Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:23

Women2 schreef:
Ik noemde niet alleen emotie.... Ook de kosten en wat de gek er voor wil geven (en er dus aan denkt te kunnen verdienen >> zowel in emotie als in geld)

Daar heb je gelijk in, zie het standaard zinnetje en het woord "emotie".. Daar gaan mijn nekharen gelijk van omhoog staan haha.

Blijf wel bij mijn standpunt dat je qua waarde dat niet zo stellig kan zeggen. Fokkers zijn niet voor niets constant bezig om een goed fokproduct neer te zetten. Het verschil tussen een goed, kwalitatief paard en een simpel, minder kwalitatief paard is gewoon duidelijk te merken qua waarde.

Heeft niks met de gek te maken die het dier gaat kopen, of wat het dier heeft gekost. Het gaat veel verder dan dat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 17:30

ponyparadijs schreef:
Moratoetje schreef:

Als het een KWPN'er is schrik ik niet echt van € 5.000,00 .... met dekgeld van zo'n € 1.500,00, dan kom je al op zo'n 2.000,00 voordat die geboren is. Dan nog de kosten van de opfok (neem zo'n € 1.200 per jaar en dat is dan goedkoop). Dan zit je al op € 4.400,00 voor een 2-jarige. En als het dan ook nog een kwaliteitsvol paardje is met een hoge verwachtingswaarde, dan zal je daar voor moeten betalen.

En kan dit dan alleen met een KWPNer?
Waarom niet een zeg oldenburger of NRPSer?

Omdat ik het over KWPN-ers had ( denk ik ) , dit om de discussie iets gemakkelijker te maken in de zin van dat rassoort dan niet meespeelt in de waardebepaling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 17:32

Ik zag nu net weer dat er een merrie werd gezocht om mee te fokken, liefst eentje die niet meer te berijden was. En dan denk ik " jeempie waar begin je aan ? Moet je met zo''n paard nog willen fokken ? " Ligt wel aan de reden van het niet meer te berijden zijn natuurlijk, maar toch ....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:56

Maris schreef:
Ik zag nu net weer dat er een merrie werd gezocht om mee te fokken, liefst eentje die niet meer te berijden was. En dan denk ik " jeempie waar begin je aan ? Moet je met zo''n paard nog willen fokken ? " Ligt wel aan de reden van het niet meer te berijden zijn natuurlijk, maar toch ....

Het is wel vaak zo dat men met een merrie gaat fokken zodra ze iets krijgt waardoor ze niet meer gereden kan worden.Als dat iets is wat niet erfelijk is is dat toch niet erg.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:03

Ook de leeftijd speelt een rol naast de afstamming, niveau, aanleg etc. Een paard van 20 jaar zal minder opbrengen dan een paard van 6.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 18:31

anjali schreef:
Maris schreef:

Het is wel vaak zo dat men met een merrie gaat fokken zodra ze iets krijgt waardoor ze niet meer gereden kan worden.Als dat iets is wat niet erfelijk is is dat toch niet erg.

Nou ja, voor de merrie toch niet echt fijn dat ze een veulen moet dragen als ze ergens pijn heeft !

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:33

Maris schreef:
anjali schreef:

Nou ja, voor de merrie toch niet echt fijn dat ze een veulen moet dragen als ze ergens pijn heeft !

Een paard dat echt pijn heeft in rust, wordt doorgaans geholpen met pijnmedicatie of ingeslapen. Bij fokmerries gaat het eerder om blessures die boven komen bij werk onder de man, zwaarder werk, taktfouten, ....

santje44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:39

Denk dat afstamming heel veel bepaald ook maar ook emotionele waarde in mijn ogen.

Even een voorbeeld niet om banketstaaf te zijn maar Totilas is voor miljoenen verkocht terwijl paarden op het zelfde niveau voor minder weg gaan. Dus in mijn ogen is het ook stukje emotionele waarde en wat een gek ervoor wilt geven dit heb ik ook al wel is gehoord.

En ja ook wat die kan heeft er mee te maken leeftijd en dergelijke dingen.

Apple

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:33

Moratoetje haalt ook een goed punt aan :-) Veel mensen vergeten dat voordat een veulen geboren is er al veel kosten gemaakt zijn.
Bij een 3.5 jarige zo uit de opfok komen daar nog veel meer kosten bij.

Dekgeld: om maar weer eens Totilas aan te halen: een Totilas veulen zal meer kosten. En bij renpaarden wordt bij een goed veulen 100.000,- neergeteld.

Over fokmerries: als er een merrie niet meer te berijden is dan hoeft dat niet te betekenen dat ze pijn heeft. Ouderdom kan bijvoorbeeld een reden zijn. Of iets waardoor rijden niet meer kan, maar het paard wel pijnvrij door het leven kan zolang er maar vooral niemand op gaat zitten. Dat hoeft echt geen kneusje te zijn.
Er zijn trouwens ook fokmerries die hun hele leven bijna elk jaar een veulen hebben en die verder nog nooit een zadel hebben gezien. Die zijn ook niet echt te berijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:42

ruitje schreef:
Ik weet niet, kan die vraag ook niet 'kunstmatig' zijn gecreëerd door de smalle top in een stamboek die vooral het ras willen creëren voor een klein deel topruiters?

Vind ik geen gekke gedachte gang.

Over karakter: Heel belangrijk. Ze moeten het voor je willen doen.

Alleen dat is bij een jong paard vaak nog niet te meten. Mooi als een paard de basis zo doorwandeld. Maar doet dat zelfde paard als de training zwaarder aan de bak moet? Laat ie zich dan nog steeds fijn bewerken.

Voor springpaarden hetzelfde. Je kan heel wat zien aan het vrijspringen. Maar als er iemand opzit en het wordt hoger? Doet ie dan ook nog voor je?

Paarden zijn dan toch wat ouder al.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:46

Natasja: bij een jong paard kun je zeker wel merken of het een mee werkend paard is of niet en kun je wel een inschatting maken of het op hoger niveau probleem geeft. Ik werk veel met jonge paarden en je kunt met een beetje longeerwerk al een redelijke inschatting maken wat voor paard het zou zijn. Een paard wat binnen no time het principe van longeren en een bijzetje snapt, verwacht je minder problemen mee dan het paard wat met het lopen naar de longeer cirkel al 3x gebeten heeft en een X stijl overeind stond. Natuurlijk is het een stukje opvoeding maar ieder paard is anders. De een kun je een vuist tegen z'n neus geven en bijt daarna gewoon weer terwijl de ander voor z'n leven lang kopschuw is :) het paard wat zich makkelijk laat trainen zijn op hoger niveau vaak ook mee werkender.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:15

@amigo, bij het KWPN verlichtingsonderzoek proberen ze ook de latere Grand Prix toppers te selecteren.
Maar niet alle goedgekeurde hengsten halen het tot de hoogste klassen van hun fokrichting.
En dat is niet allemaal uitval door blessures. Sommige hebben het laatste aan talent toch niet en sommige zeggen op een goed moment doe het zelf maar.

Uiteraard zegt een bepaalde inzet, werkwilligheid op jonge leeftijd wel iets. Als ze het al niet willen als ze jong zijn,...nou dan is de Grand Prix erg ver weg.
Maar of ze het nog steeds doen als ze de Z voorbij zijn is vers 2.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:21

Is ook voor groot deel aan de ruiter te weiten, zou het niet?

NatasjavE

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:25

Ook. Maar die hengsten komen gemiddeld genomen vaker bij een goede ruiter dan een niet gekeurde hengst.

Maakt verder niet uit.

Ik denk dat het het karakter zich pas echt bewijst in de hogere klasseringen. Tenminste,...karakter wat je wil zien bij een sportpaard.

Voor andere diciplines zullen weer andere karaktertrekken gewenst zijn.