Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:43

safina schreef:
MorganeR schreef:
Ik wil haar nu niet als boeman hier neerzetten hoor. Ze is een goed mens maar een beetje traag van begrip wat dit betreft.

MorganeR schreef:
Nog tips om het de eigenaresse subtiel duidelijk te maken? Ik wil uiteraard geen ruzie of discussie maar gewoon op een rustige manier duidelijk maken wat ik zou willen.

Traag van begrip zijn gaat meestal niet zo goed samen met subtiel iets duidelijk maken. :+

Schrijf haar een brief . Of zeg dat je met haar wilt praten en dat je daarvoor bij haar thuis langs wilt komen.
En leg het dan rustig en duidelijk uit. Kans dat het dan wel binnen komt.

Dit gaat misschien net wat ver. Ik denk dat het ook niet nodig is om er speciaal voor te gaan zitten, denk dat we het ook tijdens een buitenrit/wandeling kunnen bespreken.

Nala

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:50

Heb haar nu net dit geschreven: Ik heb trouwens wel besloten om langzaam eens om me heen te kijken voor een eigen paard, en heb na lang nadenken besloten dat dat eigen paard niet tara zal worden. Ik hoop dat je dat niet al te erg vindt en ik haar tot die tijd (1-1,5 jaar) wel nog gewoon mag verzorgen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:05

Duidelijk en vriendelijk!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:08

luid en duidelijk en netjes, ben benieuwd of ze wel begrip ervoor heeft en het ook los kan laten verder

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:08

Zie net trouwens jouw onderschrift. Dacht echt dat je haar al jaren verzorgde maar is pas 1,5 jaar. Als je dan kijkt naar de leeftijd van dit paard........ Dan heeft de eigenaar toch veel meer plezier van haar gehad in haar gezonde, jonge jaren waardoor de opmerkingen die zij maakt (ho, ho, zo zijn we niet getrouwd) niet echt op zijn plaats zijn......

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:09

Het enige wat ik hier op wil aanvullen is het volgende: denk goed na voordat je een veulen koopt. Je weet pas echt wat je koopt als hij/zij onder het zadel is. Tevens is een jong paard als eerste paard niet evident. Als ik jou was zou ik gewoon gaan studeren en genieten van de verzorgpaarden die je nu hebt (eventueel met een bijdrage) en na je studies een eigen (ervaren) paard aanschaffen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:11

Riel, ik heb heel goed nagedacht en ook nog ruim een jaar tijd om nóg beter na te denken. Ik weet hopelijk wel wat ik doe. Ik ben ook niet bang om hulp te vragen als ik iets niet zeker weet, en zal er ook zeker niet alleen voor staan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:30

Haha leandros, ja dat zou je bijna denken hé... Nee het zijn echt pas 1,5 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:35

MorganeR schreef:
Bigone, ik snap dat je misschien eroverheen gelezen hebt. Een flink aantal posts terug schreef ik dat ik al het geld voor mijn gehele studie tegen die tijd (1-1,5 jaar) bij elkaar heb en dus geen schuld of lening of wat dan ook zal hebben.

Anjali, dat is ook zeker zo. Maar ze gaat niet naar een handelaar of wat dan ook, de eigenaresse houdt zoals ik kan zien zielsveel van haar en ze zal niks tekort komen.

Excuus, niet gelezen. Heb je al een berekening gemaakt van je studiekosten??

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:37

Ja, ik ga namelijk in Duitsland studeren. Dat kost rond de 500 euro per jaar, ov inbegrepen, en daarbovenop dan nog de boeken, maar ik weet van vrienden die in Duitsland studeren dat de meeste leraren hun eigen lesmateriaal hebben. Daarom schat ik dat dus op zo'n 3500 voor de gehele studie en die zal ik dan bij mekaar hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:39

MorganeR schreef:
Ja, ik ga namelijk in Duitsland studeren. Dat kost rond de 500 euro per jaar, ov inbegrepen, en daarbovenop dan nog de boeken, maar ik weet van vrienden die in Duitsland studeren dat de meeste leraren hun eigen lesmateriaal hebben. Daarom schat ik dat dus op zo'n 3500 voor de gehele studie en die zal ik dan bij mekaar hebben.

En eten/drinken/wonen/kleding/eventueel een keer uitgaan/ verdere boodschappen??

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:42

Ik zal pendelen en bij mijn ouders blijven wonen, tenminste voor het grootste deel van mijn studie.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:53

Schuldgevoel snap ik aan de ene kant wel! Gelukkig heb je duidelijk laten weten nu dat dit niet jouw paard gaat worden :)

MorganeR schreef:
Ik zal pendelen en bij mijn ouders blijven wonen, tenminste voor het grootste deel van mijn studie.

Hier wil ik nog even op reageren. Dit riep ik ook aan het begin van mijn studie, maar na een maand of 7 was ik er klaar mee. De reistijd brak me echt op in combinatie met de vele contacturen die ik had. Dus ik ben noodgedwongen verhuisd (naar Amsterdam notabene). Hoewel dit mij ontzettend veel geld kost, heb ik er geen spijt van. Het scheelt mij enorm in reistijd.

Daarnaast, ik heb ook een paard gekocht terwijl ik nog studeer. Ik zit pas in mijn 2e studiejaar en moet hierna nog 1 jaar bachelor en 2 jaar master. Ja, het is enorm hard werken en ik heb hier 1.5 jaar lang over nagedacht. Sinds half januari staat er dus een paard op stal en nee, niet in Amsterdam. Mijn paard staat vlakbij mijn ouders, waardoor ik alsnog op en neer moet reizen. De situatie is niet ideaal, maar er is over nagedacht :) Naast mijn eigen paard heb ik op dezelfde stal nog mijn bijrijdpaard. In het begin toen ik opzoek ging naar een eigen paard, voelde dit ook raar. Toch blijf ik mijn bijrijdpaard gewoon rijden en uitbrengen, ze staan immers op dezelfde stal en het kost mij geen geld. Enkel wat extra tijd 1 a 2 keer in de week.

Ik geef eerlijk toe dat ik het eens ben met de mensen die zeggen dat je moet wachten tot na je studie. Het is gewoon geen ideale situatie en financieel gezien moet je het echt wel goed voor elkaar hebben om zoiets te redden. Maar aan de andere kant snap ik je ook heel goed, ik zat in dezelfde situatie natuurlijk :P Ga je ook nog werken naast je studie? Want daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden. Ik heb zelf een kantoorbaan, waardoor ik alleen doordeweeks op kantoortijden kan werken. Aan de ene kant heerlijk, want ik heb het weekend altijd vrij. Aan de andere kant enorm passen en meten in verband met mijn studie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:02

MorganeR schreef:

Dat kan maar is wel afhankelijk hoeveel reistijd je hebt want dat breekt zeer veel studenten op, mijn advies(ook aan mijn eigen kinderen toen der tijd gegeven) zet het rijden op een laag pitje en zoek een opleiding die je goed ligt en moet je daarvoor op kamers, doen. Want het is een periode die fijn is en waarin je jezelf goed leert kennen en bij studeren hoort voor mijn gevoel gewoon die studenten tijd en kan ook zeer praktisch zijn, vooral HBO heeft veel gezamenlijke opdrachten. En even lekker wat gaan drinken met klasgenoten is gewoon iets wat leuk is, in je studententijd doe je vaak vriendschappen voor het leven op, geniet ervan en dat paard, dat komt wel wanneer je afgestudeerd bent.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:07

Ik ben absoluut geen uitgaan-type en zal het hoogstwaarschijnlijk ook nooit worden. Ik vind reizen heerlijk en heb er geen problemen mee om 2,5 uur per dag in de trein te zitten. Ik geloof dat de studie die ik zou willen doen (sowieso een alpha studie aan de universiteit) vrij weinig contacturen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:07

MorganeR schreef:
Heb haar nu net dit geschreven: Ik heb trouwens wel besloten om langzaam eens om me heen te kijken voor een eigen paard, en heb na lang nadenken besloten dat dat eigen paard niet tara zal worden. Ik hoop dat je dat niet al te erg vindt en ik haar tot die tijd (1-1,5 jaar) wel nog gewoon mag verzorgen.

Nou, dat is toch heel duidelijk en vriendelijk? Hier kan ze niet omheen. Heb je het verstuurd? Ben benieuwd naar haar reactie en ik hoop dat ze het goed opvat!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:10

MorganeR schreef:
Ik ben absoluut geen uitgaan-type en zal het hoogstwaarschijnlijk ook nooit worden. Ik vind reizen heerlijk en heb er geen problemen mee om 2,5 uur per dag in de trein te zitten. Ik geloof dat de studie die ik zou willen doen (sowieso een alpha studie aan de universiteit) vrij weinig contacturen heeft.

Ik spreek je wel weer over een paar jaar. Heel veel succes met je studie en ga er voor.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:11

Houd je er wel rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk vaak in de spits moet reizen en als je ook stukken met de NS moet, dat je bij de minste scheet al vertraging hebt? Ik vind reizen ook geen probleem, maar door een combinatie van bovenstaande dingen heb ik vaak zat staan vloeken. Het gooit je hele planning in de war. Mijn vader heeft mij meermalen helemaal van Tiel naar Amsterdam moeten brengen met de auto, omdat er geen treinen reden. Die 1.5 uur enkele reis werd regelmatig 2 uur enkele reis bij mij.

Als je buiten de spits kan reizen en geluk hebt wat betreft vertragingen, dan hoeft het geen probleem te zijn. Als je je laptop of boeken mee neemt, kun je dan nog wel eens je tijd nuttig besteden. In de spits hoef je dat niet te proberen :n

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:13

Heb het verstuurd, nog geen reactie.

Haha bigone, is goed.

GA, hier houdt ik inderdaad rekening mee. Duitsland heeft ook vaak genoeg veel vertragingen, maar wel comfortabele stations en treinen waarin ik, zelfs met mijn wagenziekte, kan werken. Aangezien ze zo lang zijn en dus weinig heen en weer bewegen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:13

Phoeh wat een verhaal zeg! Ik zou dit overigens niet pikken. Ik geloof best dat de eigenaresse geen slecht mens is, maar ze moet wel beseffen dat het volkomen ongepast is om van iemand te verwachten/eisen dat diegene haar oude kreupele eczeempaard overneemt en maandelijks de kosten moet gaan betalen van haar afdankertje. Want voor haar is het idd heel handig dat ze van haar "ouwe troep" af is (zal gerust een lief beestje zijn hoor maar het kost natuurlijk flink veel en dier zal er niet beter op worden met de jaren)
Dat "hoho zo zijn we niet getrouwd" is helemaal van de zotte.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit gaat aflopen n.a.v. je bericht aan haar. Ik hoop dat jij haar duidelijk kunt maken dat ze jou bewust of onbewust aan het manipuleren is, dat je daar niet van gediend bent, en dat haar gemanipuleer geen zoden aan de dijk gaat zetten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:23

Dorine, ik zal jullie allemaal updated houden. Ik denk niet dat ze doorheeft dat ze dit doet. Van bijna iedereen die haar eens ontmoet heeft hoor ik iets in de trant van "die is wel moeilijk te overtuigen/wil graag gelijk hebben".

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:09

MorganeR schreef:
Dorine, ik zal jullie allemaal updated houden. Ik denk niet dat ze doorheeft dat ze dit doet. Van bijna iedereen die haar eens ontmoet heeft hoor ik iets in de trant van "die is wel moeilijk te overtuigen/wil graag gelijk hebben".

Dat geloof ik wel maar ze heeft nog wel eea te leren over het leven. Dat niet altijd alles om jezelf draait, dat je ook naar anderen moet luisteren en dat anderen soms iets anders willen dan zijzelf. En dat je soms dingen moet accepteren ook al had je t zelf liever anders gezien

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:38

Ik zou je op basis van mijn eigen ervaring adviseren om pas je eigen paard te kopen als je studie af is... Tijdens de studie had ik zeeën van tijd voor mijn paard... En toen ging ik fulltime werken... Ik kan je vertellen 24-7 paard buiten houden in combinatie met fulltime werken betekent een hoop voor je paard en land zorgen en praktiach NIET rijden... Zeker in de winter kun je dat gewoon echt vergeten... Die spaarzame momenten dat het en niet donker is, en je paard niet vol natte blubber zit zijn op 1 hand te tellen...

Zeker als je ook nog eens een jong dier wil kopen waar je niks mee gaat doen, gooi je een hoop geld weg om hem uiteindelijk misschien weg te moeten doen...

Begrijp me niet verkeerd, vanaf mijn 10e rij ik fanatiek paard... En ik snapte nooooooit waarom al die volwassenen niet elk vrij moment wat ze hadden met /op hun knol doorbrachten... Ik snap dat nu...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 08:43

Neon, ik werk nu fulltime en het verzorgpaard is zo goed als mijn eigen paard qua zorgen ervoor. Het is niet heel makkelijk, maar zeker te doen. En ik heb het graag ontzettend druk, dan voel ik me prettiger dan als ik tijd over heb.

Daarnaast noem ik het geen weggegooid geld als ik niet kan rijden, daar draait het voor mij niet om.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:10

Ook kwa weide onderhoud? In dat geval zou ik er persoonlijk voor kiezen om nu een paard te kopen waar je nu wat mee kunt doen (al is het maar starten met grondwerk etc.)... Nu heb je er blijkbaar de tijd voor :) hoe de toekomst er uit ziet weet je niet... (Er zijn altijd factoren die er voor kunnen zorgen dat je toekomstplannen wijzigen. Denk aan ziekte, een partner, kinderen, onregelmatige werktijden, moeten reizen voor je werk etc.) denk je er dan nog steeds zo over? Dan kun je tenminste nu al genieten van wat een paard te bieden heeft...

Zeker draait het niet enkel om rijden... Dan had die van mij hier ook al jaren niet meer gestaan...