De perfecte kinderpony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:30

Gypsy schreef:
Ineke2 schreef:
Op fb staat een C pony te koop van bijna 18 voor 200 euro. Zou heel braaf zijn en nog wel een kindje op kunnen rondhobbelen. Misschien is dat iets? Staat in Belgie aan het telnr te zien.

Bij die leeftijd moet je er wel op beducht zijn dat dampigheid, cushing en andere ouderdomskwaaltjes op de loer liggen.
Goedkoop in aanschaf, duur in onderhoud. :=

Weet ik... maar wie weet valt het mee.

Heb ooit zelf een kerngezonde 18 jarige pony verkocht. Leeft nog steeds en doet het goed. Inmiddels alweer 25 jaar oud.

Anoniem

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:37

Zelf heb ik een pech-geval die op 12 jarige leeftijd al cushing had, ik vind 18 dan ook niet schrikbarend oud.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:41

Is het ook niet, maar die van mij is iets ouder en heeft dus afgelopen jaar dampigheid ontwikkeld, moet geschoren worden en onder een deken. Cushing nog niet maar hou 't wel in de gaten. Ze hoefde maar een periode lang medicijnen voor haar luchtwegen maar geloof me het was duur genoeg.
Ook een aantal keer bloed moeten testen ivm tekorten.

Had inmiddels ook een nieuwe pony kunnen kopen van al die kosten. :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:56

Maar Gypsy dat ligt niet aan de leeftijd van een pony.
Ziek worden of een ongeluk krijgen kunnen ze allemaal.

joannetaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:58

Ik en mijn zusjes zijn allemaal op jonge leeftijd begonnen met paardrijden op een B-pony. En op ons 11/12/13 zijn we overgestapt op een grotere, ik op een D. Mijn jongste zusje is vanaf een B naar een C gegaan omdat mijn moeder anders de overgang te groot vond, dus ik denk dat van een shet naar een D niet een heel goed idee is. Ik zou lekker kijken voor een brave B pony, op facebook komen regelmatig leuke kinderponies voorbij.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:07

Ineke2 schreef:

met een oud paar wordt het risico natuurlijk wel groter. Maarja, het blijft altijd een risico een paard. Ook een jong beestje kan ziek worden idd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:23

Toch heeft zo een oude schoolmeester ook heel veel voordelen, ik denk met weemoed nog terug aan mijn oudje waar ik met 8 jaar op heb leren rijden ze werd uit eindelijk 32! en ging dood aan leverbot en niets van die oude pony kwalen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:36

JIk zou ook adviseren: koop een pony waar je dochter op dat moment op past of wacht nog even tot ze een leeftijd heeft om een wat grotere pony kan kopen waar ze wat langer op door kan.
Mijn dochter had het geluk dat ze op die leeftijd verzorgpony-tjes had. Ik had zelf een E en daar kon ze op dat moment wel een rondje op zitten maar nog niet echt mee rijden. Doordat ze verschillende pony-tjes heeft kunnen rijden dat wel bijgedragen aan haar handigheid. Ik zou een eigen nog niet doen dus - Je dochter vermaakt zich nog wel een poosje met de shet - en nog een paar jaartjes wachten (tot ca 8 a 9 jaar) en je een grote C kunt kopen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:45

Ineke2 schreef:

Cusjing en dampigheid zijn typische ouderdomskwalen. Een ouder dier heeft daar veel meer kans op dan een jong dier. Dat ligt weldegelijk aan de leeftijd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:42

Gypsy schreef:
Ineke2 schreef:

Cusjing en dampigheid zijn typische ouderdomskwalen. Een ouder dier heeft daar veel meer kans op dan een jong dier. Dat ligt weldegelijk aan de leeftijd.

Ze heeft het toch niet alleen over Cushing en dampigheid
Ze heeft het over het algemeen ziek worden en of een ongeluk krijgen
En dat kan zoals Ineke2 zegt op alle leeftijden

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:46

eerst wordt hier door zowat iedereen een oudere pony geadviseerd,een ideale leermeester,en als dan een 'oudere'(18 vind ik persoonlijk nog niet echt oud), pony voorbij komt,staat iedereen weer op zijn achterpoten omdat die 'kwaaltjes' kan hebben?

18 is nu toch nog echt geen leeftijd waar een standaard pony versleten en oud is?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:51

Hoi!
Ik zie nu pas je topic, dus weet niet waar jullie het over gehad hebben en wat al genoemd is.
Misschien eens naar een goede manege gaan (als in: fatsoenlijke pony's) en daar vragen of ze wat voor jullie hebben?

Ik heb zelf een hele tijd op een manege gereden, en eigenlijk voldoet iedere pony die daar loopt aan jouw wensenlijst.
Er werden daar ook regelmatig manege pony's verkocht. Gewoon omdat ze zo mak, leuk of mooi waren. Weet natuurlijk niet hoe duur ze waren.

Edit: ik denk dat je dan ook een stukje zekerheid meer hebt. Als je een pony bij een handelaar of particulier koopt die zegt dat ie braaf is, weet je dat natuurlijk allemaal nog niet zo zeker.
Bij een manege is het een pré dat ze braaf zijn, dus ik denk dat je dan wel veel meer zekerheid hebt.

Extra edit: ik lees nu dat je je dochter misschien op manege lessen wilt laten gaan. Ideaal! Kan ze eerst een jaar/twee jaar verschillende pony's aanvoelen. Kun je dan eventueel haar/jouw favoriete pony kopen (als dat gaat natuurlijk).

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:05

Op Facebook komt er een leuke B pony voorbij en niet te duur, dan al wel een leermeester van 19 (kan niet op gras wegens gevoeligheid hoefbevangen te raken). Wordt als erg braaf omschreven en komt van een klein meisje die nu te groot is geworden. Staat in de groep Paard en Pony te koop Oost Nederland. Horse for Sale, schimmeltje. Ik zou bij zoiets gaan kijken voor je dochter.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:36

tengeltje11 schreef:
eerst wordt hier door zowat iedereen een oudere pony geadviseerd,een ideale leermeester,en als dan een 'oudere'(18 vind ik persoonlijk nog niet echt oud), pony voorbij komt,staat iedereen weer op zijn achterpoten omdat die 'kwaaltjes' kan hebben?

18 is nu toch nog echt geen leeftijd waar een standaard pony versleten en oud is?

Ts geeft aan weinig budget voor aanschaf te hebben. Dan is een oude goedkope pony aantrekkelijk natuurlijk, maar niet slim. Geen een pony eigenlijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:38

maar een pony van 18 hoeft toch helemaal nog geen gezondheidsproblemen te hebben?
tuurlijk kan het,maar een pony van 8 kan plots ook een hoop nodig hebben.

bij een pony van 25+ zou ik eerder denken aan sowieso wel kosten die eraan komen,maar een 18-jarige pony die gewoon ok is,in goeie gezondheid,op regelmatige basis gereden,.....
waarom zou die bv het eerste jaar meer kans maken op grote kosten dan een 8-jarige?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:49

Hoe hoger de leeftijd hoe meer kans op ouderdomskwaaltjes, zo is het gewoon. Dat wil niet zeggen dat een jong dier geen gezondheidsrisico's heeft, je kunt zowel met een jong als een ouder dier pech hebben, maar bij een ouder dier komt natuurlijk de kans daarboven op om aan ouderdomskwaaltjes te gaan lijden. Wil niet zeggen dat hij niet een tijd mee kan, maar sommige dieren zijn met 18 of 20 al helemaal op, dat moet je wel meenemen in je beslissing.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:58

maar met een beetje verstand zie je toch gewoon het verschil tussen een 18 jarige die helemaal op is en een 18 jarige die nog in de fleur van zijn leven zit.

ik ben ook niet idioot en weet ook dat een 18-jarige 'ouder' is dan een 5-jarige.
maar als je een leerpony zoekt voor een kind,heb je met een 18-jarige veel meer kans hierin te slagen dan met een 5-jarige.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:01

Hij kan nu natuurlijk nog top zijn, maar hoe lang? Das toch altijd een gok met een ouder dier.

Overigens denk ik wel dat een jong kind heel veel kan hebben aan een ouder diertje dat alles al eens gezien heeft, zitten de meest leuke leermeesters tussen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:04

Het kan hard gaan tengeltje. Daar hoeven ze niet helemaal op voor te zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:13

alles kan.....
om daarom direct bang te zijn en een 18-jarige pony te zien als een senior die overmorgen grote artrose en cushing krijgt,vind ik er een beetje erg over.

percentueel gezien zijn er bij recreatiepony's die 18j zijn,bitter weinig die echt op de sukkel zijn qua gezondheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:26

Shanna schreef:
Het is inderdaad erg dubbel...

Bij deze een poging tot uitleg;
Omdat we in eerste instantie pas wilden gaan zoeken naar een andere pony als onze dochter manege les had gehad, en niet meer op de shet zou kunnen (dus over c.a. 3 jaar?) zouden we ook 2 a 3 jaar de tijd hebben gehad om te bedenken wat we wilden, en om te sparen voor een goede pony (die heb je vaak ook niet binnen een maand gevonden, een jaar is realistischer).
Echter, dat de shetlander (die normaal zelfs achter draad zonder stroom blijft staan) nu (zaterdag) uit 3 weides is gebroken om achter de trailer aan te kunnen rennen vind ik erg zorgelijk. Ik heb onlangs ook een topic geopend over dat hij af gevallen is, en ik ging nu terug denken en kwam tot de conclussie dat hij (erg) is afgevallen sinds onze oude merrie (die in de stal naast hem stond) is overleden. Als wij naar les gingen bleven die 2 samen achter zonder problemen, en ze stonden naast elkaar in de stal. Nu blijft hij alleen achter, en staat ook "alleen" op stal.
Dat hij nu uit 3 weides breekt om achter de trailer aan te rennen is voor mij bevestiging van eenzaamheid. En dat hij dus zo erg afgevallen is (tandarts is geweest, hij krijgt onbeperkt hooi maar eet amper, zeer streng ontwormingsbeleid) zou dus ook zeer goed door eenzaamheid kunnen komen (de andere 2 paarden staan tegenover hem in de schuur, maar er staat vaak nog een trekker tussen waardoor hij ze niet kan zien).
Is het totdat er een vriendje gevonden is niet handiger om te gaan schuiven met paarden en trekker zodat alles elkaar gewoon kan zien? Het lost zeker niet alles op, maar het zal wel de stress van de shet verminderen als die in elk geval de andere paarden gewoon kan zien ipv enkel horen. Zet bv om en om de andere 2 paarden er naast in de box van je oude merrie. Is een korte termijn oplossing en niet perfect, maar al een verbetering t.o.v. nu. Paarden kunnen vermoed ik nl wel in elk geval over de neus van de trekker heen kijken en dus elkaar zien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:27

Bij vrijwel geen budget misschien nog een shetje opvangen die gratis weg mag. Dan heeft je shet weer een maatje en kun je rustig rond kijken en sparen voor een nieuwe pony op den duur. Als je shet met maatje nog blijft afvallen is het misschien wijs om niet nog een grote pony er bij te hebben. Met maatje en veel bijvoeren is het dan misschien weer mogelijk om je shet weer in een fijne conditie te krijgen en staat je shet ook niet meer alleen en kan je kindje lekker rijden.. D pony voor een klein kind vind ik geen ideale combinatie. Heb je mettertijd een hoog budget dan heb je ruime keuze voor een pony. Fietsen en pony's kun je beter niet op de groei kopen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:34

Ik heb niet alles doorgelezen, maar vind het wel maf dat velen 18 jaar al zo oud vinden voor een pony. Ik heb hier een Haflinger staan die in mei 19 wordt en euhm, oud??? Dat staat niet in haar woordenboek hoor. Gaat gerust mee op wandeling en loopt dan te trippelen als het te traag gaat. Denk dat je je niet mag vastpinnen op een leeftijd, maar eerder moet kijken naar de algemene toestand van het dier. Sommige mensen van 65 zien er ook veel ouder uit dan anderen, of hebben al meer "ouderdomskwaaltjes" dan anderen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:54

Is dit ouderdom dingetje niet iets om een nieuw topic over te maken??? Het hele topic (wat niet voor deze discussie is bedoeld) wordt er op deze manier helemaal mee vol gel*ld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:59

Ik heb juist liever een wat ouder diertje die tot zn dood bij ons kan blijven dan een jonge pony die nog van alles moet leren. Daarbij kunnen oudjes in het algemeen ook beter stil staan dan jonkies. Natuurlijk verschilt dat ook per dier, zo heb ik mijn merrie zelf gefokt, zelf alles geleerd, die weet niet beter en kan zo weken stil staan en daarna is het weer opstappen en wegrijden. Maar ik heb ook een paardje gehad, die hield van rijden. Als ik die niet reed werd ze nijdig ondanks onbeperkte weidegang, en met het rijden na stil staan had die ook echt energie te veel. Dat zat gewoon in dat dier.

Dus ik schrijf geen enkel paard af op de leeftijd. Een gezonde pony van 20 is welkom, maar een rustige pony van 5 net zo. Mits ze wel ook stil kunnen staan en daar niet heet van worden.