Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Majolen

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:22

Ik denk dat geen enkel paard ervoor kiest om 24/7 op stal te staan, hoewel je ze wel kan omkopen met 24/7 hooi en stro.

Als het de hele dag regent zoals het van de week deed, blijven de paarden gewoon op stal voor een dagje. Komt gelukkig niet vaak voor. Met onbeperkt hooi en een stro bed, omgekocht dus.

Maar het weer is momenteel om te huilen, werkelijk alles staat onder water, zelfs het verharde stuk staat nu deels onder water. In de paddock zakken de paarden 20 tot 30 cm in blub

Lente! Lente! Lente! Lente! *\o/* *\o/*

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:05

Mijn paardjes staan altijd op de weide, wel met schuilstal maar daar kruipen ze niet zo vaak in

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:19

Wij hebben een stal met uitloop die 's ochtends rond 6- 7 uur open gaan en 's avonds rond 6- 7 uur weer dicht.
Ik heb ze in het donker binnen op stal staan om verschillende redenen:
1) om de horror verhalen van de paardenbeul
2) omdat er 1 het na een poos buiten zat is en over hekken springt om zijn stal in te kunnen. Nu hebben we dus die inloop stallen, maar die hadden we eerder niet en dan bleef hij maar rennen tot dat hij naar binnen kon. Als we hem niet snel genoeg kwamen halen sprong hij maar over de omheining die hoog zat is.
Ik zet ze daarom dus niet 24/7 buiten. Maak ze er allebei niet blij mee. Zie soms ook paarden 24/ 7 buiten staan of hele dagen in de harde regen zonder schuilmogelijkheid. ^)

Mijn 2 paarden lopen op 1* niveau in de eventing sport en 1 springt er ook op Z niveau. Ik ken wel meer mensen die hoger in de eventing sport rijden of op het zelfde niveau en hun paarden veel buiten hebben lopen. In het buitenland gaan top eventing paarden vaak de winter full time het land op als vakantie. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:25

Ik heb mijn paard particulier op een boerderij gestald, er zijn daar 8 paarden in totaal.
De 8 paarden worden altijd als kudde buiten gezet.
Vanaf half april gaan ze op het land, eerst gaan ze nog 's nachts naar binnen omdat het opgebouwd moet worden.
Zomers staan ze 24/7 buiten en eind van de zomer/najaar gaan ze 's nachts weer op stal.

Buiten het weideseizoen staan ze van ongeveer 10.00 tot 17.00 in de bak.
Er zijn 2 buitenbakken, één om te rijden en één waar de paarden staan. (dat is een grote bak, groter dan een rijbak maar weet de maten niet).

De stallen zijn buitenstallen, waar ze altijd wat te zien hebben en over het erf en de weg kunnen kijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:33

Ik streef naar 24/7 buiten. Met heel slecht weer pest ik ze daar alleen maar mee, en komt ze snachts op stal. Ze moet wel gaan liggen en kunnen slapen. Ik hou dat ook in de gaten, ik vind het belangrijk dat ze hun rust kunnen pakken en een REM slaap kunnen doen. Als ze dagen achtereen niet heeft (kunnen) liggen, dan gaat ze een nachtje op stal.

Echter, door een stofallergie moet ze zoveel mogelijk buiten blijven en ben ik wat 'harder' geworden. Zo af en toe 1 nachtje binnen om te rustne, maar echt zo min mogelijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 05:26

@saddledancer: het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je denkt dat jullie paarden het beter hebben dan het gemiddelde plezierpaardje? Zou je dat ( nog ) een x willen uitleggen?

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 05:40

Hier afhankelijk van de behoeftes van het paard.
de kwpn'ers gaan elke ochtend om 8 uur naar buiten. ( weer of geen weer ) ze hebben dan wel de beschikking over een ruime schuilstal waar ze droog staan. s avonds om 17.00 uur gaan ze weer op stal. Rond 19:00 uur worden ze gereden / gelongeerd.

In de zomermaanden wil ik het weleens omdraaien, overdag lekker in een koele stal zonder dazen en snachts lekker de weide op zonder al die vervelende dazen.

Daarnaast hebben we ook een belgisch trekpaard en haflinger, zij staan nooit op stal... ook zij hebben de beschikking over een ruime droge stal. Zij zweten op stal ontzettend, dus daar zou ik ze geen plezier mee doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:40

Sannnn schreef:
Wij hebben een stal met uitloop die 's ochtends rond 6- 7 uur open gaan en 's avonds rond 6- 7 uur weer dicht.
Ik heb ze in het donker binnen op stal staan om verschillende redenen:
1) om de horror verhalen van de paardenbeul
2) omdat er 1 het na een poos buiten zat is en over hekken springt om zijn stal in te kunnen. Nu hebben we dus die inloop stallen, maar die hadden we eerder niet en dan bleef hij maar rennen tot dat hij naar binnen kon. Als we hem niet snel genoeg kwamen halen sprong hij maar over de omheining die hoog zat is.
Ik zet ze daarom dus niet 24/7 buiten. Maak ze er allebei niet blij mee. Zie soms ook paarden 24/ 7 buiten staan of hele dagen in de harde regen zonder schuilmogelijkheid. ^)

Mijn 2 paarden lopen op 1* niveau in de eventing sport en 1 springt er ook op Z niveau. Ik ken wel meer mensen die hoger in de eventing sport rijden of op het zelfde niveau en hun paarden veel buiten hebben lopen. In het buitenland gaan top eventing paarden vaak de winter full time het land op als vakantie. :)

maar je begrijpt toch wel dat je paard dan een recreatie paard is? Want sportpaarden kunnen niet naar buiten, die zijn anders, gelukkiger op stal.

Top dat je naar je paarden luistert! Lang niet alle paarden willen 24/7 buiten, maar willen wel buiten kunnen spelen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:52

Mijn paardje staat op een pensionstal met binnenbak. Heb wel 's op een stal met alleen buitenbak gestaan maar dat is in de winter niet te doen. Toen het een paar maanden vroor, konden de paarden alleen maar stilstaan en zelfs dat was gevaarlijk! Ik zag mijn paard helemaal wegkwijnen.

Op deze stal staan de paarden het hele jaar op de wei. Ieder koppel heeft 2 stukken wei waarop ze kunnen wisselen zodat er genoeg gras is. Ze worden rond 07.00 uur buiten gezet, en gaan rond 17 uur naar binnen. In de zomer laten ze de paarden langer buiten laten staan. Met dit natte (aanhoudende) weer wil ik mijn paard wel 's wat eerder naar binnen halen.

De realisatie van een paddock paradise staat op de planning *\o/* heb mn paardje opgegeven daarvoor. Lekker naar buiten wanneer hij zelf wil en toch de luxe van een binnenbak hebben 8-)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:14

smurffie schreef:
Tussen 24/7 en altijd in stal zit nog wel veel ruimte om paard te zijn. Peesblessures komen bij stalPaarden meer voor, worden er ook vaker gewoon door gereden (zal wel stijf zijn) en daarom eerder met pensioen. Hoeveel paarden boven de 20 hebben jullie in de sport?

Nee 24/7 worden niet alle paarden gelukkig van. Maar 24/7 in stal zal voor niet 1 paard de gelukkigste optie zijn, voor ruiters overigens natuurlijk wel. Dat is een feit.

P.S. ik ken trouwens genoeg paarden die eventing(* & **) en springen (1.60) lopen en minimaal 10 uur buiten staan, zijn veel soepeler in de parcoursen dan "stalPaarden" ik ken maar weinig paarden die echt fijn ontspannen op hoog niveau lopen die 24/7 in een hokje staan. Sterker nog, ik ken er niet 1 en kom genoeg van dit soort stallen tegen in de omgeving.

Ben het zo met je eens... je kon het niet beter verwoorden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:20

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 9/10/11 (verschilt vaak) tot het donker wordt naar buiten. Dus nu tot een uur of 6.
Zomer 24/7 buiten vinden eigenlijk alle paarden bij ons fijn, maar ze staan ook in een groep van 5! :)
Vind het prima zo!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:21

saddledancer schreef:
anniekow schreef:
Saddledancer hoezo denk jij dat jullie paarden het beter hebben dan menig particulier paard?

Polly hoezo ben jij geen voorstander van 24/7 buiten?

Puur uit nieuwsgierigheid :)

Nieuwschierig zijn is alleen maar goed haha.
Ik denk niet dat onze paarden het beter hebben dan alle paarden hoor, maar met alle osteophaten, tandartsen, fysio/massage, chriropractie, dry needling, en natuurlijk gewoon de veearts, grooms, en echt goede ruiters die hier klaarstaan voor de paarden, en dan heb ik t nog niet eens over topkwaliteit stro (en dik!), alleen t beste hooi en kuil, brok, poedertjes, alles heel specifiek individueel afgestemt op de behoeften van ieder paard door mensen die echt weten wat ze doen (dus geen eenheidsworst en basisbrok, of een vaste hoeveelheid hooi/kuil/sto zoals op veel pensionstallen) en een trainingsschema en bewegings schema afgestemt per paard, denk ik toch echt niet dat ze t bij ons erg slecht hebben, en durf ik te beweren dat ze t beter hebben dan t gemiddelde particuliere plezierpaardje.
Ja ze staan misschien minder of soms niet, buiten, maar ze krijgen ook heus wel tijd om lekker te dollen, alleen niet op de manier zoals 'heilig boontje bokt' dat graag zou zien ;)

Ik vind t mooi om te lezen hoe overtuigd je bent dat jullie het allemaal zo goed voor elkaar hebben voor de paardjes, maar mij vang je er niet mee, ik hoop dat er voor stallen zoals deze de welzijnswet snel ingevoerd wordt en dat alle paarden in Nederland minimaal 4 -liefst 6 u ingezelschap van een soortgenoot in vrije uitloop moeten staan dagelijks. Ze zijn bezig met deze wetten en dat is niet voor niks, zoals jullie paarden houden mag in mijn beeld echt verboden worden. Alle voorbeelden die jij geeft, goede kwaliteit voer/hooi en stro is basis behoefte-als dat goed op orde is hebben ze geen poedertjes nodig.
Tandarts osteo ed is niet zo bijzonder hoor die komen op de meeste stallen regulier langs ook bij de recreatie ruiters... Je doet of het fantastisch en geweldig is, ik vind t paardonwaardig.
En even, mijn ' sportpaarden' staan gewoon buiten, in de bagger met vriendjes. En ze kunnen paard zijn en in een kudde leven, sociale contacten maken.. Dat hoort bij een paard. Dat is z'n natuur

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:25

Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock, paddock paradijs, en grote weilanden. Ook in de sneeuw, regen, wind alles. Wel hebben ze een schuilstal en veel schuilmogelijkheden onder bomen e.d.
Ik ben heel blij met hoe ik mijn paard houd. Hij komt vanuit een pension situatie (zomer wel wei winter alleen 2 uur op paddock) en heb hem ECHT zien veranderen van een vlak, emotieloos paard in een gelukkige jonge ruin die door de wei springt en huppelt.
@Saddledancer, hier komt ook de tandarts, fysio, chiropractor. Wel knap dat JIJ ervan overtuigd bent dat jou paarden het beter hebben dan ieder ander paard ;) maar ik zal wel een heiligboontjebokker zijn

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:29

Onze paarden kunnen kiezen, de staldeuren staan open.
We hebben 300 vierkante meter bestraat aansluitend aan de stallen en van daaruit kunnen ze in de rijbak gaan staan. de wei houden wij dicht met dit natte weer.

Onze paarden staan zelfs in de stromende regen ( wel een deken op) gewoon buiten.
Als het in de zomer heel warm is, dan gaan ze overdag wel eens binnen staan, maar ze staan het liefste buiten.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:37

Ik van met name hier over:
Citaat:
saddledancer schreef:
Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag)

;( -> vanuit welk principe benader je dan het fenomeen (sport)paard?

In dit grijze gebied...Liever een paard twee of drie keer per dag korter uit de box, dan helemaal niet. of 2 uur naast aansluiten rijden en dan weer 21/7 op de box stilstaan. * uitzondering daargelaten.

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:17

Hoii,

Wij hebben de pony's aan huis staan. In de zomer maanden staan ze 24/7 buiten. We hebben twee stukken weiland naast elkaar en dan verhuizen we ze regelmatig van weiland naar weiland.
In de wintermaanden gaan ze van 10.00-18.00 naar buiten of langer. Maar als het heel erg slecht is en ze staan alleen maar voor aan in de bak dan gaan ze eerder naar binnen. Ze krijgen dan buiten hooi, zodat ze wat te knabbelen hebben in de bak. Ze staan in de bak omdat ze in het weiland gewoon weg niet kunnen komen. Het is er helemaal nat en soppig. Je zakt zelf al heel erg die weg. Het lijkt me niet fijn als pony om daar in te lopen.
Zo staan mijn pony's en er komt waarschijnlijk binnen kort een schuilstal op de wei. Zodat ze lekker kunnen schuilen op het land als het regent etc. O ja ze komen wel binnen in de zomer als het onweert.
Ze hebben geen dekens op niks noppes nada.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:10

Die van mij kunnen kiezen. Ze hebben met zijn tweeen 6 boxen tot hun beschikking. Die staan allemaal open. Ze hebben een groot deel bestraat en ze kunnen zo de bak in. Ik hang overal hooinetten neer zodat ze veel aan de wandel zijn. Geen paddock paradise maar probeer met beperkte ruimte ze zoveel mogelijk te laten bewegen. In de zomer 24/7 het land op.
Als het zand droog is liggen ze in de bak maar als de boel nat is liggen ze graag in het stro. Een paard wat niet de gelegenheid heeft om fatsoenlijk in zijn REM slaap kan komen vind ik ook niet echt tof.
Iedereen moet roeien met de riemen die hij heeft. Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik het zelf allemaal kan regelen thuis. Als ik alleen een paard zou kunnen nemen als die de hele winter op stal zou moeten staan, en er alleen maar uit komt als ik er zou zijn , zou ik geen paard willen hebben.

Helemaal met Knollentuin eens dat die welzijnswet er zo snel mogelijk doorkomt. En poeders en suplementen kunnen geen scharrelen met vriendjes vervangen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:34

Knollentuin, das duidelijke taal. En ik heb er niets aan toe te voegen. Ik ken meerdere van dat soort stallen, toevallig ook allemaal 'sportpaarden' (is dat een ander soort, zonder paardenbehoeften?) en ook stuk voor stuk met zo'n wanbeleid. Van mij mogen ze dat ook veel strenger aanpakken.

Daarbij is tandarts, osteopaat, op paard afgestemd voer etc etc voor mij gewoon normaal en helemaal niet 'fantastisch' of 'extra goed'. Hoort imo gewoon bij goed voor je beest zorgen.

DeborahR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:36

Ik sta gestald op een manege met ongeveer 40 stallen aan pensionstalling. Beperkte mogelijkheden dus.
Mijn paard staat altijd nachts binnen. En komt altijd minimaal 4 uur per dag der stal uit.
Dat is dan 1 uur beweging; een buitenrit , rijden in de binnen- of buitenbak of wandelen.
En altijd 2 a 3 uur in de paddock met een maatje.
En altijd minimaal een uur poetsen en tutten.
Zomers staat zij 4 a 7 dagen per week op de wei. Dit is ook zo 4 tot 8 uurtjes per dag. Ik loop haar er dan heen en breng haar na een paar uur weer terug naar stal. Of ik deel deze uurtjes op vanwege te veel zon. Dan staat zij van ochtends 09:00 tot 1 uur middags ofzo en avonds van 6 tot 9 uur nog even bijvoorbeeld. Ze heeft overigens gewoon bomen in de wei om te schuilen.
Zij loopt altijd meteen naar het hek als ik haar eraf wil halen na 4 uurtjes ongeveer. Voor de tijd van 4 uurtjes moet ik haar halen. Sinds ik dit heb ontdekt hou ik minimaal 4 uurtjes aan en kijk ik het verder even aan.
24/7 buiten ben ik geen voorstander van maar dat is meer omdat mijn merrie totaaal geen fan is van wind en regen.
Verder zou ik zelf wel graag een stalling vinden met een uitloopmogelijkheid voor overdag. Zodat zij zelf mag kiezen. Alleen is dit heeeel schaars in Rotterdam en omstreken, helaas.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:10

Jelleee schreef:
Knollentuin, das duidelijke taal. En ik heb er niets aan toe te voegen. Ik ken meerdere van dat soort stallen, toevallig ook allemaal 'sportpaarden' (is dat een ander soort, zonder paardenbehoeften?) en ook stuk voor stuk met zo'n wanbeleid. Van mij mogen ze dat ook veel strenger aanpakken.

Daarbij is tandarts, osteopaat, op paard afgestemd voer etc etc voor mij gewoon normaal en helemaal niet 'fantastisch' of 'extra goed'. Hoort imo gewoon bij goed voor je beest zorgen.

Amen!
Helemaal eens!
Ik snap best dat niet ieder paard 24/7 buiten kan / wil / mag zijn. Maar zoals sommige sportpaarden gehouden worden....

Mijn paard loopt trouwens ook zonder peesbeschermers, springschoenen en mét vriendjes op de wei....het is namelijk een PAARD. Oja en hij loopt ook in de sport ;)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:14

Die van mij staat in de zomer 24/7 buiten op de wei, en dit word eigenlijk gerekt tot de wei echt te slecht word door weersomstandigheden. In de zomer tijdens extreme hitte staat hij op het heetst van de dag nog wel eens een paar uur op stal omdat dat veel koeler is.

In de winter staat hij meestal op een verharde paddock van 8.00 tot een uur of 5, onze wei is vrij snel nat en we wonen onder aan een dijk dus ook nog last van kwel water. En meneer staat niet graag in de modder, dan blijft hij maar hinneken en ijsberen voor de draad. Op het verharde vind hij het allemaal prima. Laat het weer het toe en is de wei droog genoeg dan staat hij wel gewoon op de wei overdag.

Hij komt alleen met gladheid niet buiten, maar dat komt eigenlijk bijna niet voor.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:23

Storm2009 schreef:
Jelleee schreef:

Amen!
Helemaal eens!
Ik snap best dat niet ieder paard 24/7 buiten kan / wil / mag zijn. Maar zoals sommige sportpaarden gehouden worden....

Mijn paard loopt trouwens ook zonder peesbeschermers, springschoenen en mét vriendjes op de wei....het is namelijk een PAARD. Oja en hij loopt ook in de sport ;)

Niet elk paard kan met vriendjes de wei in dus in dat opzich mag die wet er wel rekening mee houden. Ik heb mijn ruinen apart staan omdat 1 van hun simpel weg niet samen kan met anderen.
Kijk vooral naar elk paard, maar een paard wat alleen in de wei staat heeft het niet per definitie slecht. :)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:55

Dat zeg ik ook niet ;)
Daarnaast denk ik dat je elk paard kunt socialiseren. Maar bijv. met hengsten is dit al lastiger inderdaad. Maar jou paard staat in elk geval in de wei. Ik doelde meer op alle wedstrijdsportpaarden (dat zijn andere paarden dan normale paarden) die volledig ingepakt in de beschermers en dekens alleen in een wei worden gezet en dus niet omdat ze niet samen kunnen! Maar omdat het risico op blessures dan te groot is. (ik kan je 1 ding vertellen, een paard 23 uur op stal zetten en 1 uur in de wei, daarvan gaan ze gekke dingen doen in de wei en krijg je blessures)

Het was dus zeker geen aanval op dat paarden alleen staan. Neem aan dat de jouwe wel neus contact heeft?

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:55

Storm2009 schreef:
Jelleee schreef:

Amen!
Helemaal eens!

Niet elk paard kan met vriendjes de wei in dus in dat opzich mag die wet er wel rekening mee houden. Ik heb mijn ruinen apart staan omdat 1 van hun simpel weg niet samen kan met anderen.
Kijk vooral naar elk paard, maar een paard wat alleen in de wei staat heeft het niet per definitie slecht. :)[/quote]

Dat is het precies. Sannnn

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:58

Oh nee mensen, nu ben ik weer de alternatieve zweefteef die mn paard 24/7 buiten zet. Prima!
Ik snap dat er paarden zijn die niet samen kunnen! Maar een paard 23 uur op stal, of sommige zelfs 24 ben blij dat ze dat aanpakken!!!

Volgens mij mag met de nieuwe wet een paard wel alleen staan zolang hij wel andere paarden in de buurt heeft.