Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maureen95 schreef:Ik zal je even kort uitleggen waarvoor ik stufie nodig had. Ik heb opleidingen gedaan en vanwege mijn onzekerheid en pesten allemaal niet af kunnen maken. Ik had maximale stufie nodig om te kunnen zorgen dat ik ergens kon wonen. Ja ik heb fouten gemaakt en ik zie dat nu ook in. Maar ik snap niet waarom sommige bokkers hier helemaal van het topic gaan afwijken en vragen waar ik het geld vandaan haal om een paard te kopen en het te onderhouden. Ik heb daar nergens wat van in de OP om raad gevraagd hoe ik een paard moet betalen. Laat staan mijn studiefinanciering en waar ik het nodig voor had. Ik het het niet gebruikt voor drank en drugs. Maar uit pure nootlot omdat ik anders geen eteb en drinken voor mezelf kon kopen. Dat ik mijn oude paard kon betalen kwam uit een ander potje en zat financieel heel anders. Jullie weten mijn hele leven en verhaal niet. Dus hoe halen jullie het in je hoofd om over mij te gaan oordelen dat ik stufie gebruik. Welke opleiding ik moet kiezen. Ik had mijn paardenhouderij allang af kunnen maken. Maar ik ben erg gepest en kon daar niet mee omgaan. Bij iedere opleiding heb ik het weer geprobeerd. En het lukt me niet.
Ik ben gewoon een persoon met een moeilijke start en probeer het nu beter te maken.
Jullie hoeven daarover dus niet over mij te gaan oordelen zonder mijn achtergrond te weten

. 
Maureen95 schreef:Dus even als samenvatting.
Ik ga denk ik mijn paardenhouderij niveau 2 opleiding afmaken. Dan koop ik rond september iig een paard die groter dan 160cm is. Dit paard moet dan al wel minimaal L zijn zodat ik de B door kan komen en we elkaar verder opleiden tot het M en de Z. Zo kan ik genoeg rijden om dressuurervaring op te doen en tegelijkertijd mijn opleiding afmaken![]()
Ik denk dat dit reëel is?
DatBenIkNou schreef:En dat vind jij dus een goede reden om zomaar even een opleiding te gaan volgen? Waarom niet echt iets van je toekomst gaan maken? Je bent 20, geen 16 meer.
FlorienM schreef:Als je dit echt wil doorzetten zou ik gewoon bij meerdere paarden kijken tot je een klik hebt. Je kan wel een paard kopen wat van alles kan, maar als je het er niet uit kan rijden heb je daar nog niks aan.
rina schreef:Heel eerlijk ben ik bang dat je je gaat verbijten op die opleidingseisen. Je komt uit het westerncampwaar toch anders gereden wordt. En wilt dan binnen een jaar M dressuur en L springen worden. Je moet in de B beginnen he
Dan moet je echt heel veel van je westernopleiding gaan vergeten. Een ontzettend getalenteerd paard hebben, heeeeeeeel veel lessen en veel wedstrijden gaan rijden om dat te halen.
In 2 jaar dat willen halen zou imo al een stuk realistischer zijn. Daarnaast in een half jaar naar de M met een niet warmbloed (of dat nou een KWPN, NRPS, Holsteiner of welk ander Duits ras is) is een opgave die je zonder de ervaring in de dressuur echt bijna niet kan halen.
Voor diegene die me nu afbranden wil. Ik heb dressuur gereden t/m de Z en ben in 94 overgestapt naar de westernsportIk weet waarover ik praat.
Daarnaast zijn er ook binnen de warmbloeden paarden die fijn kunnen galopperen maar ook die net wat minder fijn zitten. Dat is een kwestie van uitproberen bij het paard wat je wilt kopen. Daar helpt je uittesten van de verschillende rassen niets.
. liekec schreef:Ik ken geen enkel barok ras (pre, lusitano, Andalusiër) die uberhaupt ooit gestart is (springen), daarbij zijn ze vaak kleiner dan de gemiddelde kwpn waardoor 1.10 (L) ik verhouding hoger is. Het kan uiteraard wel dat die bestaan, maar het is niet gebruikelijk en daar zijn zo zijn redenen voor. Verder is er hier sprake van het zo makkelijk mogelijk maken voor TS om door de L te vliegen, dan is een springgefokte kwpn'er nou eenmaal makkelijker. Hetzelfde als dat je met een fjord prima Z dressuur kan worden, maar dat het gewoon lastiger is, en dat je daarom meer dressuurgefokte warmbloeden ziet in de dressuursport.
kijk toen ik mijn paardje kocht dacht ik ook : ooh dit gaat helemaal goedkomen maar ik stelde dus mijn eisen te hoog waardoor ik een periode helemaal geen plezier meer had in het rijden van haar. Ik denk daarom dat je je eis ook niet te hoog moet stellen. Pas toen ik had losgelaten van: ik wil binnen een jaar dit en dat etc. toen ging het pas echt vooruit omdat ik er weer plezier in had. Maar ik moet wel zeggen dat het bij mij om een koppig en jong paard gaat haha dus dat is waarschijnlijk anders dan een ervaren paard maar toch , ik denk dat het daar ook mee kan gebeuren. Maar mocht alles lekker lopen dan zal het wellicht wel lukken met je doel
Daarnaast zou ook ik gaan voor een warmbloed paardje. Die kunnen vaak goed zijn in zowel springen als dressuur. DatBenIkNou schreef:Ik vind je reden om voor je stufie' zomaar even ' deze opleiding te gaan nogal bijzonder. Je zegt dat je verder met 20 jaar nog verder geen enkele opleiding afgemaakt te hebben. Verder over een aantal maanden geld geen probleem en 5000€ beschikbaar voor een paard. Wat dacht je ervan je schuld af te betalen en iets nuttigs met je leven te gaan doen voor je toekomst?
MarliesV schreef:Maureen, heb jij zelf wedstrijdervaring? En tot wel niveau?
Zo niet dan zou ik echt een leerpaard zoeken die tenminste het gevraagde niveau heeft. Een paard die jou kan leren voelen en wedstrijdervaring heeft en waar jij als ruiter mee omhoog kan groeien.
Dingetje is wel dat je daarvoor waarschijnlijk meer dan 5000 euro moet neertellen.