Paarden en relatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:36

Ehm nee, dat is gebaseerd op de reactie van Lusitana... Dat ging over een algemene situatie zoals je kan lezen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:38

Mijn excuses dan, ik ging verder op het onderwerp van het topic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:40

Geen probleem. :D Is ook verwarrend als er even een "zijtak ontstaat". :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:45

Ayasha schreef:
Maar iemand die zo doet, die doet dat vaak op vrijwel elk gebied en dan is de vraag of je daar een relatie mee wil. En dat merk ik in de berichten van TS sowieso; het lijkt op geen enkel gebied echt geweldig te gaan kwa communicatie.

Precies. We zijn het echt wel met elkaar eens hoor. ;)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:13

Waarom niet eerst een paard op pension?
Hoe vindt hij het als je dagelijks 2 tot 3 uur weg bent naar een paard.
Bij mij is zondag echt staldag. Dan zit ik er het langste(lees 6 a 8 uur). Mijn man weet dit, vindt het prima en heeft zelf weinig tot niks met ze.
Wel ga ik net zo goed niet of korter als we samen wat gaan doen.
Wij leven ons leven samen en apart.
Ik zou persoonlijk er niet tegen kunnen als ik niet iets voor mezelf of met anderen zou kunnen doen.
Heb je al wel eens aan hem gevraagd waarom hij niet wil dat je bv een weekend weggaat. Zien jullie elkaar zo weinig of zit er voor hem meer achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:16

Mijn vriend had niets met dieren toen we mekaar leerden kennen. Nu hebben we 2 honden, onze "buiten" kat mag de veranda inpalmen en ik heb 14 dagen geleden paard nr 3 naar huis gehaald (nu ja, nr 3 staat niet echt thuis). Mijn vriend, die totaal niets met paarden had, voert mijn mannen als ik niet kan en hij gaat ze ook regelmatig knuffelen. Iedere beslissing die ik neem, wordt eerst besproken en als hij merkt dat ik alles goed doordacht heb, krijg ik ook zijn volle steun. Gaan we op reis, dan heb ik een lieve buurvrouw die voor de beestjes zorgt (honden gaan mee). 2 dagen weg is geen probleem. Ik zorg ervoor dat de paarden onbeperkt hooi hebben en geef ze hun korrel wanneer we vertrekken en als we de dag nadien terug thuis komen (de kat krijgt dan een extra voorraadje droogvoer). Willen we 3 dagen weg, dan hebben we 3 buren die wel een bak voer bij de paarden willen zetten. Het vraagt wat organisatie, maar eigenlijk lukt alles prima. (Voor paard 3 heb ik een lieve verhuurster die de mijne wel mee verzorgd als ik er niet ben)

De grote droom van mijn vriend, is een villa in de Spaanse zon. Niet mijn droom, maar als ik mijn dromen mag waar maken, mag hij dat ook. Hij kijkt trouwens alleen maar naar huizen waar ook genoeg plek voor de paardjes is.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:29

Gianti schreef:
Esaqar schreef:
"Horses first, the rest later".
Vriend het er niet mee eens dat er een paard komt? De deur is dichtbij, kom nou toch, hij weet dat je een 'paardenvrouw' bent. En aan de geur raak je vanzelf wel gewend.

Ach als je iemand zo makkelijk de deur uitzet dan is de relatie al weinig gebasseerd op liefde....

Als iemand het jou niet gunt om je passie te beoefenen, iets waar je gelukkig van wordt, is er naar mijn mening geen sprake van liefde van zijn kant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:38

Dat er sprake is van liefde betekent nog niet per definitie dat je met elkaar kan leven.... En als je dan écht van elkaar houdt, laat je elkaar vrij, ook als dat betekent dat jullie met pijn in het hart, je eigen weg gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:58

Ayasha schreef:
Dat er sprake is van liefde betekent nog niet per definitie dat je met elkaar kan leven.... En als je dan écht van elkaar houdt, laat je elkaar vrij, ook als dat betekent dat jullie met pijn in het hart, je eigen weg gaan.

Zo is het maar net maar helaas blijven er nogal veel mensen toch bij elkaar, vooral veel vrouwen denken dat de partner nog wel bijdraait. En dan klapt het op een leeftijd wanneer je mooiste jaren vaak achter je liggen en krijg je het bekende, had ik maar gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:09

Maureen_M schreef:
Wat een pussy's allemaal zeg :')

Nee maar eventjes zonder grapjes. Laat je hobbies je nooit afnemen door je "geliefde". Je hoeft geen vent te zoeken die helemaal into de paardenwereld is maar wel iemand die je hobby respecteert.

Laten we de situatie eventjes andersom plaatsen. Jouw vriend/vriendin doet bijvoorbeeld ook een gevaarlijke sport (want ja paardrijden is gevaarlijk) zoals parachutespringen ( :+ ). Dan zou jij het andersom ook niet verbieden hem zoiets te laten doen. Het is zijn hobby, zijn leven, zijn risico. Waarschijnlijk doen die van jullie niet zoiets geks maar wie weet wat zij nog in de toekomst voor plannen hebben. Zouden wij dan zeker ook moeilijk moeten gaan lopen doen?

Misschien als jullie het eens zo verwoorden naar jullie mannen toe dat het de situatie wat verbeterd en dat ze er wat meer begrip voor hebben.

Dit. En dan is het niet zo dat partner gelijk een klootzak of iets dergelijks is. Je hebt andere dromen en wensen, en als de één iets persé niet wilt, waarom zou je dan doorgaan met de relatie? Op deze manier wordt je beiden niet gelukkig.

Ja, een relatie is geven en nemen. Ook weleens wat opofferen. Maar als de grote dromen in het leven totaal niet hetzelfde zijn, dan is het denk ik gewoon niet meant to be.

Mijn vriend is niet into paarden, maar zal mij nooit in de weg staan om een eigen paard te nemen en daar later mogelijk door gezamenlijk inkomen ook wat aan uitgeven. Zo ben ik weer niet persé into wielrennen, maar ik houd hem echt niet tegen om te doen wat hij leuk vindt of waar hij van droomt en daar eventueel ook aan bij te dragen. Of als hij graag ergens op vakantie wilt, dat ik mee ga ook al zou ik liever ergens anders op vakantie willen. Dat is geven en nemen. Elkaars levensdromen de kop in drukken is dat niet. Dat is geen liefde.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:56

Mijn vriend heeft niks met paarden, hij vind dat het teveel tijd en geld kost, maar gunt het mij wel, al die jaren stond hij altijd voor mij klaar.

Want hij ging boodschappen doen en koken als ik op mijn vrije dagen bij mijn paard was en wanneer ik uit mijn werk kom stond het eten klaar zodat ik na het eten naar mijn paard kon.

En soms zegt hij ook: moet je niet naar je paard toe? je moet er altijd goed voor zorgen! Haha, terwijl ik nog ff met iets anders bezig was en dus later ging.

Vroeger toen ik een nieuwe paard kocht, vond hij het doodeng en ging dan met mij mee om op mij te gaan passen dat mij niets overkomt en toen kwam het vanzelf dat hij er de boeren ging leren kennen en met ze koffie gingen drinken en met de stalgenoten en hielp hij mij met het uitmesten. Maar paard poetsen nee dat doet hij niet, want dat vind hij te eng.

Later toen ik mijn andere paard weer terugkreeg in mijn bezit ging hij nog vaak mee en of kwam hij vaak naar de stallen, dan ging hij het erf aanvegen en koffie drinken en ging hij mijn paard ook aaien en geruststellen toen hij niet lekker was en mijn paard vind hem erg leuk en mijn vriend vind hem stiekem ook leuk maar bleef bang voor de paarden. Dus hij hield wel afstand.

Toen ging ik naar een andere stal verhuizen een stukje verderop, met veel weidegang en overdag in de winter lekker veel buiten, ging mijn vriend nooit meer mee, gewoon omdat het een stukje verder weg is en er geen kantine was, dus dan vind hij er niets meer aan maar gunde het mij wel, later is het uit gewoonte geworden dat hij niet meer meeging toen er inmiddels een kantine was gekomen.

Hij had ook gewoon zijn eigen dingen en hobbys en ik de mijne.

Maar toen mijn paard ingeslapen werd en ik een nieuwe wilde, vond hij het niet meer leuk, maar dat is meer omdat hij graag meer tijd met mij wilde doorbrengen en samen leuke dingen doen + mijn baan stond ineens op de tocht i.v.m. reorganisatie en dus wilde ik zelf geen paard meer en zag ook wel in dat het veel tijd vraagt en ook geld natuurlijk maar vooral ik wilde zelf ook meer tijd doorbrengen met mijn vriend dus zag ik ervanaf, wel veel praten met elkaar en veel wikken en wegen en twijfel, toch ervanaf gezien en ik ben gelukkig en vind het heerlijk om nu geen paard te hebben.

Want heb nu veel meer tijd voor andere leuke dingen en mijn vriend en familie en het is zo relaxed zo!
Misschien komt het ook wel omdat ik wat ouder ben geworden.

Maar ja.................het is mogelijk dat er ooit weer een paard gaat komen als ik er weer heel veel zin in heb en er weer vol ervoor wil gaan en dat heb ik nu niet meer, vind ze nog alleen maar leuk om naar te kijken en erover te praten haha.

Kijk, het is geven en nemen en het elkaar gunnen, maar de manier zoals jouw vriend overkomt van hoe je het hier neerzet, klinkt niet zo heel aardig richting jou, moet ik zeggen.

Dan zou ik heel serieus gaan kijken of je nog met hem verder wilt......

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:53

Ragdollcat schreef:
dus wilde ik zelf geen paard meer

Maar in de periode dat jij een paard wilde heeft hij je wel gesteund, en dat vind ik wel belangrijk :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:12

Ja, klopt!

En daar ben ik hem nog dankbaar voor, het is een schat van een vent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:36

Resistance schreef:
Elkaars levensdromen de kop in drukken is dat niet. Dat is geen liefde.

Zo zwart/wit is dat niet.
Mijn liefde van 23 jaar samen had ook een droom. Ik heb haar daarbij tegen beter weten in gesteund. Ze is erbij omgekomen.

In het geval van de ts is het een toekomstwens welke een levenstijl inhoudt met ingrijpende gevolgen voor het leven van allebei en hun samenleven.
Daar heeft de ander alle recht van spreken over. Ook een veto recht. Of ze dan bij elkaar blijven??

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:05

Twee Shetlanders aan huis (waarvan eentje met ZE), twee bonte paarden op gehuurde wei aan de overkant, twee Dobermanns in huis... en zelf 55+ en kunstschilder (dus werkend aan huis in atelier)... tsja, ik zou geen concessies doen aan iemand die al die dingen een probleem zou vinden.
Zéker niet als diegene blijkbaar zichzelf niet kan of wil vermaken of zelf geen passie/hobby buiten de deur heeft.
Het is wel moeilijker om consessies te doen als je mijn leeftijd hebt dan als je nog zo jong als TS bent, ik heb er gewoon geen zin meer in.

Ben al jaren single, tsja, geen wonder, maar ik heb mijn leven ook zo ingericht.

Een ander heeft in mijn ogen helemáál geen recht van spreken daarover, iemand die hieraan iets wil veranderen moet maar een deurtje verder gaan.
En nee, als ik morgen strontverliefd word op iemand dan geldt dat voor mij nog net zo.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-07-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:10

Dat is bij mij ook zo, hoor, terpetijn, maar als je al in een relatie bent en de paarden moeten nog komen, ga je dan pas ontdekken wat het belangrijkste is voor je en of het niet mogelijk is om tot een oplossing te komen die beide tevreden houdt. Dat het evengoed uit kan lopen op uit elkaar gaan omdat elk zijn eigen ding het belangrijkste vindt en het niet te verenigen is, is een ander verhaal. Maar voor hetzelfde geld is het wel te verenigen, wordt er gewoon vrij gelaten. Diverse scenarios mogelijk.
Alleen moet je het allemaal nog uitvinden dus.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:18

Ja het is tot op zekere hoogte ook wel leeftijd-gerelateerd, natuurlijk.

Iemand van 28 zoals TS staat natuurlijk nog wat anders in het leven en in de visie op wa voorzichtzelf UITEINDELIJK van doorslaggevend belang is voor haar levensgeluk, dan iemand van mijn leeftijd en al heel wat achter de rug. Ik heb ook wel es wat opgegeven voor een liefdespartner, maar toen dat over was wist ik niet hoe snel ik tot mijn eigenlijke, wezenlijke kern-wensen moest terugkeren.

Idealiter geeft men elkaar over en weer op volslagen gelijkwaardige wijze de kans om zichzelf ten volle te kunnen ontplooien. Dat hoeft niet pers se op elkaars manier te zijn, je kunt elkaar in ieders afzonderlijke passies en hobbies ook gewoon "laten zijn".
Maar van iemand gaan bedingen dat dit en dat maar NIET meer moet of mag lijkt me relationeel in welk geval dan ook een heilloze weg.
Het is wat dat betreft ook een keuze die je voor jezelf moet maken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:22

Ik heb het gelukkig getroffen met mijn vriend :j

Toen wij net iets kregen had ik mijn sportpaard nog, maar die is op een gegeven moment verkocht.
Ben ruim 2 jaar paardloos geweest, en inmiddels al weer meer dan een jaar samenwonend met mijn vriend.
Mijn vriend heeft ook niks met paarden.
Maar hij begrijpt wel dat het mijn hobby is en dat het zorgt voor afleiding voor mij.
Toen begin dit jaar alles weer begon te kriebelen toch eens gaan overleggen.
We hadden nog plek aan huis voor de paarden, dus dat zou moeten kunnen.
Ik ben op 2 adres alleen gaan kijken, 2e adres is mijn vriend mee geweest en hebben we daarna ook samen besloten dat dit een goede koop zou zijn. Omdat ik ze niet alleen wil besloten er een maatje bij te zoeken.
En nu lopen er dus wel aan huis.
Afspraak is wel dat het mijn pony's zijn en ik ze verzorg.
Niet meer dan logisch.
En stiekem, vind mijn vriend ze ook wel erg leuk hoor. :D
Als ik vraag of hij ze even vast wil houden doet hij dat meteen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:23

Jullie zijn pas begin twintig. Een eigen huis met grond voor paarden kost behoorlijk wat geld. Weet je nu al dat je dit kunt verdienen :') ? Om je vriend uit te zwaaien voor een droom waarvan je nu nog niet weet of die werkelijkheid gaat worden lijkt mee een beetje overdreven. Over een jaar kan het leven er weer heel anders uitzien :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:07

Waarom zou je een vriend niet uitzwaaien die een droom die je hebt per definitie niet ziet zitten, dús ook niet als er wel geld voor is/komt?
Genoeg mensen op de wereld. Een relatie mag geen beperking op je leven zijn. Zo mag het alleszins niet voelen, het moet voelen als een aanvulling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:40

Precies dat. Uiteindelijk breekt het je relatie toch wel.

LadyTrucker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:27

Ik zei dit tegen m'n vriend en die zei dumpen haha.
Hij zelf is van paarden gaan houden en ieder heeft zijn eigen hobby. Je moet elkaar vrijlaten in wat je gelukkig maakt en dat doet je vriend dus niet. Erg jammer

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:26

Nou even niet vergeten dat TS kiest voor haar familie boven haar vriend, anders waren ze wel naar het buitenland vertrokken.... Het is maar hoe je het bekijkt.
Als er werkelijk sprake was van liefde, volgde ze hem zonder nadenken over de hele wereld.
Het lijkt mij dat ze geen goede basis hebben, ook al komen er helemaal geen paarden. Breng je daar wel paarden in, dan geef je alleen maar munitie om tegen je te gebruiken.
Maar ook zonder paarden aan huis gaat dit op den duur stuk op zijn bezwaren tegen haar hobby. Daar kun je vergif op innemen.

De conclusie blijft hetzelde: relatie verbreken lijkt de beste oplossing.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:36

Lusitana schreef:
Nou even niet vergeten dat TS kiest voor haar familie boven haar vriend, anders waren ze wel naar het buitenland vertrokken.... Het is maar hoe je het bekijkt.
Als er werkelijk sprake was van liefde, volgde ze hem zonder nadenken over de hele wereld.
Het lijkt mij dat ze geen goede basis hebben, ook al komen er helemaal geen paarden. Breng je daar wel paarden in, dan geef je alleen maar munitie om tegen je te gebruiken.
Maar ook zonder paarden aan huis gaat dit op den duur stuk op zijn bezwaren tegen haar hobby. Daar kun je vergif op innemen.

De conclusie blijft hetzelde: relatie verbreken lijkt de beste oplossing.

Nou ik denk dat vrij veel mensen hun familie boven hun vriend verkiezen en dat lijkt me ook niet heel vreemd. Dat betekend niet dat er geen liefde is hoor :') ik vind mijn vriend geweldig maar als ik er voor moet kiezen om in Nederland bij mn familie te blijven of in Australië met alleen mn vriend is de keus snel gemaakt ook al is het geen makkelijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:42

Huertecilla schreef:
Resistance schreef:
Elkaars levensdromen de kop in drukken is dat niet. Dat is geen liefde.

Zo zwart/wit is dat niet.
Mijn liefde van 23 jaar samen had ook een droom. Ik heb haar daarbij tegen beter weten in gesteund. Ze is erbij omgekomen.

In het geval van de ts is het een toekomstwens welke een levenstijl inhoudt met ingrijpende gevolgen voor het leven van allebei en hun samenleven.
Daar heeft de ander alle recht van spreken over. Ook een veto recht. Of ze dan bij elkaar blijven??

En daar is Huertecilla...