Shanna schreef:Het is inderdaad erg dubbel...
Bij deze een poging tot uitleg;
Omdat we in eerste instantie pas wilden gaan zoeken naar een andere pony als onze dochter manege les had gehad, en niet meer op de shet zou kunnen (dus over c.a. 3 jaar?) zouden we ook 2 a 3 jaar de tijd hebben gehad om te bedenken wat we wilden, en om te sparen voor een goede pony (die heb je vaak ook niet binnen een maand gevonden, een jaar is realistischer).
Echter, dat de shetlander (die normaal zelfs achter draad zonder stroom blijft staan) nu (zaterdag) uit 3 weides is gebroken om achter de trailer aan te kunnen rennen vind ik erg zorgelijk. Ik heb onlangs ook een topic geopend over dat hij af gevallen is, en ik ging nu terug denken en kwam tot de conclussie dat hij (erg) is afgevallen sinds onze oude merrie (die in de stal naast hem stond) is overleden. Als wij naar les gingen bleven die 2 samen achter zonder problemen, en ze stonden naast elkaar in de stal. Nu blijft hij alleen achter, en staat ook "alleen" op stal.
Dat hij nu uit 3 weides breekt om achter de trailer aan te rennen is voor mij bevestiging van eenzaamheid. En dat hij dus zo erg afgevallen is (tandarts is geweest, hij krijgt onbeperkt hooi maar eet amper, zeer streng ontwormingsbeleid) zou dus ook zeer goed door eenzaamheid kunnen komen (de andere 2 paarden staan tegenover hem in de schuur, maar er staat vaak nog een trekker tussen waardoor hij ze niet kan zien).
Is het totdat er een vriendje gevonden is niet handiger om te gaan schuiven met paarden en trekker zodat alles elkaar gewoon kan zien? Het lost zeker niet alles op, maar het zal wel de stress van de shet verminderen als die in elk geval de andere paarden gewoon kan zien ipv enkel horen. Zet bv om en om de andere 2 paarden er naast in de box van je oude merrie. Is een korte termijn oplossing en niet perfect, maar al een verbetering t.o.v. nu. Paarden kunnen vermoed ik nl wel in elk geval over de neus van de trekker heen kijken en dus elkaar zien.