Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:10

Ik heb nu 5 jaar paarden en ze hebben altijd op 25 minuten auto rijden gestaan. Ging eerst dagelijks, nu ongeveer twee tot drie keer per week. Ik moet wel zeggen dat ik altijd volpension heb gestaan. Als ik moest doe-het-zelven was het wel wat heftiger geweest. Maar de afstand op zich heb ik er altijd graag voor over gehad. Ik wilde ze op een goede manier 24/7 buiten met inloopstal hebben en dat vind je niet in mijn regio, ik wil toch paarden dus dan maar zo. Zou het ook makkelijk nog jaren blijven doen, maar ze komen binnenkort aan huis :D het andere uiterste!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:14

Oké, volgens mij span ik de kroon :')

Mijn paarden staan op 100 km. afstand van mijn huis.
En ik ga (nagenoeg) elke dag naar ze toe. 8)7 Al 4 jaar.
Het is zonder files sowieso een uur rijden. Maar aangezien ik over de meest filegevoelige wegen van NL naar ze toe moet, lukt het niet vaak zonder file.

Ze staan bij mijn ouders aan huis, en ik ben enkele jaren geleden naar de andere kant van het land verhuisd.
Ik heb hier echt alles afgezocht naar een accommodatie waar ik mijn paarden zou willen stallen, maar zonder succes.
De eerste stallen waarvan ik dacht 'Oké, dit zou kunnen', begonnen op ruim een half uur rijden. En tja, dan rijd ik dat laatste half uurtje naar mijn ouders er ook nog wel bij, dat maakt dan ook niet meer uit.

De paarden hebben altijd aan huis gestaan bij mijn ouders. En ik vind het gewoon echt een must dat de paarden beweegruimte hebben en dus enkele uren per dag, het liefst de hele dag, buiten staan. En dan niet op een postzegeltje land, maar gewoon écht de ruimte hebben. Ook in de winter. Dus tja, zoek die stallen in regio Rotterdam maar eens op.
Ook kost het werkelijk een kapitaal om in regio Rdam 2 paarden in pension te hebben.

Luxe faciliteiten heb ik bij mijn ouders niet, en stallen uitmesten etc. moeten we allemaal zelf doen.
En ik wil mijn paarden het liefst gewoon elke dag zien. Dus ik ga er ook elke dag heen, tenzij ik bv. écht niet kan of met vakantie ga.
Het kost me wel een kapitaal aan brandstof, en ook de tijd die ik ermee kwijt ben is echt buitenproportioneel.
Ik kan gelukkig mijn werk flexibel indelen; ik vertrek elke ochtend rond 06:30 naar de paarden, en ben dan rond de middag thuis, zodat ik kan gaan werken (werk dan vaak in de avond nog wel door).

Het is echt wel lastig vol te houden en moeilijk te combineren met andere dingen.
Wat me toch op de been houdt dit vol te houden, is dat er een verhuizing terug richting het midden van het land (dus naar de paarden) op komst is. Dat ligt al langer in de planning, maar komt stukje bij beetje dichterbij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:16

Babootje schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat die band blijft. Mijn paard staat nu door omstandigheden verder weg, ik ben er zelfs nog 4 x per week, maar ik merk al dat de band anders wordt dan toen ik iedere dag met hem bezig was.

De band in jouw beleving of in die van het paard? Mijn paarden reageren nog absoluut hetzelfde als toen ik dagelijks kwam. Ik houd ook echt niet minder van ze. Maar ik kan me wel voorstellen dat je zelf dan denkt: zijn alle kosten/zorgen/gedoe het waard als ik mn paard maar twee keer per week zie?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:16

Tyrcanol schreef:
Varekaj schreef:
Ik verbaas me er over dat zoveel mensen 30min lang vinden. Voor mij is dat normaal. Er is gewoon niks dichter bij huis, op 1 plek na en daar besparen ze nog het liefst van al op bodembedekking en ruwvoer... Al de rest zit verder weg.

45 minuten zou wel de limiet zijn. En het moet makkelijk bereikbaar zijn. 30min via gewone wegen met verkeerslichten etc is wel wat anders dan 30min via de snelweg. Want dat kan ook aangezien ik er vlakbij woon. Maar dan zit je al heel snel met nog ruimere afstanden.

Daar verbaas ik mij ook over. Ik zelf vind 30 min niet lang. De mijne hebben 2 jaar op 40 min afstand gestaan en ging 5-6 keer in de week. Als ik ze niet aan huis had kunnen zetten stonden ze daar nog steeds :j

Maargoed ik moet ook een uur rijden naar mijn werk (80km enkel) waarvoor mensen mij voor gek verklaren :+

Ik ging idd altijd elke dag en vaal meerdere keren per dag. Maar omdat de stal waar ik stond tegen de vlakte ging en de overige stallen in de regio verschrikkelijk slecht zijn heb ik mijn paard ongeveer 85 km verderop gezet en dat was zonder rijbewijs echt ver om vaak naartoe te gaan. Maar deze situatie was tijdelijk aangezien ik -speciaal voor de paarden- verhuisd ben naar een regio waar meer ruimte is voor paarden en waar het nog enigszins betaalbaar is om ze aan huis te hebben. Ik zie ze nu dus zo vaak als ik wil :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:23

Babootje schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat die band blijft. Mijn paard staat nu door omstandigheden verder weg, ik ben er zelfs nog 4 x per week, maar ik merk al dat de band anders wordt dan toen ik iedere dag met hem bezig was.

Ik merkte dit ook in de drie kwart jaar dat mijn paard verder weg stond en ik er weinig kwam. Ze volgde met haar ogen niet meer mij, maar de beheerder. Ik vond het pijnlijk om te zien.
NU is dat gelukkig weer hersteld.

Varekaj doen!! Als je tenminste meerdere paarden hebt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:19

Mijn paard staat ook 30 minuten met de auto van mijn huis. Een bewuste keuze. Ik kom er 2 keer per week. Het gevoel moet goed zijn de andee dagen. Ik heb gewoon geen zin meer om elke dag er naartoe te gaan. De reden is dat ik op stallen gestaan heb waar je gewoon niet eigen baas bent over je eigen paard. Dan heb je een CONTRACT waarin staat dat de paarden elke dag buiten komen en binnengezet worden en onbeperkt hooi en stro gebruikt. Vinden ze dat elke dag buiten komen maar 3 keer per week hoeft te zijn, of een stalhouder die weet dat ik toch nog kom en laat mijn paarden dan buiten staan zodat ik ze zelf binnen moest zetten (had er toen nog 2). En dan vreten de paarden te veel, ja, meer dan een fjord, maar is gewoon een kwpn-er.

Nog een mooie van de laatste stal waar ik gestaan heb: Dan staat er in het contract dat de faciliteiten NIET exclusief tot uw beschikking staan en dan wel het lef hebben om mij te vragen om 2 avonden niet te rijden omdat er een instructeur les komt geven en het prettig is als mensen de bak alleen hebben. Pardon? Ik betaal ook stalgeld en mag dus ook gewoon rijden op de momenten dat een ander les heeft. zo staat het in het contract. Ik kan geen bak reserveren, dan een ander ook niet. Lijkt me erg simpel. Ik hoef geen les van die instructeur en wil gewoon zelf trainen, geef mezelf wel les zeg maar. Dus ik ging gewoon bij de lessen in en dan krijg je zure gezichten, maar ik had het recht om te rijden. Door dit soort dingen daar weggegaan.

Dus daarom nu verder weg en dat bevalt goed. Paard komt gewoon buiten, er is een goede bak bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:00

Heel herkenbaar Germie, stallen die zich niet aan hun eigen afspraken houden.
Zo heb ik kort op een stal gestaan waar de paarden, werd mij van te voren door de eigenaar vertelt, van 10 tot 19 buiten stonden. (Voor de regio is dat vrij veel).
In de praktijk bleek het van 11 tot 4 te zijn. -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:00

Op de dichtstbijzijnde stal: paarden kunnen buiten, ook de hengsten. Stallen 2x/dag gemest, ruim hooi en voer, al wat je wil.
Praktijk: hengst stond binnen, kreeg beperkt water (anders plast hij teveel en moet er teveel strooisel in) en op het einde amper 2 plakjes hooi/dag en verder maïs, maïs en nog eens maïs. Water op de weides werd amper aangevuld. Paddock stonk van de stront en schimmel kwam uit ongebruikte drinkbakken je tegemoet.

Dan liever kwartier of half uur langer van huis hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:34

Wat schandalig Varekaj! Ja tuurlijk ga je dan verder weg staan! :j

DatBenIkNou

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:51

Ik vind een half uur met de auto rijden echt de max. Ik rij er nu 15 minuten over.
Als er iets aan de hand is wil ik er gewoon zelf snel kunnen zijn? Hoe doe je het in hemelsnaam als je bijvoorbeeld 3x pd 10 minuten moet stappen/koelen/temperaturen of iets dergelijks? Als je paard niet oké is, wil je de zorg toch niet aan iemand anders over laten? Daarnaast hangt het denk ik ook er van je 'gebruiksdoel' af. Een sportpaard wat uitgebracht wordt in de wedstrijdsport daar is 2x per week er heen gaan niet haalbaar. Persoonlijk bezit ik daar ook geen paard voor, ik vind juist dat dagelijkse teuten, rommelen op stal heerlijk. Ik wil zelf ook gewoon dagelijks zien hoe ze erbij staat. Dus nee, ik zou haar echt niet verder weg hebben willen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:21

Hoe doe je dat? Goed afspreken en plannen met stalgenoten. Mijn merie ben ik verloren aan koliek in 2012. Stalbaas heeft me direct gebeld nadat de DA al opgetrommeld was. Ik werkte toen alleen nog voltijds op een uur reizen met de trein. Tegen dat ik in mijn station was om mijn auto op te pikken lag mijn paard al lang in de OK van de kliniek. Ze hebben heel snel gehandeld en toch kwam alle hulp te laat. Dikke pech. Zoiets kan altijd gebeuren. Ik mis die rosse vonk nog elke dag, maar ik verwijt niemand iets. Ook mezelf niet.

Ik werk nu veel dichter bij huis maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar kan vertrekken als er wat is. Ik werk namelijk ook met patiënten. Daar zeg je niet even tegen "red jezelf maar". 2x/dag stappen kan ik zelf doen, voor een 3e keer zou ik beroep kunnen doen op een stalgenoot. Iemand die fulltime werkt kan ook niet altijd 3x/dag hoor!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:34

Mijn paarden staan op een half uurtje met de auto, maar helaas heb ik die niet vaak beschikbaar dus ga ik met de trein waarbij ik er een uur over doe - mits ik geen vertraging oid heb. Het went wel, maar ik baal er wel altijd erg van. Het was niet mijn keuze om de paarden te verhuizen en we hebben ook erg mooie plekjes dicht in de buurt. Ik kan niet wachten op de dag dat ik weer gewoon dagelijks op de fiets naar stal kan!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:06

DatBenIkNou schreef:
Als er iets aan de hand is wil ik er gewoon zelf snel kunnen zijn? Hoe doe je het in hemelsnaam als je bijvoorbeeld 3x pd 10 minuten moet stappen/koelen/temperaturen of iets dergelijks? Als je paard niet oké is, wil je de zorg toch niet aan iemand anders over laten?

Waarom niet? Als ik de dagelijkse verzorging van mijn paard aan iemand toevertrouw, zie ik geen enkele reden waarom die persoon ineens niet meer "capabel" zou zijn als er iets aan de hand is. De meeste stalhouders hebben meer paarden en situaties van dichtbij gezien dan de gemiddelde eigenaar. Als er iets is, zijn vaak juist zij de eerste mensen aan wie ik advies vraag. Of we op dezelfde lijn liggen qua mening bekijk ik daarna wel.
Als er uitgebreid gekoeld/gespoeld/geweekt moet worden zou ik dat in eerste instantie zelf doen, omdat ik niet automatisch verwacht dat iemand "zomaar" een hoop extra tijd kan maken voor mijn paard. Maar als er afspraken gemaakt kunnen worden zodat ik inderdaad niet elke dag 3x over en weer moet, dan maak ik me écht geen zorgen of de handelingen goed uitgevoerd worden.

Een ingewikkelde wondverzorging waarvoor je de nodige instructies van de dierenarts hebt gehad is misschien nog wat anders. Maar gewoon stappen of koelen? Dat kan toch létterlijk iedereen?
Als mijn paard heel acuut ziek wordt, wil ik er inderdaad graag zelf snel bij zijn, maar dat is gewoonlijk toch voor een heel korte periode. Ofwel wordt het snel beter, ofwel vertrek je richting kliniek.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:10

Ik verhuis zaterdag naar een andere stal dit is voor mij 15-20 minuten vanaf huis.
Vanaf mijn werk 8 minuten. En ik werk van maandag tot vrijdag dus moet te doen zijn :)
Wil dan ook gelijk na mijn werk ernaartoe.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:48

DatBenIkNou schreef:
Ik vind een half uur met de auto rijden echt de max. Ik rij er nu 15 minuten over.
Als er iets aan de hand is wil ik er gewoon zelf snel kunnen zijn? Hoe doe je het in hemelsnaam als je bijvoorbeeld 3x pd 10 minuten moet stappen/koelen/temperaturen of iets dergelijks? Als je paard niet oké is, wil je de zorg toch niet aan iemand anders over laten?

Dit, exact dit. Met de toevoeging: kàn je de zorg aan iemand anders overlaten? Het is mooi als de pensionhouder 3x per dag met een paard gaat stappen/afspuiten/soda-badjes geven, maar je kan er niet vanuit gaan dat een pensionhouder dat doet.
En ik wil best een keer een stalgenootje ter wille zijn en het geblesseerde paard wat zorg verlenen als stalgenootje verhinderd is door werk of dringende privé zaken. Maar dat is een keer, en zeker niet langdurig en intensief.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:08

Tuurlijk, ik heb afgelopen zondagochtend ook nog met het paard van een stalgenootje gestapt. Helemaal niet erg voor een keertje.

Bakkabouter: ik zeg nergens dat ik de staleigenaar of stalgenoot niet capabel zou vinden maar dat ik zélf voor mijn zieke paard zou willen zorgen. Ik vind dat mijn eigen verantwoording en vind dat ook prettiger voelen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:10

DatBenIkNou schreef:
Bakkabouter: ik zeg nergens dat ik de staleigenaar of stalgenoot niet capabel zou vinden maar dat ik zélf voor mijn zieke paard zou willen zorgen. Ik vind dat mijn eigen verantwoording en vind dat ook prettiger voelen.

Dat had ik er verkeerd uit gehaald dan, excuus :o

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:27

Nou, onze paarden staan op 13 minuten rijden vanaf huis, maar nu er eentje bij de kliniek staat op minstens 30 minuten ben ik echt heel blij dat ze normaalgesproken dichtbij staan. Vind het wel heftig, elke dag nóg meer file en zo lang in de auto.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:39

Op de stal dichtbij was mijn pony heel erg op mij gericht, bijna geobsedeerd... Echt niet leuk. Ik had een hele ongelukkige pony,

Nu op de stal verder weg is hij blij, met en zonder mij. Hij kan paard zijn en de band blijft wel.

Ik weet wel dat ik hem echt aandacht moet geven en niet alleen maar de klusjes moet doen of hem aan het werk zetten, dan wordt hij heel vervelend, maar dat geldt ook als ik te vaak kom en te weinig afwisseling bied.

Vertrouwen in de stal eigenaren vind ik wel heel belangrijk, of ik nou ver weg sta of dichtbij, of mijn pony nu gezond is of extra zorg nodig heeft. Mijn privéleven is zodanig verandert dat zelfs als hij dichtbij zou staan ik de hulp van anderen nodig zou hebben. Kwestie van loslaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:47

Ik had mijn pony eerder op een half uurtje afstand staan, na een verhuizing staat hij nu aan huis en dat scheelt wel veel :j
Qua tijd ben ik evenveel kwijt, van halfpension naar veel zelf doen scheelt immers ook, maar het voelt wel anders. Ik kan nu even snel rijden tussen de buien door. Of 's ochtends wat aan de stallen doen en 's middags rijden als dat met andere afspraken handiger is dan alles achter elkaar. Eerder deed ik dat eigenlijk niet, omdat ik dan 2x de reistijd had, en 2 uur per dag (4x half uur) is gewoon veel. Het maakt me dus vooral flexibeler, om ze dichterbij te hebben :j

Reistijden van meer dan een half uur zou ik echt niet aan beginnen, niet met een eigen paard in elk geval, want dan wil ik er toch minstens 6x per week zijn. Bij zo'n reisafstand zou ik geen paard willen hebben en eerder een bijrijdpaard zoeken voor 1 of 2 dagen per week. Andere hobby's en een sociaal leven buiten de stal vind ik ook erg belangrijk, en dat zou met zoveel reistijd voor mij niet meer haalbaar zijn.
(wat niks zegt over wat voor iemand anders fijn is en een slimme keuze :) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:38

DatBenIkNou schreef:
Als er iets aan de hand is wil ik er gewoon zelf snel kunnen zijn? Hoe doe je het in hemelsnaam als je bijvoorbeeld 3x pd 10 minuten moet stappen/koelen/temperaturen of iets dergelijks? Als je paard niet oké is, wil je de zorg toch niet aan iemand anders over laten? Daarnaast hangt het denk ik ook er van je 'gebruiksdoel' af. Een sportpaard wat uitgebracht wordt in de wedstrijdsport daar is 2x per week er heen gaan niet haalbaar. Persoonlijk bezit ik daar ook geen paard voor, ik vind juist dat dagelijkse teuten, rommelen op stal heerlijk. Ik wil zelf ook gewoon dagelijks zien hoe ze erbij staat. Dus nee, ik zou haar echt niet verder weg hebben willen staan.

Ik ben het hier in zoverre mee en dat ik op die manier niet aan een paard zou beginnen.
Maar als je t paard hebt en je stal gaat sluiten of je moet om wat voor reden dan ook er weg, dan heb je soms alleen de keus tussen een slechte stal dichtbij of een goede stal ver weg. In dat geval wordt het wel de laatste optie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:34

Mijn paard heeft jarenlang op 30 - 40min afstand gestaan... toen ze er stond, maakte ik daar geen probleem rond, ik vond het belangrijker dat zij op een goede plek stond want tenslotte moet zij er 24/24 en 7/7 wonen dus de afstand nam ik voor lief.
Ik ging trouwens elke dag.

Echter, sinds enkele maanden staat ze nu op eigen stuk grond met stal en dergelijke en merk ik pas hoe handig het is als ze zo dichtbij zijn!
Dus de tijden van 30 minuten rijden, viel dat zo niet op maar pas als dat niet meer nodig is, dan pas merk je dat het toch wel belastend is.
Nu ben ik trouwens minstens 2x per dag bij ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:06

Even weer wat leven in blazen :o

Door omstandigheden ben ik aan het rondkijken geweest voor stalling voor volgende winter. Ik denk graag goed vooruit :))

Nu ben ik een stal tegen gekomen die iets verder rijden is (zowel in km's als tijd) maar makkelijk bereikbaar. Ik ben tevreden waar ik nu sta maar er zijn toch elk jaar weer details waar ik me meer en meer aan ga ergeren. Voor de info: ik overwinter met de paarden alleen maar op pension, vanaf maart tot september gaan ze op mijn eigen weiland 24/7 buiten.
De stal die ik nu op het oog heb is €5/maand goedkoper in doe-het-zelf. Volpension is daarentegen schreeuwend duur, en dan moet je in het weekend alsnog je stal zelf doen. Toch maar niet, dus doe-het-zelf. Hier is echter wel een binnenbak, solarium en poetsplek met warm water! Heerlijk...

Mijn reistijd verhoogt van 30 naar 40-45/min en ik zal dan dagelijks moeten gaan (ik sta nu volpension ergens anders) maar voor droge voeten heb ik veel over...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:33

Als je het kan doen, is het een goede keuze Varekaj! Ik heb door mijn werk echt de mogelijkheid niet meer om alles zelf te doen. Ik kan ze alleen maar op volpension hebben. Klinkt als een fijne stal, gelijk reserveren voor volgens jaar! :D

Wat ik weer voorbij zie komen, ik vind het echt triest hoor... "ik heb mijn paard dichterbij verhuisd. Helaas komt hij nu veel minder buiten in de winter, maar ik kan leuke dingen doen!"... dit is dus precies wat men bedoeld met het ten koste van je dier laten gaan. Maar ja, je zult 10 minuten langer onderweg zijn en daardoor een gelukkig paard hebben... -O-
En een onzinverhaal over "de band verdwijnt als je maar 2 of 3 keer per week naar je paard gaat"... Die zogenaamde "band" is alleen voor de mens belangrijk, dat paard maakt het geen fiets uit, die staat echt liever met z'n soortgenoten op de wei dan met een mens bezig zijn. Uiteraard vinden ze het wel grappig, meestal komt er ook lekker eten bij kijken. Maar iemand gaf het al aan: ZIJ vond het zelf pijnlijk dat het paard z'n ogen op de pensionhouder hield, want dat is degene die voert. Dat dat "gelukkig" weer voorbij is, daarbij vraag ik me af of dat paard er ook zo over zou denken als ie zou kunnen denken.

Het lijkt alsof ik alleen maar kan zeiken, maar ik vind het gewoon zo triest dat men z'n paard rustig flink tekort doet om zelf leuk je hobby te kunnen beoefenen. Natuurlijk is het een hobby, en vaak een dure, dus je moet er wel lol van hebben, anders kun je beter stoppen. Maar als het ten koste van je paard gaat zeg ik, ja stop er dan liever mee. Het is wel een levend dier waar je de verantwoording voor hebt. Maar het schijnt dat het daadwerkelijke welzijn van het paard mensen geen ruk interesseert. Ze gillen wel dat ze er om geven, maar ondertussen staat hun dier wel opgesloten op stal, alleen, buiten zonder schuilmogelijkheden, in een paddock zonder ruwvoer, op een postzegeltje land waar ie geen normale spurt kan trekken, op een stal waar veel te weinig ruwvoer wordt gevoerd etc etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:07

Ik weet niet of ze op die stal buiten kunnen in de winter. Heb gevraagd wanneer ik er eens langs kan gaan. Ik ken de stal van jaren terug en intussen zijn het nieuwe eigenaars en is de boel opgeknapt.

Over dat naar buiten kunnen... Tot nu toe is de plek waar ik nu sta de enige in heel de regio waar elk paard een paddock heeft. In theorie. In praktijk komen ze nu ook niet buiten tenzij je dat als eigenaar zelf doet. De stalbaas haalt ze dan 's avonds wel binnen. Ik werk deeltijds en ga meestal rond 14u. Afhankelijk van welk paard moet werken en wat voor werk, gaan ze rond 15u-16u nog even op de paddock en rond 17u-18u weer naar binnen. De bodem zit hier overal zodanig verzopen dat het een totale blubberzooi is. Mijn 2 paarden weigeren op dit moment zelfs om de paddock in te lopen omdat ze tot over de kogels wegzakken en vastgezogen worden. Dan maar niet.

Is het droog weer en liggen de paddocks er goed bij, dan geeft hij korrel, legt op elke paddock een ruime bult hooi. Dan is de schep korrel op en mogen ze naar buiten. Helaas is dat al geleden van november. Het droogt niet op en het water kan ook absoluut niet weg. Dan echt liever meer op stal dan een ongelukkig paard dat letterlijk staat te rotten hoor.

De buitenbak staat ook kleddernat maar daar zakken we niet in. Godzijdank. Dus mogen ze daar regelmatig even op razen. Helaas raakt die ook verzadigd en beginnen ze nu soms te schuiven in het natte zand en eerlijk... er zijn leukere dingen dan keihard balen als het vriest omdat alles dan bikkelhard is.