Hudson ( Krack C x Jazz ) 3,5 lekker aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:43

Goh, heel even dacht ik, zal ik ook een topic openen van mijn 3 jarige. Laat maar zitten :') rij-itp is al uitgestorven als je het vergelijkt met een aantal jaren terug, niemand durft meer leuk wat te posten, tenzij je zonder zadel/bitloos/met ring om de nek door het bos hobbelt. Wat wordt hier overdreven zeg, ongelooflijk.

Ga zo door Moniek, komt helemaal goed met je knappe vent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:03

essie_blue schreef:
Goh, heel even dacht ik, zal ik ook een topic openen van mijn 3 jarige. Laat maar zitten :') rij-itp is al uitgestorven als je het vergelijkt met een aantal jaren terug, niemand durft meer leuk wat te posten, tenzij je zonder zadel/bitloos/met ring om de nek door het bos hobbelt. Wat wordt hier overdreven zeg, ongelooflijk.

Ga zo door Moniek, komt helemaal goed met je knappe vent.

Ik zou wel graag (weer) eens van jou een topic zien, hoor. Je andere topics zagen er altijd goed uit, dus ik heb hoge verwachtingen van een topic van jou. ;)
Dat bitloze gehobbel vind ik totaal niet interessant om te zien. :D

Supervixen

Re: Hudson ( Krack C x Jazz ) 3,5 lekker aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:07

Schitterend paard, hier ga je vast ver mee komen. De azijnpissers hier die uit die paar foto's op kunnen maken dat je je paard niet goed traint... laat ze lekker kletsen.
Zo te horen denk je goed na over zijn opleiding. Ik wens je heel veel succes met je wedstrijddebuut.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:48

Leuk paard! Veel succes in de toekomst en zo'n L proefje stelt niet zo veel voor, lekker starten!

Wat volgens mij wel eerder werd aangegeven is dat hij net niet nageefelijk loopt maar inderdaad een knikje maakt en zijn kaak niet helemaal los laat. Als je daarop let en even doorvraagt krijg je een fijner beeld. Verder wordt er gezegd dat je hem lager in moet stellen zodat hij over de rug gaat lopen, onzin ook in de houding waar hij er wat bovenin loopt is een paard in staat om over de rug te lopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:53

xyzutu2 schreef:
Ander onderwerp: er wordt op Bokt vaak afgegeven op boekenwijsheid, maar is het opsommen wat boekenwijsheid dan eigenlijk zo slecht? Natuurlijk komt het irritant belerend over, maar is het zo erg als mensen even lezen wat het ideaal is/was, of wat er nog meer (toen of nu) aan andere zienswijzen mogelijk zijn? En waarom heeft iemand die een stukje instructie uit een boek herinnert en dat vergelijkt met een foto minder recht van spreken dan bijvoorbeeld iemand die zelf zijn/haar methode t/m de Z verzonnen heeft?

Niets mis met boekenwijsheid hoor... Alleen wordt het zo enorm duidelijk wanneer er enkel boekenwijsheid aanwezig is en geen enkele praktijk ervaring. Want boekenwijsheid op boekenwijsheid wordt herhaald, nog net niet letterlijk overgenomen.

Het probleem is namelijk dat men leest en niet verder kijkt/denkt en dit niet kan combineren met dat wat een TS in een fototopic uitlegt. Daarin gewoon enorm vast loopt en niets anders kan doen dan opnieuw die boekenwijsheid herhalen.

Ik lees ook genoeg boeken, ik combineer het gewoon met eigen gevoel en praktijkkennis. Daar heeft degene waar ik commentaar op heb toch veel meer aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:40

FriesWytske schreef:
@ Xyzutu2 Hier zeggen de dierenartsen toch heel iets anders. Die zeggen juist dat met beleid een 3-jarige trainen juist beter voor de paarden is. Dan een paard pas op 5 of zelfs 6-jarige leeftijd te beleren. 1 Daarvan heeft er zelfs onderzoek naar gedaan. En hij zegt dat hij meer blessures ziet bij een paard wat op latere leeftijd is beleerd, dan bij een paard wat op 3-jarige leeftijd rustig aan het werk is gezet.

Dat is wel heel interessant! Zou je ook de naam van die dierenarts door kunnen geven en de titel van het onderzoek (desnoods per pb)? Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar de uitkomsten maar ook de parameters van het onderzoek (zoals hoe de onderzoeks paarden gehouden werden en waar de schade dan precies opgelopen werd).

By the way, je hebt het over een paard op 5 a 6 beleren vs een paard op 3-jarige leeftijd rustig aan het werk zetten - maar dat rustige kan natuurlijk op op 5 a 6 jarige leeftijd. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:47

Naam van het onderzoek heb ik niet. Hij vertelde dit een paar jaar terug tijdens een discussie avond.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:55

5/6 jarige leeftijd pas beleren heb ik mindere ervaringen mee (en ik draai al heel wat jaren mee)
Vaak waren dat lastpakken/stout (warmbloeden), ze kennen hun eigen krachten al en leren niet zo snel als een 3/4 jarige.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.... overigens hoor ik datzelfde ook van mensen welke professioneel beleren.

Ieder zijn ding, hier gaan ze met 3.5 onder het zadel en tot 6 jaar rustig aan werk naar leeftijd en regelmatig vakantie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:13

AlwaysH schreef:
Ik vind het er echt netjes uitzien, paard strekt toch? Hoezo krult zich op? :?

waar zit zijn neus tijdens dat strekken? Voor of achter de loodlijn?
Paard krult zich tijdens het strekken ook op. Maar dat is logisch omdat het pas onder het zadel is en de rugspieren nog moet ontwikkelen. Probeer de oplossing te zoeken in het vwnw (rugspieren ontwikkelen en de balans met een ruiter hervinden) en niet in het hoger instellen want ik vind je paard op die foto's heel strak ogen en met een holle rug lopen. Die hoogte is echt nog een standje te ver.

Veel succes met je knappe paardje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:16

xyzutu2 schreef:
Verder geloof ik ook absoluut niet in de lichamelijke voordelen van het inrijden van onvolgroeide paarden, op basis conclusies die ik uit onderzoeken trek en van wat 'gezondheidsprofessionals' tegen me gezegd hebben. Dat baseer ik op theorie en onderzoekspraktijk.

Ik ben die onderzoeken nog niet tegengekomen. Want die zijn niet uitgevoerd. Het is theorie.

Je zou dan een x aantal gelijke paarden met gelijke afstamming (ivm erfelijke belasting) gelijke bouw, onder gelijke omstandigheden, met dezelfde ruiter, hetzelfde management en hanarchement moeten trainen over een x aantal jaren. Een paar op 3 jarige leeftijd en een paar op 5 jarige leeftijd. En dan maar hopen dat zich geen trauma's of ziekten van buitenaf voordoen. Mogelijk blijven ze allemaal gezond_O- _O- _O-

De praktijk leert dat verkeerd management en onkundige ruiters de voornaamste redenen zijn dat een paard bij een DA of slager staat. Scheef gereden, slecht hanarchement, noem maar op. En dat andere redenen (peesblessure, trauma, koliek) zich nu eenmaal gewoon voor kunnen doen zonder dat je daar wat aan hebt kunnen voorkomen.
Om het nog maar niet te hebben over de onkundige ruiters die rond blijven rijden op een kreupel paard, die allang bij de slager had moeten staan. Daar heb ik er ook genoeg van gezien.

Zo jammer dat dit soort topics van een naar mijn mening prachtige combinatie waarvan de eigenaresse heel goed weet wat ze doet vervuild worden met dit soort discussies.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:19

xyzutu2 schreef:
Dat is wel heel interessant! Zou je ook de naam van die dierenarts door kunnen geven en de titel van het onderzoek (desnoods per pb)? Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar de uitkomsten maar ook de parameters van het onderzoek (zoals hoe de onderzoeks paarden gehouden werden en waar de schade dan precies opgelopen werd).

Zou je dan hetzelfde willen doen? :+

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:42

damian23 schreef:
AlwaysH schreef:
Ik vind het er echt netjes uitzien, paard strekt toch? Hoezo krult zich op? :?

waar zit zijn neus tijdens dat strekken? Voor of achter de loodlijn?
Paard krult zich tijdens het strekken ook op. Maar dat is logisch omdat het pas onder het zadel is en de rugspieren nog moet ontwikkelen. Probeer de oplossing te zoeken in het vwnw (rugspieren ontwikkelen en de balans met een ruiter hervinden) en niet in het hoger instellen want ik vind je paard op die foto's heel strak ogen en met een holle rug lopen. Die hoogte is echt nog een standje te ver.

Veel succes met je knappe paardje.

Bedankt voor je reactie, het enige is dat hij wel m'n hand opzoekt en ik op die foto van het halsstrekken gewoon netjes druk heb op 2 teugels, en het met holle rug lopen .. Hij is op het moment overbouwd en oogt dat sneller zo.. ;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:43

Bedankt voor je reactie babootje ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:43

fluffyfox schreef:
Mijn punt is dat ik het verdrietig vind dat er al echt gereden word met een paard van 3,5.

Dat je geen verstand ervan hebt is niet erg, maar uit het niet zo extreem.

Beter 3 x per week 20 minuten echt rijden zodat je daadwerkelijk wat aan zijn spieropbouw doet dan dat halve te getut waarbij ze volledig uit elkaar lopen en daarmee teveel op de voorhand lopen met alle blessures die daar uit voorvloeien.

Leuk paard TS!

Cientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:01

Wat een gaaf paard <3

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:34

moniek21 schreef:
Ik vind het heel jammer dat er niet verder gelezen wordt, ik dank iedereen voor zijn of haar reactie .. Ik ben super zuinig op hem en hij kan goed halsstrekken en m'n hand volgen naar beneden en ook de verbinding aan nemen . Omdat er een paar foto's staan waarbij hij opgericht is wil niet zeggen dat hij er constant zo bijloopt .. ;)

Het is een beetje tegenstrijdig, wanneer er 3x in de week gereden wordt voor zo'n 20 min. beweert men dat er zuinig gedaan wordt met het paard. Dat is ook zo als je het mij vraagt.

Maar als ik dan foto's zie waarin een paard dat slechts een half jaar onder het zadel is, 3x in de week voor 20 min. gereden wordt, al in de oprichting gevraagd wordt, begrijp ik het ineens niet meer.

Oprichting hoort toch bij gevorderd week? Ben je daar dan al aan toe met zo weinig kilometers? Ik weet niet beter dan dat een paard daar wel een jaartje of wat voor nodig heeft namelijk. Ik heb niks tegen het inrijden van een 3 jarige, maar mijn mening is dat je met zo'n jonkie vooral met basiswerk bezig zou moeten zijn. Het feit dat er überhaupt al foto's in de oprichting bij staan, ook al rij je zo maar 5 minuten, en geen enkele met de neus eruit, geeft mij een bepaalde indruk van een training. Maar dat is geen basiswerk in mijn ogen. Kennelijk zijn er verschillende interpretaties van basiswerk en de hand kunnen volgen. Dat komt imo niet uit deze foto's naar voren en ik reageer alleen maar op wat ik hier zie.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:18

Ik heb het bericht van gebruiker R12312 getemt aangezien ik dit een aanval vind op mijn persoon.
jij kent mij niet, noch mijn ervaring dus gaarne geen aannames over mij.
ieder zijn mening, daar is dit forum voor, maar wel met respect naar elkaar.
ik ben geen moment onrespectvol geweest naar de TS, we hebben slechts een ander inzicht.
Laatst bijgewerkt door fluffyfox op 26-12-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:28

maar wat is jullie probleem met oprichting? het is net goed voor een jong paard om eens ietsjes meer te verzamelen en om variatie in de hoofd-halshouding te vragen. eens wat dieper, eens wat hoger. neusje wat meer erin, neusje wat meer eruit.
zolang je niet overdrijft en varieert is het alleen maar goed...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:47

Duhelo, niet als dat ten koste gaat van het ruggebruik. Dan kan het paard het lichamelijk niet aan. Opkrullen is een teken dat het paard de spierkracht gewoon nog niet heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:54

op dat vlak heb je idd gelijk. het is belangrijk dat de rug gebruikt blijft worden.
al moet ik zeggen dat ik het volgen van de hand ook erg belangrijk vind. Ook onafhankelijk van de rest van het lijf. Net zoals ik vrij vroeg een pasje opzij voor de kuit meeneem. dat hoeft dan niet verzameld en o er de rug gelopen uitgevoerf te worden. Maar simpelweg kuit = opzij.
Je kunt het eerder als gehoorzaamheidsoefening stellen.

Hoofdhouding valt op dat vlak dan gewoon onder "wijken voor druk "
Uiteraard is dit dan geen training of minuten lang zo... ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:10

Geweldig paard en super netjes gereden, ts. Genoten van je foto's!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:16

fluffyfox schreef:
Ik heb het bericht van gebruiker R12312 getemt aangezien ik dit een aanval vind op mijn persoon.
jij kent mij niet, noch mijn ervaring dus gaarne geen aannames over mij.
ieder zijn mening, daar is dit forum voor, maar wel met respect naar elkaar.
ik ben geen moment onrespectvol geweest naar de TS, we hebben slechts een ander inzicht.

Wat overdreven om te temmen. Je kan ook een weerwoord (met onderbouwing) geven. Dit is tenslotte een discussieforum. Temmen doe je als er gescholden, gepest of bedreigd wordt, naar mijn mening.
Jouw ervaring is niet zo moeilijk om te vinden, zie je onderschrift ;).

Daarbij is jouw bericht off-topic. Het is helemaal niet nodig om dit te vermelden in dit topic. Beetje sneu voor TS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:25

fluffyfox schreef:
Vervelend voor de ts....
Joehoe, je paard is 3,5 en al een half jaar onder het zadel. Een paard is pas rond het 6e jaar uitgegroeid. Je bent absoluut doordacht bezig lijkt het (wat wij zien zijn moment opnames) maar in mijn ogen word er niet aan het (lange termijn) belang van het dier gedacht.
Wat doet dit op zeer jonge leeftijd minimaal 3xper week rijden en allerhande oefeningen vragen nou echt met een lijf dat zo ontzettend in de groei is??! Ik val niet over het L starten in april, ik word verdrietig omdat je nu al bezig bent met waarmee je bezig bent. Hij is 3,5!
En overigens, mensen die schrijven ja hij glimt dus dit kan niet schadelijk zijn, wel eens van anti klit/glans spray gehoord....
Maar verdiep je eens echt in het dier, er is tegenwoordig zoveel meer bekend over anatomie en hoe je voor of tegen het dier bezig kan zijn. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, soms is de realiteit dat de uitwerking toch niet het beste is (op lange termijn)

Zomaar een paar citaten uit alleen al je laatste post.
Je vind dat TS niet in het belang van haar paard bezig is. Dat ze ondoordacht is en niet aan het lange termijn belang van haar paard denkt. Dat waar ze mee bezig is jou verdriet doet. Dat ze haar paard schaadt.

Vind ik inderdaad niet zo respectvol overkomen.
Naast dat ik het totaal niet met je eens ben, maar dat zal duidelijk zijn.
Ik ben altijd in voor een interessante en zinnige discussie met iemand die verstand van zaken heeft. Maar de opmerking over het antiklitmiddel deed voor mij echt de deur dicht.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:30

Electra63 schreef:
Wat overdreven om te temmen. Je kan ook een weerwoord (met onderbouwing) geven. Dit is tenslotte een discussieforum. Temmen doe je als er gescholden, gepest of bedreigd wordt, naar mijn mening.
Jouw ervaring is niet zo moeilijk om te vinden, zie je onderschrift ;).

Daarbij is jouw bericht off-topic. Het is helemaal niet nodig om dit te vermelden in dit topic. Beetje sneu voor TS.

Mag je vinden, jouw mening.
Mijn onderschrift heeft niks te maken met mijn ervaring.
Dus omdat ik reclame maak voor een NH bedrijf heb ik geen ervaring met paarden/het inrijden ervan??
Ik vind mijzelf hier gaan verdedigen pas off-topic en echt heel overbodig.
Ik zou mijzelf namelijk niet moeten verdedigen voor mijn mening vind ik.
Laatst bijgewerkt door fluffyfox op 26-12-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:43

Babootje schreef:
fluffyfox schreef:
Vervelend voor de ts....
Joehoe, je paard is 3,5 en al een half jaar onder het zadel. Een paard is pas rond het 6e jaar uitgegroeid. Je bent absoluut doordacht bezig lijkt het (wat wij zien zijn moment opnames) maar in mijn ogen word er niet aan het (lange termijn) belang van het dier gedacht.
Wat doet dit op zeer jonge leeftijd minimaal 3xper week rijden en allerhande oefeningen vragen nou echt met een lijf dat zo ontzettend in de groei is??! Ik val niet over het L starten in april, ik word verdrietig omdat je nu al bezig bent met waarmee je bezig bent. Hij is 3,5!
En overigens, mensen die schrijven ja hij glimt dus dit kan niet schadelijk zijn, wel eens van anti klit/glans spray gehoord....
Maar verdiep je eens echt in het dier, er is tegenwoordig zoveel meer bekend over anatomie en hoe je voor of tegen het dier bezig kan zijn. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, soms is de realiteit dat de uitwerking toch niet het beste is (op lange termijn)

Zomaar een paar citaten uit alleen al je laatste post.
Je vind dat TS niet in het belang van haar paard bezig is. Dat ze ondoordacht is en niet aan het lange termijn belang van haar paard denkt. Dat waar ze mee bezig is jou verdriet doet. Dat ze haar paard schaadt.

Vind ik inderdaad niet zo respectvol overkomen.
Naast dat ik het totaal niet met je eens ben, maar dat zal duidelijk zijn.
Ik ben altijd in voor een interessante en zinnige discussie met iemand die verstand van zaken heeft. Maar de opmerking over het antiklitmiddel deed voor mij echt de deur dicht.

Als je kijkt naar de gehele post is hoe jij het nu stelt toch iets minder zwart/wit opgeschreven hoor en heb je tevens niet goed gelezen wat ik schrijf. want ik schrijf juist dat wat ik eruit haal qua beeld is dat de TS absoluut doordacht bezig is.
maargoed dat is het lastige aan online een discussie voeren natuurlijk. hoe leest iemand hetgeen een ander schrijft.
tevens staat er "glans/antiklit"...wederom lezen. (en ik zeg niet dat de TS dat gebruikt, ik zeg dat er mensen zijn die dat doen en het dus niet altijd natuurlijk hoeft te zijn.)

toch sneu dat ditsoort topic vervuiling nodig is. Als je foto's plaatst kan je reacties verwachten. en omdat ik NH doe en inhoudelijk verder niet inga op hoe het paard ingesteld word mag ik dan geen mening verkondigen??