help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:01

Wat daar de aanleiding van is, is eigenlijk hun zaak helemaal niet. En idd, hij heeft de macht over het paard en over wie hij daar toelaat, des te voorzichtiger en oplossingsgericht ik zou proberen te werken. Oplossingsgericht voor iedereen natuurlijk.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:06

Diablo schreef:
HiFive5 schreef:
Wat een horror verhaal!

Persoonlijk zou ik de samenwerking met Henk direct stop te zetten, hij kan toch niet zomaar eisen om de boel volledig proper te maken?
Misschien zou het beter gaan indien je enkel maar met een volwassenen erbij naar de pony gaat?
Als het officieel jullie pony is, zou ik inderdaad op zoek gaan naar een nieuw plekje voor hem. Als Henk wil dat jullie blijven, zal hij zich toch anders moeten opstellen.

Heb jij wel goed gelezen? Het paard is helemaal niet van TS, dus een nieuw plekje zoeken is helemaal niet aan de orde. Ik denk dat TS zich juist anders op moet stellen.
mijn excuses , ik dacht dat zij echt de eigenaar was doordat hun naam op het paspoort staat. Ze heeft idd totaal het recht niet om het paard te verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:07

In ieder geval voelt Henk zich wel veilig genoeg bij TS en haar zus om hen kenbaar te maken dat hij hulp nodig heeft. Op zich is dat best een groot compliment, anders zou hij hen niet toevertrouwen dat het allemaal niet meer zo goed lukt. Zij zien dat niet echt zitten, of toch niet in de mate waarin Henk er baat bij heeft. Volgens mij denkt die man heel eenvoudig "ik heb dat paard voor hen gekocht, nu mogen zij wat terugdoen voor mij". Poepsimpele redenering.

Het eenvoudigste is gewoon voorstellen dat ze bijvoorbeeld op zaterdag in de voormiddag even stofzuigen en dweilen en 1x/week boodschappen halen. Daar ben je geen uren aan kwijt, en als ze het poetsen met 2 doen zijn ze zo klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:10

Ik zou mijn handen er vanaf trekken. Het is geen familie, hij is agressief, hij wil het paard niet kwijt. Heel banketstaaf, maar dan voor je Eigen welzijn kiezne.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:12

Maar ze betalen al brok. Smid. Entingen.
Nu dan al schoonmaken erbij. Wie verschoont het bed?
Wat gaat er bij komen en bij komen?
Hij wordt alleen maar slechter.

En nog steeds staat het paard niet op hun naam.
Over vijf jaar gaat Henk dood.
Familie heeft geen poot gedaan voor Henk.
En verkopen alsnog het paard.

Zoiets kan dus ook nog.

Dat schoonmaken deed ik dus echt niet.
Je bent geen familie. En ook geen huishoudelijke hulp.
Dat paard verzorgen zou ik afkijken hoe dat gaat ontwikkelen in het gedrag vsn Henk.
Anders een ander verzorgpaard zoeken.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:16

Mocht Henk inderdaad dementerend zijn dan sta je pas aan het begin van een lange weg. Probleem is dat dementerenden zelf geen ziekte-inzicht hebben. Dus afspraken maken klinkt heel mooi maar die worden weer vergeten. Je doet dan een beroep op redelijkheid maar die is er niet meer. Door de gaten die in het geheugen vallen worden mensen achterdochtig en agressief. De wereld is voor hen verwarrend en beangstigend geworden.

TS, mocht het inderdaad dementie blijken te zijn bedenk dan goed dat de situatie alleen maar slechter en moeilijker wordt.
Mijn advies is om het paard los te laten. Dikke kans dat je aan het begin van een moeizaam en langdurig traject staat waarvan de uitkomst weleens heel vervelend kan zijn.
Laatst bijgewerkt door estja op 02-09-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:17

Als ze hun handen er van af trekken moeten ze ook de papieren weer aan Henk bezorgen of aan de familie. Die horen bij het paard te blijven.

Als ze nou wel proberen om met de familie om de tafel te gaan of hulp in huis te regelen, dan kunnen ze later vast het paard wel gewoon via de familie overkopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:20

Ik moet eigenlijk heel hard lachen, dit gaat nergens over, en bokt werkt lekker mee! Mensen die vanachter hun schermpje er helemaal van uit gaan dat Henk dement is, alzheimer heeft, heldere momenten heeft... er wordt zelfs meerdere malen voorgesteld met zijn huisarts te gaan praten... hoe haal je het in je hoofd mensen?!? Alsof een huisarts aan (de familie van) zijn paardenverzorgsters gaat vertellen hoe hij er medisch aan toe is _O- _O- _O-

En mod, leuk die hulk, maar jemig, ze is pas 17 dus handje boven het hoofd houden, lief zijn tegen haar, niet te scherp he, want ja, als 17 jarige weet je natuurlijk nog helemaal niet wat diefstal is en mag je best openbaar op internet vertellen dat je het best wel vuil aan wil gaan pakken, alles om je verzorgpaard maar van een oude man te stelen... moeders gaat er ook nog lekker in mee. Pa is geloof ik de enige verstandige in het verhaal, omdat hij geen politie achter zich aan wil krijgen.

Dat er diagnoses worden gesteld van alzheimer en dementie van een oudere man die niks weet wat die familie achter z'n rug om (openbaar op internet) bekokstoofd over ZIJN paard, dát wordt natuurlijk niet in de hulk aangehaald. Wat willen jullie nou, mod team?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:21

De papieren horen daar nu eigenlijk al te zijn.
Bij de houder van het paard. (in dit geval ook eigenaar)
Als ik hier nu bij mij op het erf een pensionpaard zet hoor ik de papieren te hebben. (daarom zijn het dus ook geen eigendomsbewijzen)
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 02-09-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:22

GamblersCup schreef:
Ik moet eigenlijk heel hard lachen, dit gaat nergens over, en bokt werkt lekker mee! Mensen die vanachter hun schermpje er helemaal van uit gaan dat Henk dement is, alzheimer heeft, heldere momenten heeft... er wordt zelfs meerdere malen voorgesteld met zijn huisarts te gaan praten... hoe haal je het in je hoofd mensen?!? Alsof een huisarts aan (de familie van) zijn paardenverzorgsters gaat vertellen hoe hij er medisch aan toe is _O- _O- _O-

En mod, leuk die hulk, maar jemig, ze is pas 17 dus handje boven het hoofd houden, lief zijn tegen haar, niet te scherp he, want ja, als 17 jarige weet je natuurlijk nog helemaal niet wat diefstal is en mag je best openbaar op internet vertellen dat je het best wel vuil aan wil gaan pakken, alles om je verzorgpaard maar van een oude man te stelen... moeders gaat er ook nog lekker in mee. Pa is geloof ik de enige verstandige in het verhaal, omdat hij geen politie achter zich aan wil krijgen.

Dat er diagnoses worden gesteld van alzheimer en dementie van een oudere man die niks weet wat die familie achter z'n rug om (openbaar op internet) bekokstoofd over ZIJN paard, dát wordt natuurlijk niet in de hulk aangehaald. Wat willen jullie nou, mod team?

Jij snapt het! Helemaal met je eens. Ik vind het ook erg krom dat de hulk gericht is op de mensen die reageren en niet op het verhaal dat men het paard desnoods steelt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:23

GamblersCup
Iedereen zegt al dat ze geen eigenaar is. Dus meenemen diefstal is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:23

Voor het eigendom heb je iig niet de rechten om dit paard over te nemen, hoe naar ook.
Ga eerst met jullie gezin bij elkaar zitten en stel grenzen op over de omgang. Zijn huis schoonmaken wel of niet, wat betaal je mee?
Bespreek dit met Henk en houd je hier ook allemaal aan.

Je kan niks veranderen aan Henk, alleen jullie eigen grenzen bewaken. Dat zou ik dan ook doen. Als er echt gevaarlijke situaties ontstaan voor mens of dier, dan is het tijd genoeg om de huisarts eens te bellen (zonder daarmee zelf een diagnose te stellen).

En idd, papieren mogen helemaal niet bij jullie liggen. Die horen bij het paard te zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:27

Maar vertel eens secricible, waarom denk je dat een huisarts met de verzorgster van het paard van zijn patient zou praten? Ik denk dat de assistente heel hard gaat lachen en de hoorn er op gooit :')

Wat betreft die grenzen stellen, daar ben ik het absoluut met je eens. De verzorgsters hebben het zelf zo ver laten komen, om zoveel te doen. Dat is geen verplichting en staat dan ook zéker niet gelijk aan betaling voor het paard. Dat even extra, voordat TS wéér een reden ziet om te denken dat ze een kansje maakt om Henk zijn paard mee te nemen.

bruintje123

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:31

Als ik naar mijn huisarts bel dat ik denk dat het met mijn buurman van 80 die weinig tot geen contact heeft met zijn familie niet goed gaat. Of daar een keer een huisbezoekje van de huisarts naartoe kan. Dat dit gebeurt.
En dat wordt zeker erg serieus genomen ipv weg gelachen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:33

aan de beschrijving van TS ,van hoe Henk zich gedraagt en redeneert,en dat hij verandert en extremer word zou dementie toch kunnen.Ik heb vaak met ouderen te maken gehad,het beeld klopt wel enigszins.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:40

beeld wat geschetst wordt van henk komt mij ook over als een beginnende dementerende man die het zelf af en toe doorheeft dat het niet goed met hem gaat en hierdoor helaas voor TS minder leuk kan reageren.
Enige oplossing die ik zie is praten met naaste familie en proberen deze "achter' TS te krijgen, enige manier om paard wellicht of te behouden of daar te kunnen weghalen.

Als henk idd dementerend is gaat de weg nog lang en moeilijk worden voor deze man en zal hij of mantelzorg gaan nodig hebben of zorg in een instelling.......

Is er geen familielid waar TS en familie wel goed mee overweg kunnen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:42

GamblersCup schreef:
Maar vertel eens secricible, waarom denk je dat een huisarts met de verzorgster van het paard van zijn patient zou praten? Ik denk dat de assistente heel hard gaat lachen en de hoorn er op gooit :')

Dat denk ik niet. Juist in deze tijd wordt een extra oog op de mensen om ons heen gewaardeerd. Mijn huisarts zou dit ook serieus nemen. Misschien is TS te jong maar haar ouders, die nauw betrokken zijn, zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:43

Er wordt niet gezegd dat de HA aan TS gaat meedelen hoe het met Henk gesteld is, maar TS kan wél perfect de HA tippen dat het niet zo goed gaat met Henk als de familie er geen zicht op heeft (of zich er niet mee wil bemoeien).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:48

GamblersCup schreef:

Wat betreft die grenzen stellen, daar ben ik het absoluut met je eens. De verzorgsters hebben het zelf zo ver laten komen, om zoveel te doen. Dat is geen verplichting en staat dan ook zéker niet gelijk aan betaling voor het paard. Dat even extra, voordat TS wéér een reden ziet om te denken dat ze een kansje maakt om Henk zijn paard mee te nemen.

Lees je wel goed? Ik geef aan dat het pas tijd wordt een huisarts te gaan bellen als er gevaarlijke situaties ontstaan. Dat betekend niet dat ze de medische situatie van Henk met haar moeten bespreken. Maar stel je voor: TS gaat merken dat het gas aanstaat als ze binnenkomt, het huis vervuilt, of andere gevaarlijke situaties voor mens en dier. Dan bel je dus de huisarts van Henk, geeft aan wat je merkt en klaar. De rest is namelijk verantwoordelijkheid van de huisarts. Dat TS dan de huisarts belt betekend niet dat die huisarts het dossier met haar moet delen, die communicatie kan ook 1 kant op (dus van Ts naar huisarts, huisarts bedankt voor informatie en einde gesprek)
Juist omdat TS aangeeft dat er geen familie intensief bij Henk betrokken is, en er weinig sociale contacten zijn is de kans prima aanwezig dat MOCHT er een cognitieve achteruitgang zijn bij Henk TS en haar familie dat als eerste opmerken en dan kun je dat prima melden bij de huisarts die dan in de meeste gevallen eens een keer een kopje koffie komt drinken om te vragen hoe het is onder het mom van "routine-controle".

Geloof me, dat neemt een huisarts zeker serieus. Als paramedici heb ik ook ouderen die bij mij komen. Nadat een oudere dame ineens half vervuild bij mij stond, niet wist waar haar rollator was en 2 uur te vroeg was belde ik haar huisarts, die daar absoluut serieus op in ging. Niet dat ik daarna haar volledige medische dossier wist, maar de huisarts heeft mijn verhaal gehoord en aangegeven het serieus te nemen. The end (voor mij dan, hopelijk niet voor mevrouw en huisarts)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:53

Precies zo gaat dat dan.
Huisartsen rijden visites.
En heel "toevallig" komen ze dan ook eens bij Henk.

Natuurlijk gaan die niet het medische dossier terug koppelen.
Maar bedanken zeker wel voor de melding en doen er ook wat mee.
Zeker in onze steeds eenzamere maatschappij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:53

Varekaj schreef:
In ieder geval voelt Henk zich wel veilig genoeg bij TS en haar zus om hen kenbaar te maken dat hij hulp nodig heeft. Op zich is dat best een groot compliment, anders zou hij hen niet toevertrouwen dat het allemaal niet meer zo goed lukt. Zij zien dat niet echt zitten, of toch niet in de mate waarin Henk er baat bij heeft. Volgens mij denkt die man heel eenvoudig "ik heb dat paard voor hen gekocht, nu mogen zij wat terugdoen voor mij". Poepsimpele redenering.

Het eenvoudigste is gewoon voorstellen dat ze bijvoorbeeld op zaterdag in de voormiddag even stofzuigen en dweilen en 1x/week boodschappen halen. Daar ben je geen uren aan kwijt, en als ze het poetsen met 2 doen zijn ze zo klaar.

Waarom zou je in vredesnaam bij iemand gaan poetsen om een paard te verzorgen? :?
TS geeft aan zich niet veilig te voelen bij Henk. Vind het ook behoorlijk vreemd dat het normaal gevonden wordt dat je iemand zijn huishouden moet gaan doen. Als ik TS was zou ik er, met pijn in het hart, mee stoppen. Indien het paard verwaarloost wordt daarna kan men er nog altijd de daarvoor bevoegde instanties voor inschakelen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:56

Varekaj schreef:
Er wordt niet gezegd dat de HA aan TS gaat meedelen hoe het met Henk gesteld is, maar TS kan wél perfect de HA tippen dat het niet zo goed gaat met Henk als de familie er geen zicht op heeft (of zich er niet mee wil bemoeien).

En het gaat niet goed met Henk omdat hij niet doet wat TS wil en zijn paard niet aan haar geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:59

Het is een optie, geen verplichting, als ze graag het paard verder willen blijven verzorgen. Doen ze dat niet, dan zit de kans er dik in dat Henk zelf zegt dat ze niet meer hoeven te komen.

Uiteraard moet het geen vrijgeleide zijn voor Henk om steeds meer te gaan vragen qua zorg, daar kunnen en mogen ze absoluut weigeren. Maar wat als ze die mens nou gelukkig maken met even een uurtje of 2 snel poetsen? Of zijn boodschappenlijstje meenemen en alles voor hem halen (niet betalen natuurlijk). Het zijn kleine dingen, ergens is het een mogelijkheid.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:00

Henk lijkt erg agressief en manipulatief te reageren. Dit wordt vermoedelijk door dementie veroorzaakt, maar een meisje van 16/17 zal dit als erg verwarrend en bedreigend ervaren. Daarom lijkt het mij sowieso niet de juiste omgeving voor deze meiden. Als ik hun ouders was, zou ik dat ook zeker niet willen. Ze zijn zijn in mijn ogen niet de aangewezen personen om het probleem van Henk op te lossen. Daarvoor zijn ze echt te jong. Zeker zonder enige begeleiding hierbij.

En nog even tegen de mensen die het over diefstal hebben. Dat vind ik ook wel erg scherp gesteld. De eigenaar heeft, zoals hier al eerder opgemerkt, steeds gezegd dat het hun paard is. Waarvoor ze dan ook maar de rekeningen moeten betalen. In het verleden is met hem overeengekomen dat het paard op naam van de meisjes werd overgeschreven. Dit is gedaan via het paspoort. Dat dit laatste niet rechtsgeldig is, wisten ze niet.

Het feit dat ze door het bovenstaande het idee hadden het paard weg te kunnen halen, hoeft hen daarom niet meteen zo kwalijk te worden genomen. Henk heeft hen immers diverse keren gedreigd met de slacht van het paard als ze niet deden wat hij van hen vroeg. Dat hij dit in werkelijkheid niet zal doen, is een ander verhaal..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:02

Niqui schreef:
Henk lijkt erg agressief en manipulatief te reageren. Dit wordt vermoedelijk door dementie veroorzaakt, maar een meisje van 16/17 zal dit als erg verwarrend en bedreigend ervaren. Daarom lijkt het mij sowieso niet de juiste omgeving voor deze meiden. Als ik hun ouders was, zou ik dat ook zeker niet willen. Ze zijn zijn in mijn ogen niet de aangewezen personen om het probleem van Henk op te lossen. Daarvoor zijn ze echt te jong. Zeker zonder enige begeleiding hierbij.

En nog even tegen de mensen die het over diefstal hebben. Dat vind ik ook wel erg scherp gesteld. De eigenaar heeft, zoals hier al eerder opgemerkt, steeds gezegd dat het hun paard is. Waarvoor ze dan ook maar de rekeningen moeten betalen. In het verleden is met hem overeengekomen dat het paard op naam van de meisjes werd overgeschreven. Dit is gedaan via het paspoort. Dat dit laatste niet rechtsgeldig is, wisten ze niet.

Het feit dat ze door het bovenstaande het idee hadden het paard weg te kunnen halen, hoeft hen daarom niet meteen zo kwalijk te worden genomen. Henk heeft hen immers diverse keren gedreigd met de slacht van het paard als ze niet deden wat hij van hen vroeg. Dat hij dit in werkelijkheid niet zal doen, is een ander verhaal..

_/-\o_