Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 08:55

Na een paar dagen van hysterisch geren en gevlieg in de box probeerde ik hem van stal te halen. Met de nodige moeite, kwam ik stapje voor stapje over de drempel van de stal. Helemaal trots op mijn eigen verdienste was ik, totdat Cookmans besloot dat het zeer onveilig was buiten en besloot te emigreren naar een warm land. Met MAG10 vloog hij door de stallengang, mij achter zich aan slepend. Kop erop, staart erop, ogen op standje wit en rennen. Ik heb het nog best lang volgehouden, al zeg ik zelf :') maar uiteindelijk moest ik toch loslaten.

Daar liep hij dan, los over het erf... niet te vangen. Achtervolging ingezet en weer terug de stal ingedreven.

Take 2...

Ging niet heel veel soepeler -O- wederom sleurde hij mij het hele erf over, blinde paniek. Je kwam maar een paar meter voorbij de stal en dan zette hij het op een lopen...

Take 3...

Ik laat me niet de les lezen door een 3 jarige, dacht ik... In de houdgreep, hoofd licht gebogen, om de kracht uit de hals en de snelheid uit het lijf te halen. Toch weer paar stappen proberen... Mijn halstertouw, die inmiddels had plaats gemaakt voor een leadrope, verzwaard met 55 kg menselijk gewicht en strijdvaardig de stalgang weer op.

Tsja...

Net zo strijdvaardig kwamen we er weer uit. Cookie voorop, ik er waterskiënd achteraan...

Soms moet je toegeven, dat het paard je meerdere is... voor dat moment...

Vervolgens mijn vriend gevraagd om een poging te wagen. Stuk zwaarder en sterker, dus wie weet kon hij de rem erop krijgen. Ik wilde nog helemaal niets bijzonders. Ik wilde alleen 'de stal uit', om hem buiten te kunnen zetten. Niet meer en niet minder. Ik kon hem moeilijk de rest van zijn leven op stal laten staan en ermee aan het werk in de staat waarin hij zich nu bevond, neigde ook naar suicide.

Zo gezegd, zo gedaan... Paard, leadrope en meer kilo's... Ikzelf er voor om 'visueel' iets te remmen. Oke, dat werkte weliswaar wel iets, maar nog steeds vlogen we met paard en al het erf over. Cookie was niet van plan zich aan het halster te leiden. Dus erop stappen, leek op dat moment een heeeeeel ver van mijn bed-show. Als we er aan de hand al geen rem op kregen /3

Aangezien het probleem, van niet willen laten leiden, na dagen proberen niet minder werd (ook met brokjes werkte niet, want door de stress nam Cookie niets aan, je weet natuurlijk nooit of ze je proberen te drogeren :') ), bedacht ik het wat rigoureuzer aan te pakken. Want het was niet alleen heel vervelend, maar ook gewoon gevaarlijk wat hij deed.

Omdat er een heel duidelijk patroon was in het gedrag (hals omhoog en knoerdhard rennen) besloot ik hem bij te gaan zetten. Hij was immers zadelmak en de singel dus gewend. Ik begrijp dat sommigen hier het mogelijk heftig vinden, maar neem van mij aan... fluwelen handschoentjes hadden in deze fase geen zin meer. Cookie was totaal niet ontvankelijk voor mensen, niet gehoorzaam en koos maar voor 1 ding, zich zelf. En als je daarbij in zijn weg stond, kon je nog een trap krijgen ook.

En zo geschiedde het dus. Ik zie mezelf nog staan :') paard aan halster. Heeeeeeeel voorzichtig singel erover.... ZOEK DEKKING!!!!

Evne wachten tot Cookie wat minder geladen was... singeltje vast.... ZOEKKKKK DEKKING!!!

En zo heel even met rust gelaten. Vooral niet teveel willen. Ik heb het opgebouwd... Eerst maar gewoon een singeltje om en weer op stal gezet. Later weer een stapje erbij. Zo konden we hem uiteindelijk met een singeltje, hoofdstel en bijzet voetje voor voetje leiden. Nog steeds blies hij weg of kwam hij steil overeind, maar het was in ieder geval enigszins in toom te houden en dat was wel weer te trainen in tegenstelling tot het extreme wegscheuren, waarbij je als mens(jes) echt helemaal nergens was. Uiteindelijk nam hij zelfs voorzichtig wat brokjes aan. Iets wat voorheen ondenkbaar was. Het enige waar die brokjes toen nuttig voor waren, was om mij terug te vinden ergens met mijn snufferd in de blubber, herkenbaar aan een spoor van biks die onderweg uit mijn zak gevallen waren :')

Na 2 weken doorbuffelen, was het zover... We konden zowaar vanuit de stal naar buiten lopen, een rondje om de stal lopen en de stal weer in.

Wat een overwinning... wat een werk... Voor feitelijk iets wat zo verschrikkelijk eenvoudig zou moeten zijn.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:56

Oh je maakt het me wel moeilijk zo, nieuwsgierig. En helemaal als je in een ander topic refereert aan je Cooky casus...

Gelukkig kon ik dit niet posten want postte je zelf weer een update tegelijkertijd

Binkie_Eline

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:05

Ik ben heel nieuwschierig hoe je hiermee doorgaat! Cookie lijkt me echt niet makkelijk, maar je moet inderdaad het voor jezelf wel iets veiliger krijgen... Heel veel succes!

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:06

Jeetje wat een werk! Ieder klein dingetje dat je met hem bereikt kun je al trots op zijn!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:11

Heel verstandig om die singel om te doen. Je moet wat op een gegeven moment om vooral het patroon weten te doorbreken. Want die paniek gaat echt niet minder worden op het moment dat hij er iedere keer mee wegkomt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:12

Iris82 schreef:
Heel verstandig om die singel om te doen. Je moet wat op een gegeven moment om vooral het patroon weten te doorbreken. Want die paniek gaat echt niet minder worden op het moment dat hij er iedere keer mee wegkomt.

Juist!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:14

Jeetje mina! Wat een helden zijn jullie!! +:)+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:21

Oh jeetje, het is toch nog wel erger als ik dacht! Respect hoor!

Ik moest stiekem wel behoorlijk lachen van je beeldende manier van vertellen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:24

Mijlpaal! Wat goed! Ik ben nu al benieuwd naar een vervolg haha :') stuk ongeduld ben ik!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:38

Wow elke keer wacht ik weer met spanning op de updates.
Super goed dat je dit "kleine"stukje al bereikt hebt.
Toch zonde dat er paarden zijn met zoveel angst voor zulke kleine dingen.
Maar ik weet zeker dat je dit gaat lukken. Ik wacht ook weer op de volgende update.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:44

Ik ben ook weer van de partij!! Vind jouw verhalen altijd heel interessant en heb onwijs veel bewondering hoe jij met de paarden omgaat! Kan niet wachten tot de volgende update :D

Zonde dat een paardje zo'n angst ontwikkeld... maar echt top dat jij het aandurft en hem nog een kans geeft! Petje af :o

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:47

De eerste stap/ mijlpaal is bereikt.. Ik snap ook helemaal waarom je een singel en bijzet gebruikt hebt. Het klinkt zo cliché achtig maar, wie niet sterk is moet slim zijn.. en in dit geval moet je een patroon doorbreken. Ik ben ook van mening dat 'zachte heelmeesters stinkende wonden maken'.. Liever even 'hard en duidelijk' zijn dan er mee verongelukken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:08

Heel benieuwd of Cookie zich toch wat meer gaat schikken. Grote stap vooruit. Succes

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:13

Wanneer komt de casus van mijn koekje/snoepje (Romeo); hahahaha; die was gelukkig niet spannend genoeg

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:24

Ik ga ook volgen!

Je hebt altijd interessante verhalen die je ook nog is super beschrijft!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:26

Wat ontzettend interessant om te lezen.. Ik ga je volgen ben heel benieuwd hoe het veder gaat verlopen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 10:31

avaluna schreef:
Wanneer komt de casus van mijn koekje/snoepje (Romeo); hahahaha; die was gelukkig niet spannend genoeg

Die komt niet... het levert mij ernstig gezichtsverlies op als ik hier moet gaan vertellen dat ik van een B pony ben afgestuiterd, toen ik zonder zadel zat en die pony met de kop tussen de voorbenen ging bokken en vervolgens heel hard achteruit ging lopen waardoor ik met mijn kont in het zand belandde...

:')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:41

Suelza schreef:
avaluna schreef:

Die komt niet... het levert mij ernstig gezichtsverlies op als ik hier moet gaan vertellen dat ik van een B pony ben afgestuiterd, toen ik zonder zadel zat en die pony met de kop tussen de voorbenen ging bokken en vervolgens heel hard achteruit ging lopen waardoor ik met mijn kont in het zand belandde...

:')

*proest*

Ik zou bovenstaande ook echt niet op internet zetten :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:47

Tjee toch iets heftiger dan ik dacht.

Wat was de oorzaak van de paniek denk jij? Mensen of gewoon de boze wereld in zijn geheel?
Wat wil de eigenaar eigenlijk doen met dit dier? Is ie zo bijzonder of speciaal dat het alle moeite waard is? Niet vervelend bedoeld hoor maar de meeste mensen zouden zo'n paard of aan een handelaar geven of aan de slager.

Ben benieuwd waarom besloten is door te zetten. :) Zag jij er meteen een leuk paard in of was het een soort "ik ga het maar proberen?".

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:48

Even uit nieuwsgierigheid... Wanneer zou voor jou een punt zijn : dit gaat m niet worden ? En wat gebeurd er dan ?
Niet specifiek op deze casus bedoeld maar in het algemeen :)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:59

Heel interessant dit! Nog niet eerder een casus van je tegengekomen, maar deze blijf ik zeker volgen! :j

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:00

ik volg ook weer, jou verhalen zijn zooooo fijn om te lezen ookal is het soms met een traan door de tegenslagen die je al hebt gehad!

dit lijkt me inderdaad een heel project, hopelijk kan je zijn vertrouwen winnen en het vertrouwen in mensen wat herstellen... SNeu voor het mannetje maar met jou komt dat zeker goed!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:01

Suelza schreef:
Het enige waar die brokjes toen nuttig voor waren, was om mij terug te vinden ergens met mijn snufferd in de blubber, herkenbaar aan een spoor van biks die onderweg uit mijn zak gevallen waren :')

_O- :')
ik ben fan van je topics! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Waarom is dit gedrag ontstaan?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:21

Ik volg ook :j bizar dat dit paard wel zadelmak is, knap dat ze dat toen wel voor elkaar hebben gekregen als hij zo in paniek raakt!

En jouw schrijfstijl :') hulde!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:41

Selka schreef:
Tjee toch iets heftiger dan ik dacht.

Wat was de oorzaak van de paniek denk jij? Mensen of gewoon de boze wereld in zijn geheel?
Wat wil de eigenaar eigenlijk doen met dit dier? Is ie zo bijzonder of speciaal dat het alle moeite waard is? Niet vervelend bedoeld hoor maar de meeste mensen zouden zo'n paard of aan een handelaar geven of aan de slager.

Ben benieuwd waarom besloten is door te zetten. :) Zag jij er meteen een leuk paard in of was het een soort "ik ga het maar proberen?".

Ik ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk...

Wat ik me ook wel afvraag: misschien krijg je het paard weer op de rit (voor jou een weet voor ons helaas nog een vraag) maar hoe gaat het dan bij de eigenaar zelf? Of heb je het paard in eigendom nu en is het aan jou of hij verkocht wordt of niet?