Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:07

Wat een heerlijk topic! Jeugdsentiment!
Ik begon in de jaren 90 op de manege:
De dubbelgevouwen dekens onder de zadels had je nog bij sommige ponies of paarden. Als je geluk had, was er nog een dekje met clubkleuren over. Zo eentje met van die kleine ruitjes.

Gelpads raakten op een gegeven moment in.

Verder had ik ook zo'n cap met kinbakkie. En twee van die luchtgaatjes aan de zijkant. Maar hij was tenminste niet zo lomp als de champignoncap waarmee vele anderen reden. :')

Verder had ik een veel te grote bodywarmer met clubkleuren en logo. Die deed ik ook op wedstrijd aan. En dan de rubberen laarzen poetsen met zonnebloemolie. Een wax jas had ik ook voor in de winter.

De frontriemen met tape zag je hier en daar nog. En de lage neusriemen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:17

Die beige ribbroeken! De 'champignon caps' (die nu inmiddels veredeld zijn tot Charles Owen, haha).
Zadelvormige sjabrakjes, rubberlaarzen met zonnebloemolie poetsen inderdaad! Oh dat heb ik heel wat keren gedaan. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:24

Ik heb vorige week een waxjas gekocht _O- mijn huidige komt bij regen niet over het zadel en die jas wel.

Nu moet ik echt een wit zadel vormig dekje vinden, kan ik helemaal retro op wedstrijd (alleen geen koordsingel).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:31

Jaah zo een champion capje, en een lage bruine neusriem met gladleren teugels, en een pony zadel uit 2 kleuren boven beige en bruin aan de zijkanten.
en die wax jassen en altijd haar in een vlecht zalig die herinneringen leuk om aan terug te denken!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:33

Ik kan me de tijd nog herinneren dat er maar enkele 'sportzaken' waren die ook rijkleding konden leveren.. zo was er een zaak op de hoek van de Munt in Amsterdam. Mijn moeder en ik reisden daarheen en dan werd door een echte kleermaker een broek (Jodphur met van de ballonheupen) aangemeten. Alléén verkrijgbaar in camel kleurige stof (stevige katoen, rekstof bestond niet). Daarbij ook een rijcolbert in een wollige, tweed achtige stof met een klein ( natuurlijk niet opvallend!) ruitje. Na een aantal weken kon je dan je op maat gemaakte kleding napassen en ophalen. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:46

Wij moesten echt 50 km verderop voor de enige ruitersport zaak in de heel verre omgeving. Cap was verplicht op de ponyclub inclusief elastiekje onder je kin. Ik reed en rijd echt altijd met cap maar als je hem vergat wat anderen nog al eens overkwam. Kon je de fiets van de instructeur lenen om thuis je cap op te halen, :D voor mij was het 4 km onder het zadel om op ponyclub terrein aan te komen.

We reden altijd met alle ponyclub leden uit ons dorpje over de dijk in de berm erheen. Echt gezellig. Laden was altijd een heel circus. Er pasten 40 ponys op een vrachtwagen om en om geladen. Er moest dus vaak een aanhanger mee voor de rest. Ik had samen met mijn zus de pech dat die van ons als eerste of tweede erop moesten. Omdat ze stevig genoeg waren om dat aan te kunnen. Stanh kon dicht als alles even goed werd aangeperst zodat ze niet konden vallen of glijden onderweg. Alleen die van mij kreeg het altijd voor elkaar om om te keren of overdwars te gaan staan met zijn kleine lijf. :D zo baas zo pony net even tegendraads.

Echt gezellig altijd die wedstrijdagen. Ponyclub met de zadelaanhangwagen. Lange stalen kabels die gespannen waren en elke pony club zijn eigen plek om de ponys aan te knopen. Wedstrijden waren soms 1000 ponys groot wat bij defile altijd een mooi gezicht was. Alleen eenmaal op wedstrijd met Roland was dat verleden tijd voor me. Meneer vond muziek niet zo n best idee en rijden naast anderen al helemaal niet hij wilde voorop. Mij nooit gelukt een heel defile af te rijden, anderen ook niet dus daarna altijd defile op afstand bekeken. Jammer hoor.best fijn altijd om als kopruiter prijs te mogen ophalen voor je achttal. :j

Canvas deken heb ik nog steeds. Fijne deken. We hadden toen bij uitzondering jute of canvas deken en gele of blauwe, rode of groene stubbe bandages voor op de vrachtwagen. Wij konden kwa krachtvoer kiezen tussen een soort bix bij de boerenbond. Die van mij kreeg alleen een handje na een wedstrijddag hij werd er veel te springerig van.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:49

nuscaniels schreef:
Ochja, lusjes in je elastiek vam je cap wegens het uitlubberen.
Rijbroek gemaakt door mijn moeder totdat ze zeker wist dat ik doorging.
Niemand die daar raar over deed.
Apart eigenlijk dat bij iedereen die ribbroeken zo onverslijtbaar zijn. Als je een topic naleest over de huidige rijbroeken wisselen de ervaringen per merk tussen een half jaar of 3 a 4 jaar.
Ik zou zo weer die ribbroeken kopen.

Ik had ook zo'n ribbroek, bordeaux rood van horka, maar dat ding was binnen no time versleten.
Die van Eurostar ging het langst mee en is kwa rijbroeken ook nog steeds het favo merk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:50

O ja wat wel was met die caps, Je kreeg er zo,n zweet hoofd in.
En ik had altijd zo,n rode streep over mijn voorhoofd na het rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:51

Ohja het kinbakje idd.. heb k ook nog fotos van! De rijbroeken met bandje heb ik gemist maar een thermobroek die die bandjes had idd!

Die heb ik in de winter heel wat gedragen op wedstrijddagen over mn witte rijbroek heen haha!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:52

Geweldig dit topic! Jeugdsentiment heerlijk

Even denken een vilten dekje heb ik nog steeds n geel kleurig ding in de vorm van je zadel
Mijn eerste cap met stiekkie heb ik ook nog liggen samen met m'n zweepje (geloof dat dat ding z'n 20cm is ofzo :+ )
Samen met de gekleurde frontriemen van tape van rood wit tot geel met paars
En die lelijke witte tape om de knotjes dat zag ik toevallig paar weken terug weer bij iemand op cc brrrr echt om te janken hoe lelijk dat was van die dikke bloemkolen op n steeltje leek t wel

Daarna kwam die rot cap met zweetbakkie d'r onder en dan maar proberen je ouders d'r van te overtuigen dat die echt echt echt niet fijn is en dat t gaat plakken en jeuken tijdens het rijden
Met lelijke strik Achterop en speltje voorop

Idd de onverwoestbare ribbroeken
Mijn moeder werkte bij Eurostar en zij heeft toen de eerste broek met leren zit gemaakt en mogen testen denk nu z'n 30/35 jaar geleden? En die broek heb ik nog steeds en heb m nog steeds aan
Ding is echt oer en oer sterk enige wat stuk is is n paar stiksels bij t elastiek bij he heup
Dit is ook al wat jaren maar verder gaat hij ook niet stuk
T enige nadeel als je m gewassen hebt is t n hell om m aan te doen laat staan om soepel op je paard te komen

Toevallig hebben we afgelopen weekeind de zadelkamer en garages uit gemest en daar kwam echt vanalles weer te voorschijn
Chaps met franjes d'r aan :r
Chaps voor je hele benen voor in de winter op buitenrit in combinatie met die waxjas natuurlijk
Vilten dekjes en canvas/jute dekens lood zwaar maar heb ze echt niet weg gegooid wat een top dekens waren dat misschien dat ik ze weer ga gebruiken
En idd een groene bodywarmer met een mega pluche paardenhoofd erachter op geborduurd

Rubberen laarzen en dan voor wedstrijd met olijf of zonnebloem olie ze glimmend maken dat deed mam dan als ik er al opzat en als t stoffig was in de bak zat d'r meer zand aan je laars dan dat er zand in de bak lag :+

Maar aangezien de zand in de bak toch donker bruin/zwart was boeiend!

Ik kan me ook nog een cap herinneren met 3punt systeem waar van je t bandje door iets moest halen en dan weer terug onder een (staafje?) en dat strak moest aantrekken want als dat niet strak zat ging die los?

En idd de overgan dat een cap verplicht werd iedereen verzon rare dingen hier op de manege om geen cap te hoeven dragen
"We gingen op buiten rit en t regende zo hard dat m'n cap van binnen en buiten nat is"
T werd ook nog geloofd terwijl die dingen niet nat werden aan de binnen kant
Of als je net na de kapper was geweest hoefde je ook geen cap op :+
Ohja en alle paarden kregen haver groot of klein druk of rustig ze kregen gewoon 2/3x per dag 2 scheppen haver
Dat is op een gegeven moment over gegaan op gersten en daarna bix en dan kon je kiezen tussen luzerne en nog iets een donkere en lichtere bruine brok
Geen idee meer

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:59

Mijn kleding vroeger:
- Fleecetrui
- Waxjas
- Beige of zwarte rijbroek (andere kleuren bestonden gewoon niet)
- Rubberen laarzen (leren had echt niemand op de club!)
- Champignoncap

Pony:
- Wollen zadelvormig dekje
- Op wedstrijd een vierkante met clublogo (prachtig!)
- Blauwe clubtrui op wedstrijd met witte polo. Rijjasjes? Waren echt alleen voor die ene club in Duizel. Wij reden gewoon in truien. Veel mooier. :j
- Bruin zadel (zwart was helemaal hip toen maar iedereen had bruin)
- Zwart hoofdstel (mijn frontriem had koperbeslag! Hip!)
- Beenbescherming, was da? Gebruikten we zelfs niet eens met crossen.
- Op wedstrijd verplicht lusjes met wit tape afgewerkt. (verschoot me een ongeluk toen ik hoorde dat dat tape niet meer gebruikt werd na m'n paardenloze periode)
- Voorpluk vlechten? Oh kon dat ook, werd echt nooit gedaan!

Zillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:07

Leuk zeg, die herinneringen :)
Bandana's (die modieuze, gekleurde zakdoeken) om de frontriem wikkelen deden wij ook! Daarvoor idd met verschillende kleuren tape.
Ribcord rijbroeken in zoveel mogelijk kleuren.
Vilten zadelvormige dekjes.

Zillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:10

En en en .... met wedstrijden knotten en dan met tape 'aftapen'.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:11

Toen ik wat ouder werd kwamen de rijbroeken met rib. Ik had een roze en een groene.

M'n beste vriendin had chaps. Wow, te cool gewoon! Inderdaad met franjes aan de zijkant.

Ik kreeg een martingaal voor het springen. Ook erg hip.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:17

Zillie schreef:
En en en .... met wedstrijden knotten en dan met tape 'aftapen'.

Dat hoefde ik niet te doen....want ik had een haflinger met lange blonde manen...die mochten gewoon los :P

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:17

Oh nog wat! Ik had een te grote cap en die werd passend gemaakt met een oude krant :j :D

Op de pony droeg ik 'm braaf elke keer, maar op m'n paard echt alleen met wedstrijden. Nu voel ik me zwaar ongemakkelijk zonder cap :(:) Het kan verkeren haha

3timesmom

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:27

leuk topic.
Als ik met mn dochter van 14 foto's van mij bekijk van vroeger moet ze altijd erg lachen om hoe we dr toen uitzagen.

Lisitano

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:35

Wat een heerlijk topic!

Ik besef me eigenlijk nu pas wat een kitsch wereldje die paardensport eigenlijk geworden is :+
Ik weet nog dat ik zooo graag een geruite rijbroek wilde want dat stond in die paardenblaadjes, kwam ik op de manege en iedereen vond dat stom. Dus heb ik mijn ribbroek maar weer aangedaan :')
Die tape om de frontriem, de dubbelgevouwen wollen dekens onder je zadel, de oranje bitringen en die peesbeschermers die uit een lapje leer bestonden met een gespje.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:37

Varekaj schreef:
Ik heb vorige week een waxjas gekocht _O- mijn huidige komt bij regen niet over het zadel en die jas wel.

Nu moet ik echt een wit zadel vormig dekje vinden, kan ik helemaal retro op wedstrijd (alleen geen koordsingel).

Volgens mij heb ik er hier nog 1 liggen, zadelvormig wit dekje.

Zillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:43

Ik heb ook nog gevlochten teugels gehad. Die kreeg ik van de buurvrouw. Iedereen vond ze gaaf, maar waren een hel om mee te rijden. Tussen de vingers steeds de huid beschadigd, want je reed niet met handschoenen.

Iemand schreef eerder in het topic dat de wedstrijden echt een dagje uit waren en nu zoveel poeha. Dat is zeker waar. (in mijn beleving) Vroeger was je dagen bezig voor een wedstrijd, vol gezonde spanning voor die gezellige dag. En 's avonds was je snel vertrokken naar dromenland.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:47

Ik mis het ook wel. Met het hele ponyteam in hetzelfde tenue (iedere rijvereniging zijn eigen). En dan 1 iemand die "de sjaak" was als vaandeldrager (ik.. want mijn pony was de enige die de vlag toeliet haha) n dan met zn allen voor de prijsuitreiking parade rijden. Keurig naast elkaar en achter elkaar aan. Allemaal netjes opgesteld zoals je in de verenigingsles wel eens oefende enzo. Kleur bij kleur etc. Heb nog 1 vd parades en prijsuitreiking op film staan (videoband overgetaped naar dvd).

Pony van mij ging zich altijd uitsloven. Op gegeven moment oefende ik thuis op nageeflijk houden op 1 hand want hield met de ander de stok vast. Bijna altijd wel prijs dus daar ging je met je vaandel en al.

Was idd een hele leuke tijd <3

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 10:49

Ik hoop dat over 15 a 20 jaar een nieuwe bokker ditzelfde topic opent:

Vroeger reed iedereen met van die dikke neon gele Anky pads, mét bijpassende bandages natuurlijk
Vroeger was het cool om met bruin tuig te rijden
Vroeger moest je de stal nog zelf uitmesten nu doet de robot mester dat gelukkig
Vroeger moest je naar de dierenarts of kliniek om te kijken of er wat met je paard was, toen hadden ze de rontgen app nog niet

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:50

Smudge schreef:
Ik hoop dat over 15 a 20 jaar een nieuwe bokker ditzelfde topic opent:

Vroeger reed iedereen met van die dikke neon gele Anky pads, mét bijpassende bandages natuurlijk
Vroeger was het cool om met bruin tuig te rijden
Vroeger moest je de stal nog zelf uitmesten nu doet de robot mester dat gelukkig
Vroeger moest je naar de dierenarts of kliniek om te kijken of er wat met je paard was, toen hadden ze de rontgen app nog niet

Hahaha zou best grappig zijn idd

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:50

Wat leuk!!

Ik heb nog een oude manege foto gevonden die nog op de pc stond :D
Wel met een kerstwedstrijd dus :=

Afbeelding

Pucky, 1 van mijn lievelingspony's <3

Dit zal half de jaren 90 geweest zijn ofzo

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:51

Ja een rode trui met gele kol en zwarte rijbroek.

De kollen waren op toen ik net lid werd van de ponyclub dus toen heeft mijn moeder er eentje gebreid, ik heb dus altijd met dat kriebelende ding gereden.

Maar wel goede oude tijd, met de vrachtwagen naar wedstrijd met alle pony's van de club. Zo gezellig was dat.