand te vertrouwen. Particulieren niet en handelaren niet.

Je kunt wel een aantal regels voor jezelf hanteren:

1. Bepaald voor jezelf van te voren goed, want je precies zoekt.
2. Neem als je gaat kijken iemand mee die goed kijk heeft op de kwaliteit en opleiding van het paard. Een M opgeleid paard moet de oefeningen uit de M goed kunnen uitvoeren.
3. Als het paard je aan staat en je tot koop over wil gaan, neem dan in ieder geval de volgende regels in acht:
- Laat klinisch en rontgen keuren door je eigen dierenarts. Als er al een keuringsrapport bij zit, laat je eigen dierenarts de foto's beoordelen en zonodig over nemen. Let op dat er bloed wordt afgenomen.
- stel een koopcontract op met de verkoper, waarin je ook je wensen m.b.t het gedrag van het paard vaststelt: dus bomproof, verkeersmak, trailerladen, etc. Voor wat betreft de keuringskosten: probeer deze neer te leggen bij de verkopende partij bij negatief koopadvies (in het geval van een handelaar sowieso; in het geval van een particulier verkoper ook of dan in ieder geval de helft).

Kopen bij een handelaar geeft je wat meer garanties (op verborgen gebreken binnen een half jaar ligt de bewijslast bij de handelaar). Een handelaar is ook vaker genegen een paard om te ruilen als het niet klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:02

Als tiener hadden wij een paard gevonden op marktplaats, toen heeft m'n moeder de eigenares gecontacteerd. Zijn we de volgende dag naar Haarlem gereden om te gaan kijken en het klikte gewoon goed, ze was een leeftijdsgenoot dus erg leuk! Dus dat hielp wel.

Mijn huidige paard heb ik toevallig door een topic hier op bokt gevonden, en ook met dat baasje heb ik echt een hele leuke klik, ook weer een leeftijdsgenoot. Dat zorgt toch voor vertrouwen omdat je elkaar snapt zeg maar.

Dus ik zou bij interesse gewoon contact opnemen en dan op je gevoel afgaan :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:21

Op fb is het ook wel terug te lezen als er in het afgelopen jaar iets gebeurd is met het paard. Vaak zetten mensen het er wel op als ze aan het stappen zijn wegens een blessure of de DA erbij is geweest.
(Klinkt heel cru maar ik heb het zien gebeuren dat iemand heel veel op fb had gezet kwa DA en stappen en kreupelheid. Paard te koop gezet maar dit niet had gemeld aan de volgende eigenaar. Paard kon mooi weer teruggehaald worden wegens verborgen gebreken.)

Sporthorses is fijn om prijzen te vergelijken en daar kun je heel specifiek zijn in de wensen die je hebt kwa wat voor soort paard je zoekt en prijs.
E-horses heb ik pas een paard vandaan gehaald en daar toonde het verkooppraatje maar weer eens aan dat je niet iemand zomaar op zijn blauwe ogen kan geloven.

Ik ben in de zoektocht naar een paard voor een ander ook op handelsstallen geweest, maar dat zit vaak in andere prijsklassen. Ondanks dat zijn er ook een aantal die het wel doen. (Bravepaarden.nl)
In de zoektocht ben ik bij 20 verschillende paarden wezen kijken, dus ga zeker niet voor de eerste maar ga er zeker een aantal kijken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 01:41

MariekeS_ schreef:
Kidde schreef:
Ik zag in je profiel dat je 17 bent. Klopt dat?

Vanaf je 18e moet je bij de paarden starten, misschien kan je je dan beter op paarden richten als je echt wedstrijden wil rijden ;)

Met een beperkt budget heb je in de basis meer aan een correcte knappe E-pony dan een heel simpel paard. Tegenwoordig lopen er zoveel pony's tussen de paarden mee op de gewone wedstrijden. Dan kan je beter investeren in iets meer ervaring of beweging dan die paar extra cm's.

Kijk, is het budget gewoon flink te rekken (dus het geld is er wel voor een duurder paard) dan is het inderdaad geen gek idee om de stokmaat eis omhoog te gooien.

Dit idd + bij de E maat lopen ook heel veel 'pony's ' rond die eigenlijk gewoon te klein gebleven paarden zijn en die dus gewoon paardengangen hebben.
TS wil een E pony/ klein paard en de gemiddelde E pony kan, zeker in de dressuur, met gemak meekomen tussen de paarden.
De vos uit mijn profiel is er ook zo eentje die kwa maat een pony genoemt zou worden; hij is rond de 1.56, maar hij is toch echt wel een paard, met paardengangen die, met de juiste dressuurruiter in het zadel (ik niet dus :P ), absoluut niet zou misstaan in de dressuurring.

Met de eisen die ts heeft lijkt mij rond de 4000 euro een heel mooi budget om te vinden wat ze zoekt in dr toekomstige paard

Verder ga ik wel mee met diegenen die zeggen; neem een kenner mee en leer advertenties te lezen; bij veel moet je toch flink tussen de regels door kunnen lezen, want mensen weten dingen creatief te omschrijven.
En keuren uiteraard.

Wens je veel succes met je zoektocht ts :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 03:14

xLes schreef:
Ik zal vast wel de gelukzak hier zijn dan.

Merrie van 163, 10j met deftige papieren, wedstrijdervaring en goed basis gereden. Röntgen gekeurd, incl dekens en thuisgebracht. 2000 betaald. Geen paard dat haar knie in haar neus steekt maar volgens mijn instructrice valt er wel wat uit te halen.

3000 lijkt mij wel een nette richtprijs om iets te zoeken in die stokmaat.

De markt trekt ook weer aan. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:09

markt trekt laatste jaar inderdaad enorm aan, shetlanders super braaf vliegen de deur uit voor abnormale prijzen.

Wij merken dit ook met de inkoop van ponys

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:11

Wat een prijzen komen hier voorbij pffff gewoon goed blijven opletten inderdaad :j
Mijn gelderse ruin, met papier, basis in gereden kocht ik afgelopen september op 4 jarige leeftijd voor 1800 :j
Achteraf heeft hij wel wat cornage maar dat wist de eigenaar niet dus staat er los van.
Ik zou echt geen vele duizenden euro's wegleggen voor een paard denk ik :=

Wel trekt inderdaad de markt weer een stukje aan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:32

LukieBradley schreef:
Achteraf heeft hij wel wat cornage maar dat wist de eigenaar niet dus staat er los van.

En dat geleuft gij :D :D :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:34

Inderdaad. :D

Ik ben zelf ooit eens bij een gezond paard gaan kijken, althans dat zeiden ze aan de telefoon.
Toen er een zwaar ademend paard onder mijn kont zat was hij moe, hij had die dag al een keer vaker gelopen.

Tuurlijk en doei. :evaw:
Was wel creatief verzonnen. Dat wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:42

hildemenna schreef:

In de paarden of wat voor handel dan ook particulier of handelaren, ze proberen je bijna allemaal een oor aan te naaien.
Dus geloof geen mooie praatjes, probeer alles zelf uit, neem iemand mee met ervaring, ga desnoods paar keer kijken.
Gaan ze reopen, maar anders is hij verkocht, prima! Vooral aan die ander verkopen je niet onder druk laten zetten.
Paard laten keuren door je eigen dierenarts al zitten er 10 rapporten bij van gisteren.

En je komt echt dat ene leuke paard wel tegen en als die niet verkocht is kom je wel weer een andere tegen. Succes! En van het zoeken ook beetje gaan genieten, dus als je iets uit probeert en het is niets, onthou dan ook waarom het niets is en sla al die info op in je hoofd.

(in jouw geval met weinig ervaring en geen paarden ouders, zou ik gaan voor 10 of 10+ paard dat halve wereld al gezien heeft en braaf is, zo kan je met je 1e paard lekker relaxt gaan rijden en plezier hebben en mocht je dat ooit willen kan je daarna misschien wel aan een jonge uitdaging gaan beginnen)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 02:30

Babootje schreef:
LukieBradley schreef:

En dat geleuft gij :D :D :D

Dat geloof ik :) ik heb hem namelijk zelf laten onderzoeken ;) ik kende het paard ook al langer ;) (2,5 jaar)
Het weerhield me ook niet, ik moest en ik zou hem hebben.
Weet verdraaid goed hoe het wereldje in elkaar steekt dus maakt mij niet zomaar iets wijs :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:46

Mijn ervaring is dat je voor een HTk paard dat gezond is en braaf gereden, al snel tussen de 3000 en 5000 euro betaald en als ze al wat hoger gelopen hebben, goed papier enwat beter kunnen bewegen je al snel tussen de 5000 en 8000 zit.

Goede Z2 D pony's die makkelijk na te rijden zijn en hoge percentages kunnen scoren zijn vaak flink duurder dan dezelfde E pony's omdat D pony's internationaal mee kunnen lopen in de pony sport met pony ruiters en E pony's niet. Ik hoor prijzen van 20.000 euro en meer... ouders kopen graag succes voor hun kinderen...

als ts 17 is mag ze internationaal ook niet meer meerijden bij de pony's. Dat is t/m 16. Het jaar dat je 17 wordt is je laatste jaar. Met een talentvolle Een pony kun je wel weer internationaal mee rijden bij de paarden. Dochter van een voormalig collega reed met haar Connemara van dik in de 20/25 Z2 en later ZZ-licht bij de paarden en selecteerde zich in de Z2 ook voor de hippiade/NK.

Ook een koudbloed kan in de basisassortiment tussen de paarden meerijden. De eigenaresse van mijn bijrijd haflinger heeft hem zelf naar de Z2 gereden tussen de paarden en is nu met haar merrie ook al weer Z1startgerechtigd. Je moet erg netjes je proeven rijden en correct je oefeningen uitvoeren met een goede basis maar dan kun je echt wel winstpunten rijden. Misschien dat je max ergens tussen 60% en 65% zit en je het aflegt tegen dat fijn bewegende en ook goed gereden sportpaard, maar als het jou gaat om het rijden voor jezelf en je niet rijd voor de prijzen, dan kun je tegenwoordig met een pony, zelfs een "koudbloed" pony echt wel leuk starten bij de paarden.ik rijd met de ruin in de L2 en ondanks dat ikzelf het gevoel heb dat het nog veel beter kan en moet, heb ik toch al meerdere keren in de prijzen gereden. (En ik heb nog maar 6 wedstrijden/12 proeven gereden.) Ik verwacht het niet maar toch leuk als het gebeurd!