Paard kopen maar je weet niet wat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:43

En dat vind jij dus een goede reden om zomaar even een opleiding te gaan volgen? Waarom niet echt iets van je toekomst gaan maken? Je bent 20, geen 16 meer.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:43

Maureen95 schreef:
Ik zal je even kort uitleggen waarvoor ik stufie nodig had. Ik heb opleidingen gedaan en vanwege mijn onzekerheid en pesten allemaal niet af kunnen maken. Ik had maximale stufie nodig om te kunnen zorgen dat ik ergens kon wonen. Ja ik heb fouten gemaakt en ik zie dat nu ook in. Maar ik snap niet waarom sommige bokkers hier helemaal van het topic gaan afwijken en vragen waar ik het geld vandaan haal om een paard te kopen en het te onderhouden. Ik heb daar nergens wat van in de OP om raad gevraagd hoe ik een paard moet betalen. Laat staan mijn studiefinanciering en waar ik het nodig voor had. Ik het het niet gebruikt voor drank en drugs. Maar uit pure nootlot omdat ik anders geen eteb en drinken voor mezelf kon kopen. Dat ik mijn oude paard kon betalen kwam uit een ander potje en zat financieel heel anders. Jullie weten mijn hele leven en verhaal niet. Dus hoe halen jullie het in je hoofd om over mij te gaan oordelen dat ik stufie gebruik. Welke opleiding ik moet kiezen. Ik had mijn paardenhouderij allang af kunnen maken. Maar ik ben erg gepest en kon daar niet mee omgaan. Bij iedere opleiding heb ik het weer geprobeerd. En het lukt me niet.

Ik ben gewoon een persoon met een moeilijke start en probeer het nu beter te maken.
Jullie hoeven daarover dus niet over mij te gaan oordelen zonder mijn achtergrond te weten :(

Allemaal heel naar voor je. :(:)
Maar geen reden om de stufie te misbruiken. Als je geen eten en drinken kan betalen zonder stufie maar wel een paard dan gaat ergens iets fout.
En dan alsnog, er zijn andere manieren om aan (geld voor) eten en drinken te komen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:45

En dan snap niet waarom jullie over mij oordelen zonder het hele verhaal te kennen :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:52

Iet alle 6 pagina's doorgelezen.

Een Gelderse. Dat zijn KWPN warmbloeden maar dan gefokt om te springen,dressuren en te mennen.

Ik zag nog iets van een paard lenen. Die mensen zijn er echt wel hoor. Jij hun paard uitbrengen voor een sportpredikaat en jij een paard voor je opleiding.

Na opleiding kan het paard de fokkerij in.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:14

Pfffff .....

TS
Studeren is leuk als je eenmaal de smaak te pakken hebt. Ik hoop dat je na deze nog heel veel enorm leuke studies vind.
En dan besluit je later of je ze helemaal doet of niet. :+

Dat was ff offff topic en nu weer on topic goed idee om naar lusitanos te laten gaan kijken ze zijn super leuk.

elinechris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:04

Pffff.. Je vraagt om advies over een paard en krijgt een heel levensadvies. Of de studie en eisen je haalbaar lijken heeft ze nooit gevraagd, waarom hier over beginnen? Ik denk dat ze zelf goed genoeg in staat is om beslissingen te maken.

Ik heb verder niet veel verstand van wedstrijdrijden. In ieder geval succes als je dit doorzet, met je studie en het zoeken van een paard. Ik hoop dat je volgende studie wel goed verloopt! :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:12

Misschien is een Irish Sporthorse iets voor je.

Verder zou ik voor het niveau dat je wilt rijden, en vooral kijkende naar het springen, echt een warmbloed nemen. En dan moet je niet naar het ras kijken maar naar de kwaliteit van het paard.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:16

Heb niet het hele topic door gelezen, misschien dat hier wellicht al een antwoord op is gegeven. Kun je niet met een paard van iemand anders op het gewenste niveau je opleiding afronden? Lijkt mij te kort dag om een paard op te lijden tot dat niveau en om aan elkaar te wennen. Dan kun je in de tussentijd rustig opzoek naar een leuk paardje die aan jou wensen voldoet? Er zijn zat mensen die wel een paard willen uitlenen aan mensen met veel verstand voor het afronden van hun opleiding. Weet niet of je aan mijn reactie wat hebt maar wie weet :).

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:27

Ik vind dat je er gewoon voor moet gaan ts. Laat je niks wijs maken door mensen die jou niet kennen jij weet zelf wat je wel of niet kan en wilt. Als je het niet probeert weet je het niet en krijg je er straks misschien spijt van dat je het niet hebt gedaan. En een budget van 5000 daar zijn zeker wel een hoop goede paarden voor te vinden hoor. Als je Facebook hebt word dan lid van de pagina horses for sales.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:37

Misschien eens contact opnemen met Deurne, weet niet hoe veel paarden daar nog staan tegenwoordig, maar die zullen iig voldoen aan de eisen van de opleiding ;)
De boel loopt daar wel zo'n beetje op z'n eind, volgens mij lopen de laatste examens komende maand en is het daarna afgelopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:55

Maureen95 schreef:
Dus even als samenvatting.
Ik ga denk ik mijn paardenhouderij niveau 2 opleiding afmaken. Dan koop ik rond september iig een paard die groter dan 160cm is. Dit paard moet dan al wel minimaal L zijn zodat ik de B door kan komen en we elkaar verder opleiden tot het M en de Z. Zo kan ik genoeg rijden om dressuurervaring op te doen en tegelijkertijd mijn opleiding afmaken :)

Ik denk dat dit reëel is?

Hoi,

Wij hebben elkaar een keer ontmoet waarbij je een jong sportpaard van mij gereden hebt.
Aan de hand daar van zou ik je aanraden om een braaf ouder leerpaard te zoeken..een warmbloed over de 12 die al m/z dressuur gelopen heeft en het liefst ook al springervaring heeft.
Ik denk dat je daar het meeste aan hebt en van kunt leren wat je nodig hebt voor je opleiding.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:19

DatBenIkNou schreef:
En dat vind jij dus een goede reden om zomaar even een opleiding te gaan volgen? Waarom niet echt iets van je toekomst gaan maken? Je bent 20, geen 16 meer.

Misschien gaat ze na dat wel iets heel leuks doen? Wie ben jij omdat zo te beoordelen... En serieus, 'je bent toch geen 16 meer...' Dus als je iets leuks weet wat je kan doen, maar je bent bent voorbij de 16 dan kan dat niet meer. En trouwens, het allerbelangrijkste, DIT VROEG ZE NIET EENS!

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:28

Als je dit echt wil doorzetten zou ik gewoon bij meerdere paarden kijken tot je een klik hebt. Je kan wel een paard kopen wat van alles kan, maar als je het er niet uit kan rijden heb je daar nog niks aan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:32

Hou in je hoofd dat je voor je instructeurs examen ook andere paarden moet rijden ;)

Verder zou ik qua paard ook voor een warmbloed gaan die minimaal M dressuur loopt (uitgebracht, niet alleen thuis) en L springen met een fijne techniek.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:37

Ik denk dat je er best licht over denkt. Van een beetje hobbelen naar de M in korte tijd. En ook het springen zou ik niet te licht over denken. Ik zou als ik jou was even goed de kosten op een rijtje zetten want ja ook wedstrijden en vervoer zijn duur. Qua paard is het de makkelijkste keus een saaie kwpn of nrps te kopen met voldoende maat en al op een hoog niveau. Voor 5000 euro lijkt me dit lastig om een gezond en nog niet te oud beestje te vinden maar ze bestaan vast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:36

FlorienM schreef:
Als je dit echt wil doorzetten zou ik gewoon bij meerdere paarden kijken tot je een klik hebt. Je kan wel een paard kopen wat van alles kan, maar als je het er niet uit kan rijden heb je daar nog niks aan.

Maar een paard zelf opleiden binnen een bepaalde tijd is vaak nog moeilijker als je daar de ervaring niet in hebt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:53

rina schreef:
Heel eerlijk ben ik bang dat je je gaat verbijten op die opleidingseisen. Je komt uit het westerncamp ;) waar toch anders gereden wordt. En wilt dan binnen een jaar M dressuur en L springen worden. Je moet in de B beginnen he :j Dan moet je echt heel veel van je westernopleiding gaan vergeten. Een ontzettend getalenteerd paard hebben, heeeeeeeel veel lessen en veel wedstrijden gaan rijden om dat te halen.
In 2 jaar dat willen halen zou imo al een stuk realistischer zijn. Daarnaast in een half jaar naar de M met een niet warmbloed (of dat nou een KWPN, NRPS, Holsteiner of welk ander Duits ras is) is een opgave die je zonder de ervaring in de dressuur echt bijna niet kan halen.

Voor diegene die me nu afbranden wil. Ik heb dressuur gereden t/m de Z en ben in 94 overgestapt naar de westernsport ;) Ik weet waarover ik praat.

Daarnaast zijn er ook binnen de warmbloeden paarden die fijn kunnen galopperen maar ook die net wat minder fijn zitten. Dat is een kwestie van uitproberen bij het paard wat je wilt kopen. Daar helpt je uittesten van de verschillende rassen niets.

ik denk dat je juist een streep voor heb als je western heb gereden in mijn ogen lijkt dat meer op paardrijden dan wat de meeste Engelse rijdende ruiters doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:20

Nou, daar zou ik anders nog wel even over kunnen discussiëren, maar daar gaat het in dit topic helemaal niet om.

Of je ervaring hebt of niet maakt op zich niet zoveel uit als je een schoolmeester hebt die wel de ervaring heeft.
Probleem is wel dat je geen paard moet hebben dat boven je macht ligt.
Zo ken ik iemand die een paard kreeg dat alleen met stang en trens gereden kon wordne terwijl zij nog in de lagere klasse reed. Paard kon de wei in om mee te fokken, ze kon er niet fatsoenlijk mee rijden, laat staan wedstrijden.

Maar als je een fijn paard hebt, kun je vrij snel door de lagere klasses schuiven als je een beetje talent hebt. Zoveel moeilijks wordt er niet gevraagd in de M. Er zit schouderbinnenwaarts in en een stukje contragalop en de verzameling moet wat groter zijn. Een en ander is met begeleiding prima te leren.
Als je kunt rijden, kun je dressuurproeven leren rijden.
Hoe snel je door de klasses gaat is ook een kwestie van vooral VEEL wedstrijden rijden om snel punten te verzamelen.
Springen is lastiger als je daar slecht in bent, het is wel de bedoeling dat je niet vroegtijdig van je paard gescheiden wordt in het parcours...

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:28

Mbt een opleiding zou ik er persoonlijk voor kiezen om iets te studeren waar je meer kanten mee op kunt. Dat lijkt mij een betere start voor later. In de paarden werk vinden is niet gemakkelijk.

Als je toch die opleiding wil doen, kies dan voor een paard dat al op het niveau loopt en waar je zich goed op voelt. Niet zoeken op ras al denk ik wel dat je het beste een brave warmbloed neemt.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:23

Ts, ten eerste veel plezier met je opleiding!
Ten tweede zou ik als ik jou was voor een warmbloed gaan.
Op internet heb je veel allrounders te koop staan, daar kan je ook naar kijken.
Die hebben zich (vaak) al in meerdere onderdelen van de sport bewezen en zijn veelzijdig inzetbaar.
Als ik het goed heb moet je een paard boven de 1,60m hebben.
Succes met je zoektocht!
En succes met het wedstrijd rijden! met en beetje ruiterkunde, een normaal gebouwd paard en goede begeleiding is alles mogelijk ;) .

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:25

liekec schreef:
Ik ken geen enkel barok ras (pre, lusitano, Andalusiër) die uberhaupt ooit gestart is (springen), daarbij zijn ze vaak kleiner dan de gemiddelde kwpn waardoor 1.10 (L) ik verhouding hoger is. Het kan uiteraard wel dat die bestaan, maar het is niet gebruikelijk en daar zijn zo zijn redenen voor. Verder is er hier sprake van het zo makkelijk mogelijk maken voor TS om door de L te vliegen, dan is een springgefokte kwpn'er nou eenmaal makkelijker. Hetzelfde als dat je met een fjord prima Z dressuur kan worden, maar dat het gewoon lastiger is, en dat je daarom meer dressuurgefokte warmbloeden ziet in de dressuursport.

John Withaker reed Lusitano Novilheiro op het aller hoogste niveau en in de top;

https://www.google.nl/search?q=john+whi ... gNHYomM%3A

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:43

Ik had eigenlijk verwacht dat de reactie die ik nu ga plaatsen al wel eerder was gegeven (nja of ik heb er overheen gelezen) en dit is niet stom bedoelt hoor ;) kijk toen ik mijn paardje kocht dacht ik ook : ooh dit gaat helemaal goedkomen maar ik stelde dus mijn eisen te hoog waardoor ik een periode helemaal geen plezier meer had in het rijden van haar. Ik denk daarom dat je je eis ook niet te hoog moet stellen. Pas toen ik had losgelaten van: ik wil binnen een jaar dit en dat etc. toen ging het pas echt vooruit omdat ik er weer plezier in had. Maar ik moet wel zeggen dat het bij mij om een koppig en jong paard gaat haha dus dat is waarschijnlijk anders dan een ervaren paard maar toch , ik denk dat het daar ook mee kan gebeuren. Maar mocht alles lekker lopen dan zal het wellicht wel lukken met je doel :) Daarnaast zou ook ik gaan voor een warmbloed paardje. Die kunnen vaak goed zijn in zowel springen als dressuur.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:56

Maureen, heb jij zelf wedstrijdervaring? En tot wel niveau?

Zo niet dan zou ik echt een leerpaard zoeken die tenminste het gevraagde niveau heeft. Een paard die jou kan leren voelen en wedstrijdervaring heeft en waar jij als ruiter mee omhoog kan groeien.
Dingetje is wel dat je daarvoor waarschijnlijk meer dan 5000 euro moet neertellen.

Om een niet geklasseerd paard naar het gevraagde niveau te rijden vergt van jou als ruiter een heel stuk ruitergevoel en bij voorkeur ervaring in de wedstrijdsport. Daarnaast tijd en geld om ervaring op te doen in zowel lessen als wedstrijden. Als je dat hebt qua dan kan je het proberen natuurlijk maar zo te lezen hangt je toekomst er van af dus dan is het best een risico, want wat als je het niet haalt?

In je omgeving geen wedstrijdpaard te vinden die je kan leasen of bijrijden? Je hebt nog een aantal maanden om die te vinden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:32

DatBenIkNou schreef:
Ik vind je reden om voor je stufie' zomaar even ' deze opleiding te gaan nogal bijzonder. Je zegt dat je verder met 20 jaar nog verder geen enkele opleiding afgemaakt te hebben. Verder over een aantal maanden geld geen probleem en 5000€ beschikbaar voor een paard. Wat dacht je ervan je schuld af te betalen en iets nuttigs met je leven te gaan doen voor je toekomst?

(Pleeg)ouders het betaalde schoolgeld terugbetalen van de niet-afgemaakte opleidingen bijvoorbeeld. Oh ja, en zelf alle kosten dragen van de eerstvolgende opleiding die je gaat doen. Mijn ervaring van toen ik ooit op een leerlingenadministratie werkte, vertelt mij dat de motivatie voor het volbrengen van een opleiding stukken omhoog gaat als leerlingen deze zelf moeten betalen.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 23-05-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:41

MarliesV schreef:
Maureen, heb jij zelf wedstrijdervaring? En tot wel niveau?

Zo niet dan zou ik echt een leerpaard zoeken die tenminste het gevraagde niveau heeft. Een paard die jou kan leren voelen en wedstrijdervaring heeft en waar jij als ruiter mee omhoog kan groeien.
Dingetje is wel dat je daarvoor waarschijnlijk meer dan 5000 euro moet neertellen.

Niet als je met een ouder paard genoegen neemt.