Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:56

Zinzi_jewel schreef:
Waarom druk maken over dat ze 2 jaar semi vrij geweest zijn .
Jonge sportpaarden zijn ook in de opfok geweest en vaak de zomers op grote weides waar niks van ze verlangt word
En die komen ook op stal als ze 2,5 / 3 jaar zijn

nou ik zou het inderdaad gewoon aandurven want elk veulen heeft dingen moeten leren.
hoeveel ze zich kunnen aanpassen zit in het karakter van het dier...maar hoeveel lastige/ moeilijke/ karakter paarden zijn er van een ander ras en dan is het weer zo een arabier of rot shet etc.

maar het zijn gewoon paarden die het basic houden wat meer waarderen en dan bedoel ik geen dekens, drukke maneges en pension stallingen.
Maar ik heb zelfs in mijn kindertijd 30 jaar geleden een konik L1 zien rijden en het dier deed het perfect en ook die kwam uit de wildernis, was erg braaf en ging zonder mokken de trailer op.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:02

Ik zou toch zelf enorme problemen hebben met het in huis en wei halen van een in het wild geboren paard. Me een belemmering in haar of zijn leven voelen, last hebben van schaamte dat "we" het dier zijn eigen leven in vrijheid ontnemen. Waarom zou hij al die mensendingen moeten leren? Hoe kun je zo'n rijk leven willen beknotten en hem degraderen tot een paard wat over de meeste dingen in zijn leven geen zeggenschap meer heeft? Uiteraard spelen zulke vragen ook een rol bij mij met mijn tamme paarden. Ik blijft het lastig vinden. Ook die opmerkingen over het slachten, hoezo eerlijk vlees? Wel minder slecht maar eerlijk, nee, dat kan niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 15:25

Niet echt ontopic, maar vooruit... van de Oostvaardersplassen ben 'k totaal geen fan. Mijn thesis ging ook over begrazing in natuurgebieden en 'k verdedigde daar de stelling te werken met oude Belgische rassen en fokkers. Het moge duidelijk zijn dat 'k dus een iets ander beeld heb over hoe om te gaan met grote grazers in natuurgebieden dan mijn werkgever ;) maar dat is geen probleem, beleid kan bijgeschaafd worden en al doende leert men :)

Voor wie geïnteresseerd is, kreeg in mijn inbox nog een uitnodiging voor een studiedag rond ontworming en natuurbeheer: http://www.inverde.be/cursus/2981 Wellicht interessant voor diegenen die zich hier vragen rond stellen.

Verder nog geen nieuws.. hoop maandag de betrokken vrijwilligers te spreken zodat ik een beter beeld heb van de vier hengsten, het fokbeleid enz.

Mazida

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:37

Deze paarden hebben twee jaar het ultieme paardenleven gehad. De ultieme vrijheid. Waarom zou je om 'ze zogenaamd te redden' gaan verkopen aan mensen die er weet ik veel mee gaan doen. Doe je deze paarden een plezier om ze te gaan berijden, op te sluiten in een stal of op een postzegel wei? Dat we dat met andere paarden doen wil niet zeggen dat het goed is. Slachten is helemaal niet erg. Die paarden hebben twee jaar ontzettend kunnen genieten en daar kun je ook een lekker stuk vlees van eten, zeker weten dat deze paarden het goed hebben gehad!

En dat er serieus mensen zijn die pleiten om niet meer te fokken met de kudde, lekker natuurlijk en dan vergrijst zo'n kudde ook helemaal. Niets mis mee om de Konikhengsten na twee jaar te slachten voor een goed stuk vlees. Merken ze zelf helemaal niets van. Doe je een groter plezier mee dan ze te gaan berijden en op te sluiten. Dat laatste noem ik geen redden :roll:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 15:41

Mazida schreef:
Deze paarden hebben twee jaar het ultieme paardenleven gehad. De ultieme vrijheid. Waarom zou je om 'ze zogenaamd te redden' gaan verkopen aan mensen die er weet ik veel mee gaan doen. Doe je deze paarden een plezier om ze te gaan berijden, op te sluiten in een stal of op een postzegel wei? Dat we dat met andere paarden doen wil niet zeggen dat het goed is. Slachten is helemaal niet erg. Die paarden hebben twee jaar ontzettend kunnen genieten en daar kun je ook een lekker stuk vlees van eten, zeker weten dat deze paarden het goed hebben gehad!

En dat er serieus mensen zijn die pleiten om niet meer te fokken met de kudde, lekker natuurlijk en dan vergrijst zo'n kudde ook helemaal. Niets mis mee om de Konikhengsten na twee jaar te slachten voor een goed stuk vlees. Merken ze zelf helemaal niets van. Doe je een groter plezier mee dan ze te gaan berijden en op te sluiten. Dat laatste noem ik geen redden :roll:

zoals je in de OP kon lezen was dit de vraag van het topic. Nogmaals redden stond tussen aanhalingstekens, omdat ik even niks beters kon bedenken.

Dat de kudde vergrijst lijkt me niet uit te maken. Het is de Oostvaardersplassen niet. In België (Vlaanderen) hebben we geen natuurgebieden van honderden hectares aaneengesloten stukken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:00

Lusitana schreef:
Nabster schreef:
Betaalt een veehandelaar serieus maar 25 euro voor zo'n pony? Een konijn is nog duurder. Dat wist ik niet joh, dat dat zo goedkoop gaat.

Dat komt vooral omdat ze er meteen tientallen meenemen en niet 1....
Je hebt bij dieren kopen altijd voordeel als je een groepje overneemt, helemaal als het om ongewenste dieren gaat.

En rijdt die veehandelaar dan niet meteen door naar de slachter? en verdiend meteen een lekker bedrag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:04

BMHP schreef:
Solleke_Noah schreef:
Goof: we hebben ook een kudde Galloways (kudde moet je ruim zien, gaat om honderden dieren)

Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde. Ik ben persoonlijk (!) meer voorstander van castratie om overschot te voorkomen.

Over je stuk over de lammetjes, dat is naast de kwestie. Ik werk niet op een lammetjesboerderij. Ik werk voor een organisatie die koniks en Galloways heeft, en wil onderzoeken of er voor deze dieren, die deels onder mijn verantwoordelijkheid vallen, alternatieven zijn.

Als ik het goed heb was de vorige oplossing ze voor 25 euro per stuk aan een handelaar te verkopen.
Gaat het redden van deze paarden over hoe ze meer kunnen opbrengen? of voor goedkoper beheer?

Ik vind de situatie en de vraag eigenlijk hypocriet, Voor onderhoud van de natuur worden dus galloways en Konik paarden ingezet maar het beheer van de kudde is niet goed meegenomen in het plan. Als er honderden Galoways staan is er dus genoeg grond en eten.
De enige nette oplossing is de aanwas van de kuddes te beperken. Het verwijderen of ruinen van het overschot aan hengsten is daarbij belangrijk verder zijn er mogelijkheden om de dracht van merries te voorkomen met middelen als PZP.

Ik ben in dit soort situaties tegen de slacht van gezonde dieren omdat deze organisaties de plicht hebben om de kuddes goed te beheren. Dieren afvoeren naar de slacht vind ik geen goed beheer.
verkopen voor 25 euro is een goedkope manier om het probleem te verleggen.

Dus zorgdragen dat het aantal dieren past op het grondstuk en door castratie/sterilisatie de populatie in stand houden.

Ik verwijs ook graag naar de Oost Vaarders Plassen heel leerzaam.

Helemaal mee eens[/quote]
Voeg daar de Amsterdamse waterleidingduinen maat aan toe, net zo een drama...

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:54

josien_m_ schreef:
Ik zou toch zelf enorme problemen hebben met het in huis en wei halen van een in het wild geboren paard. Me een belemmering in haar of zijn leven voelen, last hebben van schaamte dat "we" het dier zijn eigen leven in vrijheid ontnemen. Waarom zou hij al die mensendingen moeten leren? Hoe kun je zo'n rijk leven willen beknotten en hem degraderen tot een paard wat over de meeste dingen in zijn leven geen zeggenschap meer heeft? Uiteraard spelen zulke vragen ook een rol bij mij met mijn tamme paarden. Ik blijft het lastig vinden. Ook die opmerkingen over het slachten, hoezo eerlijk vlees? Wel minder slecht maar eerlijk, nee, dat kan niet.

En wat maakt een konik dan anders dan ieder ander ras? In dat geval kun IJslanders, haflingers, Friezen, tinkers ( en zo zijn er vast nog veel meer rassen die vaak in semiwilde kuddes worden opgefokt) ook van je lijst schrappen. Of beter nog, ieder paard, als het ontnemen van de vrijheid een argument is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:17

josien_m_ schreef:

Alle gedomesticeerde diersoorten hebben zelf de eerste stap(pen) naar samenleven/werken met de mens gezet. Het levert ze dus kennelijk een aantal voordelen op t.o.v. de vrije natuur.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:23

Ja, dat is de nieuwste theorie, ik vind hem wel aardig.
Maar dat helpt me niet als ik nadenk over hoe een wilde kudde leeft met elkaar en wat een armzalig aftreksel het leven in gevangenschap inhoudt.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:32

Maar dat is toch een hele andere discussie die niet direct verband houdt met het ras Konik? Een verwilderd ras is toch wel iets anders dan een wild ras. Uiteraard kun je een vrije uitloop nooit volledig nabootsen in gevangenschap, maar geen enkel paard hoort in een slechte huisvesting thuis.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:33

De ene paardenhouder is de andere ook niet, er zijn dus vele verschillende manieren van "gevangenschap".
Hier staan ze aan huis momenteel op 3ha wei, in het voorjaar gaan ze naar een wei van 4,5 ha en kunnen nog uitwijken naar een wei van 2ha.
Overal staan ze gewoon 24/7 buiten, altijd met elkaar en er is altijd eten.

Het zal geen wilde kudde gaan worden maar opgesloten zijn ze ook niet echt.

Opgesloten vind ik 20/7 in een box of een paddock van 20x30

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:45

palousa_boy schreef:
De ene paardenhouder is de andere ook niet, er zijn dus vele verschillende manieren van "gevangenschap".
Hier staan ze aan huis momenteel op 3ha wei, in het voorjaar gaan ze naar een wei van 4,5 ha en kunnen nog uitwijken naar een wei van 2ha.
Overal staan ze gewoon 24/7 buiten, altijd met elkaar en er is altijd eten.

Het zal geen wilde kudde gaan worden maar opgesloten zijn ze ook niet echt.

Opgesloten vind ik 20/7 in een box of een paddock van 20x30

En dat is dan nog groot... De meeste paddocks redden dat niet hoor...

Floor_maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:12

Ik denk dat er zeker mensen zijn die deze paarden zouden willen 'redden' met goede bedoelingen! Ik heb helaas al 4 paarden maar anders zou ik er zeker over nagedacht hebben. Wij hebben in totaal een weide van 3 ha. Ik heb de paarden niet voor het rijden maar puur omdat ik het fantastische dieren vind. Ik durf te wedden dat ik zeker niet de enige ben die er zo over denk dus geef de paarden een kans zou ik zeggen! Daarbij zijn ze pas 2 jaar, genoeg tijd om nog veel te leren. Ik denk dat de paarden je hier uit eindelijk heel erg dankbaar voor zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:27

Als ik de ruimte had dan had ik er ook zeker interesse in gehad, en ik denk ook zeker dat er meer mensen zijn die dolgraag zo'n paard willen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:29

Avalon87 schreef:
Hoewel ik niet per definitie een tegenstander ben van slachten, wil ik me hier toch even in mengen. Wat maakt een konik minder geschikt als werkpaard dan een ander ras? Ik heb 2 jonge konik hengsten gehad. Beide erg vriendelijke en fijne dieren. Eentje heb ik nog steeds, heb nog nooit zo een heerlijk nieuwsgierig en meewerkend paard gehad. ( was eigenlijk ook bestemd voor de slacht) met een goede opvoeding heb je een heel fijn paard aan een konik. Ze zijn slim, sterk en kerngezond. Ze zijn gefokt op soberheid en gezondheid en hebben veel gezondheids problemen niet die je in andere rassen ziet. Dus waarom zouden deze koniks geen kans moeten krijgen op een goed tehuis? Omdat ze wellicht niet goed terecht kunnen komen? Dat geldt voor ieder ander paard net zo goed. Wel is het aan te raden om de niet voor een prikkie weg te geven om koopjesjagers buiten de deur te houden.
Als ik er de plek voor had,zou ik er zeker nog eentje bij willen. Voor mij geen ander ras dan de konik! [ [url=m/BAMktc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken het paard van Avalon en heb een aantal uren met haar samen gereden, het is een super rijdier! Het is dat ik al zo gek en druk ben met mijn Fjord, anders nam ik er zo een konik bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:33

Ik vind "gefokt op gezondheid" wel een grappige opmerking.. Er is helemaal nergens op gefokt... Ze lopen samen in een kudde en de rangorde bepaalt wie er mag dekken. Dat is daarom niet de hengst die het meest gezond is/potentieel heeft om het oudst te worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:38

Avalon87 schreef:
Hoewel ik niet per definitie een tegenstander ben van slachten, wil ik me hier toch even in mengen. Wat maakt een konik minder geschikt als werkpaard dan een ander ras? Ik heb 2 jonge konik hengsten gehad. Beide erg vriendelijke en fijne dieren. Eentje heb ik nog steeds, heb nog nooit zo een heerlijk nieuwsgierig en meewerkend paard gehad. ( was eigenlijk ook bestemd voor de slacht) met een goede opvoeding heb je een heel fijn paard aan een konik. Ze zijn slim, sterk en kerngezond. Ze zijn gefokt op soberheid en gezondheid en hebben veel gezondheids problemen niet die je in andere rassen ziet. Dus waarom zouden deze koniks geen kans moeten krijgen op een goed tehuis? Omdat ze wellicht niet goed terecht kunnen komen? Dat geldt voor ieder ander paard net zo goed. Wel is het aan te raden om de niet voor een prikkie weg te geven om koopjesjagers buiten de deur te houden.
Als ik er de plek voor had,zou ik er zeker nog eentje bij willen. Voor mij geen ander ras dan de konik! [ [url=m/BAMktc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een konik is gewoon een kruising fjord/IJslander/Poolse landbouwhit dat puur op uiterlijk is gefokt (op tarpan-kleur) en is 100% gedomesticeerd. Kan dus net zo goed tam gemaakt worden als een IJslander, fjord, New Forestpony, Exmoor(dat is pas ècht een oerpony), Dartmoor of wat voor paardje of pony dan ook.
Geen wonder dus dat er prima (kinder)rijpony's van te maken zijn. Voor mij is de Konik gewoon een tam dier dat in een wat ruimer gebied dan een postzegelweilandje wordt gehouden, net als al die duurgefokte jaarlingen in de Eiffelopfok.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:56

Ayasha schreef:
Ik vind "gefokt op gezondheid" wel een grappige opmerking.. Er is helemaal nergens op gefokt... Ze lopen samen in een kudde en de rangorde bepaalt wie er mag dekken. Dat is daarom niet de hengst die het meest gezond is/potentieel heeft om het oudst te worden.

Gefokt op gezondheid is inderdaad niet de juiste benaming natuurlijk, maar je ziet wel dat het vooral de sterke en gezonde hengsten zijn die het meest dekken. Een hengst met bv slechte hoeven/beenproblemen of die bv wat zwakker is omdat hij vatbaarder is voor wormen of minder goed tegen kou kan zal niet snel winnen van een sterke hengst, en degene die ouder worden in goede gezondheid zullen ook meer nakomelingen produceren. Uiteindelijk krijg je toch een heel sterk ras door die natuurlijke selectie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:58

Avalon87 schreef:
josien_m_ schreef:

En wat maakt een konik dan anders dan ieder ander ras? In dat geval kun IJslanders, haflingers, Friezen, tinkers ( en zo zijn er vast nog veel meer rassen die vaak in semiwilde kuddes worden opgefokt) ook van je lijst schrappen. Of beter nog, ieder paard, als het ontnemen van de vrijheid een argument is.

mijn vorige paard was een haflinger uit zo een semi wilde kudde, dat was echt een soulmate en een grote mensenvriend hij was zo lief en verdraagzaam dat er zelfs gehandicapten op reden...autisten,blinden, down en meervoudig gehandicapten.
Het is kwats dat een konik anders is en het niet zou kunnen, ik geniet dagelijks van mijn paardjes in de weide en hun van hun leven bij ons.Dat is menigeen al opgevallen
En onze konik verbaast nog steeds in de 3 jaar dat ik haar heb vriend en vijand! en dan heb ik het ook over dierenartsen,hoefsmeden , verzekeringsagenten, boswachters van staatsbosbeheer en de lokale instructeur van mennen en lessen onder het zadel

onbekend maakt onbemind

Het woord konik is synoniem voor wild merk ik bij veel mensen toen ik mijn konik ingeschreven had voor onderlinge wedstrijden bixi met mijn kindje van 3 werd ik opgebeld dat de pony wel onder controle moest zijn en we anders niet welkom waren want dat was gevaarlijk voor de kinderen _O- .
We zijn niet geweest omdat mijn kindje ziek was, de keer er op schreef ik ze weer in.
Toen ik haar inschreef onder pools warmbloed werd ik niet gebeld.....ik werd overvraagd door mensen die informatie wilden en hoe ik aan die bijzondere pony kwam....
maar dat kindje van 3 deed het prima de pony deed het ook geweldig ik ben erg trots want ze waren toch mooi 10e van de 30 en dan een kindje zonder dure prive lessen op een pony uit de bioindustrie die bijna geslacht was....(de koude kak mensen dropen zo af want het was onmogelijk een konik een wilde pony.
Ik hoop dat echt de paarden liefhebbers hun hart laten spreken en ze een kans geven

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:06

Als ik het geld en de tijd had gehad was ik zeker geinteresseerd geweest in overname.
Dit is niet omdat ik het 'zielig' vind dat ze mogelijkerwijs geslacht zouden worden. Ik zou een van deze paarden over willen nemen omdat ik het een mooi, sober ras is en het lijken mij prettige paarden om mee te werken. Ook hebben ze een uitermate goede start in het leven gehad. :j En ja; dat is een risico, maar ik ben wel bereid dat risico te nemen. Het is namelijk een vergelijkbaar risico als het aanschaffen van een 'normaal' paard uit de opfok.

De prijs die genoemd wordt van 500€ vind ik te duur. Maar voor 300-400 euro denk ik wel dat je de juiste mensen aantrekt. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:17

Vroegah (;) ) wilde ik altijd al een konik, maar wist niet waar ik moest zoeken (pak m beet 20 jaar geleden).
Als ik nu opzoek zou zijn zou ik een twee jarige konik ruin voor 5/600 zéker in overweging nemen :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:21

Niet het hele topic gelezen enkel OP. Is het een optie in de toekomst de veulens opeen half jaar al uit ee kudde te halen ipv te wachten tot ze 2 zijn. Zo heb je veel tammere dieren waar meer geschikte kandidaten voor zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:56

Ik ken trouwens ook nog iemand die aan NH doet en verwaarloosde en mishandelde paarden opvangt, en misschien ook wel meerdere koniks zou willen opvangen/beleren en verkopen. Ik kan je eventueel de gegevens doorsturen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:11

Ik zou gewoon een advertentie plaatsen voor mensen die interesse zouden hebben voor zo'n hengst.
Vaste prijs, een stuk boven de slachtprijs (zijn ook extra kosten om ze niet tegelijk door te rijden naar de slacht) maar wel zodat mensen het risico kunnen nemen. Denk dat je daar mensen blij mee maakt, dat er een mogelijkheid is voor liefhebbers. Maar verder is het eigen risico en moet je je niet met de nieuwe eigenaars bemoeien (maakt het veel te moeilijk en ga uit van het goede in de mens)
Indien veel interesse een loting en bij weinig interesse de overige laten slachten.