Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:39

Jannepauli schreef:
Ach Maralyn.. er zijn altijd mensen die een argument willen bestrijden door het vooral over 'de toon' te willen hebben en niet over de inhoudelijke strekking. Maar hierover doorpraten maakt het een relletje, dus :wave:

Misschien.

Ik zeg nergens dat je geen punt hebt. Dat aller eerst.
Zeker mogen alle takken van paardensport eens flink onder de loep genomen worden.
Van mij part ook de koetsjie koetsjie aai aai figuren.
Elke sport heeft wel iets, dus moeten we niet dan bij iedereen aan kloppen?
Adelinde? Edward? Jos Lansink? Heer Dubbeldam?

Nee, ik ben niet uit op een relletje, vind het wel jammer dat je deze aanname neemt, maar dat is offtopic.

Zeker ben ik benieuwd naar wat anderen vinden in andere sporten.
Zo ook de ren.
Western.
Friese Draverij.
Dressuur (weten we ondertussen allemaal denk ik wel)
Springen.
Cross.
En andere sporten.

Wat mij het meeste tegenvalt van al deze sporten, is het sociale contacten. En daarbij het vrije uren mogen maken buiten, op een grote paddock of weiland.

Waar mij de welzijn steekt. Is dat RIJpaarden, tot hun 3e lekker op het land mogen.
Lekker buiten spelen in de opfok. Vervolgens wordt hun leven omgegooid. Staan ineens hooguit 10 uur per dag buiten (sommigen zelf amper naar de 4 uur buiten toe.)
Ik ben ook van mening. Dat het werk zelf nog niet eens de meeste gemaakte schade maakt in het lichaam van het paard.
Maar het 16-20 uur binnen staan.
In een hokje van 3,5 bij 3,5 (ALS ze dat als zijn) met onvoldoende ruwvoerstrekking. Waarbij ze eigenlijk of de hele dag stil staan, of rondjes draaien (Goed voor de botten zeg!!! NOT!)

Ik vind het goed, ondanks dat de TS zelf een pittig tak van sport beheerst, dat deze wél kanttekeningen plaatst.

Want een staart couperen.
Paarden staan tegenwoordig niet meer (vaak) voor een ploeg, daarbij kunnen staarten ook opgeknoopt worden.
Voor de ploeg staan, is van 50 jaar geleden (al dan niet langer).
Die kanttekeningen mogen van mij GRAAG plaats vinden, om hier over na te denken.

Scheren van paarden, is ook een hele goede om over na te denken, imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:44

Vind het puntsgewijs ook wel makkelijk, dus doe dat ook even zo :P

Cer schreef:
Nee dan gaan ze onder andere de vleesmolen in omdat er geen ruimte voor ze is. Voor bijv de paarden met special needs..

In de stelling dat je met je paard niet meer onder het zadel of voor de kar de straat op mag... dan kosten ze toch niet ineens meer ruimte?

Citaat:
:roll: die regel is er ook niet, er zijn nog wel meer regels (nog) niet.. maar het is toch ook een filosoferende vraag...
Over die paddock... als de PvDD de paarden verplicht naar buiten stuurt, maar de eigenaren van de gemeente geen toestemming krijgen voor een schuilstal, dan moet er weer 1 de vleesmolen in... ondanks dat die ruimte er wel zou zijn.
Of 24uur per dag buiten zonder afdak.. dat kan ook natuurlijk maar ik weet niet of dat perse beter is...

24 uur zonder schuilmogelijkheid in de vorm van schuilstal of bomen is natuurlijk ook niet goed, dus laten we uit gaan van een ideale situatie waar een paard kan kiezen of hij wilt schuilen of niet, natuurlijk of door schuilstal. Dan is er inderdaad geen ruimte meer voor het aantal paarden dat er nu is, waardoor er dieren verkocht of geslacht zullen worden. Hoewel zo'n beslissing natuurlijk nooit van dag op dag gaat, in de werkelijkheid, maar geleidelijk, dus dat is niet realistisch om zo te stellen :) En op termijn denk ik dat de paarden het er beter op krijgen natuurlijk, maar dat minder mensen in staat zijn een paard te houden. Dat is wederom een gemis voor ons mensen, maar niet voor de dieren.

Citaat:
Dat zou heel sec kunnen betekenen dat paarden die niet belast worden, niet slijten... ik weet niet of dat waar is maar dat zou kunnen. Ik weet ook niet of bewezen is dat rijden altijd slijtage oplevert bij alle paarden.. is dat zo?

Nee, dat kun je niet zo maar omdraaien. Als je rookt, heb je meer kans op longkanker, maar als je niet rookt, betekent dat niet dat je het niet kan krijgen. Wat betreft slijtage door rijden (of mennen) kun je voor aanwijzingen (geen keiharde bewijzen, want het is geen populair onderzoek om te sponsoren, zoals al een beetje te zien in dit topic :D ) zoeken naar oa onderzoeken/dissecties van Sharon May Davis. Daarbij: is het niet logisch? Dat een paard meer slijt als je op zijn rug gaat zitten, dan als je dat níet doet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:54

Nee dat hoeft niet zo te zijn.
Elk paard is scheef. En zal zich scheef belasten.
Ook in de natuur zonder ruiter kan dat opspelen.
Een ruiter die serieus met rijden bezig is zal een paard rechtrichten.
En ook zijn buikspieren trainen.
Daardoor hoeft er dus geen schade te ontstaan.

Betreft regels.
Van mij mogen ze strenger.
Een stal met 50 paarden en twee paddocks daarvan weet je zonder nadenken dat die paarden te weinig buiten komen.

Stel verplicht bij elk aanwezig paard ook x vierkante meter droge grond beschikbaar.

Natuurlijk zal controle een punt blijven.
Maar de kans als er in die grond geïnvesteerd is dat deze ook gebruikt word is dan wel groter.

Ja daardoor zullen er veel stallen moeten sluiten.
Maar hoe erg is dat?
Dat kan met een overgansregel.
Voor alles wat vertrekt of dood gaat mag niets terug komen.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:06

bruintje123 schreef:
Stel verplicht bij elk aanwezig paard ook x vierkante meter droge grond beschikbaar.

Ik wil even op dit puntje specifiek reageren. En dan vooral op je punt droge grond.

Ik heb het al meerdere malen zien gebeuren dat bij een boer welke meerdere paarden heeft de paarden in de winter naar buiten gaan. Weer of geen weer. En dan staan ze wel eens in de blub. Terwijl er ook droge stukken zijn. Nou heeft deze boer regelmatig de dierenbescherming over de vloer gehad omdat mensen weer gebeld hadden dat de paarden zielig buiten in de modder stonden. Elke keer weer legde deze boer uit: Ja ik kan ze ook de hele dag binnen laten, maar dat is ook niet de bedoeling.

Dit is een klein voorbeeld. Daarmee wil ik aangeven dat het echt niet zo gemakkelijk is om te bepalen waar de grens gelegd wordt.

De koeien komen ook in de winter niet buiten, varkens eigenlijk nooit. Tenminste, ik heb ze hier nog nooit buiten zien staan, weet dat er uitzonderingen zijn.

Wanneer doe je het goed dat zowel het welzijn van het paard gewaarborgd wordt en ons 'plezier' uit de paarden / paardensport. Ik denk dat deze twee niet samen te brengen zijn.

Zoals al genoemd is, de paarden hebben het nu in vergelijking met vroeger beter. Ieder heeft zijn eigen visie over wat goed is voor zijn paard.

Ook denk ik dat je inderdaad aan je eigen paard merkt of hij wel of niet 'blij' wordt van wel of niet voor de wagen of onder de man te werken. Dit valt niet te bewijzen, dit is een gevoel.

En dan wil ik eigenlijk afsluiten met het principe van VD. IS dit dan wel paard vriendelijk? Je paard laten steigeren op commando, zonder zadel soms de meest gave / gekke dingen doen. Hier heb ik nog niemand horen zeggen, nou dat paard heeft het slecht. Daar is over het algemeen veel bewondering voor. Of mis ik dan toch een stukje?
Laatst bijgewerkt door Hanneke137 op 10-11-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:07

Ik denk dat die een eindeloze discussie is, iedereen ( een enkele uitzondering daar gelaten) houd zijn/haar paard op een manier die hij/zij het beste vinden, voor het paard. Iedereen heeft het beste voor met het paard en wil het dier een lang, gelukkig en gezond leven bieden. Alleen is het probleem dat er mensen zijn die denken dat er maar 1 manier van paarden houden is en dat al het andere slecht is.
Mijn pony's hebben een deken op, idd omdat er mee gesport word en ze zo wat korter in de vacht blijven.
Mijn pony's staan in de ze periode op stal en komen elke dag buiten. De ene dag van 7.00u tot 16.00u en de andere dag 2 uurtjes omdat het nat en koud is. De pony's lopen met dit weer constant op en neer langs de draad en binnen staan ze lekker te genieten van hun hooi en een mooie droge en schone stal.Ze krijgen dat vaker op een dag hooi om verveling tegen te gaan. Ik weet niet wat het beste is?? Maar mijn pony's varen er wel bij!
Natuurlijk moeten er regels zijn maar ik ben van mening dat die niet te ver door getrokken moeten worden.
Ga niet alles voor mensen beslissen en laat mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en grijp pas is als dat echt niet gedaan wordt. Ik ben ook zeker van mening dat je niet jouw manier van paarden houden aan iemand op moet dringen.
Respecteer en leer van elkaar!!
Laatst bijgewerkt door Flint05 op 10-11-16 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:07

bruintje123 schreef:
Ja daardoor zullen er veel stallen moeten sluiten.
Maar hoe erg is dat?
Dat kan met een overgansregel.
Voor alles wat vertrekt of dood gaat mag niets terug komen.

Dat is wel heel simpel gesteld Bruintje. Je kunt niet zomaar een bedrijf failliet laten gaan. Want dat is wat er dan gebeurt.
Sommige stallen kunnen gewoon niet uitbreiden. Beter zou dan zijn dat gemeente of overheid zo'n bedrijf dan uitkopen. Maar dat kost teveel geld en gaat niet gebeuren.

Ik sta ook op zo een stal met te weinig ruimte om een paard 4 uur buiten te laten staan. Er is in de omgeving helaas niet veel anders. Vlak naast de stal zit een Tennisclub en een voetbalvereniging. De voetbalvereniging heeft de beschikking over een aantal sportvelden, waarvan ze er 1 niet of nauwelijks gebruiken. Dat zou nog eens een fijn veld zijn om paddocks te maken voor onze paarden. Maar ze krijgen het niet. Want in de gemeenteraad zit een vriendje van vriendje van etc etc. En zo gaat dat. Zou mooi zijn als van overheidswege gemeenten de verplichting zouden krijgen om daar waar het kan, grond, niet bestemd voor woningbouw, ter beschikking te stellen om paarden aan hun dagelijkse 4 uur buitengang te laten komen. Zo zijn er meer stallen in Den Haag die met een beetje goede wil van de gemeente meer voor de paarden zouden kunnen bieden, zonder dat het de gemeente ook echt geld kost.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:11

NikkiDeKerf schreef:
riegje schreef:
Beest staat aan huis in een kleine kudde, ik werk thuis, loop 100 x over het erf.
paarden staan in een groot PP . met altijd voer ter beschikking, schuil mogelijkheden. kunnen doen en laten wat ze willen staan niet in de blub enz enz.. Ja ik denk dat ik wel een paardenparadijs heb.
Dus ik ben werkelijk overtuigd als dat beest aan komt rennen als ik de kar uit de schuur haal:
Dat tie erg graag mee wil, en om wat voor reden dan ook.

Om wat voor reden dan ook- dus niet specifiek omdat hij graag voor de wagen wilt lopen, denk ik dan. Mijn paard komt tenminste vanuit haar paardenparadijs ook altijd aanlopen of zelfs rennen, maar wordt niet gereden of voor de kar gezet. Dus misschien zit het hem dan in iets anders. Maargoed, dat is iets waar wij niet uit komen en dat hoeft ook niet. Ik denk dat de stap 'niet meer mogen rijden of mennen met je paard' nog miijjjlenver is, en niet al binnen 50 jaar, dus dat bokt zich geen zorgen hoeft te maken in elk geval :D Het mooiste zou zijn als het welzijn wat betreft huisvesting wél binnen 50 jaar eens stelselmatig beter wordt. Zodat alle paarden zo'n droomplekje hebben als ze bij jou zo te horen hebben, dat is toch het belangrijkste wat welzijn betreft denk ik :)

En dit beest komt alleen aanrennen als ze de kar ziet, dus, voor mij reden genoeg om dit aan te nemen.

Tja en en verder vraag ik me af wat dan beter is? want ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Laatst bijgewerkt door riegje op 10-11-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:15

Nou ja ik vraag me af of het echt slecht is om uiteindelijk een verbod op het houden van dieren door particulieren in te stellen?

Dus idd alle hobby dieren; paarden, kippen, geiten maar ook niet te vergeten honden, katten, alle hokdieren (konijnen, hamsters) en aquaria dieren..

Of iets met vergunningen ofzo.. je mag zoiets alleen aanschaffen als je aantoonbaar ruimte hebt en weet hoe je ervoor moet zorgen (hoewel dat laatste dus weer een heel lastig punt is, want hoe je ergens voor moet zorgen is een enorm discussiepunt)..

Ik bedenk me net dat 'particulieren' eigenlijk niet is wat ik bedoel... gewoon niemand of het moet bedrijfsmatig zijn.. (eh.. voor welke industrie dan, dat weet ik ff niet :') vlees, melk etc wel..zoiets)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:18

Cer schreef:
Nou ja ik vraag me af of het echt slecht is om uiteindelijk een verbod op het houden van dieren door particulieren in te stellen?

Dus idd alle hobby dieren; paarden, kippen, geiten maar ook niet te vergeten honden, katten, alle hokdieren (konijnen, hamsters) en aquaria dieren..

Of iets met vergunningen ofzo.. je mag zoiets alleen aanschaffen als je aantoonbaar ruimte hebt en weet hoe je ervoor moet zorgen (hoewel dat laatste dus weer een heel lastig punt is, want hoe je ergens voor moet zorgen is een enorm discussiepunt)..

Ik bedenk me net dat 'particulieren' eigenlijk niet is wat ik bedoel... gewoon niemand of het moet bedrijfsmatig zijn.. (eh.. voor welke industrie dan, dat weet ik ff niet :') vlees, melk etc wel..zoiets)

Wie moet dat dan weer gaan beoordelen? wat ook dat is lastig

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 11:19

Zo, ik heb even bijgelezen :+

Allereerst: Met de opmerkingen dat mijn stellingen stom zijn kan ik niet zo veel, ik wilde graag over dit onderwerp sparren en gezien het topic 6 pagina's boeiende meningen omvat is dat aardig gelukt :) .

Ten tweede: Het feit dat ik dit topic open lijkt mij dat ik juist enorm aan het nadenken ben over hoe nu verder met mijn sport. Ik denk namelijk dat het niet lang gaat duren voordat de roep tot een verbod op drafsport gaat komen. Dus i.p.v. wat is 'mijn excuus' denk ik juist dat ik een van de weinige bokkers ben die niet denkt : 'Ik weet wat het beste is en geen regel gaat bepalen hoe men met mijn paard omgaat'

Ik ben mij er juist van bewust dat de kans bestaat dat ik mijn sport niet meer mag beoefenen over 50 jaar.

Vind ik dat zelf jammer: Enorm.
Zou ik het ergens logisch vinden: Misschien ook wel.
Hoop ik op den tussenweg: Ja! En dat is waarom ik al deze voorbeelden aanhaal van verschillende onderwerpen. Ik denk namelijk dat het twee kanten op kan gaan met alle regels, een verbetering van de pasrdensport. Of het einde van de paardensport :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:24

Babootje
Ja hoor je kunt gerust bedrijven zo failliet laten gaan.
En er is al een voorbeeld in.
De nertsenhouderij.
Deze mensen hebben miljoenen geïnvesteerd in welzijn want dan zouden ze mogen blijven bestaan.
Maar ineens besloot de regering toch maar niet en zonder compensatie moeten ze sluiten.

Dus waarom zou de paarden sector daar anders in moeten zijn?
Omdat ze dan aan onze hobby komen?

Over modder in de wei is heel simpel.
Zoals ik schreef x vierkante meter droge wei of paddock.
Er is echt wel op te meten of een weide daaraan voldoet. Ook al is een deel modder.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 11:27

Babootje schreef:
Hoef je niet bang voor te zijn. De overgrote meerderheid in NL neemt de PVDD niet serieus. Zolang er geld verdiend wordt aan de paardensport blijft de paardensport. En blijven de paarden. Met het afschaffen van de paardensport breng je een hele goedlopende industrie om zeep. Dat zou heel dom zijn.

Soms wint de publieke opinie het van geld hoor. Zoals bijv bij de nertsen. De voorwaarden zoals die bij nertsen gegeven worden kun je ook bij paarden aangeven bij een evt. Verbod:

.
Citaat:
Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, is vooral blij voor de dieren. „Nertsen zijn wilde, solitair levende dieren die niet te houden zijn in kooien. Dat zeggen we al jaren en daarvan is ook de politiek overtuigd. Dat de rechter het nu met ons eens is, stemt hoopvol voor de toekomst van het dierenwelzijn in Nederland.”

In Nederland werken ongeveer 1200 medewerkers fulltime in de sector en 425 parttime. De handelswaarde van de pelzen is per jaar ongeveer 200 miljoen euro.

(Bron: http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ner ... j-1.508291 )

Nou is de nertsenindustrie natuurlijk peanuts vergeleken bij de paardensport. Maar 50 jaar geleden droeg iedereen bont, en was de opinie heel anders: Even om aan te geven hoe snel de opinie kan veranderen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 11:28

Twee keer nertsen gedachtes bruintje :')

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:29

bruintje123 schreef:
Babootje
Ja hoor je kunt gerust bedrijven zo failliet laten gaan.
En er is al een voorbeeld in.
De nertsenhouderij.
Deze mensen hebben miljoenen geïnvesteerd in welzijn want dan zouden ze mogen blijven bestaan.
Maar ineens besloot de regering toch maar niet en zonder compensatie moeten ze sluiten.

Dus waarom zou de paarden sector daar anders in moeten zijn?
Omdat ze dan aan onze hobby komen?

Over modder in de wei is heel simpel.
Zoals ik schreef x vierkante meter droge wei of paddock.
Er is echt wel op te meten of een weide daaraan voldoet. Ook al is een deel modder.

Ben het betreft de modder toch niet helemaal met je eens.

De wei van mijn paard begint met een klein beetje modder. Zit het heel erg tegen en regent het hel veel, ja dan is de helft of nog meer van de wei omgetoverd tot modder. Dus ik denk niet dat het zo gemakkelijk te meten is als je nu beweert.

Heb ook een wei gehad wat echt super was. Altijd gras en niet snel drassig. Maar zelfs deze wei is een tijd helemaal drassig geweest. Dan kan ik me niet voorstellen dat er veel weides zijn die dat niet hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:33

[quote="bruintje123"]Nee dat hoeft niet zo te zijn.
Elk paard is scheef. En zal zich scheef belasten.
Ook in de natuur zonder ruiter kan dat opspelen.
Een ruiter die serieus met rijden bezig is zal een paard rechtrichten.
En ook zijn buikspieren trainen.
Daardoor hoeft er dus geen schade te ontstaan.

Sterker nog: ik denk juist middels rechtrichtarbeid dat je een paard er vele jaren bij kan geven! Het zijn veelal de paarden die "kapot" gereden zijn voortijdig bij slager belanden! Laat daar eens naar gekeken worden! Dat heeft wat mij betreft ook alles met welzijn te maken!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:33

Onze wei blijft droog. Alleen bij de doorgang 2 cm modder. En daar heb ik dan rubber matten liggen omdat ik dat vervelend vind.
Maar daar moet ik geen 20 paarden op gaan gooien.

En ja wil je het droog houden kan dat kost wel geld.
En dan stopt welzijn vaak.

bruintje123

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:34

Pol, die mening deel ik ook. :)

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:37

bruintje123 schreef:
Onze wei blijft droog. Alleen bij de doorgang 2 cm modder. En daar heb ik dan rubber matten liggen omdat ik dat vervelend vind.
Maar daar moet ik geen 20 paarden op gaan gooien.

En ja wil je het droog houden kan dat kost wel geld.
En dan stopt welzijn vaak.

Oke snap je punt. Super dat je wei altijd droog blijft en dat je er die matten in hebt.

Maar heel eerlijk, nee ik zou gaan matten in een wei gaan leggen. Niet vanwege de kosten, maar omdat ik het dan wel ver vind gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:41

Hoe bedoel je?
Wat is er mis aan bijvoorbeeld de mensen die vloerbedekking leggen om een droge paddock te hebben?
Ik heb daar juist respect voor.
Die letten op welzijn ipv zeggen elk jaar is het nat maar ik kan er niets aan doen.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:44

bruintje123 schreef:
Hoe bedoel je?
Wat is er mis aan bijvoorbeeld de mensen die vloerbedekking leggen om een droge paddock te hebben?
Ik heb daar juist respect voor.
Die letten op welzijn ipv zeggen elk jaar is het nat maar ik kan er niets aan doen.

Omdat er voor mij grenzen zijn in hoeverre een paard nog een paard blijft.

Echt super goed als je dat doet hoor, niks mis mee. Maar voor mij persoonlijk gaat dat te ver. Het is een paard welke tegen een stootje kan. Dus ook op een natte/blub wei kunnen staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:47

Ik ga geen 4 hectare bekleden hoor. :P

Een paard in de natuur blijft ook niet in de modder staan. Die zoeken dan ook hoger gelegen terrein op.
Ik kan me dus nooit vinden in de uitspraak dat een paard er maar tegen moet kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:47

ruitje schreef:
Ten tweede: Het feit dat ik dit topic open lijkt mij dat ik juist enorm aan het nadenken ben over hoe nu verder met mijn sport. Ik denk namelijk dat het niet lang gaat duren voordat de roep tot een verbod op drafsport gaat komen. Dus i.p.v. wat is 'mijn excuus' denk ik juist dat ik een van de weinige bokkers ben die niet denkt : 'Ik weet wat het beste is en geen regel gaat bepalen hoe men met mijn paard omgaat'

Mooi streven, maar heeft niks te maken met scheren of couperen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe jij denkt de drafsport zodanig te kunnen verbeteren dat een verbod niet hoeft.
Waar liggen wat jou betreft dan de knelpunten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:49

Een scheerverbod komt er niet.
Koeien op stal worden ook geschoren. Het kan welzijn verhogend zijn.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:50

bruintje123 schreef:
Ik ga geen 4 hectare bekleden hoor. :P

Een paard in de natuur blijft ook niet in de modder staan. Die zoeken dan ook hoger gelegen terrein op.
Ik kan me dus nooit vinden in de uitspraak dat een paard er maar tegen moet kunnen.

Ja klopt. En wij ontnemen ze dat doordat we ze op een stuk afgezette wei zetten.
Ben het op dat gebied met je eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:52

Maar dan kun je een deel toch aanpassen voor dat paard.
Draineren of verhogen of verharden of met matten of...