Help, ik wil een nieuwe pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:37

Calanddra schreef:
Zo zie je maar dat zelfs bij de allerbraafste de basis op de grond er goed in moet zitten, jij moet de leiding nemen anders doet het paard dat.
Sommige ponies hebben meer karakter dan anderen, deze veegt duidelijk de vloer met haar aan. Elke pony heeft een andere persoonlijkheid, de één past beter bij TS dan de ander. Het verschil tussen 1 en 2, is alleen de steilheid van de leercurve. Op het einde van de rit heeft de sufste goeierd ook duidelijkheid en leiderschap nodig inderdaad.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:38

Precies wat hierboven gezegd word, ze vraagt gewoon om hulp dus laat je commentaar lekker voor je en help haar! Als je dat niet kan wat doe jij dan bij dit topic?!

@ts: Je kan het inderdaad beter aan je ouders vertellen, dat je bang van je pony bent geworden en waarom. En dat je eigenlijk wedstrijden wilt gaan rijden, maar dat je je pony daar geen plezier meedoet. Zeg ook dat dit eigenlijk niet zo langer kan en dat je de lol van een eigen pony hebben niet echt meer ziet. Misschien kunnen jij en je ouders je huidige pony verkopen naar een huisje waar hij niet wedstrijdgericht wordt gereden en dan kun je opzoek gaan naar een pony die beter bij je past!
Vraag anders hulp aan een stalgenootje of een instructeur/instructrice :)
Veel succes!

Poekkie

Re: Help, ik wil een nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:16

Hmmm, ik hoor nergens dat de pony bokt, slaat of steigert. Dan zou hij voor mij al ongeveer in de categorie 'braaf' vallen denk ik. Als je onzeker bent en onaanvaardbaar gedrag niet correct corrigeert, dan kan je zelfs een kalme, bejaarde tinker ontzettend gemeen krijgen... Dus een nieuwe pony helpt dan toch ook helemaal niet.

Ikzelf verzorg een haflinger. Doordbraaf dier, zet geen stap verkeerd en proefritje ging helemaal perfect. ikzelf was in mijn idee natuurlijk een 'gevorderd' ruiter (manegelessen, dus euhum... Achteraf bekeken toch niet zo geweldig gevorderd... := ). Ik had geen schrik van de pony, maar was in het begin veel te lief voor hem, en liet veel toe. Hij trekt? Ach... Hij geeft me een duwtje? Ach... Dat soort correcties hadden ze mij op de manege immers nooit aangeleerd. Resultaat: na een goede maand een strontvervelende pony die alleen maar gras wou eten, wegliep zodra hij de kans had, mij omver duwde, geen hoeven wou geven en gewoon stront vervelend was. Dat uitte zich ook in het rijden: galop? Neeeeh hoor baas! Draf? Naja, misschien als het zonnetje schijnt. Mooie figuur? Pfff, ik loop zelf wel waar ik wil. Meewandelen naar de piste? Maar hej, daar is lekker gras! Enz....

Ik ben opnieuw gaan lessen en heb eens een goed gesprek met de eigenaar gehad over wat ik allemaal mocht toestaan en wat niet en hoe te corrigeren. Resultaat: nu is het een superlief dier en ik heb het volste vertrouwen in hem +:)+ +:)+ blijft stilstaan, stapt opzij als ik dat vraag, duwt mij niet meer omver, geeft hoeven, is te leiden over een weide vol gras (wel soms eventjes duidelijk maken dat dat echt puur decoratie is en geen voedsel :o ) en reageert mooi op mijn been. Kanttekening: ik had wel nooit angst van de pony, maar liet te veel toe en was niet consequent. Een eigen paard zou ik dus sowieso verknoeid hebben, hoe braaf ook.

Mijn advies voor je: als je bang bent van de pony, zou ik zelf niet alleen verder gaan. Je hebt duidelijk iemand nodig die je hierbij helpt, zodat jij en je pony terug een team kunnen worden. Ga hier met je ouders over praten en kijk of wie je kan helpen met je pony. Grondwerklessen zijn een goed idee.
Zie je dit niet zitten? Dan zou ik de pony verkopen, maar ik zou nog NIET direct een nieuwe kopen. Je zal wss weer in hetzelfde schuitje belanden door je gebrek aan ervaring. Zoek dan liever een jaartje een verzorgpony. Dan kan je toch altijd rijden, maar is er nog steeds iemand die de pony correct corrigeert en je kan helpen als het mis gaat.

Succes!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:39

Welke pensionstalling sta je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:46

je zou toch denken dat als je Z1 niveau hebt je een luie pony wel aan de gang krijgt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:13

Rex_Rolfo schreef:
Echt? Gaaf. Ik ken het alleen van de Zwarte Hengst, dacht dat z'n zoon Satan losse tandjes had. De oude trainer van de hoofdpersoon pakte dat ook met een hete pieper aan.

[ Afbeelding ]

Nee, die aardappel werd toegepast bij Black Minx, dochter van de Zwarte Hengst. Maar dat even off topic.

TS, hopelijk vind je een oplossing. Grondwerk vind ik zeker een nuttige tip. Vooral je paard leren achteruitgaan voor jou kan helpen (zonder druk te zetten!), dat helpt al tegen bijten omdat het je paard onderdanig maakt. Maar niet altijd zo evident, mijn hengst had er ook moeite mee.

Een instructrice die je pony telkens in elkaar schopt, daar zou ik ook niet blij van worden, en pony ook niet.

Pony is braaf in de les, niet zonder les? Rij dan 2x per week, gewoon in de les, is ruim voldoende in het begin voor een pony die geen pistewerk gewoon is. En ga de rest van de tijd aan de slag met grondwerk, wandelingetje in het bos aan de hand of onder het zadel (niet in je eentje)...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:23

Omdat dit topic door een SA is geopend, hier dan ook een slotje