Aankoopbedrag paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:11

Dees schreef:
Een koudbloed is volgens mij zo'n Belg oid. Daar kun je prima op rijden, maar daar lijkt mij persoonlijk verrekt weinig aan (weer te weinig temperament) en ze kennen maar een korte levensduur.

Als je denkt dat een belg te weinig temperament heeft, dan heb je gewoon de verkeerde tegen het lijf gelopen. Die die de ganse dag op het land werken zijn inderdaad behoorlijk mak. En die die gewoon als sierpaard in de wei staan zit er vaak ook niet veel in. Maar zet ze aan het werk, en je hebt 1000 kilo volbloed onder je kont hoor :D
Kijk maar eens naar de marathon's met trekpaarden...

Polly
Moderator Algemeen

Re: Aankoopbedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:13

Kijk eens voor een Groninger die passen precies in wat je zoekt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:16

Skyefate schreef:
Het moet je liggen, natuurlijk, maar ik las een paar reacties terug over de lage levensverwachting van een Belg - waar is die gem vandaan gekomen? Dit is best wel onzin. Hoewel het wel waar is dat er erg veel wordt "gehobbeld" op heel wat koudbloeden en dat ook niet bepaald bevorderlijk is voor de gezondheid. Noch is de wedstrijdsport dat, maar koudbloeden zomaar opzijschuiven want "dat zijn gewoon bosknollen" en "die kunnen niets" is heel kort door de bocht. Jij hebt dit niet gezegd TS! Het viel me op dat dat een heersend vooroordeel is. Negeer dat vooroordeel, stap eens op een koudbloed.

Koudbloeden leven niet zo lang omdat:
- De cpl is chronisch en progressief, komt er opneer dat op een bepaald punt de benen opzwellen en knobbels krijgen, die zo groot kunnen worden dat ze bij beweging openspatten, en paard dus chronisch mank wordt.
- dieren die te oud worden om te fokken / werken worden niet meer gehouden, en in combi met de beenproblemen is dit bij trekpaarden meestal al rond de 10-12 jaar (en dan heb je geluk)
- overtal van veulens gaan de worst in, trekt de gemiddelde leeftijd uiteraard ook omlaag.

jaarlijks ben ik met mijn paard de oudste die meedoet aan de keuring hier in de buurt, ze is nu 20, nog in goede conditie maar begint wel oud te worden (grijs, arthrose, buitenritten zijn 20-25 km echt de max, terwijl ze er vroeger 40-50 kon zonder problemen).
dit jaar was het andere oudste paard er 10 ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:22

Ik heb geen ervaring met CPL, kun je dit laten testen, of ze dit gaan krijgen of niet?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:13

De groningers zien er idd perfect uit voor mij, maar ik kan geen prijzen vinden en ik ben bang dat die toch te hoog gaan liggen voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:14

Vragen kan toch altijd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:20

Duhelo, ik wil niet heel erg vervelend doen, maar die 1.000 kg volbloed waar jij het over hebt.... Kom eens een dagje op een van mijn warmbloedpaarden rijden, dan praten we daarna weer ;) Het heet niet voor niets 'koudbloed'.

Overigens, ik sprak een tijdje terug een fokker van die koudbloeden. Was zeer begaan met het ras. Maar vertelde me dat ze eigenlijk hartstikke in-economisch zijn, omdat ze bij 10-12 jaar ook gewoon stokoud zijn. Als ze geen CPL zouden hebben, werden ze nog steeds geen 20.
Jij hebt er toevallig zo'n oudje. Maar er zijn ook KWPN paarden die de 35-40 kunnen halen. Dat wil niet zeggen dat ze gemiddeld die leeftijd gaan krijgen. De meesten daarvan vallen bij 25 jaar ook om van ouderdom. Bekijk niet je ene uitzondering als maatgevend voor de hele linie.

Ik vind overigens ruiters op een Belg niet echt een mooi plaatje geven. Die dieren zijn gewoon niet gebouwd voor rijderij. TS heeft echt een leuker RIJ-paard aan een Groninger of een GElderse.

(ps TS: Groningers zijn wat schaars - IHW is nagenoeg hetzelfde, ook Groninger bloed. Maar ze zijn absoluut niet duur. De schaarste bepaalt de prijs niet in die zin. Meestal zitten ze onder de reguliere sportpaarden kwa prijsstelling.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:36

Over de IHW had ik ook al wat gevonden en eigenlijk is dat precies wat ik zoek. Maar google is echt mijn beste vriend niet hoor, want vind ik een site, krijg is errors als je verder wilt kijken, dus zie nog altijd geen paarden te koop e.d.

Maar fijn om te horen dat die dus niet extra duur zijn door hun schaarste. Ik denk idd dat een F1 kruising of een zware warmbloed voor mij uitermate geschikt zou zijn. En dan maken die paar cm minder voor het aangezicht zeker niets uit.

Ik wil jullie wel allemaal ontzettend bedanken voor het meedenken! Toch fijn om te weten dat er misschien in de toekomst wel mogelijkheden zijn voor mij.
Geeft de burger moed om toch voor te gaan sparen, als het doel toch haalbaar lijkt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:41

Tja heb eigenlijk perfecte paard voor jou staan, maar die verkoop ik helaas niet, maar kan zeggen dat ik hem anderhalf jaar geleden gekocht heb in lage prijsklasse terwijl hij gezond is. Niet spectaculair kwa gangen, maar wel bomproof, eerlijk, bereden en betuigd. Hij is tien jaar geleden ook van mij geweest en toen moeten verkopen door omstandigheden. Dus is echt wel wat te vinden voor normaal geld.
Laatst bijgewerkt door SandravdB op 03-08-16 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:48

verkoop je die wel of niet Sandra?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:50

Helaas niet, zie dat ik woordje vergeten ben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:43

ohjajoh6 schreef:
Ik heb geen ervaring met CPL, kun je dit laten testen, of ze dit gaan krijgen of niet?

Nee
Je mag er wel vanuit gaan dat ze het simpelweg allemaal hebben (heeft te maken met de zwaarte van de benen, te weinig lymfecirculatie en slechte huid oa). Je kan wel aan damage control doen, regelmatig ontmijten, zorgen dat wondjes niet ontsteken, veel beweging, weinig suiker, etc. Dan gaan ze prima

Dees schreef:
Duhelo, ik wil niet heel erg vervelend doen, maar die 1.000 kg volbloed waar jij het over hebt.... Kom eens een dagje op een van mijn warmbloedpaarden rijden, dan praten we daarna weer ;) Het heet niet voor niets 'koudbloed'.

Overigens, ik sprak een tijdje terug een fokker van die koudbloeden. Was zeer begaan met het ras. Maar vertelde me dat ze eigenlijk hartstikke in-economisch zijn, omdat ze bij 10-12 jaar ook gewoon stokoud zijn. Als ze geen CPL zouden hebben, werden ze nog steeds geen 20.
Jij hebt er toevallig zo'n oudje. Maar er zijn ook KWPN paarden die de 35-40 kunnen halen. Dat wil niet zeggen dat ze gemiddeld die leeftijd gaan krijgen. De meesten daarvan vallen bij 25 jaar ook om van ouderdom. Bekijk niet je ene uitzondering als maatgevend voor de hele linie.

Ik vind overigens ruiters op een Belg niet echt een mooi plaatje geven. Die dieren zijn gewoon niet gebouwd voor rijderij. TS heeft echt een leuker RIJ-paard aan een Groninger of een GElderse.

(ps TS: Groningers zijn wat schaars - IHW is nagenoeg hetzelfde, ook Groninger bloed. Maar ze zijn absoluut niet duur. De schaarste bepaalt de prijs niet in die zin. Meestal zitten ze onder de reguliere sportpaarden kwa prijsstelling.)

ik weet ook wel dat koudbloeden niet te vergelijken zijn met warmbloeden, maar te weinig temperament ben ik het gewoon niet mee eens. Mijn trekpaarden lopen ook gerust dagritten mee op tempo van de gewone paarden. Rij ik rustig een halfuur intensieve dressuurles of een uur groepsles mee, spring ik ook een parcourtje mee. Die gaan ook rustig over de zeik van een grassprietje dat beweegt (maar dan weer niet van die grote trekker), en als 1000 kilo besluit te gaan dan doe je daar bitter weinig tegen.
Maar ze zijn wel koeler in de kop dan het gemiddelde sportpaard, en kalmeren sneller. MAar met een koudbloed wil je dan ook geen grand prix gaan rijden, dus dat zit ook wel ok dan. Imo het ideale recreatiepaard als je een rustig stevig paard zoekt die je 3 maand kan laten stilstaan, maar die temperament genoeg hebben voor een goede rit op tempo, een leuk dressuurproefje en gewoon lekker aantutten.
Maar smaken verschillen uiteraard, en ik weet ook wel dat je er van moet houden :)
(net zoals ik niet hou van die driftkikkers die ondersteboven slaan voor een slak en die dan nog een uur op pittig gereden moet worden om weer wat handelbaar te zijn, owee als ze eens twee dagen niet gewerkt hebben. Daar kan en wil ik simpelweg niet mee om gaan.)
Kwa leeftijd van de trekpaarden, aan 12 zijn ze inderdaad op, omdat ze aan 18 maand vaak al koetsen trekken of op het land werken, want dan zijn ze wel sterk genoeg. Gaan in de winter op stal/stand, de hele manier van houden van het trekpaard is simpelweg niet zoals het 'moet'. Zo kun je geen oude paarden krijgen inderdaad. En als de cpl daarnaast nog wat verwaarloosd wordt (of behandeld met afgewerkte olie), dan heb je inderdaad een kapot paard op 12 jaar.
Overigens zit er ook een heel groot verschil in het type trekpaard, ik heb twee belgen, en er staat een derde bij, en die drie kunnen niet meer van elkaar verschillen in bouw, type en karakter. En twee ervan zijn zelfs moeder en dochter.
Maargoed, dat is wel een beetje heel erg offtopic :D

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:25

ohjajoh6 schreef:
De groningers zien er idd perfect uit voor mij, maar ik kan geen prijzen vinden en ik ben bang dat die toch te hoog gaan liggen voor mij.

Stuur een mailtje, wie weet hebben ze via via ook wel iets leuks voor je?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:33

Denk je er wijzer aan doet eerst lekker te sparen en dan te gaan "winkelen".
Waarom jezelf pesten met het zien van mogelijk geschikte paarden als je er nog niet aan toe bent?
Zowel financieel als emotioneel :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:38

Doe ik ook niet hoor Shirley. Het hele doel van dit topic was juist om erachter te komen of het voor mij zo wie zo financieel haalbaar gaat zijn, zodat ik weet of ik hier voor moet gaan of niet.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:41

Eens met hier boven; Ik ben ook per toeval aan mijn paarden gekomen op t moment dat het rijp was, je er niet bewust aan t zoeken bent. Dan komen de meest leuke paarden op je pad. Vaak gaat daar al heel wat aan voor af in je maatschappelijke kring. Heb geduld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:15

Jessix schreef:
Vroeger had je van die KWPN basis paarden. Daar reed je de hele week op en op zondag zetten je ze voor de koets. Lekkere grote, bom proof paarden waar je alle kanten mee uit kunt. Maar die lijken wel uitgestorven.

Zo'n paard zou ideaal zijn, denk ik.

Ik heb zo'n KWPN "basispaard" gehad. De benaming slaat niet op "bomproof" (dat was de mijne niet), maar op de bouw. Zo tussen tuigpaard en rijpaard in. Stevig in het bot. Vaak van gelderse origine :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:21

ohjajoh6 schreef:
Doe ik ook niet hoor Shirley. Het hele doel van dit topic was juist om erachter te komen of het voor mij zo wie zo financieel haalbaar gaat zijn, zodat ik weet of ik hier voor moet gaan of niet.

Gewoon geduld, veel kijken (dan krijg je een beetje idee van de prijzen) Je wel realiseren dat in de prijsklasse tussen 3 en 4 duizend ook veel "brandhout" wordt aangeboden. Je doet er dan verstandig aan goed te keuren (ja ook rontgen). Dus dat soort kosten moet je wel in de prijs meenemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:39

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:47

Ook in Ierland zijn prima paarden te vinden voor iets gunstigere prijzen, de crisis is daar nog steeds niet helemaal voorbij... En daar hebben ze leuke jacht paarden staan van het zwaardere type :D

Ibbel schreef:
Als je zit te denken aan een ouder jachtpaard, dan zou je eens met Apple contact op kunnen nemen. Zij weet wel een beetje de weg in de UK, en dergelijke paarden vind je daar vermoedelijk best wel, terwijl er in NL toch maar weinig jachten worden gereden. In de UK heb je bovendien dat er vrij veel 'koudbloed'/zware Cob x volbloed/bloedpaard gekruist wordt voor de jacht, en dat zijn bij uitstek sterke paarden (F1-kruising) die gewichtsdrager zijn.

Alternatief is te kijken naar bv een Schwarzwalder Fuchs of Freiberger, ook goede gewichtsdragers én goede buitenrijpaarden. En die vind je dan weer eerder bij de Oosterburen (en in het geval van Freibergers bij de Zwitsers).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:53

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:08

chevax schreef:
KoudbloedKim schreef:
Toch zou ik als eigenaar een goed tehuis boven een goede prijs stellen, dus ik denk dat het vooral heel goed zoeken is, maar dat de kans zich wel voor kan doen.

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Waarom kan iemand die minder kan/wil betalen wel een goed thuis bieden en iemand die meer betaalt niet? Want daar komt het eigenlijk op neer.

Ben ik niet met je eens. Een goed thuis, waar die dus een blijvend thuis heeft met een levenstandaard die die gewend is en gelijk staat met mij als huidige eigenaar, waar ik als huidige eigenaar altijd welkom ben etc. Dan verkoop ik mijn dier liever voor minder zodat het overige geld kan worden besteed aan een nieuw zadel, een nieuwe bodem in de trailer ofzo etc, want die komen mijn (ex)paard tenminste ten goede, dat ik een gevulde portomonee en de nieuwe eigenaar een lege heb heeft dat verkochte paard zo weinig aan.

De mensen die echt bakken met geld te besteden hebben die zijn zo zeldzaam. Het is meestal gewoon een modaaltje die een paard koopt en tja, elke euro is er 1 hoor. Wil niet meteen zeggen dat ze super arm zijn, maar gewoon goed met geld om moeten gaan om paardlief alles te bieden wat ie wilt.

Ik heb 2 pony's gratis weggegeven aan goed thuis, en 1 voor symbolisch bedrag verkocht aan goed thuis. En goed hebben ze het, alle drie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:24

Toydoll schreef:
chevax schreef:

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Waarom kan iemand die minder kan/wil betalen wel een goed thuis bieden en iemand die meer betaalt niet? Want daar komt het eigenlijk op neer.

Ben ik niet met je eens. Een goed thuis, waar die dus een blijvend thuis heeft met een levenstandaard die die gewend is en gelijk staat met mij als huidige eigenaar, waar ik als huidige eigenaar altijd welkom ben etc. Dan verkoop ik mijn dier liever voor minder zodat het overige geld kan worden besteed aan een nieuw zadel, een nieuwe bodem in de trailer ofzo etc, want die komen mijn (ex)paard tenminste ten goede, dat ik een gevulde portomonee en de nieuwe eigenaar een lege heb heeft dat verkochte paard zo weinig aan.

De mensen die echt bakken met geld te besteden hebben die zijn zo zeldzaam. Het is meestal gewoon een modaaltje die een paard koopt en tja, elke euro is er 1 hoor. Wil niet meteen zeggen dat ze super arm zijn, maar gewoon goed met geld om moeten gaan om paardlief alles te bieden wat ie wilt.

Ik heb 2 pony's gratis weggegeven aan goed thuis, en 1 voor symbolisch bedrag verkocht aan goed thuis. En goed hebben ze het, alle drie.

Waar je als vorige eigenaar altijd welkom bent bedoel je?
Ik denk dan "als je voor de aankoop al niet genoeg hebt, hoe doe je het dan met verzorging/medische ondersteuning". En het "eeuwige thuis" geloof ik niet zo in, want dat mag je niet verwachten van een ander. Je hebt zelf immers ook het paard verkocht, bood hem ook geen blijvend thuis. Waarom moet een koper die garanties geven?
Begrijp me niet verkeerd, iedereen (ook ik) wil het beste voor zijn dier. Maar het moet wel realistisch blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:31

Ik vind sowieso niet dat een koper aan je mag beloven dat hij/zij het paard zal houden. Dit kan je niet beloven en sowieso, jij verkoopt het paard met paspoort en al. In feite heb jij dan niks meer over het paard te zeggen.