[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 17:32

Ik vatte het ook niet op als Kritiek, hopelijk kwam ik niet zo over :), zowel, excusses!

Ik laat me ook absoluut niet uit het veld slaan, een shire uitbrengen in de sport is al een hele uitdaging, die hanetred neem ik er met liefde bij :)

Ik doe inderdaad mijn best om het op de juiste manier te doen, maar of het inderdaad de juiste manier is zal ik achteraf pas weten, voor nu gebruik ik de kennis en ervaringen van eerdere stages en trainingen en meer kan ik niet doen :)

Ik ben deze week druk met klussen en verhuizen, dus pluis heeft nog even een week vakantie, wat ook wel goed is na de behandeling en volgende week gaan we aan de slag :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 07:59

Afbeelding

Gisterem had ik even tijd tussendoor om los te longeren met pluis haar tape :)

De tape moet elke keer een beetje anders op het been om te kijken, hoe ze waar reageert en wat de beste reactie geeft. Het leek me leuk om daar steeds een foto van te maken :)

Deze plek sloeg goed aan, ik vond haar hanetred minder opvallen als vorige week, maar nog wel duidelijk aanwezig. Wel een verbetering dus!

Helaas was de longeerpin erg nat, het water stroomd daar slecht weg en met 5 minuten was ik dus mijn tapeje al. Kwijt in de modder :(

Ik heb nu met de stalvaas afgesproken dat ik 1x per week, als de pin nat is en er niemand aan het rijden is, ik in de rijbak mag longeren. Wel alleen stappen, en vooraf haar energie eruit in dr longeerpin zodat de bak netjes blijft.. Maar op deze manier kan ik wel gewoon mijn "tape training" doen, dus dat is fijn! :)

En van het voorjaar/zomer krijgen we natuurlijk een gedraineerde longeerpin dus dan is dat geklungel ook over ;)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:48

Ik lees al een tijdje stilletjes mee, maar ben nu wel benieuwd naar de werking van het tape. Ik heb zelf namelijk na een knieblessure er ook zo bijgelopen. Bij mij zat het tape alleen op mijn knieschijf. Fysio vergeleek het met een la, die je net iets moet kantelen om hem vloeiend open te krijgen. Vond ik heel logisch klinken! Maar wat doet het tape op deze plek op het paardenbeen? Weet je dat toevallig?

Verder heb je een mooi dier! Een shire is stiekem toch ook wel mijn droompaard hoor :Y)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:41

De osteopaat legde uit dat de tape er losjes opgeplakt moet worden, maar door de tape, voelt het paard iets aan zijn been waardoor hij bewust word van zijn beweging.

Toen we hem hoger op het been plakte vond ze het duidelijk vervelend aanvoelen (gevoelig huidje gaf dr osteo aan) waardoor de hanetred heel extreem werd. Terwijl als hij op het onderbeen zit ze door deze bewust wording haar passen beter lijkt te zetten als zonder tape.
Of het echt effect gaat hebben op een hanetred is onbekent, maar dat moet met 3 maanden wel zichtbaar wezen zonder tape, dus ik ben benieuwd!

Voor nu moest ik lekker gaan uitproberen met de tape op verschillende plekken op het been om te zien waar de beste reactie uit voortkomt :)

Hopelijk heb ik zo je vraah beantwoord. :)

Dit is overigens allesn op mijn paard zo, ik weet bijvoorbeeld niet hoe het precies werkt op de buik, hals enz. Waar ook tape training gebruikt word.. ;)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:46

Snap ik! Ik wist om te beginnen niet eens dat tapen ook bij paarden gedaan werd ;)
Maar je verhaal klinkt heel logisch! Slim bedacht :j Hopelijk heeft het het gewenste effect! Ben benieuwd!

Ik kruip weer lekker knus onder mijn meeleessteen! *D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:02

Pff ik ben aan het nadenken gezet.. Al een week geleden, maar goed..

Zoals jullie weten longeer ik pluis nu 3x per week ivm haar achterbeen. En bespiering opbouwen.

Nou heb ik dus het advies gekregen om haar met 3 jaar (dus aankomend zomer) te beleren ipv. Volgend jaar.

Mijn reactie in mijn hoofd was gelijk "nee!" maar ik heb toch gevraagd of die persoon haar mening wou onderbouwen, want ik heb wel vertrouwen in de manier waarop zij traint.

Zij gaf aan dat longeren voor een groot en jong paard helemaal niet zo bevoordelijk is voor het lichaam. 1-0 voor haar.. En dat wanneer ik. Haar zou beleren ik lange zijdes kan rijden, ze adviseerde wel het dan bij stap en draf te houden, maar dat ze op deze manier minder belast zou worden (zeker omdat we een 20x60 bak krijgen) en de galop vinden ze vaak moeilijk dus daar nog even lekker mee wachten.. Tja, 2-0 voor haar..

Ik heb aangegeven dat ik mijzelf nog te zwaar vind voor een de onvolgroeide rug, ondanks dat het een groot paard is, die rug is gewoon nog niet af.. Daar gaf ze mij weer gelijk in, en dat ik er dan bijvoorbeeld een lichtere ruiter op kan zetten, maar goed dan kan ik het niet zelf doen..

Voor nu heb ik onze 1e les aan de lange lijnen gepland staan aankomende donderdag, om op die manier alvast lang uit te kunnen, ben benieuwd hoe dat bevalt. (dat is dan ipv longeren, dus het blijft 3 trainingen max per week, ookal zit ik nu eerder op 2..)

Il ga dit nog even verder laten bezinken, en ook eveb afwachten hoe pluis zelf reageert op alles.

De dierenarts heeft wel aangegeven dat ze al ver ontwikkeld is en best zachtjes aan het werk mag..

Maar erop...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:08

Ik denk idd dat aangespannen dan misschien en beter optie is ipv erop gaan zitten.
Het is natuurlijk wel een sterk paard en hoewel ik het helemaal eens ben dat cirkels lopen niet heel bevorderend kan zijn vind ik de rug nu nog niet sterk genoeg voor op de langere termijn.
Maar wauw he dan heb je straks een paard dat zowel aangespannen als onder het zadel in kan en tal van manieren om af te wissen in het werk. Alleen maar leuk zo'n allrounder lijkt me

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:23

Je weet natuurlijk al hoe ik er in sta gezien mijn Willem 5 wordt en dan pas beleerd zal worden. Maar deze opmerking vind ik vreemd:

Citaat:
De dierenarts heeft wel aangegeven dat ze al ver ontwikkeld is en best zachtjes aan het werk mag..

Pluis is van binnen net zoals de shetlander van de buren die 3 jaar oud is. Ze loopt zelfs als het goed is wat achter in de ontwikkeling omdat ze een heel stuk groter is.

Daarnaast vind ik de 1-0 ook niet geheel terecht omdat een lange zijde nog altijd maar 60 meter is. Als ze dan had geopperd in het bos km te gaan maken vind ik het al een betere onderbouwing. Stappen kun je ook makkelijk aan de hand. Je wint dan alleen 60 meter draf om vervolgens wel per rondje minstens 4 bochten te hebben.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:32

Pluis gaat niet voor de kar.

Dit was inderdaad ook de reden dat ik gelijk dacht "nee!"

Nadeel van fietsen en wandelen/handpaard is natuurlijk wel dat ik dat been niet kan trainen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de les met de lange lijnen, ik denk dat vooral dat voor ons heel fijn zal wezen! En met lange lijnen kunnen er inderdaad straks ook in het bos rechte stukken trainen :)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:48

Ik heb je topic een beetje doorgelezen over je leuke shire en vind het heel leuk dat je de uitdaging aangaat om met hem de ring in te gaan. Wat betreft de tape; Ik weet uit ervaring van een stalgenootje die bij haar paard destijds ook tape heeft gehad dat het niks heeft uit gemaakt. Als ik als persoon naar mezelf kijk, dan heeft het ook niks geholpen. Ik moest in het verleden tape op mijn rug om een goede houding aan te nemen ( 2 maanden). Na 2 maanden had ik nog hetzelfde resultaat. Ik zou eerder eens contact opnemen met een goede fysiotherapeut of deze wat oefeningen voor je heeft om het te verbeteren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:08

Leuk topic :).

Ik denk dat aangespannen juist een mooie training kan zijn. Lichte wagen er achter en dressuurmatig trainen. Voordelen van het dressuurmatig trainen, maar je hoef er niet op te gaan zitten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:14

Waarom gaat ze niet aangespannen?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:15

Ik zou eerder het longeerwerk omzetten in lange lijnen, en daar wat meer vragen dan meteen het zadel er op. Of iets als werken aan de hand/ lange teugelen. Zo heeft ze wel wat zwaarder werk, maar is de omschakeling niet zo groot, en is de stap naar het rijden toe ook makkelijker.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:33

Omdat ik mennen eng vind, en tuig&koets te duur vind om te kijken of het wat is.. Daarbij is pluis een felle tante, in combinatie met mijn angst voor mennen (ik kan haar dus niet leiden) word dat niks..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:38

Nadiine__x schreef:
Omdat ik mennen eng vind, en tuig&koets te duur vind om te kijken of het wat is.. Daarbij is pluis een felle tante, in combinatie met mijn angst voor mennen (ik kan haar dus niet leiden) word dat niks..

Ah verstandige keus dan idd, lange lijnen is wel erg leuk om te doen.
Berith hier op het forum doet dat ook met haar schwarzwalder, echt zo gaaf om te zien

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:55

Ik kom even laat binnenvallen, maar ben wel erg benieuwd naar jullie dus ik volg ook haha. Hoop dat het jullie gaat lukken om naar het Z te komen :j !

Heel veel succes ;)!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:04

Ik heb ook net het hele topic doorgelezen! Ik vind dit ras ook geweldig, heel leuk om te volgen! :) Zelf heb ik een tinker kruising (niet expres, ik kocht gewoon een "smalle" pony waar ik achteraf ontdekte dat zijn moeder een tinker was en die nu aan het uitzwaren is :') ). Dus chance dat ik het ook wel voor deze rassen heb :+

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 20:07

Ben erg benieuwd naar de les donderdag :j
Ze "kent" het al wel, want ik had alle spullen gekocht en wou het uitproberen, dus onbekend als ik ermee ben, heb ik pluis opgetuigd en ben erachter gaan lopen in de bak :=

Ze deed dat eigenlijk best goed! Maar volgens mij deed ik alles fout wat ik fout kon doen, dus na 3x ben ik er maar mee gestopt tot we konden gaan lessen }:0

Wel fijn om te lezen dat iedereen mijn gevoel ook beaamt, ik ga gewoon nog een jaartje wachten! :j

Super leuk, al die volgers, bedankt dat jullie haar leuk vinden :)

En kruising tinker, leuk!

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:17

heb juist heel het topic doorgelezen en ik volg ook, vind het een super leuk topic!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:28

Met grondwerk en correct dressuurmatig rijden kan je een paard trainen, zodat het paard juist langer mee gaat en zonder lichamelijke problemen bereden kan worden. Laat je doel dan ook niet 'Z dressuur' zijn, maar een paard waar je fijn en vertrouwd van kan genieten tot op hoge leeftijd. De oefeningen in een proef zijn geen doel maar een middel om je paard zo te trainen, dat het tot op hoge leeftijd gezond blijft. Succes! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:35

Wat een leukerd!

Ik doe mijn welshje regelmatig een bijzetje om en dan ga ik met haar fietsen. Zo moet zij nagevelijk lopen en bouwt ze de juiste bespiering op, maar toch lekkere lange rechte lijnen. En met steeds langzamer/sneller fietsen (overgangen) train je ook.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:43

En langs de fiets mee naar buiten? Moet je haar natuurlijk wel even leren maar daarna kun je mooie training rechtuit doen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:52

En met lange lijnen trainen in de bak, dat een idee? Beetje dit idee heb ik dan in mn hoofd https://www.youtube.com/watch?v=HYvD9RYvijU en dan het zadel er (later) bij op voor in ieder geval iets gewicht.

Verstandig dat je zelf beslist om niet te mennen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 09:19

Langs de fiets kent ze niet, scooter wel hahaha!
Maar momenteel ben ik fiets/scooter loos, maar dat kan ik van de zomer wel weer eens proberen idd als ik een nieuwe fiets heb :)

Met de lange lijnen ben ik idd van plan dressuur matig te gaan trainen, dus niet alleen maar erachter lopen ;) maar heb daar zelf 0,0 ervaring in, dus eerst maar eens lessen samen :D

Dressuur matig rijden is zeker heel goed voor een paard (mits juist uitgevoerd) of je nou een kwpn, fjord of shire rijd. En dat vind ik ook het belangrijkste.

Maar een paardenrug zit met 4 jaar pas goed vast (ruggengraad en verbind stukken) en de hals pas met 5 jaar, dus voor de 4 jaar wil ik er gewoon nog niet op stappen..
Hoe erg het ook jeukt, vanaf de grond trainen is ook leuk/nuttig :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:33

Ik ga ook volgen, wat een mooi beetsje! Ik rijd zelf op het moment een tinker met shire bloed. Maar moet zeggen dat ze toch heel veel van de shire kant heeft met haar 1.70m en slank met lange benen bouw!