Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:01

Wat kunnen sommige ouders toch vervelend zijn. Je dwingt een kind niet om te rijden want dat zal het dan echt niet doen, dan wordt het kind alleen maar banger. Als dat kind van het paard af wilt dan laat je haar van het paard af, niet iedereen vind paarden leuk. Je helpt het kind ook echt niet door spelletjes te gaan doen denk ik zomaar daar zal ze vast te bang voor zijn. Gewoon lekker stoppen met lesgeven, ik walg van zulke personen die een kind dwingen om te rijden. Toen ik eraf viel in galop was ik ook weken bang maar ik wou wel blijven rijden. Ik ben er gewoon na een tijdje weer opgegaan om verder te rijden.
Maar zou ik niet willen rijden zou niemand mij ertoe kunnen dwingen. Er zijn toch echt gestoorde mensen op deze wereld.

rien10

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:04

Toch is TS of de instructrice mede "schuldig" aan de ellende van dit kind door de ouders de zin te geven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:06

Hoe gaat het aan de longeerlijn? Misschien iemand de pony laten longeren en de instructrice er extra naast, die dan steeds meer afstand neemt van de pony.

Heeft ze naast haar angst, verder wel interesse in paardrijden? Misschien moeilijkere figuren laten rijden in stap (door s-van hand veranderen, gebroken lijn 5 meter, volte 10 meter, slangenvoltes) zodat dat wat afleidt? Dat zij moet sturen terwijl de instructrice meeloopt.

Of haar laten kiezen uit 3 opdrachten en afspreken dat ze elke les 1 opdracht gaat proberen? En dan simpele dingen als zelf een volte om de instructrice maken in stap. Een lange zijde alleen stappen terwijl de instructrice over de middenlijn meeloopt. Of vanaf bijv. A alleen laten stappen en van hand laten veranderen in stap terwijl de instructrice op X wacht.
Je zou dat uit kunnen bouwen tot 2x een opdracht in de les en uiteindelijk een stukje draven terwijl de instructrice ernaast loopt.

Is het een optie om tijdelijk een meisje in de les mee te laten rijden op een ook wat kleinere superbrave pony? Dat het meisje op haar pony achter die pony aan kan hobbelen. En dan de eerste tijd enkel in stap figuren rijden.

Of het meisje op een andere enorme brave pony te laten rijden en een ervaren meisje op haar pony. Zo kan zij het vertrouwen terug winnen en zelf zien hoe braaf haar pony is.

Het idee van Fleur vind ik ook een goede! Om haar even gek te laten doen en te rennen door een lege bak, even tikkertje te spelen o.i.d. zodat ze al wat spanning kwijtraakt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:07

rien10 schreef:
Toch is TS of de instructrice mede "schuldig" aan de ellende van dit kind door de ouders de zin te geven.

En daarom denk ik dus dat er meer achter zit...geld ofzo.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:11

fleur_yen schreef:
En je wil het niet horen, maar toch kan ik niet anders dan aanraden om de les te beginnen met een kwartiertje grondwerk, al die oefeningetjes, slalom, tussen balkjes door, over balkjes heen kan ze ook aan de hand doen, en daarmee kan ze juist echt vertrouwen opbouwen.
.

Eigenlijk ben ik het op dit punt met je eens. Helaas is het geen optie om het kind eerder af te laten stappen of (veel) later op te laten stappen. Eerst een rondje met de pony stappen om wat te ontspannen gebeurt al.

En nogmaals, ik heb dit topic uit eigen beweging geopend om tips op te doen om het toch zo leuk mogelijk te maken voor het kind. Omdat ik er dus verder ook niet bij betrokken ben weiger ik teveel details vrij te geven. Ondanks dat het niet om BNers gaat 8)7 is er toch nog zoiets als privacy en vind ik het niet nodig dat de situatie door iemand herkend gaat worden wat, zo goed als zeker, de situatie er echt niet beter op gaat maken. Wat ik er nog wel over kwijt wil is dat in eerste instantie beide kinderen al het vertrouwen kwijt waren nadat ze een tijdje van iemand anders les hadden gekregen en er nogal vaak zijn afgevallen. 1 Van de 2 heeft weer vertrouwen en heeft er weer lol in. Nu os de hoop dat de jongste ook weer plezier gaat krijgen. Dus bij deze nogmaals het verzoek om nergens op slaande speculaties gewoon achterwege te laten of lekker via PB zodat ik de dingen uit het topis kan halen waar we wel wat aan hebben. En nogmaals, ik heb GEEN invloed op deze situatie dus heeft het ook totaal geen zin om op deze manier door te gaan in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:13

Het is geen goed plan om bij een (heel) angstig kind te gaan vertellen "terwijl jij niet keek heb ik de pony losgelaten". Voor de ene helpt dat misschien, voor een ander kind stort dan de wereld in elkaar want JIJ hebt niet gedaan wat je beloofd hebt: de pony vasthouden. Dat kan het vertrouwen dat ze heeft als een kaartenhuisje in elkaar laten donderen. Moet je niet willen. Dat meisje heeft het gevoel dat de pony onder controle is als ie zo vastgehouden wordt, laat haar dat gevoel van controle dan ook behouden. Als je dan plots dit soort fratsen uithaalt toon je net dat zij geen controle heeft, dat je toch wat anders gaat doen dan hoe zij het wil. Kans zit er dik in dat ze dan helemaal panisch wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:14

Jij hebt geen invloed, dat is waar. Maar jouw kennis, de instructrice wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:19

Als die aan de deur gezet wordt omdat ze niet doet wat moeders wil, en moeders neemt instructie in de hand die de angst van het kind minimaliseert en dwingt tot rijden, dan kan je er prat op gaan dat dat fout afloopt. Dan nog liever hoe het nu is.

Angst is een basisemotie die van nature bij iedereen aanwezig is. Daar moet je respect voor hebben en op een gepaste wijze mee omgaan. Negeren van angst of minimaliseren is enorm respectloos. Of dat nu gaat om een volwassene of een kind.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:25

rien10 schreef:

En die doet stinkend haar best om er nog wat van te maken voor het kind. En ja, er zijn meerdere gesprekken geweest met de ouders en beide kinderen willen niet dat zij stopt met hun les te geven. Zou ook erg leuk zijn voor de kinderen als ze haar als instructrice kwijt moeten raken terwijl ze haar zo leuk vinden. Als beide kinderen niet duidelijk hadden aangegeven dat ze willen dat zij blijft was ze er al lang mee gestopt. Dus laten we nu aub stoppen met iemand aan te vallen die verder niemand hier kent en die stinkend haar best doet voor die kinderen en het gewoon op tips houden om het zo leuk mogelijk te maken voor het kind.

Lazypony

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:30

Om het zo leuk mogelijk te maken voor het kind haal je haar van het paard af wanneer zij wil, maarja sommige zijn gewoon stront eigenwijs en geven niks om kinderen. Dus ga dan maar gewoon grondwerken met haar en de pony. Laat haar voetballen met de pony, ga haar een les lange lijnen geven, dat is toch les behalve dat ze er dan niet op zit en dan is het ook een stuk minder eng.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:31

RianneEnzo schreef:
Om het zo leuk mogelijk te maken voor het kind haal je haar van het paard af wanneer zij wil, maarja sommige zijn gewoon stront eigenwijs en geven niks om kinderen. Dus ga dan maar gewoon grondwerken met haar en de pony. Laat haar voetballen met de pony, ga haar een les lange lijnen geven, dat is toch les behalve dat ze er dan niet op zit en dan is het ook een stuk minder eng.

Nogmaals, kind er af halen is geen optie. Was het maar zo simpel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:34

Inoterry schreef:
rien10 schreef:

En die doet stinkend haar best om er nog wat van te maken voor het kind. En ja, er zijn meerdere gesprekken geweest met de ouders en beide kinderen willen niet dat zij stopt met hun les te geven. Zou ook erg leuk zijn voor de kinderen als ze haar als instructrice kwijt moeten raken terwijl ze haar zo leuk vinden. Als beide kinderen niet duidelijk hadden aangegeven dat ze willen dat zij blijft was ze er al lang mee gestopt. Dus laten we nu aub stoppen met iemand aan te vallen die verder niemand hier kent en die stinkend haar best doet voor die kinderen en het gewoon op tips houden om het zo leuk mogelijk te maken voor het kind.

Ik val niet aan. Jij vraagt "wat te doen met ...." En ik zeg: stop hier mee. Haal dat kind van de pony af.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:35

En helaas is het antwoord wederom dat dat geen optie is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:36

Dan stoppen met lesgeven. Dit is niet wat je wilt horen. Maar wel antwoord op je vraag.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:39

Ook als de kinderen duidelijk aangeven dat ze geen les meer willen van iemand anders omdat ze de angst hebben opgelopen bij iemand anders? Dan hebben die ook het gevoel dat ze in de steek worden gelaten.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:40

ONBEGRIJPELIJK! Dat zowel jij als jouw kennis hiermee door willen/kunnen gaan!
Ik heb ook geen enkele aanvullende tips, die zijn er hiervoor ook niet.

Een kind zo dwingen bah walgelijk van de ouders en jullie werken hier ook gewoon schaamteloos aan mee.

Stoppen ermee dat is mijn advies!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:41

Ik ga nu trouwens stoppen met in herhaling te vallen.

Dus Patt, als je wil weten waarom ze niet stopt verzoek ik je om het topic door te lezen

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:42

Hoezo is dat geen optie dan? Gewoon weigeren les te geven aan dat kind, met die ander kan je gerust verder gaan als zij dat wilt. Dit is in mijn ogen gewoon mishandeling, en jullie werken er aan mee. Hopelijk krijgt dat kind wat zij wilt en niet wat haar ouders willen, ik heb gewoon pure medelijden met haar als ik dit zo lees. Ik vind het nog raar dat het kind niet er zelf afspringt. Ik zou ook gaan krijsen als ik op een paard zou moeten waar ik niet op durf. Pech dan maar voor die ouders want die hebben de lol nu helemaal voor haar verpest. Nog een tip ga vrijheidsdressuur doen met het kind samen als je haar toch nog zo wilt blijven dwingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:42

Inoterry schreef:
Ook als de kinderen duidelijk aangeven dat ze geen les meer willen van iemand anders omdat ze de angst hebben opgelopen bij iemand anders? Dan hebben die ook het gevoel dat ze in de steek worden gelaten.

De enige die ze in de steek laat is de moeder.
Het kind wil niet rijden.
Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:43

Inoterry schreef:

Die kinderen worden toch niet in de steek gelaten...ze vinden paardrijden gewoon NIET leuk.
Hoe moeilijk kan het nou toch zijn.

Zulke dwang neigt naar mijn idee echt naar kindermishandeling.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:44

Inoterry schreef:

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:44

Inoterry schreef:

Ik ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:44

RianneEnzo schreef:
Hoezo is dat geen optie dan? Gewoon weigeren les te geven aan dat kind, met die ander kan je gerust verder gaan als zij dat wilt. Dit is in mijn ogen gewoon mishandeling, en jullie werken er aan mee. Hopelijk krijgt dat kind wat zij wilt en niet wat haar ouders willen, ik heb gewoon pure medelijden met haar als ik dit zo lees. Ik vind het nog raar dat het kind niet er zelf afspringt. Ik zou ook gaan krijsen als ik op een paard zou moeten waar ik niet op durf. Pech dan maar voor die ouders want die hebben de lol nu helemaal voor haar verpest. Nog een tip ga vrijheidsdressuur doen met het kind samen als je haar toch nog zo wilt blijven dwingen.

Dat kind krijgt de kans niet o er af te springen want dan word ze er gewoon weer opgezet...krijsen of niet http://krijsen...net zolang tot de 45 minuten voorbij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:45

Omdat de moeder dan waarschijnlijk deze instructie koudweg aan de deur zet en iemand anders aanneemt, die het misschien geen zak kan boeien dat die meid de boel bijeen krijst. Die gewoon zegt hup pony aan de longe en gaan met die banaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:46

Wat voor zadel heeft ze? Zou een westernzadeltje wellicht meer vertrouwen geven omdat ze die knop kan vast houden? En verder wbt annemaria koekoek. Als de instructrice de pony vasthoud kan niet iemand anders dan dat spel doen?

En dingen als slalommen vindt ze ook eng?