Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ayasha schreef:Dat heb ik al een paar keer gezegd; wanneer de nadelen van medicatie en behandelingen niet opwegen tegen de voordelen.
Zoe_97 schreef:Ik zou voor mijn paard oneindig ver gaan zolang hij geen chronische pijnen heeft waardoor het paardonwaardig wordt. Voor geld is er altijd wel een manier. Mijn paard is mijn vriendje, echt mijn grootste schat. Al 7 jaar heb ik hem, nooit wat gemankeerd. Nu voor het eerst ernstige mok. Maar hem afschrijven zou ik niet kunnen doen.
ariatje schreef:OleJon schreef:ik heb veel voor mijn paarden over,het is geen ding.als het kapot is en dan weg gooit. het belangrijkste is dat ze geen pijn hebben. ik heb hier een tinker staan die ik een half jaar heb. en al 600 euro heeft gekost. terwijl mijn oudje nooiit wat heeft. heb haar met een verborgen gebrek gekocht. veel mensen hier op bokt verklaren mij voor gek omdat ik haar houd en het haar zo comfortabel mogelijk wil maken. en er zullen vast nog wel meer kosten achterwege komen. dat is mijn keuze. al is daar weinig begrip voor.
Dat siert je ! Chapeau!
safina schreef:ariatje schreef:Stro vervangen door Vlas is geen extra werk dus die argumentatie kan men wegstrepen. Is zelfs ook goedkoper bij juist gebruik. Nat hooi behoeft ook geen extra werk te zijn koop voordroog. Ja dat is dan wel weer duurder. Medicatie toedienen stelt in tijd niets voor.
Mijn 20 jarige heeft dezelfde problematiek. Het kost me 60 euro in de maand extra aan medicatie. Maar omdat hij niet meer in de sport loopt spaar ik minstens het dubbele per maand uit. Natuurlijk levert hij ook ieder jaar een stukje in. Maar zolang hij nog met dikke scheten door de wei raced mag ie blijven. Dat het hem vervolgens een half uur duurt dat ie weer op adem is, tja...het zij zo. Niet leuk om te zien.
Mensen klagen zo graag. Het paard is ziek maar zij zijn zielig. Aftakeling, ziekten en ongelukken horen bij het leven. Leuk is het absoluut niet. Maak er het beste van. Ook van een paard met een gebrek kun je vreselijk genieten. Vergelijk het met mensen. De perfecte mens is strontvevelend. Juist de personen met een rafeltje maken je leven kleurrijk.
Vlas is te stoffig voor dit paard, dus het moet op houtkrullen. En dat is fiks duurder, zeker als je je stro gratis kwijt kunt bij een championkweker. Hun pony staat ernaast, dus die moet ook op houtkrullen. En voor iemand die het paard heeft voor wat recreatieritjes, is geen wedstrijden rijden geen besparing. En geen spullen meer kopen zet ook geen zoden aan de dijk als je iemand bent die het niet nodig vindt om kasten vol dekjes en hoofdstellen te verzamelen. De medicatie die dit dier krijgt is best behoorlijk prijzig, nog los van de veearts. En wat moet je met dikke balen dure voordroog als je slechts een paard en een shetty hebt?
Hoe dan ook: ik vind het een hopeloos gedoe allemaal. Ik zou daar geen trek in hebben. Aangezien het einde er toch aankomt, zou hij bij mij nu al een enkeltje hiernamaals krijgen. Hoe verdrietig ook.
Maar nogmaals: ieder heeft daar z'n eigen grenzen in. En dat lijkt me ook oké. Ik veroordeel mijn vriendin ook niet omdat ze door blijft gaan waar ik al lang gestopt was. Ik ondersteun haar in de keuzes die ze maakt. Als dat voor haar op haar manier goed voelt, moet ze dat vooral doen (zolang het dier nog niet vergaat van de pijn en benauwdheid). Mooi als je dat kunt zien als kleurrijk en genieten. Ik constateer alleen dat het voor mijzelf te ver zou gaan. Ik ervaar dat anders. Voor mij is dat energievretend, geldverslindend en uitzichtloos.
SandraVerl schreef:Sorry hoor ariatje, maar ergens houdt het ook op. Ik heb vorig jaar boven de 10.000€ uit gegeven aan onderzoeken, 2 operaties en nog meer onderzoeken en nog steeds heb ik geen juiste diagnose voor mijn paard. Ik stond nu voor de keuze, een 6de keer naar de kliniek en hem alle onderzoeken van vorig jaar nogmaals laten ondergaan, of niets doen en kiezen voor zijn comfort. Mijn paard is ondertussen van een trailermak paard, in een niet te laden paard veranderd. Een behandeling die altijd zonder sedatie of praam kon, laat hij niet meer toe. Dus ja, hier trek ik mijn grens. Mijn paard is op dit moment nog comfortabel, ik ondersteun hem, in overleg met mijn DA, met kruiden en als dat niet meer lukt, dan laat ik hem inslapen.
En als jij mij dan een slechte baas vindt, omdat ik die extra onderzoeken niet meer wil, dan is dat maar zo. Maar ik ga niet zeulen met een dier dat duidelijk aangeeft dat hij geen geprul meer aan zijn lijf wil.
ariatje schreef:Dan zou ze toch echt eens een andere DA gaan zoeken als ik haar was. Een paard met longproblemen op houtkrul? Serieus? Op vlas en heel snel! Vlas behoort VOCHTIG gemaakt te worden waardoor je een een soort stofvrij turfbed krijgt. Doe daar stalkalk doorheen tegen schimmelvorming. Houtkrul is het slechtse wat je kunt doen.... Dat gezegd hebbende er bestaan Kleine pakjes kuil. Bijna overal verkrijgbaar of aan huis geleverd. 1 paard + 1 pony = 2 dagen. Heel goed te doen zomer en winter.
Je opmerking: voor mij is dat energie verslindend, geldverslindend en uitzichloos.
Dat = 2x JIJ ! Niets met het paard te maken maar met jou. Het is voor jou lastig, ongemakkelijk dus paard naar de slager. Uitzichtloos? Kan ik niet over oordelen maar zo te horen worden er toch een paar foutjes gemaakt in de verzorging dus wie weet kan daar nog verbetering in komen.
ariatje schreef:Ik bedoel het niet vervelend maar met een minimum jeugdloon kun je niet eens jezelf onderhouden laat staan een paard erbij. De vraag is dus of je een wel overwogen beslissing hebt gemaakt om uberhaubt aan een paard te beginnen. En is het fair een paard te laten inslapen omdat het te duur wordt. Met een minimumloon is alles al heel snel te duur... Om niet voor grote verrassingen te komen staan met DA uitgave is het dus jouw verantwoording het paard te verzekeren zodat je het de juiste zorg kunt geven. Want je weet op voorhand al dat je die niet kunt gaan betalen, niet eerlijk naar het paard, sorry.
Ninx schreef:safina schreef:Vlas is te stoffig voor dit paard, dus het moet op houtkrullen. En dat is fiks duurder, zeker als je je stro gratis kwijt kunt bij een championkweker. Hun pony staat ernaast, dus die moet ook op houtkrullen. En voor iemand die het paard heeft voor wat recreatieritjes, is geen wedstrijden rijden geen besparing. En geen spullen meer kopen zet ook geen zoden aan de dijk als je iemand bent die het niet nodig vindt om kasten vol dekjes en hoofdstellen te verzamelen. De medicatie die dit dier krijgt is best behoorlijk prijzig, nog los van de veearts. En wat moet je met dikke balen dure voordroog als je slechts een paard en een shetty hebt?
Hoe dan ook: ik vind het een hopeloos gedoe allemaal. Ik zou daar geen trek in hebben. Aangezien het einde er toch aankomt, zou hij bij mij nu al een enkeltje hiernamaals krijgen. Hoe verdrietig ook.
Maar nogmaals: ieder heeft daar z'n eigen grenzen in. En dat lijkt me ook oké. Ik veroordeel mijn vriendin ook niet omdat ze door blijft gaan waar ik al lang gestopt was. Ik ondersteun haar in de keuzes die ze maakt. Als dat voor haar op haar manier goed voelt, moet ze dat vooral doen (zolang het dier nog niet vergaat van de pijn en benauwdheid). Mooi als je dat kunt zien als kleurrijk en genieten. Ik constateer alleen dat het voor mijzelf te ver zou gaan. Ik ervaar dat anders. Voor mij is dat energievretend, geldverslindend en uitzichtloos.
Voordroog is goedkoper dan hooi.
Zet het paard op dikke rubber matten. Slechts achterin vlas voor de urine.
Als je dat al teveel gedoe vindt adviseer ik mensen gewoon een fiets te kopen
IsabelHx schreef:ariatje schreef:Ik bedoel het niet vervelend maar met een minimum jeugdloon kun je niet eens jezelf onderhouden laat staan een paard erbij. De vraag is dus of je een wel overwogen beslissing hebt gemaakt om uberhaubt aan een paard te beginnen. En is het fair een paard te laten inslapen omdat het te duur wordt. Met een minimumloon is alles al heel snel te duur... Om niet voor grote verrassingen te komen staan met DA uitgave is het dus jouw verantwoording het paard te verzekeren zodat je het de juiste zorg kunt geven. Want je weet op voorhand al dat je die niet kunt gaan betalen, niet eerlijk naar het paard, sorry.
Ik kan haar prima onderhouden, krijg ook support van mijn moeder daarin. Dus daar ga ik geen discussie over beginnen.
Ik verdien genoeg om haar een paard waardig bestaan te geven. Nee ik laat niet iedere maand een osteopaat komen oid, maar ze heeft zeker een comfortabel leven.
Jij hebt misschien 10.000 euro zomaar liggen, maar ik denk dat ik niet de enige ben die dat niet heeft,en in mijn ogen is dat ook geen vereiste.
Als mijn paard een operatie van meerdere duizenden euro's moet ondergaan dan houd het voor mij inderdaad op. Maar dat vind ik niet oneerlijk voor mijn paard. In de natuur zou zij die operatie ook niet hebben gehad.
Mijn paard is mijn maatje en liefde, en ik heb veel voor haar over, maar nogmaals, ik kan niet tot in het oneindige doorgaan.
Vind het niet heel fair van je dat je zegt dat ik niet eerlijk tegenover mijn paard ben en er niet aan had moeten beginnen. Ik ken je verder niet en je weet niets van mijn financiele situatie, dus ik denk dat ik daar beter iets over kan zeggen dan jij
Ninx schreef:Ik begrijp niet dat je je aangevallen voelt door ariatje.
Zij richt zich op mensen die maximaal 1000 euro willen uitgeven. Dat is gewoon geen reëel bedrag.
Dan moet je OF je paard verzekeren (je kunt gewoon tegen een hogere waarde verzekeren, dan betaal je iets meer premie) OF gewoon eerlijk zijn naar jezelf dat het niet uit kan.
ariatje schreef:Dan zal er op voorhand gespaard moeten zijn. Een paard kan één dag na aankoop al onverwachtte medische zorg nodig hebben.
Stel je kocht gisteren een paard voor 4000 euro. Bij het uitladen thuis valt ie van de trailer. Kosten 1000,00 DA kosten. Wordt het dier dan weer opgeladen en gelijk door naar het slachthuis gereden?
SandraVerl schreef:Sorry hoor ariatje, maar ergens houdt het ook op. Ik heb vorig jaar boven de 10.000€ uit gegeven aan onderzoeken, 2 operaties en nog meer onderzoeken en nog steeds heb ik geen juiste diagnose voor mijn paard. Ik stond nu voor de keuze, een 6de keer naar de kliniek en hem alle onderzoeken van vorig jaar nogmaals laten ondergaan, of niets doen en kiezen voor zijn comfort. Mijn paard is ondertussen van een trailermak paard, in een niet te laden paard veranderd. Een behandeling die altijd zonder sedatie of praam kon, laat hij niet meer toe. Dus ja, hier trek ik mijn grens. Mijn paard is op dit moment nog comfortabel, ik ondersteun hem, in overleg met mijn DA, met kruiden en als dat niet meer lukt, dan laat ik hem inslapen.
En als jij mij dan een slechte baas vindt, omdat ik die extra onderzoeken niet meer wil, dan is dat maar zo. Maar ik ga niet zeulen met een dier dat duidelijk aangeeft dat hij geen geprul meer aan zijn lijf wil.
othelloster schreef:Draadwond kwam door dat Oude stalbaas draad niet op orde had.
Ja je Moet eerlijk naar het dier blijven.
Ben net terug en Othello heb ik weer kreupel aangetroffen op de plek waar hij de ontstekingen had, we zijn er series over na het denken om Othello de eeuwige weides Te gunnen... Heb al bericht gestuurd naar DA
nuscaniels schreef:ariatje schreef:Dan zal er op voorhand gespaard moeten zijn. Een paard kan één dag na aankoop al onverwachtte medische zorg nodig hebben.
Stel je kocht gisteren een paard voor 4000 euro. Bij het uitladen thuis valt ie van de trailer. Kosten 1000,00 DA kosten. Wordt het dier dan weer opgeladen en gelijk door naar het slachthuis gereden?
Realiteit is dat spaargeld op een moment op kan zijn. En dan. Jezelf in de schulden steken voor een onzekere uitkomst.
Als ik hier lees dat mensen al meer dan 5000 hebben uitgegeven, op een gegeven moment is die spaarrekening leeg. Hoe hoog moet die spaarrekening dan zijn.
Bij mij hangt het van de kwaliteit van leven af en de uitkomst van een behandeling. Mijn oudste shet zou zich prima laten behandelen in een kliniek, mijn paard is niet in een stal te zetten. Boxrust is voor haar een zodanige aantasting van kwaliteit van leven dat zij dat nooit zal hoeven te doen.
Tabaluga12 schreef:Vooral dit he.. Dat heb ik dus ook met mijn paard. Zoveel geleur naar dierenartsen en behandelaars dat de smid haar nu niet meer kan beslaan zonder sedatie. Het doet geestelijk ook nog eens heel veel bij sommige paarden.