Jannepauli schreef:Ach Maralyn.. er zijn altijd mensen die een argument willen bestrijden door het vooral over 'de toon' te willen hebben en niet over de inhoudelijke strekking. Maar hierover doorpraten maakt het een relletje, dus
Misschien.
Ik zeg nergens dat je geen punt hebt. Dat aller eerst.
Zeker mogen alle takken van paardensport eens flink onder de loep genomen worden.
Van mij part ook de koetsjie koetsjie aai aai figuren.
Elke sport heeft wel iets, dus moeten we niet dan bij iedereen aan kloppen?
Adelinde? Edward? Jos Lansink? Heer Dubbeldam?
Nee, ik ben niet uit op een relletje, vind het wel jammer dat je deze aanname neemt, maar dat is offtopic.
Zeker ben ik benieuwd naar wat anderen vinden in andere sporten.
Zo ook de ren.
Western.
Friese Draverij.
Dressuur (weten we ondertussen allemaal denk ik wel)
Springen.
Cross.
En andere sporten.
Wat mij het meeste tegenvalt van al deze sporten, is het sociale contacten. En daarbij het vrije uren mogen maken buiten, op een grote paddock of weiland.
Waar mij de welzijn steekt. Is dat RIJpaarden, tot hun 3e lekker op het land mogen.
Lekker buiten spelen in de opfok. Vervolgens wordt hun leven omgegooid. Staan ineens hooguit 10 uur per dag buiten (sommigen zelf amper naar de 4 uur buiten toe.)
Ik ben ook van mening. Dat het werk zelf nog niet eens de meeste gemaakte schade maakt in het lichaam van het paard.
Maar het 16-20 uur binnen staan.
In een hokje van 3,5 bij 3,5 (ALS ze dat als zijn) met onvoldoende ruwvoerstrekking. Waarbij ze eigenlijk of de hele dag stil staan, of rondjes draaien (Goed voor de botten zeg!!! NOT!)
Ik vind het goed, ondanks dat de TS zelf een pittig tak van sport beheerst, dat deze wél kanttekeningen plaatst.
Want een staart couperen.
Paarden staan tegenwoordig niet meer (vaak) voor een ploeg, daarbij kunnen staarten ook opgeknoopt worden.
Voor de ploeg staan, is van 50 jaar geleden (al dan niet langer).
Die kanttekeningen mogen van mij GRAAG plaats vinden, om hier over na te denken.
Scheren van paarden, is ook een hele goede om over na te denken, imo.

die regel is er ook niet, er zijn nog wel meer regels (nog) niet.. maar het is toch ook een filosoferende vraag...
En op termijn denk ik dat de paarden het er beter op krijgen natuurlijk, maar dat minder mensen in staat zijn een paard te houden. Dat is wederom een gemis voor ons mensen, maar niet voor de dieren.
) zoeken naar oa onderzoeken/dissecties van Sharon May Davis. Daarbij: is het niet logisch? Dat een paard meer slijt als je op zijn rug gaat zitten, dan als je dat níet doet? 
vlees, melk etc wel..zoiets)