Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:46

Duhelo schreef:
5000 m² per paard vind ik dus ook absoluut niet nodig. Laten we beginnen met boxen + uitloop naar buiten, die per box en per uitloop minstens 5*5 zijn, en voldoende ruwvoer, dan voldoe je al een deel aan geestelijk welzijn. Voeg daaraan minstens 1-2 uur paddock in een paddock van minstens 20*60 dat ze ook effectief even kunnen rennen, en dan denk ik dat je kwa welzijn al behoorlijk hoog zit en de paarden voldoende afwisseling en uitdaging biedt.

Nee dus, je komt dan nog niet in de buurt van wat het gemiddelde paard nodig heeft. Dat jij schijnbaar een uitzondering hebt staan, wil niet zeggen dat de rest alsnog maar in moet leveren. Wat jij beschrijft is gewoon echt te klein. Een uitloopje aan een stal voegt buiten frisse lucht om echt geen moer toe. Een normaal paard dat met kop aan de grond staat te grazen ipv rond te rennen, loopt daardoor al heel wat kilometers op een dag. Dat kan in een klein paddockje niet. Dus niet "beginnen met..." waardoor het gros nog steeds niet wordt gehouden zoals het hoort, maar gewoon gelijk goed.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:36

amoj schreef:
Sorry, misschien niet het juiste topic, maar ik ben het gestront op boeren zo zat!!
Ik hoop ook van harte dat er strenge regels komen voor alle huisdiereneigenaren. Altijd maar fitten op die boeren (en in de winkel het goedkoopste pak melk grijpen), maar zelf 3 vissen in een vissenkom van 5 liter drukken. Bah.

Ik fit inderdaad altijd op de meeste boeren. Na me er enorm in te hebben verdiept, verschillende soorten boeren-bedrijven te hebben bezocht en veel verschillende boeren te hebben gesproken. De boeren kunnen er niet veel (meer) aan doen, die worden aan alle kanten beknot door de overheid. Maar de dieren kunnen er nóg minder aan doen.
Ik pak dus inderdaad ook het allergoedkoopste pak melk; sojamelk, amandelmelk, rijstmelk of hazelnootmelk. Nooit dierlijke produkten. Ik prop ook geen 3 vissen in een te kleine kom. Ik ben 100% veganist vanwege het leed dat de dieren wordt aangedaan. En je hebt helemaal gelijk; de meeste zeikerds vreten wel plofkip. Ze willen het allergoedkoopste en zeiken de boeren af die met de weinige middelen die ze tot hun beschikking hebben zo goed mogelijk voor hun broodwinning proberen te zorgen.

Ik heb ook mijn mening over de meeste boerenbedrijven, maar heb dan ook besloten om geen dierlijke produkten meer te gebruiken; geen eieren, geen vlees, geen melk, geen honing, geen wol, geen gelatine...niets.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:49

Dat is het geen wat ik ook nooit begrijp. Wel klagen over de boeren en de bio industrie, maar voor de hobby het eigen paard ook 24/7 opsluiten. En dat ene uurtje dat hij eruit komt mag hij niet doen wat hij wil maar moet hij luisteren. En is hij dan te fris wat met volle verbazing afgevraagd wordt hoe dat kan wordt er wel een scherp bit of slof aangehangen.
Echt dan kun je beter varken zijn, dan wordt er niets oneerlijks van je verwacht en je opsluiting is in iedere geval korter.
En dat terwijl de boeren zich aan regels moeten houden.
Dat er voor paarden maar eens regels kwamen. Dan was op zijn minst de grondoppervlakte per stal al geregeld. Nu staan er nog genoeg paarden van 175 op een standaard 3x3 stal.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:53

Niet alles gelezen, dus 't zal misschien gezegd zijn: niet ieder paard kan op 't gras. Grote paddock moet in zo'n geval compromis zijn.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 17:04

Ik sta me geregeld te verbazen over de kritiek op de veehouderij, terwijl het wel normaal gevonden wordt paarden op te sluiten in aparte boxen en los te laten in kleine paddockjes. Ander groot vee wordt op basis van regels in groepen gestopt, maar bij paarden is dat niet nodig. Die mogen 24 uur per dag worden opgehokt en mogen blij zijn als ze een uurtje per dag naar buiten mogen. Ongeacht wat je vindt van de landbouw, moet iedereen het toch wel met me eens zijn dat dit met paarden toch ook niet zou mogen. Ik snap ook niet dat de meeste eigenaren niet iets zoeken waar hun paard in groepshuisvesting staan in plaats van in aparte boxen waar geen contact mogelijk is met elkaar -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:07

Groepshuisvesting gaat bij paarden niet altijd. En dan heb ik het niet over de paddock of wei, maar de stal.

Daar zullen toch te vaak de karakters botsen en paarden echt de hoek in geschopt worden bij eten.
Wat bij koeien minder zal gebeuren.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 17:13

bruintje123 schreef:
Groepshuisvesting gaat bij paarden niet altijd. En dan heb ik het niet over de paddock of wei, maar de stal.

Daar zullen toch te vaak de karakters botsen en paarden echt de hoek in geschopt worden bij eten.

Dan ken jij het karakter van koeien niet :') . Die dames kunnen aardig wild met elkaar omgaan en trappen elkaar ook raak hoor. Daar kun je ook maatregelen bij nemen. Eigenaren van paarden lijken veel te voorzichtig met hun dier om te gaan. Och, als ie maar niet getrapt wordt door een ander paard. Hij heeft een schram gekregen. Waarom mag een paard niet gewoon lekker paard zijn?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:18

Maar hoe zie jij dat dan bij paarden te realiseren?

Ik heb hier nu een merrie staan, krachtvoer gaat echt niet samen, dat moet echt apart.
Hooi gaat wel goed als ze geen echte honger heeft. Anders moet haar maatje ook wegwezen.
Wat haar onderdanige maatje doet, want die weet dat ze na 5 minuten wel samen mag eten.
Maar zet daar een dominantere merrie bij, ik denk dat je niet blij wordt.

In de wei (paddock) die groot genoeg is gaat alles prima met dat paard.
En dat vind ik dan ook een verplichting om aan te bieden.
Maar groepshuisvesting als stal, nee ik pas.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:27

Als de loopstal groot genoeg is lijkt me dat hij even veel of weinig problemen zal opleveren als een paddock van de zelfde afmetingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:31

Hoe snel zie jij een loopstal van 800m2 of groter? Want dan praat je pas over een paddock waar meerdere paarden op kunnen.
Dan heb je het over binnenbak formaat.
En met een felle wil je daar echt niet teveel paarden op hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:33

Je moet er wat voor over hebben!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:36

Ja sorry, ook dat gaat mij wel te ver. Dat krijg je nergens gerealiseerd.
Ik denk dat je al heel ver komt als je een dagdeel fatsoenlijk buiten verplicht krijgt. Uiteraard met maatje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:38

bruintje123 schreef:
Hoe snel zie jij een loopstal van 800m2 of groter? Want dan praat je pas over een paddock waar meerdere paarden op kunnen.
Dan heb je het over binnenbak formaat.
En met een felle wil je daar echt niet teveel paarden op hebben.

Koeienstallen zijn vaak groter.

Waarom geen individuboxen aan individu paddocks aan groepshuisvesting?

Koeien in een stal met een robot hebben ook hekken die open gaan op basis van een halsband (eerst gemolken worden, dan weer naar stal) dit is voor paarden ook best te realiseren.
Stallen wél van 5 bij 5 en uitlopen van 5 x 10. Met daar achter een grote paddock.

Weide probleem opgelost voor hoefbevangen paarden, individuen probleem opgelost. En paarden zijn niet verplicht om lang binnen te staan door de paddocks aan hun stal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:38

bruintje123 schreef:
Ik denk dat je al heel ver komt als je een dagdeel fatsoenlijk buiten verplicht krijgt. Uiteraard met maatje.

Nou, kom kom. Als een ander het kan kun jij het ook.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:39

Mooie gedachtes hier.. Maar zeer onrealistisch!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:40

Bij koeien is het ook gelukt??? :? :?
Zo onrealistisch is dit dus niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:41

Mazida schreef:
Ik sta me geregeld te verbazen over de kritiek op de veehouderij, terwijl het wel normaal gevonden wordt paarden op te sluiten in aparte boxen en los te laten in kleine paddockjes. Ander groot vee wordt op basis van regels in groepen gestopt, maar bij paarden is dat niet nodig. Die mogen 24 uur per dag worden opgehokt en mogen blij zijn als ze een uurtje per dag naar buiten mogen. Ongeacht wat je vindt van de landbouw, moet iedereen het toch wel met me eens zijn dat dit met paarden toch ook niet zou mogen. Ik snap ook niet dat de meeste eigenaren niet iets zoeken waar hun paard in groepshuisvesting staan in plaats van in aparte boxen waar geen contact mogelijk is met elkaar -O-

Dat koeien in groepsstallen staan maakt nog niet dat ze het beter hebben en ken toch ook koeienstallen waarbij de koeien ook hun stal niet uitkomen. Die hebben een fijne wandelgang en "ruime" en vooral harde ligboxen en daar staan ze 24/7 komen er alleen uit als ze ziek of al dood zijn. Dus ik zie niet zo heel veel verschil met sommige bedrijven met koeien of paarden. Overal heb je er goede en slechte tussen zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:44

Harde ligboxen is onzin, dat zou ook flinke problemen met de uiers opleveren. Het zijn vaak waterbedden of boxen gevuld met bijvoorbeeld zand of zaagsel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:47

Kinke schreef:
Harde ligboxen is onzin, dat zou ook flinke problemen met de uiers opleveren. Het zijn vaak waterbedden of boxen gevuld met bijvoorbeeld zand of zaagsel.

Vaak is dus niet altijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:48

Ik vroeg me ook al af hoe een koe met uier en al op een harde ondergrond zou moeten gaan liggen. Ik bedoel: heb d'r zelf al moeite mee. En ik ben geen melkkoe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:52

Tigra_ schreef:
Vaak is dus niet altijd.

Nogmaals, het is niet altijd een waterbed, maar dan is het dus een box gevuld met bijvoorbeeld zand, of zaagsel.
Een veehouder heeft er alle belang bij dat een koe graag gaat liggen herkauwen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:53

Daphne__ schreef:
Ja, helemaal voor. Had al veel eerder verplicht moeten zijn, maar denk niet dat het ooit zal gebeuren helaas :(

Ik zie meerderen reageren dat weidegang voor hun paard niet geschikt is en dat er meer is dan ophokken of weiland, dus ik voeg nog even wat toe aan mijn bericht.

Weidegang of paddock is voor mij gelijk. Paard moet buiten komen en zelf kunnen weten of hij beweegt of niet. Of dat nou op zand of gras is. Aan de hand, ophokken of alleen stapmolen en rijden zou van mij verboden mogen worden. Uitgezonderd tijdelijk uiteraard, bij blessure oid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:55

Mazida schreef:
bruintje123 schreef:

Dan ken jij het karakter van koeien niet :') . Die dames kunnen aardig wild met elkaar omgaan en trappen elkaar ook raak hoor. Daar kun je ook maatregelen bij nemen. Eigenaren van paarden lijken veel te voorzichtig met hun dier om te gaan. Och, als ie maar niet getrapt wordt door een ander paard. Hij heeft een schram gekregen. Waarom mag een paard niet gewoon lekker paard zijn?

Er is ook een goede middenweg. Hier komen ze in aparte stallen, maar kunnen ze door het hekwerk heen wel goed contact met elkaar hebben. Aan de stal zit een uitloopje dat omheint is met schriklint, echter is de scheiding tussen de uitloopjes gemaakt van hout zodat ze wel contact met elkaar kunnen hebben zonder een stroomschok te krijgen.
Ik kies ervoor ze niet samen in één stal te houden 's nachts omdat ik niet wil dat ze elkaar klem kunnen zetten als ze even onenigheid hebben o.i.d.

Overdag kunnen ze jaarrond heerlijk samen buitenscharrelen en doen wat ze willen. Ik probeer ze zo veel mogelijk paard te laten zijn, echter heb ik ze 's nachts gewoon liever op stal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:56

Kinke schreef:
Tigra_ schreef:
Vaak is dus niet altijd.

Nogmaals, het is niet altijd een waterbed, maar dan is het dus een box gevuld met bijvoorbeeld zand, of zaagsel.
Een veehouder heeft er alle belang bij dat een koe graag gaat liggen herkauwen.

Het was gewoon beton(kan inmiddels veranderd zijn), geen zand en geen zaagsel. En ik denk dat de harde ondergrond nog het minste probleem was.
Maar dat is het punt verder niet. Laten we nu niet doen of dat de boeren het allemaal zo goed voor elkaar hebben want ook daar is nog ruimte genoeg voor verbetering net zo als bij de paardenhouders.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 19-02-17 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:56

Koper schreef:
bruintje123 schreef:

Nou, kom kom. Als een ander het kan kun jij het ook.

Kan een ander dat dan? Prive, zonder bedrijf?
Geef er eens een linkje van?

Bedrijfsmatig denk ik ook dat het niet realistisch is en dat je wat dat betreft een koe en paard niet kunt vergelijken.
Daarnaast is er op paardenstallen veel meer verloop wat elke keer weer de rangorde in het geding brengt.
Dat is bij de koeienboer minder.
En ja als er echt een rot koe bij staat die steeds de hele zaak aan het schijten brengt gaat die echt wel naar de slacht voor de rust op stal.
Wat ik begrijp en dus geen aanval is op boeren.