Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:47

white_flame schreef:
Nuray schreef:
Als je het spaarpotje gaat gebruiken om de maandelijkse kosten te gebruiken dan heb je straks geen spaarpotje meer.. En wat als je niet meteen een vaste baan vindt?

Als je in delen betaalt gaat het niet over bedragen van €20,00 hoor.. Dat zijn dan nog steeds de wat grotere bedragen.

Dat begrijp ik jammer genoeg maar al te goed. Maar ik kan van de stufi hooi betalen en de rest de brokken en hoefsmid kan ik dan sparen. Wat mis ik dan nog? ontwormen? Maar dit is niet maandelijks

stufi is om je studie van te voldoen in mijn ogen, niet zozeer om je paard mee te betalen, maar dat terwzzijde..

voor brokken en hoefsmid en enten en ontwormen zou je niet moeten hoeven sparen, want dat is een maandelijkse uitgave omgerekend.. dat moet je gewoon maandelijks binnen hebben.

daarnaast zou het je sieren natuurlijk dat als je ergens mag staan, je af en toe juist diegene uit de brand helpt of wat toeschuift, zeer zeker als dat in geval van nood straks bij een vriendin is. ook al staat hij dan gratis, anderen hebben er werk en kosten aan (land moet sowieso wel doorgezaaid worden, maar als je ergens gratis mag staan, is het wel zo netjes om daar bijvoorbeeld dan een aandeel in mee te betalen), of over de verhoogde kosten van mestafvoer als die er zijn bij diegene.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:49

white_flame schreef:
Ja alleen willen hun dat k nog HBO ga studeren wat ik dus absolut niet zie zitten. Het gaat dus voor mij alleen over die 1,5 jaar. Maar mijn opa is net een rat (wil ook nog niet dood ) die heeft pas al een keer kanker gekregen vervelend genoeg maar is al weer beter verklaard...

mijn oud oom en oud tante mankeerden letterlijk nooit wat, op 97 jarige en 95 jarige lopen ze samen de kerk uit om 2 kilometer naar huis te wandelen en mijn oudtante werd geschept.. op slag dood,
zo snel kan het gaan

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:51

elenaMM77 schreef:
white_flame schreef:
Ja alleen willen hun dat k nog HBO ga studeren wat ik dus absolut niet zie zitten. Het gaat dus voor mij alleen over die 1,5 jaar. Maar mijn opa is net een rat (wil ook nog niet dood ) die heeft pas al een keer kanker gekregen vervelend genoeg maar is al weer beter verklaard...

mijn oud oom en oud tante mankeerden letterlijk nooit wat, op 97 jarige en 95 jarige lopen ze samen de kerk uit om 2 kilometer naar huis te wandelen en mijn oudtante werd geschept.. op slag dood,
zo snel kan het gaan

ai... dat is minder... maar dat kan mij ook gebeuren... moet ik er dan van uit gaan dat ie over 2 jaar weg is?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:52

white_flame schreef:
elenaMM77 schreef:

zo snel kan het gaan

ai... dat is minder... maar dat kan mij ook gebeuren... moet ik er dan van uit gaan dat ie over 2 jaar weg is?

NOpe, want dan kan je zelf niet meer leven en kan t ook jou overkomen.
Maar het is in principe best goed dat je ouders hier over nadenken. Want stel dat het gebeurd, en het paard wordt verkocht ben jij iig voorbereid

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:55

ja maar ze willen hem nu vast maar verkocht hebben in voor het geval dat?

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:56

10 euro voer per maand
30 euro hoefsmid per 8 tot 12 weken
stalling gratis
hooi van eigen land, deal met buren. Gratis, anders ong. 30 per maand
2 x per jaar ontwormen

en ja ik heb hem al 20 jaar, paar pech momentjes gehad met da bezoek tot gevolg.

Mijn voordeel is mischien wel dat ik tussen de boeren leef, woon en opgegroeid ben. Veel kennissen met wel een stukje land of hoekje stal.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:57

hypos schreef:
10 euro voer per maand
30 euro hoefsmid per 8 tot 12 weken
stalling gratis
hooi van eigen land, deal met buren. Gratis, anders ong. 30 per maand
2 x per jaar ontwormen

en ja ik heb hem al 20 jaar, paar pech momentjes gehad met da bezoek tot gevolg.

Mijn voordeel is mischien wel dat ik tussen de boeren leef, woon en opgegroeid ben. Veel kennissen met wel een stukje land of hoekje stal.

ja hier dus ook...maar dan is dit toch wel haalbaar?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:59

white_flame schreef:

Daar kom je dan dus bij het punt. Jij wilt niet dat hij verkocht wordt, je hebt niet perse nodig dat jij hem over koopt.
Ga met je opa (en ooms, tantes en ouders) in overleg of het mogelijk is om de pony nog 1,5 jaar te houden en geef aan dat je hem daarna graag koopt en de maandelijkse kosten in de tussentijd betaalt.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:01

mirriezz schreef:
white_flame schreef:

Daar kom je dan dus bij het punt. Jij wilt niet dat hij verkocht wordt, je hebt niet perse nodig dat jij hem over koopt.
Ga met je opa (en ooms, tantes en ouders) in overleg of het mogelijk is om de pony nog 1,5 jaar te houden en geef aan dat je hem daarna graag koopt en de maandelijkse kosten in de tussentijd betaalt.

Ja mijn tante is het hier mee eens. En is zelf kwaad op opa geworden dat hij niet alles aan mij moet over laten maar hij hem heeft gekocht dus het ook zijn verantwoordelijkheid is! Mijn oom (haar man) snapt ook mijn kant...mijn opa ook...maar mijn ouders alleen niet...echt te erg voor woorden haha maar wel waar.

Tieneke

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:11

Maar je opa heeft nog altijd beslissingsrecht over zijn eigen zaken.
Ik vind je ouders hier vrij 'bijzonder' in. En ze houden je ook 'klein' door verantwoordelijkheid van je weg te nemen, in plaats van te zoeken hoe je dit net kan leren nemen op een verantwoorde manier. En je opa wordt bijna als een kind aanzien door hem te zeggen wat hij moet doen.

Ik zou het ook met je opa zelf afspreken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:13

Ik zou zeggen: het beslissingsrecht ligt bij opa. Blijkbaar luistert hij naar jouw ouders, en gaat hij mee in hun besluit om het paard te verkopen.
Jammer maar helaas, je kunt aan je opa aangeven dat je dat niet leuk vind, maar het is zijn keuze.

Zolang je nog thuis woont zou ik niet achter je ouders rug om met je opa iets afspreken, daar krijg je problemen mee.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:16

Je bent 18. Ik zou heel goed nadenken wat je wil. Want het kan, een eigen paard. Maar je moet er veel voor doen en veel voor laten. Is het je dat waard. Dat kan alleen jij bepalen.

Een paard is deels zo duur als je het zelf maakt. Gratis weilanden bestaan. Ik heb er 1. En 1 voor een klein bedrag per jaar, uiteraard niet in de randstad. Je kunt best plezier hebben met je htk-pony op ritjes in het bos of in een geleende bak op je derdehandsbarefoot. 1000,- vind ik wel een minimumpotje. Ik zou proberen dit aan te vullen tot 2000,- als je een laag inkomen hebt. paard ziek en kost het meer dan 2000,-? Tsjah. Ergens houdt het op. Waar, dat is voor iedereen anders.

Standaardkosten zijn minimaal 2/4 keer ontwormen pj/1x tandarts/enten/hoefsmid per 8 weken (ongeveer). Goed hooi is belangrijk. krachtvoer is vaak niet eens nodig of een simpele brok. 2x per jaar zadelmaker, 1x osteo zou fijn zijn. Al doet ook niet iedereen dat.

Ik zou als 18 jarige te eigenwijs zijn om mijn ouders dit te laten bepalen. Het is jou leven, jij kiest. Maar neem dan wel je verantwoordelijkheid en zorg dat het dier het goed heeft.

Ik heb als 18 jarige een hond gekocht. Iedereen vond het idioot. Hij is nu bijna 10. En fantastisch. Ik woonde toen niet meer bij mijn ouders, maar goed een paard neem jij niet mee naar huis. Als je alles zelf regelt hebben zij er geen last van.

Voorlopig zou ik het proberen zo te laten, paard bij opa en jij zsm je opleiding afmaken. Proberen meer te verdienen. En goed nadenken over wat je wilt. Tijd proberen te rekken, opa is toch nog Gezond.

Heeft de pony waarde? Papieren/prestaties? Of zou hij voor een paar honderd verkocht worden? Afspreken dat je de pony overkoopt als je een baan hebt met je opa? Dan ben je 20? Kun je evt ook uit huis.

Wat ik niet snap is dat je zusjes paard al verkocht is. Is zij niet erg verdrietig? Kan me voorstellen dat het dan wat oneerlijk voelt voor haar.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:21

Mijn zusje heeft een spieraandoening en kon minder met haar paard omdat haar lichaam het niet toeliet. Op dat moment is die keuze gemaakt. Ze zijn beide van ons beide maar de andere is een oud manege paard en kon makkelijker worden verkocht anders was die van "mij" gegaan.

Waarde? Ik denk dat hij waard is wat je bij de slacht voor hem kan krijgen.
Hij heeft geen papieren. Het is een dikke witte kruising tinker paint horse hahaha.
Hij is een ramp op 4 benen. Hij is vervelend richting iedereen behalve mij (bijten en slaan) dus ik ben bang voor waar hij eindigt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:24

het is zijn koop dus zijn verantwoordelijkheid,
zolang die woorden gebruikt worden,
dan is het ook opa's keuze om het dier te verkopen om van het hele gedoe af te zijn.

opa heeft gekozen om voor de pony te kopen.. nu heeft hij blijkbaar minder met pony onderhoud (omdat hij er mede achter is hoe duur dat is) en laat je zelf, nu je op een leeftijd ben dat dat verwacht mag worden, kosten dragen voor iets dat voor jou is..

opa kan ook kiezen om van het hele gedoe af te zijn, te kiezen voor minder oorlog en het dier zo zonder pardon te verkopen..

je geeft aan bij een andere post 'dus het kan wel'.
je moet niet uitgaan dat het goedkoopste mogelijk is en je op anderen wilt gaan leunen om dingen maar mogelijk te maken..

je hebt op je opa mogen leunen voor het verkrijgen en lang onderhouden van je pony.. super, maar dat is ook geen leunen als je nog een jong kleinkind bent en je opa ziet graag plezier.

Nu ben je ouder, eigen verantwoording, eigen kosten, eigen financiën.. je opa is duidelijk dat hij niet langer 1 kleinkind wil sponseren in de hobby en dus geen onderhoud meer wil hebben aan de pony.

ergo, de kosten komen voor jouw rekening als je een pony zou mogen houden van je ouders.
Het antwoord van je ouders is nee, omdat ze blijkbaar een reden hebben, om je keuzes de wijze waarop je in het leven staat nog niet verantwoordelijk genoeg te vinden. Nu kun je zeggen: ja maar over anderhalf jaar, of ik ga meer werken.. Maar waar was je dan al die tijd dat je opa blijkbaar al teruggetrokken had.. Of je ouders de keuzes die je maakte toen wel of niet kenden, de keuzes die je toen maakte (en nog maakt) zijn niet gericht op verantwoording of goede financiële grip.

waarom zouden je ouders nu het vertrouwen moeten hebben dat als zij niet inspringen jij het financieel wel red... Op anderen leunen, of ik wil mijn vriend niet kwijt zijn daarin niet de beste argumenten die je op tafel kunt leggen..

de enige manier waarop je ouders eventueel akkoord zouden gaan als ik het zo proef, is als jij nu al in staat zou zijn om je pony zelf te onderhouden en een plan hebt wat je zou doen als het dier onverhoopt ziek zou worden, dat niet inhoud 'ik zie wel, anderen laten betalen en terugbetalen'. duidelijkheid dus over hoe je je eigen verantwoording nu neemt en denkt te gaan nemen als dingen tegen zitten.

dat je niet op je ouders leunt, wil nog niet zeggen dat ze je dan gaan toestaan om bij anderen financieel steun te zoeken, want ik vermoed dat het hun doel is je als verantwoorde volwassene op eigen financiele benen de maatschappij in te sturen.. En vooralsnog is de manier waarop jij je financiele zaken regelt, anderen zaken laten bekostigen en gratis diensten en producten proberen te vinden en daar ook op te vertrouwen dat dat blijvend is.. Dat is geen verstandige manier van leven, nu zou je er nog mee weg kunnen komen, maar nu is ook het moment om het te leren, voor je ouders echt niets meer te zeggen hebben.. Ik snap je ouders dus wel dat zij hierin vasthoudend zijn, het is een van hun laatste jaren waarop zij invloed kunnen uitoefenen over hoe jij later omgaat met je financieen

wellicht zou je ook je pony goed kunnen opvoeden en trainen zodat jij zijn toekomstkansen vergroot wanneer hij wel verkocht zou worden?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:25

white_flame schreef:

Het lijkt mij dat jou ouders dat niet bepalen. Het is iets tussen je opa en jou. Je opa is toch niet dement. En jij bent volwassen, mits jij je zo gedraagt. Als zij dat niet kunnen loslaten zou ik dat heel moeilijk vinden.

Ook wat betreft studeren. Als jij niet wil studeren, doe het dan ook niet. Het is jou leven, jij bepaalt. Maar denk goed na. Met een goede mbo opleiding is ook werk te vinden. Denk wel aan hoe jij je toekomst ziet, dat kan lastig zijn als je 18 bent :p

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:27

Zapje schreef:
white_flame schreef:

Het lijkt mij dat jou ouders dat niet bepalen. Het is iets tussen je opa en jou. Je opa is toch niet dement. En jij bent volwassen, mits jij je zo gedraagt. Als zij dat niet kunnen loslaten zou ik dat heel moeilijk vinden.

Ook wat betreft studeren. Als jij niet wil studeren, doe het dan ook niet. Het is jou leven, jij bepaalt. Maar denk goed na. Met een goede mbo opleiding is ook werk te vinden. Denk wel aan hoe jij je toekomst ziet, dat kan lastig zijn als je 18 bent :p

Mijn opa is inderdaad in geestelijk en btw ook lichaamlijk er nog wel voor 100 bij.
En mijn ouders behandelen mij ook niet als 18 jarige wat misschien dat ook wel lastig is omdat ik me dan in dit soort situaties de problemen niet inzie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:35

hoe bedoel je ze behandelen je niet als een 18 jarige white flame?

om als volwassene behandeld te worden, moet je ook volwassen handelen.
het gaat er niet om dat als je een bepaalde leeftijd bereikt dat je automatisch ook zo behandeld wordt..

volwassen wordt je, dat uit zich in lichamelijke ontwikkeling en volwassen handelen.. ouders reageren op beiden. financieel gezien handel je niet als volwassene nog (in mijn ogen), dus zul je daarin ook niet als financieel verstandige volwassene behandeld worden..

even een simpel voorbeeld

Als een 18-jarige nachtenlang wegblijft, dan wordt diegene hoogstwaarschijnlijk weer opgezadeld met strenge huisregels en bedtijden alsof het een veertien jarige is..

terwijl een andere 18 jarige druk aan de studie is en zo heel af en toe eens een nachtje doorhaalt met vrienden, terwijl ze af en toe even een berichtje stuurt.. dit tweede kind zal dan zelf mogen bepalen hoe laat ze gaat slapen en hoe vaak en of ze weggaat.

dit zelfde voorbeeld zag je ook al in dit topic.. Een vrouw van 19, verdiend ruim voldoende werkt hard en onderhoud haar pony die ze kocht toen ze financieel daartoe in staat was.. ouders springen bij omdat ze volwassen handelt, niet omdat ze 19 is.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:36

terwijl een andere 18 jarige druk aan de studie is en zo heel af en toe eens een nachtje doorhaalt met vrienden, terwijl ze af en toe even een berichtje stuurt.. dit tweede kind zal dan zelf mogen bepalen hoe laat ze gaat slapen en hoe vaak en of ze weggaat.

Ik ben gelukkig wel dit kind maarja.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:39

white_flame schreef:

Niet in de letterlijke context.. dit wordt er dus bedoeld.

Je hebt t inzicht financieel blijkbaar niet,en zoals je hier kan lezen plaats je veel dingen uit de context. dít maakt imo dat je je absoluut niet daarin gedraagt als een 18-jarige, maar eerder als een 14-jarige die haar zin niet krijgt..

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:41

Celiien schreef:
white_flame schreef:

Niet in de letterlijke context.. dit wordt er dus bedoeld.

Je hebt t inzicht financieel blijkbaar niet,en zoals je hier kan lezen plaats je veel dingen uit de context. dít maakt imo dat je je absoluut niet daarin gedraagt als een 18-jarige, maar eerder als een 14-jarige die haar zin niet krijgt..

haha ik denk dat ik wel genoeg weet ondertussen. bedankt voor de reacties!
Ik ga nu werken

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:43

Niet sarcastisch bedoelt laatste bericht

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:57

Het is de pony van je opa. Dus je moet met je opa overleggen. Jouw ouders zijn geen eigenaren dus ze kunnen niets over de pony bepalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:07

Ik heb niet het hele topic gelezen dus wie weet is het al geopperd. Maar er moet toch een koopconstructie zijn waarbij dat paard bij TS kan blijven.

Kan je 'm niet voor een symbolisch bedrag van je opa kopen TS? Je bent meerderjarig en het klinkt alsof je goed weet wat je doet.

En als je ouders het daar niet mee eens zijn: er is zo te lezen een tante in het spel die aan jouw kant staat. Tante koopt paard voor symbolisch bedrag van opa, TS gaat paard van tante leasen voor een euro per maand. Zoiets?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:31

Ik denk echt dat je eens realistisch moet gaan zijn...

Stal: 80
Hooi: 60
Houtkrul: 30/35
Mestafvoer: 20
Brok: 20

Dan zijn dit mijn basis kosten, zit geen hoefsmid/dierenarts.

Mijn vorige paard ook nooit niets gehad, ineens ziek, 4x per dag dierenarts, spoedrit kliniek in werken. 3 dagen later dood, portemonnee leeg. Nu hadden wij een goede spaarpot dus was geen enkel probleem.

Neem aan dat je onderhand ook voor later wil gaan sparen?

Snap heust dat je je paard niet kwijt wil, maar met 60 inkomen gaat het gewoon niet lukken....... dus ik begrijp je ouders heel goed...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:11

Ik heb er 3 lopen, 1 shet en 2 veulens.

stal:0000
hooi:0000
vlas: 4,00
zaagsel: 7.00
Brok: 5.00 ( 3 maanden)
Musli: 10.00 ( 3 maanden)